Hop til indhold

Køb af 4-årig Chihuahua


Gæst HelenaHjelm
 Share

Recommended Posts

jeg synes ikke en schæfer er et godt valg til en 1 gangs hundeejer - og der er risikoen for alle dyrlægeregningerne oveni- med en ung økonomi.

 

Mit bud er en af de mellemstore racer, som er livlige, legesyge og rimmeligt håndterbare , når det behøves og gider ligge inden for i regn og rusk og fede den af - når det er sagen.

Det vil være både en udfordring og overkommeligt , når man skal prøve det med at have hund- Der er også alderen at tage i betragtning,så vidt jeg husker det er Helene ikke særlig gammel- der kan komme uddannelse,boligforandringer og meget andet i vejen. En mellemstor hund er bare nemmere at have med-rykke rundt med ,have i lejlighed,bliver det pludselig nødvendigt.

 

Hvis du går til hundetræning med den ,så kunne nordbotten være enmulighed , men der er mange mellemstore racer at vælge mellem. De har også en sidste fordel, de er oftere mere fysisk robuste- på den lange bane end de store racer- hvilket i mine øjne også vil være en fordel både for pengepung og for det klima den skal bo i,

 

Spørgsmålet er vel også, hvad der overhovedet findes af kenneler på færøerne- måske er det ikke så nemt at finde lige den hund man finder på nettet.......deroppe?

Mon ikke de felste dansk (eller udenlandske) kenneler sender derop til?? så besværgligt er det heller ikke at sende.

jeg har også for lang tid siden sendt Helena linket til Dkks Færøske "afdeling".. Det er virkelig søde mennesker. Og de kan formidle kontakten til en masse forskellige menensker med hunde så hun kunne møde nogle racer..Jeg synes f.eks det er dumt at vælge Löwchen fra pga klipningen.. Den kan man undgå. Temperamentet er da meget mere interessant

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 72
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst HelenaHjelm
Hej Helena

 

For mig lyder det som om, du bliver en super hundeejer.

Du sætter dig ind i tingende ved bla. at se videoen på DKK, du spørg her i forumet, og hvis jeg gætter rigtigt er internettet slidt tyndt af alle de oplysninger, du har forsøgt at på nettet.

 

Det er altid sundt at have omtanke for nye ting man skal fortage sig, men nogen gange skal man bare springe ud i det og ikke undersøge sig ihjel.

 

Feks. var vi længe i tvivl om vi skulle have hund nr. 2. Det fik vi for 3 uger siden, og selvfølgelig er der perioder hvor man tænker om man gjorde det rigtige. Men det var der også da vi kun havde en.

 

En hund behøver ikke samme aktivitets niveau hver dag. Som du skriver - har hunden haft en travl dag kan den sagtens have bruge for en slapper dagen efter. Ellers skal den lære det er sådan.

Men den skal selvfølgelig luftes hverdag, og som jeg læser der er du også helt parat til det. Og med have - se bare at få den hund du ønsker dig.

 

Glæder mig til at se din ny ven :5up:

 

Tak skal du have :-) Og ja, det har jeg.. mange søvnløse nætter pga min tvivl og nysgerrighed over hvilken hunderace jeg skal vælge.. :blink:

 

Ja, det er også det jeg synes er mest sandsynligt.. efter min mening har alle levende væsener brug for at tage en slapper ind imellem :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HelenaHjelm
Det har jeg også..og jeg elsker Færøerne.. Hvis jeg kunne finde et godt sted med langt til andre mennesker..gerne en ø man ikke kunne komme væk fra hele vinteren, så flyttede jeg NU..

 

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HelenaHjelm
Men du får det jo til at lyde som om at der kun findes chihuahua og andre små hunde på Færøerne, og der er jo massere af hunde der elsker vejret; Måske netop det er grunden til at du skal have en hund der elsker møg dårligt vejr, fordi det er den slags der er mest af... Jeg siger ikke at du skal have en hund der elsker orkaner; Det gør ingen jo!

 

Men hvis du får en hund som en chihuahua f.eks. der har let til at fryse, og render i regnvejr, så er det klart den ikke er super glad...

Der findes massere af hunde som elsker det "dårlige vejr", også som ikke er vildt store :)

 

Min mor har en hund på 34 kg, fundet i Grækenland som hvalp, de lufter den 2*15 min om dagen og har en have der er 25 kvm, og hunden er super glad og tilfreds, jeg har endda haft adfærdsbehandler på for at få hende mere aktiv, men intet har hjulpet, det har altså intet at gøre med størrelsen om de er aktive og vil ud... :vuf:

 

Jeg siger bare at HVIS du virkelig gerne vil have en hund som er fantastisk og passer til dig, så synes jeg at du skal kigge på hunde der elsker vejret og mulighederne færøerne byder på... De fleste aktive hunde har altså også et instinkt der f.eks. fortæller dem at i dag kan de altså ikke være super aktive fordi der er en orkan, og man KAN altså stadig lave en masse ting indenfor som gør at hunden falder mere til ro..

 

(Igen, her taler vi selvfølgelig ikke om en hund som en husky :lol: )

 

Nå. det må du undskylde, det var ikke meningen at du skulle forstå det på den måde :-)

Jeg siger bare, at hvis man på en rigtig dårlig dag tager en tur ud og købe ind, så møder man ingen som går tur med hunden :-) det bare det jeg mente. Og det ville nogle mene være utrolig uansvarligt. Det synes jeg også det er, hvis man har en hund som slavisk skal have flere timer udendørs hver dag. Så derfor vil jeg have en hund som kan tåle det. Og jeg giver dig ret i, at det ikke kun er en chi som passer de kriterier :-D

 

Hehe, nej.. En husky er nok meget glad for at bruge sin påklædning ind imellem :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HelenaHjelm
oohhh den havde jeg bare overset, men så ER Chihuahuaen jo valgt med omhu, det synes jeg bare at det lød som om det ikke var, og at hendes første valg havde været en hel anden race (meget forskellig fra Chihuahua)

 

Soooorrryyyyy :oops:

 

Det var det også.. men tråden døde, fordi jeg startede en research af dalmatineren.. men det har jeg så droppet, fordi som jeg har læst mig til osv, kræver den helt vildt meget, og dens personlighed er meget svær at forudse.. :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HelenaHjelm
jeg synes ikke en schæfer er et godt valg til en 1 gangs hundeejer - og der er risikoen for alle dyrlægeregningerne oveni- med en ung økonomi.

 

Mit bud er en af de mellemstore racer, som er livlige, legesyge og rimmeligt håndterbare , når det behøves og gider ligge inden for i regn og rusk og fede den af - når det er sagen.

Det vil være både en udfordring og overkommeligt , når man skal prøve det med at have hund- Der er også alderen at tage i betragtning,så vidt jeg husker det er Helene ikke særlig gammel- der kan komme uddannelse,boligforandringer og meget andet i vejen. En mellemstor hund er bare nemmere at have med-rykke rundt med ,have i lejlighed,bliver det pludselig nødvendigt.

 

Hvis du går til hundetræning med den ,så kunne nordbotten være enmulighed , men der er mange mellemstore racer at vælge mellem. De har også en sidste fordel, de er oftere mere fysisk robuste- på den lange bane end de store racer- hvilket i mine øjne også vil være en fordel både for pengepung og for det klima den skal bo i,

 

Spørgsmålet er vel også, hvad der overhovedet findes af kenneler på færøerne- måske er det ikke så nemt at finde lige den hund man finder på nettet.......deroppe?

 

Jeg har droppet schæferen.. :roll: desværre.. og det er pga det du nævner i tråden :-) (hehe.. og nu har jeg oprettet en tråd om chihuahua..lol!)

 

Nej, her er helt minimalt antal af kennler.. to-tre stykker.. deriblandt chihuahua.. men jeg har sat mig ind i reglerne og omkostningerne ved at flytte en hund fra Danmark herop.. det har jeg nogenlunde styr på indtil videre.. men selvfølgelig, jeg har ikke rigtig muligheden for at besøge kennelen jeg får hunden fra, så det må være via en ''kontaktperson'' eller selve opdrætteren.. men når jeg har fundet ud af hvilken race det skal være, så starter jeg helt sikkert en ny tråd om, hvilken kennel jeg skal vælge :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HelenaHjelm
Mon ikke de felste dansk (eller udenlandske) kenneler sender derop til?? så besværgligt er det heller ikke at sende.

jeg har også for lang tid siden sendt Helena linket til Dkks Færøske "afdeling".. Det er virkelig søde mennesker. Og de kan formidle kontakten til en masse forskellige menensker med hunde så hun kunne møde nogle racer..Jeg synes f.eks det er dumt at vælge Löwchen fra pga klipningen.. Den kan man undgå. Temperamentet er da meget mere interessant

 

Endnu en gang tak for hjælpen :-)

 

Jeg har sat mig ind i hvad det indebærer at få en hund herop :-)

Jeg prøvede at kontakte nogle dalmatiner kennler, og der var en ud af tre der ikke havde noget imod at havde noget imod at sende den hjem. Det blev så ikke til noget pga min research..

Link til indlæg
Del på andre sites

:lol:

Jeg har droppet schæferen.. :roll: desværre.. og det er pga det du nævner i tråden :-) (hehe.. og nu har jeg oprettet en tråd om chihuahua..lol!)

 

Nej, her er helt minimalt antal af kennler.. to-tre stykker.. deriblandt chihuahua.. men jeg har sat mig ind i reglerne og omkostningerne ved at flytte en hund fra Danmark herop.. det har jeg nogenlunde styr på indtil videre.. men selvfølgelig, jeg har ikke rigtig muligheden for at besøge kennelen jeg får hunden fra, så det må være via en ''kontaktperson'' eller selve opdrætteren.. men når jeg har fundet ud af hvilken race det skal være, så starter jeg helt sikkert en ny tråd om, hvilken kennel jeg skal vælge :banan:

 

Jeg er også tilhænger af at man "leger" sig gennem racerne,før man vælger og køber. Så opret du bare 25 tråde med 25 hunderaceønsker, Tilsidst skal du nok ende på noget fornuftigt

:lol::lol:

 

der er jo også shipperke (hov nu glemte jeg hvordan det staves) eller shibaen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HelenaHjelm
:lol:

 

Jeg er også tilhænger af at man "leger" sig gennem racerne,før man vælger og køber. Så opret du bare 25 tråde med 25 hunderaceønsker, Tilsidst skal du nok ende på noget fornuftigt

:lol::lol:

 

der er jo også shipperke (hov nu glemte jeg hvordan det staves) eller shibaen

 

Nåeehh, schipperke'en er en rigtig hjerteknuser :hjerte: hvad tror du sådan en koster?

Shiba'en har jeg hørt er meget selvstændig/katteagtig ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåeehh, schipperke'en er en rigtig hjerteknuser :hjerte: hvad tror du sådan en koster?

Shiba'en har jeg hørt er meget selvstændig/katteagtig ...

 

mit gæt er omkring 10000, i danmark- 2-3000 mindre i holland eller tyskland. Jeg ved ikke hvor nemt det er at få fat i en shipper i danmark.

der ligger prisen på de fleste spidser, volpinoen lidt over og grønlænderen noget under.

 

Det med det katte agtige gælder mange spidser,også shibaen- men det kan man likevel omskrive til at det er en hund som er stolt, selvstændig og kræver en kærlig,blid opdragelse dog skal du huske på at mene det du mener,hver eneste gang....altså konsekvens- men på en god måde.

 

Hvis du er shibaens bedste ven og behandler den med respekt(aldrig taler hårdt til den) så bliver du også dens bedste ven. Jeg synes shiba er en dejlig lille hund- god og robust hund med en god pels- der kan lærer 1000 kunstner hvis du behandler den godt. Har du en god ven idin spids- ja så har dunæppe en mere kærlig og skøn følgesvend (men start med en tæve og gå til træning)

 

Det der er med shibaer og andre spidshunde-du kan ikke være sikker på du får en hund med et 100% indkald- det kan sagtens lykkedes- men det er ikke som at træne indkald på en golden.

 

med shibaen som med andre hunde, den har behov for at være sammen med dig og ikke bruge hele dagen alene, men især med spidshunde vil jeg understrege at det er vigtigt. (man kan ikke være bedste venner med een man aldrig ser :0)

 

Endelig er der jo også den lille sorte spids (som jeg endda tror er repræsenteret ved en kennel herinde) det kunne også være et godt valg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Troglodyt
jeg tænker at en Lowchen måske kunne være noget:hmm: Umiddelbart blander den lidt af de forskellige ønsker i størrelse, vejr, aktivering mv

 

Helena: Jeg har en Løwchen fra Lions of Denmark - og bor på Færøerne - du må gerne komme og hilse på den, hvis du vil :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Troglodyt

Hvad med Koltur? :engel: Det er en én-families-ø! Der er en bondegård, som du kunne forpagte. Men så skal du altså også have nogle får eller andre kreaturer at passe på!

 

Ellers så er du jo velkommen til Færøerne - sengen står og venter på dig :blink: eller en af dine dejlige døtre :vinken: Hvad med weekenden den 27. august - der er der hundeudstilling. Du kunne jo tage Zorro og en tæve med til udstillingen - så kunne de begge få et cert .....

 

Det har jeg også..og jeg elsker Færøerne.. Hvis jeg kunne finde et godt sted med langt til andre mennesker..gerne en ø man ikke kunne komme væk fra hele vinteren, så flyttede jeg NU..
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med Koltur? :engel: Det er en én-families-ø! Der er en bondegård, som du kunne forpagte. Men så skal du altså også have nogle får eller andre kreaturer at passe på!

 

Ellers så er du jo velkommen til Færøerne - sengen står og venter på dig :blink: eller en af dine dejlige døtre :vinken: Hvad med weekenden den 27. august - der er der hundeudstilling. Du kunne jo tage Zorro og en tæve med til udstillingen - så kunne de begge få et cert .....

Lad mig bare få nogle får.... Så kan jeg løveklippe dem :mrgreen: Og så kan jeg få en border collie - hvornår kan jeg forpagte den fra? Kan vi nå det til den 1.6?? :engel: eller hvertfald inden vinteren?

 

Pigerne gider ikke..sabella er sur og Natascha tør ikke flyve..og hun gider ikke være social så længe, siger hun..Har jeg ikke meldt til udstilling den 27 et andet sted :hmm: Jeg kan jo ikke tage en tæve med..De siger jo allesammen pludselig at så skal den blive på Færøerne i 3 måneder..Heika skal da også have certet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Troglodyt

Hvorfor er Isabella sur? På mig eller dig?

 

Pigerne gider ikke..sabella er sur og Natascha tør ikke flyve..og hun gider ikke være social så længe, siger hun.
Redigeret af Troglodyt
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Troglodyt
Lad mig bare få nogle får.... Så kan jeg løveklippe dem :mrgreen: Og så kan jeg få en border collie - hvornår kan jeg forpagte den fra? Kan vi nå det til den 1.6?? :engel: eller hvertfald inden vinteren?

 

Bordercollier er der MASSER af heroppe - de bliver jo BRUGT til at samle fårene. Én hund gør det ud for TRE mand. Så dét er meget billigere og effektivere af have hunde end mennesker til at samle fårene.

Redigeret af Troglodyt
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Troglodyt

Ja, det synes jeg også hun skal have cert for - altså at kende dig :slem:

 

Ja, hun ER fin - og dejligt temperament. Men da hun var hvalp fik hun jo kun en andenpremie, mens Zorro fik første ...

 

Ja hun er da fiiin...og hendes temperament burde give hende en vindertitel :mrgreen: Hun kunne kende mig jo :engel:
Link til indlæg
Del på andre sites

Bordercollier er der MASSER af heroppe - de bliver jo BRUGT til at samle fårene. Én hund gør det ud for TRE mand. Så dét er meget billiger og effektivere af have hunde en mennesker til at samle fårene.
Tre mand??:skraek: i er sq så alternative deroppe.. jeg snupper en border eller 2.. Og så Natascha og mig på den ø..Ingen mænd, de går sikkert kun i vejen :cool:
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det synes jeg også hun skal have cert for - altså at kende dig :slem:

 

Ja, hun ER fin - og dejligt temperament. Men da hun var hvalp fik hun jo kun en andenpremie, mens Zorro fik første ...

Åh det kan man ikke regne med..Hvis det havde været Jan Sonne Scmidt havde Heika vundet hele udstillingen..Han synes de skal være små :klap:og have godt temperament
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Troglodyt

:bigsmile: - ja, til visse ting er TRE MÆND bedre end ÉN Hund

 

Og ellers er der jo også Múli - den bygd, hvor der kun er huse, men ingen fastboende!

 

Undskyld Helena. Nu skal jeg nok lade være med at spamme din tråd mere.

 

Tre mand??:skraek: i er sq så alternative deroppe.. jeg snupper en border eller 2.. Og så Natascha og mig på den ø..Ingen mænd, de går sikkert kun i vejen :cool:
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med Koltur? :engel: Det er en én-families-ø! Der er en bondegård, som du kunne forpagte. Men så skal du altså også have nogle får eller andre kreaturer at passe på!

 

Ellers så er du jo velkommen til Færøerne - sengen står og venter på dig :blink: eller en af dine dejlige døtre :vinken: Hvad med weekenden den 27. august - der er der hundeudstilling. Du kunne jo tage Zorro og en tæve med til udstillingen - så kunne de begge få et cert .....

 

 

Hehe... jeg pønser SÅ meget på at tage afsted :engel:

 

men der ligger lige noget interesant i Nårve samme dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Cæsar2011

Vil lige give Helena ret i , at når det rigtig blæser heroppe, så ser du altså næsten ingen gå tur med deres hund. Kan godt gå i ca. ein time med min uden at møde en eneste sjæl.. var til spids-hunde-træf i dag og det var kun mig og den der stod for det, som mødte op , fordi det blæser så meget i dag.. men tror ikke det er hundene, der ikke gider at gå tur i møgvejr, det er menneskerne :P

synes ikke du skal "gå på kompromi" hvis du ønsker dig en stor hund, det er ikke så svært at have den i en lejlighed, hvis bare du ser til at den får nok motion. Har selv en samojed/golden retriever i en lejlighed uden have, men vi går mange ture hver dag og når han bliver lidt ældre skal vi gå til en eller anden hundesport, sikkert agility :) Shibaen ser ud til at være en god hund til dig, men synes at jeg har læst et eller andet sted, at den ikke er en "første-gangs-hund"?? Ret meg hvis jeg tager fejl :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...