Hop til indhold

Denne dyreforretning sponseres af Eukanuba?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg var inde i byen idag og tænkte at den lille dyreforretning derinde vel kunne være lige så fin som den store Pet Store ude ved Bilka, så der daffede jeg ind for at købe vitaminpulver og lakseolie...

 

Der var godt nok mange eukanuba reklamer, billeder, produkter derinde, men det er jo også et stort mærke så det tænkte jeg ikke nærmere over. Lakseolie ville hun hjerteligt gerne sælge mig derinde og talte glad om hvor godt det var for pelsen osv...

 

Men da jeg spurgte efter vitaminpulver som tilskud til hjemmelavet hundefoder blev hun meget stram i masken :neutral: det måtte man ikke! hunde kunne ikke tåle andet end tørfoder :confused: og hvilket mærke jeg brugte? Jeg fortalte så at jeg havde fået Eaglepack hjem, men havde regnet med at lave et miks af tørfoder og så supplere med hjemmelavet i hule ben og som lidt ekstra lækkert...

 

NEJ! sagde hun - det måtte man ikke - smid straks det hjemmelavede ud. Hvalpe skulle have Eukanuba hvalpefoder, hun kendte ikke Eaglepack men synes absolut jeg burde købe Eukanuba istedetfor, og når hvalpen blev voksen skulle den have Eukanuba voksenfoder...

 

Så begyndte hun at remse op alle de dårligdomme der kunne falde over mig og min hund hvis jeg insisterede på at lave hjemmelavet mad til den og det var ikke så få, kan jeg fortælle jer :shock: Der var alt lige fra mat pels til nyre og lever svigt og død ....

 

Da jeg prøvede at pippe ind, at det jo ikke var leverpostejsmadder og rester fra middagsbordet jeg ville servere, men mad efter en opskrift der var godkendt af en dyrlæge, svarede hun blot, at dyrlæger ikke havde forstand på ernæring, så det skulle jeg glemme alt om....

 

Altså fint nok, at hun anbefaler mig et bestemt mærke. Men hun fik sagt Eukanubs så mange gange i hendes lange tale at det næsten lød som hjernevask...

 

jeg opgav til sidst, købte lakseolie og bestemte mig til at købe mit vitaminpulver andetsteds...

 

Men burde det ikke stå uden på forretningen hvis den sponseres af Eukanuba :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må man da sige at hun er meget glad for Eukanuba, du fik ikke en fin folder og en lille prøvepose mad med?? eller et lille flag:blink:

 

Men jo de fleste dyreforretninger har et eller flere mærker der er fremtrædene i ders butik, ganske enkelt fordi at der er et så stort marked og mange konkurenter, derfor tilbyder nogle af dem en masse gratis ting med i købet eller et sponsorrat:rolleyes:

 

Jeg kan så fortælle jer at vet. sygeplejerskerne får så mange ting og sager af forderfirmaerne så et halve kunne være løgn, selv nogle af deres lærebøger er lavet af disse forderfirmaer, så bed hellere om at snakke med en dyrelæge når i skal have foder hos en dyrelæge;-)

 

Når man ser på andre dyrs foder er der især indenfor hesteverdnen en masse debat om hvorvidt det er godt eller skidt at bruge olie som suplement for havre, og det er besvist at olien gør det sammen som havren men det gør at hestene ikke er så meget oppe og køre som de ville være af havre. Men nej dyret skal jo leve af noget så der bliver stadig smidt op til 5 kg havre i foderkrybberne, og det er fandme meget energi til en hest:shock:

 

Men dem der laver deres eget forder til sine dyr, har jo en masse hjemmesider hvor man kan finde energi ovs. på forskellige fødevarer så de bedre kan finde ud af hvor meget deres dyr får, derudover er edr jo også en masse gode ligninger til at finde ud af hvor meget dyret har brug for. Men ja man kan godt få et lille anfald af nervøsitet når der er så mange mennesker der begynder at fodre med selvgjordt foder, da det kræver en del forarbejde at lave fodret og finde ud af hvor meget dyret skal have...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes jo jeg har læst og læst om det her hjemmelavede foder og føler mig godt tilpas med Anne-Maries opskrift, som er udarbejdet i samarbejde med hendes dyrlæge...

 

Men jeg er da ikke så sikker på den (eller på mine egne evner som kok ;-) ) at jeg vil lade min hvalp leve udelukkende på det. Jeg regnede med at hovedbestanddelen af hendes foder skulle være tørkost, men for hyggens og smagens skyld, ville jeg gerne tage en del af hendes tørkost fra og bruge hjemmelavet istedet... plus at det jo vil være godt til fx at putte inde i hule ben....

 

Jeg har lavet første portion hjemmelavet foder til fryseren nu. Så må vi se om hunden kan lide det og om den vokser det den skal og tager på som den skal. Heldigvis har vi da både en vægt i huset og et par dyrlægebesøg inden for den første måned hun er.... så kan vel næppe nå at slå hende ihjel med fejlernæring inden da :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Men dem der laver deres eget forder til sine dyr, har jo en masse hjemmesider hvor man kan finde energi ovs. på forskellige fødevarer så de bedre kan finde ud af hvor meget deres dyr får, derudover er edr jo også en masse gode ligninger til at finde ud af hvor meget dyret har brug for. Men ja man kan godt få et lille anfald af nervøsitet når der er så mange mennesker der begynder at fodre med selvgjordt foder, da det kræver en del forarbejde at lave fodret og finde ud af hvor meget dyret skal have...

 

Alt det der med at regne den ud på den ene og den anden måde - det er slet ikke så svært, her kommer opskriften:

 

Du opretter en tråd herinde og beder til at Priceman og Anne-marie kommer forbi :mrgreen: De plejer at være super til den slags ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alt det der med at regne den ud på den ene og den anden måde - det er slet ikke så svært, her kommer opskriften:

 

Du opretter en tråd herinde og beder til at Priceman og Anne-marie kommer forbi :mrgreen: De plejer at være super til den slags ting.

Jeg har selv den ligning dyrepasserne bruger til zoodyr, og her i huset er alle dyrne underlagt et foderskema efter den ligning, men kæft det tager tid når man skal regne det lort ud og derefter sammensætte det, især når man er talblind:oops:

 

Men syntes bare ikke at jeg er stødt på en udregning på anne-maries fodertråd...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Jeg har selv den ligning dyrepasserne bruger til zoodyr, og her i huset er alle dyrne underlagt et foderskema efter den ligning, men kæft det tager tid når man skal regne det lort ud og derefter sammensætte det, især når man er talblind:oops:

 

Uha - hvis du er talblind, har du forhåbentlig en til at tjekke det :-) bare sådan for en sikkerheds skyld.

 

Men syntes bare ikke at jeg er stødt på en udregning på anne-maries fodertråd...

 

Nej nej - Pricemand er den der regner på livet løs - på alle mulige ting :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg har selv den ligning dyrepasserne bruger til zoodyr, og her i huset er alle dyrne underlagt et foderskema efter den ligning, men kæft det tager tid når man skal regne det lort ud og derefter sammensætte det, især når man er talblind:oops:

 

Men syntes bare ikke at jeg er stødt på en udregning på anne-maries fodertråd...

 

Nej jeg regner ikke i formler kun i mængder af de forskellige ting, jeg lader mig råde af en dyrlæge der uddannet i behandling af hunde med kost bla :-)

 

Mine opskrifter er lavet til at blive offentlig gjort til fodring af hunde generelt og de er udviklet i samarbejde med min dyrlæge.

Jeg bruger mine øjne og hænder til at vurdere hvordan hundenes tilstand er :-)

Det synes jeg alle hundeejere skal gøre, for ikke alle trives på det samme :-)

 

Tørfoder er efter min mening ikke optimalt foder, ikke for mine hunde ihvertfald :-)

 

Foder bliver gjort til noget meget videnskabeligt, eukanuba damen er vidst nærmest troende eller hjernevasket, tænk at man umuligt kan fremstille mad selv til en hund :lol:

 

Tør vi så overhovedet lave mad til os selv:shock:

Er det ikke altfor farligt?

 

De fleste dyrlæger har deres viden om hundefoder og fodring fra de foderfirmaer de sælger foder for :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg var inde i byen idag og tænkte at den lille dyreforretning derinde vel kunne være lige så fin som den store Pet Store ude ved Bilka, så der daffede jeg ind for at købe vitaminpulver og lakseolie...

 

Der var godt nok mange eukanuba reklamer, billeder, produkter derinde, men det er jo også et stort mærke så det tænkte jeg ikke nærmere over. Lakseolie ville hun hjerteligt gerne sælge mig derinde og talte glad om hvor godt det var for pelsen osv...

 

Men da jeg spurgte efter vitaminpulver som tilskud til hjemmelavet hundefoder blev hun meget stram i masken :neutral: det måtte man ikke! hunde kunne ikke tåle andet end tørfoder :confused: og hvilket mærke jeg brugte? Jeg fortalte så at jeg havde fået Eaglepack hjem, men havde regnet med at lave et miks af tørfoder og så supplere med hjemmelavet i hule ben og som lidt ekstra lækkert...

 

NEJ! sagde hun - det måtte man ikke - smid straks det hjemmelavede ud. Hvalpe skulle have Eukanuba hvalpefoder, hun kendte ikke Eaglepack men synes absolut jeg burde købe Eukanuba istedetfor, og når hvalpen blev voksen skulle den have Eukanuba voksenfoder...

 

Så begyndte hun at remse op alle de dårligdomme der kunne falde over mig og min hund hvis jeg insisterede på at lave hjemmelavet mad til den og det var ikke så få, kan jeg fortælle jer :shock: Der var alt lige fra mat pels til nyre og lever svigt og død ....

 

Da jeg prøvede at pippe ind, at det jo ikke var leverpostejsmadder og rester fra middagsbordet jeg ville servere, men mad efter en opskrift der var godkendt af en dyrlæge, svarede hun blot, at dyrlæger ikke havde forstand på ernæring, så det skulle jeg glemme alt om....

 

Altså fint nok, at hun anbefaler mig et bestemt mærke. Men hun fik sagt Eukanubs så mange gange i hendes lange tale at det næsten lød som hjernevask...

 

jeg opgav til sidst, købte lakseolie og bestemte mig til at købe mit vitaminpulver andetsteds...

 

Men burde det ikke stå uden på forretningen hvis den sponseres af Eukanuba :roll:

 

Sikke da en omgang du har været ude for :ae::kys:

 

Hun har da ihvertfald været på kursus, men vidst kun et sted :lol:

 

Sikke noget vrøvl, man kunne spørge hende hvilket fuldfoder hun selv lever af, for hun kan da ikke lave sit eget mad:shock:

 

Jeg ved ikke om de sponsoreres af eukanuba, men jeg tror at de kan få klækkelige rabater (hilket også er en slags sponsor) på sådan en markedsføring, den slags gør RC, Hills og andre også :-)

 

Tænk at hun kan stå der i den butik og vide mere end alle andre, dyrlæger osv..

 

Hvilken butik er det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke da en omgang du har været ude for :ae::kys:

 

Hun har da ihvertfald været på kursus, men vidst kun et sted :lol:

 

Sikke noget vrøvl, man kunne spørge hende hvilket fuldfoder hun selv lever af, for hun kan da ikke lave sit eget mad:shock:

 

Jeg ved ikke om de sponsoreres af eukanuba, men jeg tror at de kan få klækkelige rabater (hilket også er en slags sponsor) på sådan en markedsføring, den slags gør RC, Hills og andre også :-)

 

Tænk at hun kan stå der i den butik og vide mere end alle andre, dyrlæger osv..

 

Hvilken butik er det?

 

Det var en butik der hedder Horsens dyrecenter, men altså som sagt, vi har en vægt i huset og hun skal jo til dyrlæge for at blive vaccineret og chippet i løbet af de første par uger efter hun er kommet hjem til os... jeg kan vel næppe nå at slå hende ihjel med fejlernæring inden da :shock: Jeg må vel bare holde øje med hendes foderstand og så dosere op / ned alt efter hvordan hun ser ud og hvad dyrlægen siger om hende...

 

Sværere er det vel ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Det var en butik der hedder Horsens dyrecenter, men altså som sagt, vi har en vægt i huset og hun skal jo til dyrlæge for at blive vaccineret og chippet i løbet af de første par uger efter hun er kommet hjem til os... jeg kan vel næppe nå at slå hende ihjel med fejlernæring inden da :shock: Jeg må vel bare holde øje med hendes foderstand og så dosere op / ned alt efter hvordan hun ser ud og hvad dyrlægen siger om hende...

 

Sværere er det vel ikke?

 

Nej det er ikke så svært :-D

 

Du vil fodre med både eaglepack og hjemmelavet, der er ingen grund til bekymring :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Nej nej - Pricemand er den der regner på livet løs - på alle mulige ting :mrgreen:

 

Og jeg som hader regning. Var total talspasser i skolen. :oops:

Det var nok ikke regnestykker med hold i noget virkeligt.

 

Jeg har i øvrigt regnet på Annamaries opskrift engang.

Den indeholder ca 60 -65 % kulhydrat.

Her er så ikke regnet den noget difuse ingrediens med der gik under "godbidder ved siden af"

Men alle proteinnedbrydende enzymer , næsten alle vitaminer, og en del andre stoffer er ødelagt som følge af den lange kognetid.

 

Jeg er klar over at det tilrådes at give vitaminer i foderet ved servering, så den del skulle være i orden.

:5up:

Men Annemarie har fuldstændigt ret i at man skal føle,se og mærke på hunden om den er i tilpas foderstand. Resten må man så bare håbe på er godt nok. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er ikke så svært :-D

 

Du vil fodre med både eaglepack og hjemmelavet, der er ingen grund til bekymring :-)

 

Ja jeg tænkte 2/3 eaglepack tørfoder og så 1/3 hjemmelavet - som fx kunne fodres i ben / kong nogle dage, andre dage blot blandet i tørfoderet for at give det et ekstra "pift"...

 

Jeg har lavet lige knap 3 kg hjemmelavet idag - (har husket at der skulle være 1/3 kød til hvalpe :engel: ) baseret på kylling, kartofler, brune ris og gulerødder og det smagte faktisk ganske godt. Nu har jeg selvfølgelig aldrig smagt tørfoder :lol: så ved ikke hvordan det er smagsmæssigt i forhold til, men forestiller mig at det må være mere interessant....

 

Så jeg er rimeligt fortrøstningsfuld og egentlig ikke særligt bekymret for at jeg skulle komme til at hverken gøre hende skade eller slå hende ihjel via hendes foder ... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Og jeg som hader regning. Var total talspasser i skolen. :oops:

Det var nok ikke regnestykker med hold i noget virkeligt.

 

Jeg har i øvrigt regnet på Annamaries opskrift engang.

Den indeholder ca 60 -65 % kulhydrat.

Her er så ikke regnet den noget difuse ingrediens med der gik under "godbidder ved siden af"

Men alle proteinnedbrydende enzymer , næsten alle vitaminer, og en del andre stoffer er ødelagt som følge af den lange kognetid.

 

Jeg er klar over at det tilrådes at give vitaminer i foderet ved servering, så den del skulle være i orden.

:5up:

Men Annemarie har fuldstændigt ret i at man skal føle,se og mærke på hunden om den er i tilpas foderstand. Resten må man så bare håbe på er godt nok. :-)

 

De andre godbidder er med al tydelighed kød!

 

Jeg er ikke enig med dig :-)

Opskriften er dybest set Gudrun Frantsen, du ved, en dyrlæge uddannet i behandling med kost :-D

 

Det er hendes erfaringer jeg bygger på og fodrer efter :-)

 

Og ja jeg har ret, man skal se på hunden, på dens afføring, så kan man se om hunden trives og fungere tilfredsstillende på foderet :-)

 

Regnestykket er ikke ligetil, der er protein i ris, quinora m.m., der er 5 dl ris til ca 5 kg færdigfoder, grønsagerne indhold m.m. skal man også se på, det er ikke helt ligetil :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
De andre godbidder er med al tydelighed kød!

JaJa det ved jeg godt men det var mængden der var difus. sorry .

 

Jeg er ikke enig med dig :-)

Opskriften er dybest set Gudrun Frantsen, du ved, en dyrlæge uddannet i behandling med kost :-D

 

Ja. Jeg skulle da være et skarn hvis jeg havde overset det.

Jeg husker så også at den i starten var en opskrift tilpasset særlige tilfælde som GF vurderede ville have gavn af det.

Og den er jo blevet redigeret et utal af gange siden.

 

Det er hendes erfaringer jeg bygger på og fodrer efter :-)

 

Jeg vil ikke stille tvivl ved hendes og din opskrift blot fortælle hvad den indeholder. Intet andet.

 

Og ja jeg har ret, man skal se på hunden, på dens afføring, så kan man se om hunden trives og fungere tilfredsstillende på foderet :-)

 

Ja gu´har du ret.

 

Regnestykket er ikke ligetil, der er protein i ris, quinora m.m., der er 5 dl ris til ca 5 kg færdigfoder, grønsagerne indhold m.m. skal man også se på, det er ikke helt ligetil :-)

 

Nja. Regne stykket er faktisk ganske nemt. Men det tager tid at gå alle ingredienserne igennem.

 

Og efterfølgende skal man så se på hvad og om der er ødelagt noget af kogning, frysning, etc.

Og når man bruger både "våde" og "tørre" (eks: kød og ris) så er der vand i det ene og ikke i det andet som man skal regne fra.

Så den mest retfærdige måde at regne det ud på ville være at lave en portion, blende det ,tørre det og så lave analysen på den tørre del.

 

Og Stein´s Laboratorier koster sikker mange penge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
JaJa det ved jeg godt men det var mængden der var difus. sorry
.

 

Jeg fodrer Pellen efter Gudruns recept og kødgodbidderne tages fra den samlede kødmængde i opskriften :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...