Hop til indhold

Hjemmelavet foder analyse.


Gæst Priceman
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor
Der er faktisk mange fordele ved både råt og hjemmelavet som er de samme ting, fx mindre afføring for de fleste, mindre luft i maven, pænere tænder, mere ro på, hundene drikker ikke så meget vand m.m. :-)

 

 

En ting jeg hat lagt mærke til ved at fodre med råt og nu med hjemmelavet er at lortene hurtigt fosrvinder, hvis de får lov at ligge.

 

En tørfoderlort kan ligge længe og blive helt muggen.

 

Med tørfoder synes jeg, det er vigtigt at se på hvilke konserveringsmiddeltyper der er i.

Og det kan man netop se på "holdbarheden" af lorten. Velbekomme :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 137
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Ninjamor
Jeg fodrer også med det hjemmelavede.. Stort set samme opskrift som Annemarie, bortset fra jeg tilsætter blendet ananas..

Jeg startede med ca 200 gram om dagen til dem..bortset fra hanhundene som fik 300-350 alt efter størrelse...

Efter en uge havde de tabt sig 250-500 gram..Dem der vejede mest, havde tabt sig mest selvfølgelig. SÅ øgede jeg mængden med 50-100 %.. Dem jeg udstiller fik 100 % mere fordi nu skulle de bare ikke tabe sig mere..

Efter endnu en uge havde dem jeg havde givet dobbelt op tabt 1/3 ca. af hvad de tabte ugen før.. Dem som fik 50 % øgning havde tabt ca 2/3 af den foregående uges vægttab.

Nu er jeg efterhånden temmelig desperat, for jeg kan se rigtig mange gode ting ved det hjemmelavede. Tænderne er blevet rigtig flotte.. Hundene mere rolige og drikker selvfølgelig nærmest ingen vand.. Og skider meget mindre... Den eneste ulempe jeg kan finde er at de taber sig.. Det er så også en uvæsentlig ulempe.

De sidste 5 dage har jeg så givet dem ½ kød + ½ ris/grønt.. Jeg vejer dem i dag, og har de tabt sig igen så tror jeg simpelhen at jeg hænger mig i laden :megaked:

 

 

Selvom det er frustrerende for dig, så synes jeg det er hammerspændende!

Undskyld...

 

Du fortalte i en anden tråd at det er de små løver som taber sig og ikke de andre, så vidt jeg husker og det er fandme interessant!

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom det er frustrerende for dig, så synes jeg det er hammerspændende!

Undskyld...

 

Du fortalte i en anden tråd at det er de små løver som taber sig og ikke de andre, så vidt jeg husker og det er fandme interessant!

 

JA kun løverne.. Gårdhundene og chierne skal ikke have ret meget for at holde vægten/tage på... Chierne får hvad de kan spise og det gør løve hvalpene også. Løvehvalpene tager også fint på... Labradoren får både hjemmelavet og tørfoder.

Gårdhundene ( 9 kg) får 250 gram hjemmelavet om dagen og ligger stabilt (de plejer at få 120 gram tørfoder.. RC mini adult/Beauty)..

Løverne får 400 gram hjemmelavet(de små som nomi/soki (4 kg)) op til 800 gram (store hanhunde (7 kg).. (de plejer at få 200-400 gram tørfoder.. RC mini adult/junior/beauty/poodle/shih tzu)

Jeg har siddet og kigget meget på hundene her, fordi jeg synes jo egentlig at gårdhundene er meget aktive.. Men de er det kun i perioder.. Får færten af en mus, graver og lægger sig så eller snuser rundt når vi er i haven. Leger lidt med løverne, men går så hurtigt i stå igen.. Og når vi går spor kan de klare temmelig meget. Bagefter slapper de meget af.

Løverne er mere..hm ADHD/DAMP agtige. De er i gang hele tiden.. Ikke på en grim/uartig måde, men de leger.. Snuser.. tager kontakt til mig/hinanden. De lægger sig meget sjældent ned alle sammen.. Jo hvis jeg sidder i haven og bliver siddende.. Så lægger de sig..Men så snart jeg gør tegn til at rejse mig så står de klar alle sammen. Eller hvis jeg sidder ved computeren, så lægger de sig på gulvet rundt om mig.

Når vi går spor med dem, de kan også gå temmelig lange spor efterhånden, så er de ikke specielt overtrætte bagefter.

Jeg ved godt at løverne er kendt for at være energiske og ikke ligger stille.. Der findes 3 slags opdrættere af dem.. 1. dem der finder en anden race meget hurtigt.. 2. dem som accepterer at sådan er løverne altså.. 3.. dem som har dem siddende i transportkasser hele tiden og kun lukker dem ud når de skal luftes.. i snor selvfølgelig...

Det er vel bare deres forbrænding der er højere... :shock: måske skal de bare fodres flere gange om dagen :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

JA kun løverne.. Gårdhundene og chierne skal ikke have ret meget for at holde vægten/tage på... Chierne får hvad de kan spise og det gør løve hvalpene også. Løvehvalpene tager også fint på... Labradoren får både hjemmelavet og tørfoder.

Gårdhundene ( 9 kg) får 250 gram hjemmelavet om dagen og ligger stabilt (de plejer at få 120 gram tørfoder.. RC mini adult/Beauty)..

Løverne får 400 gram hjemmelavet(de små som nomi/soki (4 kg)) op til 800 gram (store hanhunde (7 kg).. (de plejer at få 200-400 gram tørfoder.. RC mini adult/junior/beauty/poodle/shih tzu)

Jeg har siddet og kigget meget på hundene her, fordi jeg synes jo egentlig at gårdhundene er meget aktive.. Men de er det kun i perioder.. Får færten af en mus, graver og lægger sig så eller snuser rundt når vi er i haven. Leger lidt med løverne, men går så hurtigt i stå igen.. Og når vi går spor kan de klare temmelig meget. Bagefter slapper de meget af.

Løverne er mere..hm ADHD/DAMP agtige. De er i gang hele tiden.. Ikke på en grim/uartig måde, men de leger.. Snuser.. tager kontakt til mig/hinanden. De lægger sig meget sjældent ned alle sammen.. Jo hvis jeg sidder i haven og bliver siddende.. Så lægger de sig..Men så snart jeg gør tegn til at rejse mig så står de klar alle sammen. Eller hvis jeg sidder ved computeren, så lægger de sig på gulvet rundt om mig.

Når vi går spor med dem, de kan også gå temmelig lange spor efterhånden, så er de ikke specielt overtrætte bagefter.

Jeg ved godt at løverne er kendt for at være energiske og ikke ligger stille.. Der findes 3 slags opdrættere af dem.. 1. dem der finder en anden race meget hurtigt.. 2. dem som accepterer at sådan er løverne altså.. 3.. dem som har dem siddende i transportkasser hele tiden og kun lukker dem ud når de skal luftes.. i snor selvfølgelig...

Det er vel bare deres forbrænding der er højere... :shock: måske skal de bare fodres flere gange om dagen :engel:

Jeg vil råde dig til at fodre flere gange om dagen. Groa tabte sig også på hjemmelavet. Hun er et aktiv lige som dine løver, det hjalp da vi gik over til at fodre 4 gange om dagen. Hun vejer 4,5 kg og får 250 gram om dagen, sådan cirka.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Hmm måske det hjemmelavet ikke er så godt til de aktive hunde. Lucky kunne jo heller ikke køre på det, fordi han også blev ved med at tabe sig (uanset hvor meget jeg gav) og så var det som om han altid var sulten :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det er vel bare deres forbrænding der er højere... :shock: måske skal de bare fodres flere gange om dagen :engel:

 

Tjah... Du behøver vist ikke kede dig :lol: Du kan altid stå i køkkenet og lave foder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil råde dig til at fodre flere gange om dagen. Groa tabte sig også på hjemmelavet. Hun er et aktiv lige som dine løver, det hjalp da vi gik over til at fodre 4 gange om dagen. Hun vejer 4,5 kg og får 250 gram om dagen, sådan cirka.

Ja men seriøst..jeg ORKER ikke at fodre 4 gange om dagen med hjemmelavet.. I forvejen laver jeg 20 kg mad om dagen.. Og med det hjemmelavede SKAL skålene vaskes af hver gang (40 skåle) + 40 konger.. Samt deres transportkasser hvor jeg fodrer dem skal tørres af hver gang de har spist. Deres "muler" skal vaskes hver gang ellers flipper de helt ud og tørrer sig af alle vejne.. Ved 4 fodringer bliver det 160 skåle..80 konger..og 120 "muler"..

Det kan man gøre når man har 1-2-3 hunde, men med så mange så duer det ikke..

250 gram er det så fordelt på 4 gange eller 250 gram pr gang? det er fame ikke meget pr gang.. Dicke fik 50 gram hver gang (hun var for tyk og skulle ned i vægt) og det er ca en stor spiseskefuld.. Det var sq nærmest rent til grin at svine en skål til for det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm måske det hjemmelavet ikke er så godt til de aktive hunde. Lucky kunne jo heller ikke køre på det, fordi han også blev ved med at tabe sig (uanset hvor meget jeg gav) og så var det som om han altid var sulten :(

Det kan godt være det er sådan noget :( Mine virker så ikke sultne.. De er faktisk mere sultne når de får tørfoder...

Hvad fodrer du så med nu?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah... Du behøver vist ikke kede dig :lol: Du kan altid stå i køkkenet og lave foder...

:mrgreen: ja.. jeg har tænkt på at i stedet for de der arbejdsweekender for vennerne så kunne de komme og lave mad til hundene :mrgreen::mrgreen: så ville der nok blive sorteret godt ud i vennekredsen :cool:

I stedet for et sommertræf for HF så synes jeg vi skal lave et "lave-mad-til-løverne-træf".. :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Jeg har gennemgået den berømte opskrift på hundefoder der florerer både her og andre steder.

Og jeg er kommet frem til følgende :

 

62.5 % kulhydrat.

9,3 % fedt.

28,2 % protein.

 

Da disse tal er baseret på den tørre del af foderet så skal den endelige portion 3 dobles med vandet.

Hvilket igen vil sige at tallene for den endelige portion vil blive 4 gange mindre.

62,5/4 = 15,6 % Kulhydrat i færdigtfoder.

9,3/4 = 2,3 % Fedt i færdigfoder.

28,2/4 = 7,1 % Protein i færdigt foder.

 

Synes det er interessant. Jeg har selv været inde og regne på det fra fødevaredatabanken og får med samme rå ingredienser.

 

Kulhydrat 57.42%

Fedt 21.48%

Protein 21.10%

 

 

Hvis jeg tager samme ingredienser, kogte, får jeg fra lign amerikansk webside:

 

Kulhydrat 37.17%

Fedt 28.11%

Protein 34.72%

 

 

Min egen foderplan til vinter indeholder til sammenligning (råt kød/indmad/ben, blendet grønt, og kogt havre, nødder og tilskud):

 

Kulhydrat 22%

Fedt 48%

Protein 30%

 

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad proportionerne er med rå fodring, har du eventuelt et bud?

 

Opskriften ligger faktisk på linje med almindelig dåsemad til hunde.

 

Men det er så også værd at tilføje, at der i det hjemmelavede er tale om friske ingredienser, minimum tilsætnignsstoffer, og der er bedre kontrol mht hvor protein, fedt, og kulhydrat kommer fra.

 

Jeg har ikke dobbelt chekket mine tal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Det kan godt være det er sådan noget :( Mine virker så ikke sultne.. De er faktisk mere sultne når de får tørfoder...

Hvad fodrer du så med nu?

Nu fodre jeg med Eaglepack, det brugte jeg så også til Lucky, hvilket var det han fungerere bedst og godt på.

 

Jeg skal dog til at prøve Orijen på Buddy, fordi min træner skal til at sælge det, og så kan jeg jo spare nogle leveringsomkostninger dér. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu fodre jeg med Eaglepack, det brugte jeg så også til Lucky, hvilket var det han fungerere bedst og godt på.

 

Jeg skal dog til at prøve Orijen på Buddy, fordi min træner skal til at sælge det, og så kan jeg jo spare nogle leveringsomkostninger dér. :5up:

Eaglepack har jeg også tænkt på. For en måneds tid siden skrev jeg meget sammen med Randi.. Men hun har faktisk aldrig svaret på min sidste mail med en masse spørgsmål.. Måske skulle jeg prøve at skrive til hende igen.. Det kan være hun aldrig har fået den mail :???:
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
En ting jeg hat lagt mærke til ved at fodre med råt og nu med hjemmelavet er at lortene hurtigt fosrvinder, hvis de får lov at ligge.

 

En tørfoderlort kan ligge længe og blive helt muggen.

 

Med tørfoder synes jeg, det er vigtigt at se på hvilke konserveringsmiddeltyper der er i.

Og det kan man netop se på "holdbarheden" af lorten. Velbekomme :lol:

Ja, det er sgu noget af et studie :lol:

 

Jeg bemærkede en ændring da jeg skiftede fra olivers til eaglepack, olivers lorte lå længe, holdt formen og mugnede, sådan en gammel muggen lort er ikke køn!

Eaglepack gav mindre afføring og de forsvandt hurtigere :-D

Og med det hjemmelavede har vi rykket et skridt længere, nu fjerner jeg dem egentlig kun fordi træerne skal gødes lidt :lol:

Ingen mugne lorte mere!

 

JA kun løverne.. Gårdhundene og chierne skal ikke have ret meget for at holde vægten/tage på... Chierne får hvad de kan spise og det gør løve hvalpene også. Løvehvalpene tager også fint på... Labradoren får både hjemmelavet og tørfoder.

Gårdhundene ( 9 kg) får 250 gram hjemmelavet om dagen og ligger stabilt (de plejer at få 120 gram tørfoder.. RC mini adult/Beauty)..

Løverne får 400 gram hjemmelavet(de små som nomi/soki (4 kg)) op til 800 gram (store hanhunde (7 kg).. (de plejer at få 200-400 gram tørfoder.. RC mini adult/junior/beauty/poodle/shih tzu)

Jeg har siddet og kigget meget på hundene her, fordi jeg synes jo egentlig at gårdhundene er meget aktive.. Men de er det kun i perioder.. Får færten af en mus, graver og lægger sig så eller snuser rundt når vi er i haven. Leger lidt med løverne, men går så hurtigt i stå igen.. Og når vi går spor kan de klare temmelig meget. Bagefter slapper de meget af.

Løverne er mere..hm ADHD/DAMP agtige. De er i gang hele tiden.. Ikke på en grim/uartig måde, men de leger.. Snuser.. tager kontakt til mig/hinanden. De lægger sig meget sjældent ned alle sammen.. Jo hvis jeg sidder i haven og bliver siddende.. Så lægger de sig..Men så snart jeg gør tegn til at rejse mig så står de klar alle sammen. Eller hvis jeg sidder ved computeren, så lægger de sig på gulvet rundt om mig.

Når vi går spor med dem, de kan også gå temmelig lange spor efterhånden, så er de ikke specielt overtrætte bagefter.

Jeg ved godt at løverne er kendt for at være energiske og ikke ligger stille.. Der findes 3 slags opdrættere af dem.. 1. dem der finder en anden race meget hurtigt.. 2. dem som accepterer at sådan er løverne altså.. 3.. dem som har dem siddende i transportkasser hele tiden og kun lukker dem ud når de skal luftes.. i snor selvfølgelig...

Det er vel bare deres forbrænding der er højere... :shock: måske skal de bare fodres flere gange om dagen :engel:

 

Jeg tror også det må være løvernes forbrænding, det var også hvad du oplevede på det rå :hmm:

 

De andre reagere mere som mine hunde, mine hunde er jo også aktive, men selvstændige og de ligger sig ind imellem, helt afhængig af hvad der sker og efter deres eget hovede.

 

Her på det sidste hvor jeg har været ekstremt rolig (kan man roligt kalde det) har de også fået mindre foder, for de ligger mere omkring mig end de plejer, de søde piger :lun:

 

Ja men seriøst..jeg ORKER ikke at fodre 4 gange om dagen med hjemmelavet.. I forvejen laver jeg 20 kg mad om dagen.. Og med det hjemmelavede SKAL skålene vaskes af hver gang (40 skåle) + 40 konger.. Samt deres transportkasser hvor jeg fodrer dem skal tørres af hver gang de har spist. Deres "muler" skal vaskes hver gang ellers flipper de helt ud og tørrer sig af alle vejne.. Ved 4 fodringer bliver det 160 skåle..80 konger..og 120 "muler"..

Det kan man gøre når man har 1-2-3 hunde, men med så mange så duer det ikke..

250 gram er det så fordelt på 4 gange eller 250 gram pr gang? det er fame ikke meget pr gang.. Dicke fik 50 gram hver gang (hun var for tyk og skulle ned i vægt) og det er ca en stor spiseskefuld.. Det var sq nærmest rent til grin at svine en skål til for det..

 

Jeg er egentlig lidt lettet over at der osse er grænser selv for dig :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Eaglepack har jeg også tænkt på. For en måneds tid siden skrev jeg meget sammen med Randi.. Men hun har faktisk aldrig svaret på min sidste mail med en masse spørgsmål.. Måske skulle jeg prøve at skrive til hende igen.. Det kan være hun aldrig har fået den mail :???:

Jeg har oplevet stor forsinkelse på nogle mails fra dig, sådan at jeg faktisk ikke opdagede dem før jeg gik mine mail igennem for at se om jeg havde overset nogen :hmm:

 

Så der kan være sket noget tilsvarende :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja men seriøst..jeg ORKER ikke at fodre 4 gange om dagen med hjemmelavet.. I forvejen laver jeg 20 kg mad om dagen.. Og med det hjemmelavede SKAL skålene vaskes af hver gang (40 skåle) + 40 konger.. Samt deres transportkasser hvor jeg fodrer dem skal tørres af hver gang de har spist. Deres "muler" skal vaskes hver gang ellers flipper de helt ud og tørrer sig af alle vejne.. Ved 4 fodringer bliver det 160 skåle..80 konger..og 120 "muler"..

Det kan man gøre når man har 1-2-3 hunde, men med så mange så duer det ikke..

250 gram er det så fordelt på 4 gange eller 250 gram pr gang? det er fame ikke meget pr gang.. Dicke fik 50 gram hver gang (hun var for tyk og skulle ned i vægt) og det er ca en stor spiseskefuld.. Det var sq nærmest rent til grin at svine en skål til for det..

 

Sheila er jo også en meget slank hund og aktiv og hun skulle da også have en del hjemmelavet for at holde vægten. Hvor meget hun fik kan jeg ikke huske længere, men fyldmæssigt mere end det dobbelte af tørfoder. Men jeg lavede hendes potion mad med ekstra fedt. Dvs jeg skummer ikke noget af kyllingefedtet fra og jeg tilsætter gerne fede fisk, svinekød ogandet kød med højt fedtindhold.

 

Hun fik vel hjemmelavet i ca 3 mdr og hun var flot. Hun har fået råt i en mdr og der blev hun så tynd, nok mest fordi hun simpelthen ikke spiste nok, det var ad!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

 

 

 

Synes det er interessant. Jeg har selv været inde og regne på det fra fødevaredatabanken og får med samme rå ingredienser.

 

Kulhydrat 57.42%

Fedt 21.48%

Protein 21.10%

 

 

Hvis jeg tager samme ingredienser, kogte, får jeg fra lign amerikansk webside:

 

Kulhydrat 37.17%

Fedt 28.11%

Protein 34.72%

 

 

Min egen foderplan til vinter indeholder til sammenligning (råt kød/indmad/ben, blendet grønt, og kogt havre, nødder og tilskud):

 

Kulhydrat 22%

Fedt 48%

Protein 30%

 

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad proportionerne er med rå fodring, har du eventuelt et bud?

 

 

 

Men det er så også værd at tilføje, at der i det hjemmelavede er tale om friske ingredienser, minimum tilsætnignsstoffer, og der er bedre kontrol mht hvor protein, fedt, og kulhydrat kommer fra.

 

Jeg har ikke dobbelt chekket mine tal.

Tak, sikke et arbejde du har lavet :kys:

 

Har du regnet alle fodermener med?

 

Ja, helt enkelt er det ikke :lol:

 

Jeg vælger ikke at betale en formue for at få Steins laboratorium til at analysere foderet :mrgreen:

 

Du har fuldstændig ret hvad angår ingredienserne, man kan selv om hvorvidt de skal være fortrinvist økologiske, men man ved hvad der er i, og det smager faktisk rigtigt godt, hundene skal ikke have salt, men hvis man lige tilsætter lidt, så kan man sagtens selv tage en portion, og det tiltaler mig, jeg smager altid på det :lol:

 

Og her lugter bare så godt når jeg laver deres mad :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Eaglepack har jeg også tænkt på. For en måneds tid siden skrev jeg meget sammen med Randi.. Men hun har faktisk aldrig svaret på min sidste mail med en masse spørgsmål.. Måske skulle jeg prøve at skrive til hende igen.. Det kan være hun aldrig har fået den mail :???:

Ja jeg synes også du skal prøve og skrive igen. Hun plejer at være flink at skrive hurtigt tilbage synes jeg, så det kan måske godt være der er sket en fejl dér.

 

Du kan spørge om ikke du kan få en lille prøvepose på 15kg til dine hunde. Det er da det mindste hun kan gøre, du bliver jo nød til at se, om dine hunde kan lide det og hvordan de reagere på det. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Synes det er interessant. Jeg har selv været inde og regne på det fra fødevaredatabanken og får med samme rå ingredienser.

 

Kulhydrat 57.42%

Fedt 21.48%

Protein 21.10%

 

Hvordan du får over doppelt så meget fedt ud af det kan jeg ikke lige se. Da det eneste der giver et seriøst tilskud af fedt er kyllingen.

Husk jeg har ikke regnet evt, tilsat olie med. Hvilket jeg vidstnok også har skrevet.

 

 

Hvis jeg tager samme ingredienser, kogte, får jeg fra lign amerikansk webside:

 

Kulhydrat 37.17%

Fedt 28.11%

Protein 34.72%

 

Nu forsvinder proteiner og fedt ikke fordi det bliver kogt, med mindre man fjerner det.

Giver du et link. :-D

 

 

Min egen foderplan til vinter indeholder til sammenligning (råt kød/indmad/ben, blendet grønt, og kogt havre, nødder og tilskud):

 

Kulhydrat 22%

Fedt 48%

Protein 30%

 

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad proportionerne er med rå fodring, har du eventuelt et bud?

 

Jeg fodrer med noget der ser ca sådan her ud:

 

Pr. 100 g

Energi. 778 kj.

Protein. 19.2 %

Fedt. 12.2 %

Kulhydrat. 0 %

Aske. 1.5 %

Vand.. 67.1 %

 

For at hunden skal få nok skal en hund som Tex have mellem 1200 og 3000 kj

om dagen.Men da har ikke ligefrem er højaktiv. ( der er ejeren så heller ikke) så er jeg længere nede i forhold til "retningslinjerne" fra http://www.hundeleksikon.dk/hundme.html

 

 

Og da dette er baseret på almindelig kost så kan er det meget voldsomt.

Derfor får han hvad der svarer til 2 % af hans idealvægt som ligger på lige

omkring 8 kg. Han får altså 160 g pr dag.

 

778 gange 1,6 = knap 1300 kj

 

 

 

 

Men det er så også værd at tilføje, at der i det hjemmelavede er tale om friske ingredienser, minimum tilsætnignsstoffer, og der er bedre kontrol mht hvor protein, fedt, og kulhydrat kommer fra.

 

Der er flere opskrifter med energifordeling på denne side:

http://www.hundeleksikon.dk/hund_opskrift.html#HM

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Sjovt , jeg har aldrig haft lysdt til at bruge de opskrifter :hmm:

 

http://www.hundeleksikon.dk/hund_opskrift.html#HM

 

Jeg bryder mig ikke om sammensætningen og slet ikke om alt det dåsefisk m.m..

 

Man kan også finde opskrifter på amerikanske hjemmesider, der er også lavet engelsk sprogede bøger om hjemmelavet hundemad :-)

 

Det vi bruger er det der ligger i den traditionelle kinesiske og meget afprøvede behandling af hunde med foder, akupunktur, urter m.m..

 

Faktisk kunne alle dyrlæger der er uddannede i akupunktur have valgt at tage foder/urte delen af uddannelsen med, det er der bare ikke ret mange der har gjort.

Mange mange hunde er behandlet og fodret efter de principper der ligger i de opskrifter jeg har videregivet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Hvordan du får over doppelt så meget fedt ud af det kan jeg ikke lige se. Da det eneste der giver et seriøst tilskud af fedt er kyllingen.

Husk jeg har ikke regnet evt, tilsat olie med. Hvilket jeg vidstnok også har skrevet.

 

Der var en fejl med kyllingen :) Her er de rettede tal med rå ingredienser

 

Fedt 14.76%

Protein 27.82%

Kulhydrat 57.42%

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Tak, sikke et arbejde du har lavet :kys:

 

Har du regnet alle fodermener med?

 

Ja, helt enkelt er det ikke :lol:

 

Jeg vælger ikke at betale en formue for at få Steins laboratorium til at analysere foderet :mrgreen:

 

Du har fuldstændig ret hvad angår ingredienserne, man kan selv om hvorvidt de skal være fortrinvist økologiske, men man ved hvad der er i, og det smager faktisk rigtigt godt, hundene skal ikke have salt, men hvis man lige tilsætter lidt, så kan man sagtens selv tage en portion, og det tiltaler mig, jeg smager altid på det :lol:

 

Og her lugter bare så godt når jeg laver deres mad :-D

 

Det var ikke så galt, og gik lidt hurtigt ;) Jeg tog de samme ingredienser som Priceman (lavede dl brune ris om til 440 g brune ris). Vinters var allerede udregnet.

 

Jeg kan godt huske det. Man blev selv sulten når man lavede mad til hundene. Engang udnyttede jeg min mors store gryder og var godt igang, da de fik gæster - gæsterne sagde straks "uhmm hvad skal i have at spise i aften" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Nu forsvinder proteiner og fedt ikke fordi det bliver kogt, med mindre man fjerner det.

Giver du et link. :-D

 

www.nutritiondata.com - det er en rigtig god webside med masser af information

 

Per 100 G:

 

Chicken, broilers and fryers, neck, meat, skin, cooked simmered

Fedt 18

Protein 20

Kulhydrater 0

 

Chicken, broilers and fryers, neck, meat, skin, raw

Fedt 26

Protein 14

Kulhydrater 0

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Der var en fejl med kyllingen :) Her er de rettede tal med rå ingredienser

 

Fedt 14.76%

Protein 27.82%

Kulhydrat 57.42%

 

 

Det er fra samme data base at vi har hentet vores tal.

Men du har defineret 5-6 dl ris som 440 g og jeg har brugt 550 g og måske ikke engang de samme "brune ris" Der er flere forskellige med forskellige værdier. Blot som et eksempel.

 

Derfor er det imo skide vigtigt at en opskrift er meget præcis i sine ingredienser og vægte. Ellers passer tingene ikke sammen. Og så er sammenligninger med andre ting lidt omsonst.

 

Men det viser hvor lidt der skal til for at der er næsten 1000 kj til forskel i portionen.

Derudover så vil en kogning på f.eks en time ekstra øge næringsindholdet pr 100 g betragteligt da der ikke er en færdig mængde at holde sig til andet end grydestørelsen.

 

Ps hvordan får du excel arket herop som billede?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Det er fra samme data base at vi har hentet vores tal.

Men du har defineret 5-6 dl ris som 440 g og jeg har brugt 550 g og måske ikke engang de samme "brune ris" Der er flere forskellige med forskellige værdier. Blot som et eksempel.

 

Derfor er det imo skide vigtigt at en opskrift er meget præcis i sine ingredienser og vægte. Ellers passer tingene ikke sammen. Og så er sammenligninger med andre ting lidt omsonst.

 

Men det viser hvor lidt der skal til for at der er næsten 1000 kj til forskel i portionen.

Derudover så vil en kogning på f.eks en time ekstra øge næringsindholdet pr 100 g betragteligt da der ikke er en færdig mængde at holde sig til andet end grydestørelsen.

 

Ps hvordan får du excel arket herop som billede?

 

Ja - de små forskellige kan blive til store forskelle når de er sammenlagt. Og jeg kunne se da jeg skulle finde ingredienserne, at vi sikkert tog nogle forskellige et par steder, fordi der var flere valg. Jeg tror faktisk at jeg tog quinoa fra den amerikanske webside, fordi jeg ikke kunne findet det på den danske.

 

Du kan markere det du vil bruge i excel. Kopier. Gå ind i Paint. Sæt ind. Gem. Og så har du en jpg fil du kan bruge her.

(du kan evt. rette den til, 'crop', i et windows program).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Her er den kogte. Fandt også en lille fejl der.

 

På den amerikanske webside kan man vælge portion (f.eks. at se ernæring info per 100 g) og i højre side er der også en lille regnemekanisme (hvor jeg skriver Cal ind og som bliver omregnet til KJ).

 

Fedt 28.46%

Protein 34.55%

Kulhyd. 36.99%

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...