Hop til indhold

Hvad gør jeg om aftenen...

Audrey
 Share

Recommended Posts

... når min hvalp kører helt op og vil lege, helst vildt? Det er, som om hun slet ikke kan finde ro, og kigger meget på mig, som om hun forventer noget af mig. Problemet er bare, at jeg ikke ved hvad det er. Jeg synes ikke, at hun skal lege om aftenen, det har vi jo gjort i løbet af dagen. Hun gør også..

Hvad kan det være der gør, at hun bliver så overgearet om aftenen? Jeg kan godt få hende udenfor når det er mørkt, så det kan vel ikke være det...? Hun sover også om eftermiddagen, så det burde da heller ikke være fordi hun er overtræt...

Håber nogen har noget erfaring jeg kan drage nytte af...

Det skal lige siges, at hun ikke er nogen kælepotte, så det kan ikke hjælpe at sidde med hende og nusse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke det er fordi hun er "overtræt" men bare naturligt træt.. Dexter får det også, og så efter 20 mins skaberi (Ja det kalder vi det! :lol: ) Så falder han til ro..

Hos os skal han simpelthen lære at om aftenen skal der ikke leges; Der hygger vi!

Han er aktiv det meste af dagen, så aftenen er "hellig"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, rart at høre at det er normal hvalpeadfærd. Får jo megadårlig samvittighed når hun sidder og kigger på mig. Som om hun forventer noget, hun fik i sit gamle hjem... (Jeg er rigtig "god" til at forestille mig, hvad andre tænker :roll:)

Hun ligger og sover nu.. Skøre hvalp. Men jeg ved, at når vi har været nede på plænen og tisse af en sidste gang, så går hun igang igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst P-K-J

Min ville også lege om natten. Jeg ignorede den bare, og efter et par dage stoppede han. Nu snork sover han, når vi sover. Og leger når vi leger.

(Men han er også dn største kælepot på 4 ben:-D)

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne ulvetime lige før sengetid er helt normal. Når vi er brændt ud, så skal den sidste energi bruges, for at hvalpen kan falde til ro.

Det ophører normal her inden 6 mdr´s alderen, når hvalpen ligesom lærer om døgnets rytme og indpasser sig med andre beboere i husstanden.

Giv den en gulvklud eller andet at afreagerer med og lad den bare; ved godt de bare hidser sig op, men jeg indgår så ikke så meget i den leg.

Men afviser ikke- det går jo over.

Måske er det udviklingsbestemt og hvis man har 2 jævnaldrende vil de jo gasse af sammen og så gå omkuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min ville også lege om natten. Jeg ignorede den bare, og efter et par dage stoppede han. Nu snork sover han, når vi sover. Og leger når vi leger.

(Men han er også dn største kælepot på 4 ben:-D)

Det har vist ikke noget at gøre med, om hunden er kælen eller ej :-)

Denne ulvetime lige før sengetid er helt normal. Når vi er brændt ud, så skal den sidste energi bruges, for at hvalpen kan falde til ro.

Det ophører normal her inden 6 mdr´s alderen, når hvalpen ligesom lærer om døgnets rytme og indpasser sig med andre beboere i husstanden.

Giv den en gulvklud eller andet at afreagerer med og lad den bare; ved godt de bare hidser sig op, men jeg indgår så ikke så meget i den leg.

Men afviser ikke- det går jo over.

Måske er det udviklingsbestemt og hvis man har 2 jævnaldrende vil de jo gasse af sammen og så gå omkuld.

Jeg har ikke prøvet at stoppe hende, jeg er bare ikke gået med på den, og så er det hun kigger (meget bebrejdende) på mig og måske gør hun lidt. Men det er rigtig godt at høre fra jer, at det er normalt. Hellere spørge en gang for meget end en gang for lidt ikke? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Jacki var bette :lun: og fik de flip om aftenen kort, før hun gik kold - lavede vi lidt kontaktøvelser for at få hende ned på jorden igen, det virkede fint. Jacki kunne ikke afledes - det kan hun stadig ikke, når hun går i stress :roll:

Bondo fik hver aften kl. 20:15 (på klokkeslettet) nogle gevaldige flips, der kunne var op til en 1 time, hvilket mit temperament ikke er til :genert: Han blev afledt med et tyggeben/frossen kong kl. 20:00 (altså før han var kørt op), det holdte ham beskæftiget til ca. 20:30, og så havde han glemt at flippe :slem:

Jeg er ikke tilhænger af, at hunde hele tiden skal dæmpes, men lige i den situation, var det passende at hjælpe dem ned på jorden igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv er jeg jo stor fortale for at "tvangs-nusse" hvalpen når de rammer ulvetimen. For mig svarer det til når forældre skal lægge deres børn i seng, og roligt ligger dem tilbage i sengen hvis de prøver at rejse sig, mens de forsøger at ae dem i søvn.

Vi satte os på gulvet og havde bøjede ben. Satte hvalpen med ryggen til os og holdt så roligt rundt om den, mens den roligt blev nusset lige over brystbenet. De vil som regel forsøge et par gange at komme fri ved at vride sig og bide. Det er ikke tegn på ubehag, men blot at hunden syntes der stadig skal leges.

Med den yngste lærte vi hurtigt at genkende mønsteret; når hun havde gabt to gange, kunne vi stille og roligt give hende fri, og så gik hun hen og lagde sig og faldt i søvn. Slap vi hende før det (efter bare et enkelt gab), gik hun i sving igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men Audrey er stadig ikke noget nussehovede (det er dog blevet lidt bedre), det handler nok om, at hun ikke er helt tryg ved mig endnu, og så ville det jo ikke have en afslappende effekt at holde hende fast for at nusse hende...

Jeg synes ikke det varer ret længe. 10-15 minutter måske og så lægger hun sig i sofaen.

Det er svært at have hvalp, synses mig... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund havde også de første dage ret svært ved at falde til ro og sov kun lidt tid ad gangen. Men efterhånden har han udset sig nogen "heller" der er hans, hvor han føler sig til rette, og der ligger han sig gerne og sover..

Han er ikke oppe og køre om aftenen, så selvom jeg gerne ville komme med et super råd har jeg ikke et:genert:

Han kan dog godt køre lidt op i løbet af dagen, men der er jeg så heldig at han er lille og en puttegris, så der nusser vi til han falder til ro igen :)

Han har også sin kasse med sit tæppe, hvor han frit kan gå ind og hvile når han har lyst, og det bruger han rigtig meget.

Jeg tænker det handler om at hun stadig skal finde sig til rette i sit nye hjem:-D

Og ja det er hårdt at have hvalp:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih, hvor dejligt:lun:

min hund sover også hele natten, dog sover han længere end jeg:lol:

Vi sover lige nu, på en madras på gulvet (han må jo ikke falde ud af sengen hehe) og der starter han med at putte hos mig og så går han ind i sin kasse og sover resten af natten. Hans kasse er altid åben så han selv kan gå ud og ind som han vil..

Og jeg sov også rigtig skidt de første nætter, vågnede hele tiden og skulle kigge på min lille hund:lol::lun:

Tænkte lige, hvis du giver hende noget, ikke meget, mental stimulering i løbet af aftenen, tror du så hun bliver lidt roligere.. De bliver så trætte af at bruge hovedet:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites