Hop til indhold

Han hyler når han er alene


Gæst Kawida
 Share

Recommended Posts

Gæst Kawida

har jo lige fået min lille Ballou.

han har aldrig været alene før, han blev passet af min veninde idag mens jeg lige var ude og handle, der var han ganske ulykkelig.

Vil så til at træne at han skal være lidt alene, i meget så doser selvfølgelig - er det for tidligt (han er 3 måneder?)

jeg gik kun lige ud med affald idag, og der hylede han op mens jeg var afsted i max 3 min.

 

hvordan griber jeg dette an?

er der nogen der har nogen gode råd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bestemt ikke for tidligt. De fleste starter med alene-hjemmetræning umiddelbart efter de har fået hvalpen. Så du kan sagtens gå i gang.

 

Det vigtigste er, at han ikke når at blive utryg - det vil sige, at du skal komme tilbage inden han begynder at hyle. Man skal starte i det små. Du kan evt. gå ind i et andet rum, lukke døren, blive derinde et par sekunder og så komme ud igen. Når han tackler det pænt, udvider du langsomt tiden. Der er en rettesnor for hvor meget man kan udvide af gangen, men den kan jeg ikke lige huske - det er der sikkert nogle andre der kan :-D

 

Derudover tror jeg de fleste hunde godt kan lide at vide hvad der skal ske - det er i hvert fald mit indtryk. Når hunden skal være alene hjemme, tror jeg godt de kan lide at vide at de skal til at være alene hjemme i stedet for at gå rundt og være utrygge over om de snart bliver efterladt.

Det bliver indimellem anbefalet at tilrettelægge det sådan at hunden ikke kan gennemskue hvornår man tager hjemmefra. Og det går jeg ikke ind for. Hvis du forstår hvor jeg vil hen? :-D

Redigeret af Therese
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ida :blink:

 

Du kan læse "Hvalpen" af Lone Greva og fra "Hvalp til hund" af Irene Jarnved, så kan du lære en masse om alene-hjemme-træning og bare det at have hvalp i huset.

 

Du kan sikkert låne dem på biblioteket.

 

Tillykke med ham !

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

hmm jeg er virkelig i vildrede her :(

 

Ballou er helt umulig, han kan slet ikke holde ud at jeg ikke er ved hans side, jeg har prøvet at følge rådene fra hundeliv med artiklen med aleneproblemer, synes ikke der er nogen bedring, tværtimod.

 

har prøvet at give ham godbidder (nogen han ellers er helt syg med) mens jeg lige er væk i 2 min, men han rører det ikke og græder istedet.

 

når han bliver passet af min veninde eller mine forældre (når jeg lige skal handle osv) er han slet sleeeet ikke til at styre, han græder og vil ikke rigtig have noget med dem at gøre før jeg kommer hjem igen.

 

er det normalt for hvalpe?

Han er snart 4 måneder?

 

de andre hunde jeg har haft har ikke haft dette problem, og vil ham jo det bedste.

 

jeg går hjemme til hverdag så træner med ham dagligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Hej Ida :blink:

 

Du kan læse "Hvalpen" af Lone Greva og fra "Hvalp til hund" af Irene Jarnved, så kan du lære en masse om alene-hjemme-træning og bare det at have hvalp i huset.

 

Du kan sikkert låne dem på biblioteket.

 

Tillykke med ham !

 

Jeg blev utrolig skuffet over de bøger hvad angår alene-træning. Der er kun ofret 1/2 - 1 side på det.

Man kan finde langt bedre artikler på nettet - fx Irenes på hundeliv.dk :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg føler med dig, det er bestemt ikke let!

 

Det lyder umiddelbart til, at et par minutter er alt for meget for ham, så du skal starte med at gå et par sekunder og vente, til han er 100 pct. ok med det, før du trapper tiden ganske langsomt op. Hvis intet hjælper, er det måske værd at investere i en konsultation med en adfærdsbehandler.

 

Hvis det kan være nogen som helst trøst, er vi mange flere med den type problem:

 

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/2235-tysons-alene-hjemme-traening-og-p-p-peros-og-andre-der-har-lyst-til-deltage.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, ikke hænge mig op på det. Men synes at have læst om hunde, hvor man blev nød til at arbejde med de forberedende aktiviteter også, såsom at tage sko på, jakke osv... Alt efter hvor hunden, begynder at vise tegn på nervøsitet/tristhed.

 

Men ellers har Sonja sikkert ret - hun har langt bedre erfaring end jeg :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
hmm jeg er virkelig i vildrede her :(

 

Ballou er helt umulig, han kan slet ikke holde ud at jeg ikke er ved hans side, jeg har prøvet at følge rådene fra hundeliv med artiklen med aleneproblemer, synes ikke der er nogen bedring, tværtimod.

 

har prøvet at give ham godbidder (nogen han ellers er helt syg med) mens jeg lige er væk i 2 min, men han rører det ikke og græder istedet.

 

når han bliver passet af min veninde eller mine forældre (når jeg lige skal handle osv) er han slet sleeeet ikke til at styre, han græder og vil ikke rigtig have noget med dem at gøre før jeg kommer hjem igen.

 

er det normalt for hvalpe?

Han er snart 4 måneder?

 

de andre hunde jeg har haft har ikke haft dette problem, og vil ham jo det bedste.

 

jeg går hjemme til hverdag så træner med ham dagligt.

 

Puha, det lyder da ikke godt :ae: Det lyder desværre meget som min hund da han var hvalp og han har endnu ikke lært at være alene (men det er også først nu jeg har haft rigtig mulighed for at træne intensivt med ham). Jeg kunne ikke være mere end en halv meter fra ham i de første uger, ja næsten måneder uden han blev ked af det (men jeg tror altså også han er noget af et tilfælde :-D)

 

Hvad sker der når du går hen mod hoveddøren (eller den dør du bruger når du går fra ham)? Hvordan reagerer han? Følger han dig, piver han eller er han ligeglad?

 

Hvordan har han det med, at du befinder dig i et andet rum end ham? (Det er først for nogle måneder siden jeg kunne være i et andet rum end min hund uden han pev).

 

Noget tyder på, at træningen er for hård for ham selvom det for os virker som det allerførste skridt på vejen mod at lære ham at være alene. Her mener jeg, at vi tænker at hvis vi starter med at være væk 1 sekund så er det den mindste belastning vi kan udsætte hunden for.

 

Problemet er bare, at hunde, der er så ulykkelige når de er alene nok allerede er kede af det inden vi overhovedet er gået ud af døren. Og hvis vi går ud af døren i 1 sekund 100 gange, så skulle man tro, at hunde lærte at det ikke var farligt, men den bliver faktisk utryg 100 gange og bliver derfor bare forstærket i adfærden.

 

Vi skal derfor starte heeeelt fra starten. Dvs. vi skal finde ud af hvad det er der "trigger" vores hund når den bliver ulykkelig. Det kan være at det er at du rejser dig fra sofaen, at du bevæger dig i retning mod døren, tager sko eller jakke på, tager nøgler osv. osv.

Derfor skal du først vænne din hund til, at disse ting ikke behøves at være tegn på, at du går. Hvis du mange gange om dagen går ud mod døren og tilbage igen, tager sko på og af igen, tager nøglerne og lægger dem igen, rører dørhåndtaget og slipper igen osv. så lærer hunden at det ikke er farligt - du kan evt. smide godbidder når du gør det så hunden ligefrem forbinder det med noget positivt.

 

Når din hund ikke længere reagerer på de ting du gør når du forbereder dig på at gå (eller bare kommer med logrende hale for at få godbidder) kan du begynde at træne sekunder af gangen uden for døren. Først med bare at åbne og lukke døren mange gange uden at du går ud og senere kan du begynde at gå ud.

 

Jeg ved at det er en lang og rodet smøre, men håber du kan bruge lidt af det alligevel!:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

En hovedregel er altid(!) : - Tag tid med stopur eller lign (er i de fleste mobiltelefoner) når I træner alene hjemme, og hvis hunden græder inden du kommer hjem igen, så skal du ALTID gå ned i tid. Eks. 10 sek. var for meget, så prøv 5 sek. Når du er oppe på et minut, går det som regel lidt hurtigere, men pas på ikke at gå for hurtigt frem. Jeg har ladet mig fortælle, at den store hurdle er omkring de 10 minutter. Der vil jo næsten altid komme et tidspunkt, hvor tiden flyder mere sammen for hunden, hvis den først har fået en rigtig god grund TILLID til at du kommer. Det handler, som der også står på hundeliv om fundamentet.

 

Mht. det med at holde øje med, om man overskrider hundens grænse, så kan det jo være svært at høre når man står der uden for døren. De små triste piv hører vi måske ikke. Vi har gjort det, at vi har købt nogle walkie talkies fra Harald nyborg:

 

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4288&n=10

 

Man får 2 i den pakke, + ladestation og genopladelige batterier. Den har en babyalarm "mode", men den er ikke helt følsom nok til at fange de små piv, så vi gør det, at vi sætter en elastik stramt rundt om den, så den klemmer sende knappen ned. Så sender den konstant, og så kan vi sagtens høre ham. De kan kommunikere med hinanden på op til 5 km, så du kan også komme lidt væk fra døren når I kommer over den der hurdle med et sekund ad gangen næsten. Husk på hvor god lugte- og høresans hunden har, så hvis du bare sidder udenfor døren, er der god chance for, at den fanger det på et tidspunkt, og så bliver ked af det alligevel, når du rigtigt går.

 

Derudover vil jeg anbefale dig at tilbyde hunden noget når du går afsted. F.eks sprede lækre godbidder i huset, som den kan søge efter (men jeg kan forstå, at det ikke var succes? Prøv igen, når du føler at hunden har tillid til, at du kommer igen efter de få sekunder :) ) Vi giver Milo en kong med f.eks. lag af leverpostej, tørfoder, kylling osv, som han kan arbejde med, og den holder endnu længere hvis den er frosset ned. Hvis først du finder noget, som den er interesseret i, og får tillid nok til , at den vil tage imod det, giver det en positiv forventning i forhold til det, at du tager hjemmefra. :5up: :mums:

 

Det sidste jeg lige kan hive ud af ærmet er, at have en fast sætning du siger til hunden inden du går. F.eks ""hundens navn" nu går jeg", "Mor/ far/jeg går nu", "pas godt på huset", "kommer lige om lidt", "Vi ses "hundens navn", eller hvad der nu lige passer dig. Sig det samme hver gang. Forresten er det vigtigt, at hunden ser dig gå, så den ikke pludselig opdager at du er væk, og begynder at søge efter dig. For jo, den kan sove nok så længe uden at opdage det, men det betyder ikke, at den har lært at være alene hjemme... og det kan være en nok så traumatisk oplevelse for den.

 

Håber du kan bruge mine råd. Det virker i hvert fald super for os med den walkie - de penge er vel brugt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Jeg kan også anbefale videokontakt - fx via Skype som jeg bruger. Det kræver selvfølgelig at du har et webcam eller en computer med indbygget webcam.

 

Det er virkelig guld værd her - Pero piver nemlig ikke nødvendigvis når han er ked af det. Man kan se meget på kropssproget og næsten forudse hvornår det bliver for meget for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
En hovedregel er altid(!) : - Tag tid med stopur eller lign (er i de fleste mobiltelefoner) når I træner alene hjemme, og hvis hunden græder inden du kommer hjem igen, så skal du ALTID gå ned i tid. Eks. 10 sek. var for meget, så prøv 5 sek. Når du er oppe på et minut, går det som regel lidt hurtigere, men pas på ikke at gå for hurtigt frem. Jeg har ladet mig fortælle, at den store hurdle er omkring de 10 minutter. Der vil jo næsten altid komme et tidspunkt, hvor tiden flyder mere sammen for hunden, hvis den først har fået en rigtig god grund TILLID til at du kommer. Det handler, som der også står på hundeliv om fundamentet.

 

Mht. det med at holde øje med, om man overskrider hundens grænse, så kan det jo være svært at høre når man står der uden for døren. De små triste piv hører vi måske ikke. Vi har gjort det, at vi har købt nogle walkie talkies fra Harald nyborg:

 

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4288&n=10

 

Man får 2 i den pakke, + ladestation og genopladelige batterier. Den har en babyalarm "mode", men den er ikke helt følsom nok til at fange de små piv, så vi gør det, at vi sætter en elastik stramt rundt om den, så den klemmer sende knappen ned. Så sender den konstant, og så kan vi sagtens høre ham. De kan kommunikere med hinanden på op til 5 km, så du kan også komme lidt væk fra døren når I kommer over den der hurdle med et sekund ad gangen næsten. Husk på hvor god lugte- og høresans hunden har, så hvis du bare sidder udenfor døren, er der god chance for, at den fanger det på et tidspunkt, og så bliver ked af det alligevel, når du rigtigt går.

 

Derudover vil jeg anbefale dig at tilbyde hunden noget når du går afsted. F.eks sprede lækre godbidder i huset, som den kan søge efter (men jeg kan forstå, at det ikke var succes? Prøv igen, når du føler at hunden har tillid til, at du kommer igen efter de få sekunder :) ) Vi giver Milo en kong med f.eks. lag af leverpostej, tørfoder, kylling osv, som han kan arbejde med, og den holder endnu længere hvis den er frosset ned. Hvis først du finder noget, som den er interesseret i, og får tillid nok til , at den vil tage imod det, giver det en positiv forventning i forhold til det, at du tager hjemmefra. :5up: :mums:

 

Det sidste jeg lige kan hive ud af ærmet er, at have en fast sætning du siger til hunden inden du går. F.eks ""hundens navn" nu går jeg", "Mor/ far/jeg går nu", "pas godt på huset", "kommer lige om lidt", "Vi ses "hundens navn", eller hvad der nu lige passer dig. Sig det samme hver gang. Forresten er det vigtigt, at hunden ser dig gå, så den ikke pludselig opdager at du er væk, og begynder at søge efter dig. For jo, den kan sove nok så længe uden at opdage det, men det betyder ikke, at den har lært at være alene hjemme... og det kan være en nok så traumatisk oplevelse for den.

 

Håber du kan bruge mine råd. Det virker i hvert fald super for os med den walkie - de penge er vel brugt :5up:

:5up:

 

Hvordan går det egentlig med Milos træning? :-D Du starter vel igen d. 1 september på studie?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 8 months later...
Gæst Kawida

Opdatering :-D

 

Ballou kan nu være alene hjemme - nu er jeg så heldig at gå hjemme med ham, så det er ikke så tit han er alene. når han bliver passet (hele familien er ivrige efter at passe ham :blink:) så hyler han heller ikke - så hygger han sig, og bliver møgforkælet..hehe...

 

har trænet hårdt med det, efter jeres råd herinde - og vil bare sige mange tak :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Opdatering :-D

 

Ballou kan nu være alene hjemme - nu er jeg så heldig at gå hjemme med ham, så det er ikke så tit han er alene. når han bliver passet (hele familien er ivrige efter at passe ham :blink:) så hyler han heller ikke - så hygger han sig, og bliver møgforkælet..hehe...

 

har trænet hårdt med det, efter jeres råd herinde - og vil bare sige mange tak :-D

 

Det var da dejligt at høre. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...