Hop til indhold

Cavalier klip


tjikson
 Share

Recommended Posts

Gør nu alligevel omkring poter, eller vokser det jo helt sindsygt :vedikke:

 

Ja, men det må man ikke. Underforstået: det må man ikke, hvis hunden skal udstilles.

 

Selv er jeg jo ved at gå op i limningen når jeg ser de poter - men jeg har jo også en spaniel, der bliver klippet noget "hårdt". Vi tager jo både top af ører (forside og inderside), hals, poter og bag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men det må man ikke. Underforstået: det må man ikke, hvis hunden skal udstilles.

 

Selv er jeg jo ved at gå op i limningen når jeg ser de poter - men jeg har jo også en spaniel, der bliver klippet noget "hårdt". Vi tager jo både top af ører (forside og inderside), hals, poter og bag.

 

Når du ser andefødderne? :lol:

 

Jeg syntes det er meget lidt kønt, og de fleste der har set Tildes poter har spurgt om de ikke skal klippes? :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, poterne kan gøre mig helt fortvivlet. Skal ikke være i nærheden af en cavalier og min efilersaks på samme tid, for så tror jeg, at jeg kommer i uføre.

 

Tror nu også ejerne af udstillingsdyr klipper poterne underneden. Til det formål er en lille potesaks med stumpe ender ideel. Så spreder du trædepuderne og klipper løs i alt det, der sidder nedenunder poten.

 

Men hvis du har lyst til mere, så giver du den da bare gas. Det pels skal nok vokse fint ud igen. Det eneste du aldrig må klippe i, er alt det der er på ryggen og ned af siderne til bugen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, poterne kan gøre mig helt fortvivlet. Skal ikke være i nærheden af en cavalier og min efilersaks på samme tid, for så tror jeg, at jeg kommer i uføre.

 

Tror nu også ejerne af udstillingsdyr klipper poterne underneden. Til det formål er en lille potesaks med stumpe ender ideel. Så spreder du trædepuderne og klipper løs i alt det, der sidder nedenunder poten.

 

Men hvis du har lyst til mere, så giver du den da bare gas. Det pels skal nok vokse fint ud igen. Det eneste du aldrig må klippe i, er alt det der er på ryggen og ned af siderne til bugen.

 

Hå!... Må huske hvis jeg nærmer mig sådan en udstilling igen... ( Du udstiller ikke? :oops:) Tilde gider ikk pelspleje, så du må endelig klippe hendes poter :lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, jeg udstiller.

 

Nogle gange er det lettere for andre at komme til hunden, hvis den ikke er helt vant til de store omgange. Især hvis ejer ikke er i nærheden, for så spiller hunden ikke på helt samme register.

 

Jeg er jo en smule upædagogisk når jeg trimmer. Som hos mig egentlig bare dækker over, at nok gør jeg alt for at indlære det som noget hyggeligt og rart. Men samtidig er det også bare noget der skal gøres. Så det nytter ikke for hunden at sno sig som en slange. Det dropper vi ikke projektet af.

 

Skælder aldrig ud og tager aldrig hårdt fast. Men forsøger man at sno sig udenom, så kommer man bare op at stå igen. Stille og roligt uden ballade eller surhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, jeg udstiller.

 

Nogle gange er det lettere for andre at komme til hunden, hvis den ikke er helt vant til de store omgange. Især hvis ejer ikke er i nærheden, for så spiller hunden ikke på helt samme register.

 

Jeg er jo en smule upædagogisk når jeg trimmer. Som hos mig egentlig bare dækker over, at nok gør jeg alt for at indlære det som noget hyggeligt og rart. Men samtidig er det også bare noget der skal gøres. Så det nytter ikke for hunden at sno sig som en slange. Det dropper vi ikke projektet af.

 

Skælder aldrig ud og tager aldrig hårdt fast. Men forsøger man at sno sig udenom, så kommer man bare op at stå igen. Stille og roligt uden ballade eller surhed.

 

Det lyder absolut mere konstruktivt end mig :oops: Tror jeg opgiver for let :lol:

 

Men hvordan gør du så når du skal børste bukser?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bøvle
Ja, men det må man ikke. Underforstået: det må man ikke, hvis hunden skal udstilles.

 

Selv er jeg jo ved at gå op i limningen når jeg ser de poter - men jeg har jo også en spaniel, der bliver klippet noget "hårdt". Vi tager jo både top af ører (forside og inderside), hals, poter og bag.

 

Jeg klipper det samme som du på min cavalie og den ser så fin ud når han er færdig, for jeg kan bedre lide hans udsende når han er klippet, og det er praktisk om vinteren som en er inde på, det skåner poterne når der ikke er så meget hår:klap::lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder absolut mere konstruktivt end mig :oops: Tror jeg opgiver for let :lol:

 

Men hvordan gør du så når du skal børste bukser?

 

Mange har forsøgt sig med at træne lidt pelspleje når hunden er hvalp. Hvilket den ikke gider, og har udstødt et af sine hvalpeskrig, der lyder som om man er ved at pine den ihjel langsomt. Den lyd lærer hunden hurtigt at hive frem fra repertoiret resten af dens liv, hvis den ikke finder ud af, at det vinder man ikke noget på.

 

Tro mig - har stået som instruktør på ganske mange trimmekurser efterhånden, og der er stort set ingen, der formår at stille krav til deres hunde om, at nu gør vi altså lige sådan her. Og det er ikke fordi der er ting der er ubehagelige. Ikke mere end når vi selv skal børste hår. Men her er der selvfølgelig også forældre, der lader deres småbørn have skulderlangt hår, men ikke orker at få pigebørnene til at forstå, at så skal det altså også redes i gennem dagligt.

 

Har både børste og kam til udredning. Hvis de ikke er blevet redt i gennem og der har sat sig lidt store knuder, tager jeg dem langsomt med en kam og starter udefra, sådan at det er ganske lidt jeg reder igennem ad gangen. Hvis det er slemt har jeg noget silikonebaseret udredningsspray (Outrage), som jeg sprøjter i og masserer ind i knuden. Og så reder som ellers.

 

Når det knuderne er elimineret, bliver det hele redt i gennem med karte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange har forsøgt sig med at træne lidt pelspleje når hunden er hvalp. Hvilket den ikke gider, og har udstødt et af sine hvalpeskrig, der lyder som om man er ved at pine den ihjel langsomt. Den lyd lærer hunden hurtigt at hive frem fra repertoiret resten af dens liv, hvis den ikke finder ud af, at det vinder man ikke noget på.

 

Tro mig - har stået som instruktør på ganske mange trimmekurser efterhånden, og der er stort set ingen, der formår at stille krav til deres hunde om, at nu gør vi altså lige sådan her. Og det er ikke fordi der er ting der er ubehagelige. Ikke mere end når vi selv skal børste hår. Men her er der selvfølgelig også forældre, der lader deres småbørn have skulderlangt hår, men ikke orker at få pigebørnene til at forstå, at så skal det altså også redes i gennem dagligt.

 

Har både børste og kam til udredning. Hvis de ikke er blevet redt i gennem og der har sat sig lidt store knuder, tager jeg dem langsomt med en kam og starter udefra, sådan at det er ganske lidt jeg reder igennem ad gangen. Hvis det er slemt har jeg noget silikonebaseret udredningsspray (Outrage), som jeg sprøjter i og masserer ind i knuden. Og så reder som ellers.

 

Når det knuderne er elimineret, bliver det hele redt i gennem med karte.

 

Det har altså også gjort en hel del herhjemme.

Efter Dumle havde haft betændelse i øret var han pivet med alt. Poter, ører, hale... alt. Vi endte med at når han skulle ordnes så fik han mundkurv på og så klippede vi negle, pels under poter, ører osv.

Han kunne få lov at trippe lidt, men gik han væk blev han bare ført tilbage. Overståes skal det! I starten var det et h*lvede og jeg følte helt jeg gjorde overgreb på hunden. Han prøvede adskillige gange at sno sig udenom (men det havde jo så også virket meget godt før).

Der er stadig godbidder med og vi forsøger stadig at gøre det så hyggeligt som muligt, men ingen af vores hunde får længere lov til at slippe udenom og godbidder falder når man har stået stille et stykke tid.

 

Det går nu så godt at Dumle er ved at få indarbejdet en "rytme". Stå heeeelt stille mens øret bliver tjekket/klippet (han bryder sig stadig ikke om det, men det er som om han har fattet at det går hurtigere hvis han står stille og at han alligevel bliver ført hen igen hvis han flytter sig), der bliver sagt "så" og så må man gerne logre ivrigt og bevæge kroppen mod godbidderne. Så stå helt stille (og kigge væk :lol:) når neglene bliver klippet og når der bliver sagt "så" er det igen tid til en godbid.

 

Så vi er endelig nået til et punkt hvor det faktisk kan lade sig gøre at få Dumle tjekket igennem og endda hurtigere end før fordi hunden ikke kæmper for livet mere. Med Nova har vi været bestemte fra start. Det skal gøres, roligt og hyggeligt med godbidder, men gøres skal det og hun er bestemt ikke pivet, ikke engang med at få klippet negle som racen ellers er kendt for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Schnitzel

Vi klipper kun under poterne.

syntes sådan nogle poter, som på dette billede er møj pæne, men nok ikke så praktisk til en dansk vinter...

Billedet har jeg lånt fra een af mine FB venner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi klipper kun under poterne.

syntes sådan nogle poter, som på dette billede er møj pæne, men nok ikke så praktisk til en dansk vinter...

Billedet har jeg lånt fra een af mine FB venner.

 

Sjovt, som man bliver påvirket af det man ser til daglig.... For mig ligner de der poter noget fra Guiness Verdensrekorder, hvor mennesker der har groet negle i fyrre år stolt viser dem frem...

 

På billedet her, kan man lige skimte, hvad det er jeg er vant til at se på:

 

English_Springer_Spaniel_2_A12175C.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi klipper kun under poterne.

syntes sådan nogle poter, som på dette billede er møj pæne, men nok ikke så praktisk til en dansk vinter...

Billedet har jeg lånt fra een af mine FB venner.

 

Det er sådan nogle fødder der minder mig lidt om julehaderen grinch :oops:

 

Syntes altså ellers det er meget smukke hunde! men lige poterne der er jeg ikke helt med :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt, som man bliver påvirket af det man ser til daglig.... For mig ligner de der poter noget fra Guiness Verdensrekorder, hvor mennesker der har groet negle i fyrre år stolt viser dem frem...

 

 

 

 

:mrgreen::mrgreen: Jeg elsker på den sammenligning. Den må jeg skrive mig bag øret til næste gang vi skal give den trimmegas :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

:mrgreen::mrgreen: Jeg elsker på den sammenligning. Den må jeg skrive mig bag øret til næste gang vi skal give den trimmegas :mrgreen:

 

Tror det ville vise sig mere effektivt, hvis der kunne komme en lignende sammenligning på det døde pels, alt for mange cockere render rundt med på hovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...