Hop til indhold

Gøer meget


Gæst MinniMuh
 Share

Recommended Posts

Gæst MinniMuh

Hej.

Jeg har en cavalier tæve på 10 mdr. Vi har det problem, at hun gøer helt vildt, ved bestemte situationer. Disse situationer er hvis der er dyr i fjernsynet. Hvis hun hører en hund i fjernsynet. Hvis hun bliver bange for dem i fjernsynet. Hvis hun hører en hund gø uden for, når vinduerne står åben, eller hvis hun hører dem når hun er ude i haven. Hvis hun kan se nogle gå med en hun på stien på den anden side af det fællesareal vi bor op til. På campingpladsen gøer hun når der går hunde forbi teltet på vejen. Hvis de kommer hen til hende løber hun ind.

 

Hun knurre også i ovenstående situationer.

 

Hvorfor gøer hun sådan, og hvordan får jeg det stoppet?

 

Jeg fik hende da hun var 4. mdr gammel. En måned efter begyndte vi til hvalpetræning. Hun var på det tidspunkt meget bange/utryg ved andre hunde, det er hun fortsat, men det er blevet meget bedre. hun vil nu hilse på andre hunde når hun har set dem an.

 

HJÆLP...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Afganskmynde

Jeg har oplevet samme problem som du beskriver hos to bekendte som begge har cavalier. Abenbart en meget goende race!

 

Den ene afhjaelper det med et halsbaand der aktiveres ved goeri og giver et mindre stod. Hjaelper formidabelt paa vedkommendes hund.

 

Hvis man ikke bryder sig om elektrisitet, saa er der jo ogsaa et halsbaand der afgiver et friskt pust citronella lugt istedet for at ens hund kommer i stodet. Ellers er der traening i samraad med personlig hundetraener/adfaerdsbehandler.

 

Held og lykke med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har oplevet samme problem som du beskriver hos to bekendte som begge har cavalier. Abenbart en meget goende race!

 

Den ene afhjaelper det med et halsbaand der aktiveres ved goeri og giver et mindre stod. Hjaelper formidabelt paa vedkommendes hund.

 

Hvis man ikke bryder sig om elektrisitet, saa er der jo ogsaa et halsbaand der afgiver et friskt pust citronella lugt istedet for at ens hund kommer i stodet. Ellers er der traening i samraad med personlig hundetraener/adfaerdsbehandler.

 

Held og lykke med det.

 

Måske lige værd at nævne at de ting du forslår er ulovlige i danmark?

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle tingene? Det var jeg sorme ikke klar over:vuf:

 

Er det en joke eller hvad?

Det er 100% sikkert ulovligt at bruge el i danmark, det med citron er jeg ikke helt sikker på, men det er i hvertfald ikke et godt råd.

Kan godt se du også nævner adfærdsbehandler, men mon ikke det var bedre at give TS nogle råd til hvad hun selv kunne prøve med, i stedet for at anbefale ulovlige og skadelige metoder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Jeg har også en cavalier på 1 år og han gør også når der er dyr i fjernsynet, endda fuglepip fra tvet er nok til at tænde ham fuldstændigt af.

 

Vi siger nget i retning af: "Neeeej... Hvad er det du har seeeet? Den er da sååååå søøøød. Så behøver du iiiikkkee gø længere... bla. bla" osv! Det er selvfølgelig fuldstændigt ligemeget hvad du siger, du kunne lige så godt læse op fra en kogebog, så længe at det er i en undrende tone (hvis du kan følge mig, eller lidt ligesom når man siger : dyyyyygtig) så du får hundens opmærksomhed, så plejer vores hund bare at glo mærkeligt på os og ser ud som om at vi er de mærkligste mennesker.

 

Men det hjælper og han glemmer alt om fjernsynet. Vi har prøvet med "skæld ud", men det hjalp ikke og moren her brød sig ikke om det :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har oplevet samme problem som du beskriver hos to bekendte som begge har cavalier. Abenbart en meget goende race!

 

Den ene afhjaelper det med et halsbaand der aktiveres ved goeri og giver et mindre stod. Hjaelper formidabelt paa vedkommendes hund.

 

Hvis man ikke bryder sig om elektrisitet, saa er der jo ogsaa et halsbaand der afgiver et friskt pust citronella lugt istedet for at ens hund kommer i stodet. Ellers er der traening i samraad med personlig hundetraener/adfaerdsbehandler.

 

Held og lykke med det.

 

Stødhalsbånd er ulovligt i Danmark, så det vil jeg STÆRKT fraråde trådstarter at begynde på!

 

Hvordan kan du overhovedet anbefale det ? :shock:

 

Til TS:

 

Afled med en lyd/legetøj/kommando (f.eks sit) hver gang hundene gør, og beløn dem med godbidder når de er stille.

 

Jeg kan forestille mig at det kan være meget svært at træne på samme tid med to hunde, så hvis du/I har mulighed for at træne dem individuelt ville det nok være optimalt. (hvis I så senere føler at de er mere med på hvad hele det der med at være stille går ud på, kan I jo tage skridtet videre og træne dem sammen)

 

I kan evt. "fremprovokere" den uønskede gøen nu hvor I ved hvad der trigger dem, og så rose rose rose og give lækre guffer hver gang de er stille i ca. 2-3sek.

 

Start i det små, og vær hurtige med at belønne sådan at hundene hurtigt forstår at de får godbidder og ros når de er stille, men ingenting når de gøer.

 

Et andet godt råd jeg fik herinde fra (vi har selv en lidt larmende hund :genert:) er at have skåle med godbidder stående OVERALT i huset i det første stykke tid, sådan at man hurtigt kan vende starten på gøen om til en træningssituation.

 

Håber I får et par lidt mere stille hunde :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Er det en joke eller hvad?

Det er 100% sikkert ulovligt at bruge el i danmark, det med citron er jeg ikke helt sikker på, men det er i hvertfald ikke et godt råd.

Kan godt se du også nævner adfærdsbehandler, men mon ikke det var bedre at give TS nogle råd til hvad hun selv kunne prøve med, i stedet for at anbefale ulovlige og skadelige metoder?

 

 

Nej, det er ikke en joke hvad jeg svarer, men taenkte maaske du selv joker, naar du skriver "de ting" jeg beskriver er ulovligt i danmark.

 

Jeg synes, ikke jeg har fornemmelsen af at det er ulovligt i dk f.eks at gaa til adfaerdsbehandling/traening med sin hund eller bruge specielle halsbaand med enten vand, citronella m.m. Det forkommer mig lidt vild en paastand.

 

Jeg giver raad omkring hvad jeg har kendskab til af div. metoder der bruges. Og det forbeholder jeg mig retten til. Du bedes venligst ikke rette paa mig ang. hvilke raad og info. jeg har lyst til at give. Det er ikke din plads.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Stødhalsbånd er ulovligt i Danmark, så det vil jeg STÆRKT fraråde trådstarter at begynde på!

 

Hvordan kan du overhovedet anbefale det ? :shock:

 

Til TS:

 

Afled med en lyd/legetøj/kommando (f.eks sit) hver gang hundene gør, og beløn dem med godbidder når de er stille.

 

Jeg kan forestille mig at det kan være meget svært at træne på samme tid med to hunde, så hvis du/I har mulighed for at træne dem individuelt ville det nok være optimalt. (hvis I så senere føler at de er mere med på hvad hele det der med at være stille går ud på, kan I jo tage skridtet videre og træne dem sammen)

 

I kan evt. "fremprovokere" den uønskede gøen nu hvor I ved hvad der trigger dem, og så rose rose rose og give lækre guffer hver gang de er stille i ca. 2-3sek.

 

Start i det små, og vær hurtige med at belønne sådan at hundene hurtigt forstår at de får godbidder og ros når de er stille, men ingenting når de gøer.

 

Et andet godt råd jeg fik herinde fra (vi har selv en lidt larmende hund :genert:) er at have skåle med godbidder stående OVERALT i huset i det første stykke tid, sådan at man hurtigt kan vende starten på gøen om til en træningssituation.

 

Håber I får et par lidt mere stille hunde :blink:

 

Jeg anbefaler ikke nogen steder brugen af stod halsbaand, men giver info. omkring hvad der bruges imod goeri. Saa er det op til andre at vaelge selv, mener jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den ene afhjaelper det med et halsbaand der aktiveres ved goeri og giver et mindre stod. Hjaelper formidabelt paa vedkommendes hund.

 

Sidste sætning læser jeg i den grad som en anbefaling.

 

Nej, du har helt ret i at du ikke kan styre hvilke råd TS vælger at følge, men det gør det da ikke mindre chokkerende (for mit vedkommende) at du anbefaler et redskab der 1. påfører hunden ubehag og måske ligefrem smerte. 2. Er ulovligt i Danmark.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det er ikke en joke hvad jeg svarer, men taenkte maaske du selv joker, naar du skriver "de ting" jeg beskriver er ulovligt i danmark.

 

Jeg synes, ikke jeg har fornemmelsen af at det er ulovligt i dk f.eks at gaa til adfaerdsbehandling/traening med sin hund eller bruge specielle halsbaand med enten vand, citronella m.m. Det forkommer mig lidt vild en paastand.

 

Jeg giver raad omkring hvad jeg har kendskab til af div. metoder der bruges. Og det forbeholder jeg mig retten til. Du bedes venligst ikke rette paa mig ang. hvilke raad og info. jeg har lyst til at give. Det er ikke din plads.

 

Jeg retter skam ikke på dig, jeg giver dig bare et råd:hjerte:

mon ikke det var bedre at give TS nogle råd til hvad hun selv kunne prøve med (...) ?
Kald det en vild påstand hvis du vil, om et citron halsbånd er ulovligt kommer an på hvordan hunden reagere på det.

"§ 1. Brugen af ethvert fjernbetjent eller automatisk virkende aggregat, der hæftes på dyr, og som påfører dyret elektrisk stød eller anden væsentlig ulempe, når det aktiveres, er forbudt."

 

Det du kalder "et friskt pust citronella lugt", kan være et alvorligt overgreb på en hund, som ikke har nogen chance for at forstå hvorfra eller hvorfor det kommer og desuden har en lugtesans som er mange gange bedre end vores. Jeg kan få kvalme af syntetisk citron, kan kun forestille mig hvordan det må være for en hund at få sprøjtet direkte i ansigtet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Jeg har oplevet samme problem som du beskriver hos to bekendte som begge har cavalier. Abenbart en meget goende race!

 

Den ene afhjaelper det med et halsbaand der aktiveres ved goeri og giver et mindre stod. Hjaelper formidabelt paa vedkommendes hund.

 

Hvis man ikke bryder sig om elektrisitet, saa er der jo ogsaa et halsbaand der afgiver et friskt pust citronella lugt istedet for at ens hund kommer i stodet. Ellers er der traening i samraad med personlig hundetraener/adfaerdsbehandler.

 

Held og lykke med det.

 

Bruger du stødhalsbånd på dine hunde?

 

For ellers kan jeg i min vildeste fantasi ikke forstå hvorfor du vælger at fremhæve så ubehageligt et "træningsredskab".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg anbefaler ikke nogen steder brugen af stod halsbaand, men giver info. omkring hvad der bruges imod goeri. Saa er det op til andre at vaelge selv, mener jeg.

 

Når du svarer i en tråd hvor en bruger beder om hjælp og råd, med dét hér:

Jeg har oplevet samme problem som du beskriver hos to bekendte som begge har cavalier. Abenbart en meget goende race!

 

Den ene afhjaelper det med et halsbaand der aktiveres ved goeri og giver et mindre stod. Hjaelper formidabelt paa vedkommendes hund.

 

Så ER det en anbefaling. Et råd.

 

For det første er det, som andre har skrevet før, ulovligt at bruge i Danmark, for det andet er de her automatisk virkende "dimser" imo direkte tåbelige magtmidler at gøre brug af, ulovligt eller ej. Simpel viden om indlæring burde fortælle det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når trådskrivers hund gøer af andre hunde, er det vel ikke en arrig,gal gøen, men sikkert en sådan blød gøen- altså gå væk fra mig, ellers blir jeg bange gøen. Jeg har selv haft cavalier og kender stadig en del, og de er ikke gø-hunde.

Den gøende hund skal vænnes til mere nærkontakt med andre blide hunde af samme størrelse og sind, tilvænning uden tvang. Det vil hjælpe på dens frygt. Nogle cavalier er desværre nu om dage noget "pivede", mht let nervøsitet. Hvilket er en fejl ved racen.

Man skal ikke skælde ud, bare aflede eller evt hvis hunden kender et NEJ signal, så stoppe den og aflede.Og bestemt ikke bruge sprayhalsbånd på hunde der måske i forvejen er noget usikre.

At elhalsbånd er løsningen i USA er da frygteligt sørgeligt, og kan kun frembringe hunde uden mulighed for at forstå straffen. Det tager jo ikke gølysten fra dem, motivationen er der sansynligvis stadigvæk.Så næste skridt for at afreagerer sin frustration kan blive afreagering , bare på en anden uønsket måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

Jeg har en cavalier tæve på 10 mdr. Vi har det problem, at hun gøer helt vildt, ved bestemte situationer. Disse situationer er hvis der er dyr i fjernsynet. Hvis hun hører en hund i fjernsynet. Hvis hun bliver bange for dem i fjernsynet. Hvis hun hører en hund gø uden for, når vinduerne står åben, eller hvis hun hører dem når hun er ude i haven. Hvis hun kan se nogle gå med en hun på stien på den anden side af det fællesareal vi bor op til. På campingpladsen gøer hun når der går hunde forbi teltet på vejen. Hvis de kommer hen til hende løber hun ind.

 

Hun knurre også i ovenstående situationer.

 

Hvorfor gøer hun sådan, og hvordan får jeg det stoppet?

 

Jeg fik hende da hun var 4. mdr gammel. En måned efter begyndte vi til hvalpetræning. Hun var på det tidspunkt meget bange/utryg ved andre hunde, det er hun fortsat, men det er blevet meget bedre. hun vil nu hilse på andre hunde når hun har set dem an.

 

HJÆLP...

 

Det lyder som om din hund gør, fordi hun er usikker? Andre hunde trigger hende vel på en eller anden måde?

Du skriver også, at hun er ret nervøs ved første møde med fremmede hunde..

 

Min egen havde også tendens til at gø, da hun var hvalp, fordi hun var lidt usikker på fremmede mennesker og hunde.

Det hjalp at vi afbrød hendes gøen hver gang ved at få kontakt og give überlækre godbidder mens hun holdt kontakten og ikke gøede.

 

Det havde også den "side-gevinst" at hun ikke længere anså fremmede som specielt faaarlige, fordi der var godbidder i farvandet, når folk gik forbi.

 

Min metode resulterede heldigvis ikke i, at hun begyndte at gø mere for at opnå godbidder for at holde mund.. Men en intelligent hund vil måske hurtigt regne det ud .. :genert:

 

 

I dag gør min hund kun, hvis vi møder flagrende børn, der kommer lidt for tæt på - samt hvis det ringer på døren og når hun leger med andre hunde. Det er til at leve med, hehe :blink:

 

Som med alt andet tager det selvfølgelig tid, at træne stilhed ind i sin vovse. Du kan nok heller ikke forvente, at hun aldrig vil gø igen. Men forhåbentlig kan du nå et niveau, der er acceptabelt for jer begge :-D

 

Jeg vil også understrege, at jeg altså ikke er adfærdsekspert. Jeg har måske bare været heldig med at få min hund til at holde kæft... ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Hej.

Jeg har en cavalier tæve på 10 mdr. Vi har det problem, at hun gøer helt vildt, ved bestemte situationer. Disse situationer er hvis der er dyr i fjernsynet. Hvis hun hører en hund i fjernsynet. Hvis hun bliver bange for dem i fjernsynet. Hvis hun hører en hund gø uden for, når vinduerne står åben, eller hvis hun hører dem når hun er ude i haven. Hvis hun kan se nogle gå med en hun på stien på den anden side af det fællesareal vi bor op til. På campingpladsen gøer hun når der går hunde forbi teltet på vejen. Hvis de kommer hen til hende løber hun ind.

 

Hun knurre også i ovenstående situationer.

 

Hvorfor gøer hun sådan, og hvordan får jeg det stoppet?

 

Jeg fik hende da hun var 4. mdr gammel. En måned efter begyndte vi til hvalpetræning. Hun var på det tidspunkt meget bange/utryg ved andre hunde, det er hun fortsat, men det er blevet meget bedre. hun vil nu hilse på andre hunde når hun har set dem an.

 

HJÆLP...

 

Jeg tænker der kan være en rigtig, rigtig stor del usikkerhed bag hendes gøen. Det er desværre umuligt at sige før man har set hunden, men det kunne tyde på det.

 

Hvis det er baggrunden for hendes gøen, så skal du holde dig langt, langt, langt, LANGT væk fra nogle af de sindssyge apperater der giver stød, sprøjter ting i hovedet af hunden osv. Det burde man i det hele taget holde sig langt væk fra, da det kan føre til alverdens grimme ting - F.eks total passive hunde, som bliver deciderede angste.

 

Så glem lige ALT om det tåbelige forslag - Uanset hvor godt det virker for nogle.

 

Hvis hun gør fordi hun er usikker, så ville jeg arbejde meget på at gøre hende mere tryg i de situationer.

Du kan f.eks optage programmer hvor du ved hun reagere og så træne kontakt, mens du stille og roligt får skruet op for lyden.

 

Der skal ikke skrues mere op, end at hun ikke reagere på det - og så beløn, beløn og beløn for ro.

Det samme kan du gøre med andre hunde og mennesker der går forbi udenfor - Aftal med nogen at de kommer forbi og starter med en afstand hvor hun er tryg og ikke gør og så kan de komme nærmere.

 

Min ene hund er en cavalier blanding og lyder meget som din - Og det er den fremgangsmåde vi selv bruger med stor succes. Faktisk kommer hun nu hen og tigger godbidder i stedet for at gø, når hun høre det hun plejer at gø af.

 

Det er en metode der kræver konsekvens, ihærdighed og tid.

Modsat bare at proppe en stød/sprøjte dims på hunden - Tilgengæld opbygger du tillid og en positiv vane, fremfor at forøge evt. usikkerhed og angst der kan ligge til grund for hendes gøen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bøvle

Min cavalie er også visse dage usikker og gør f den grund, og som nogen er inde på, så er de lette t gøre nervøse og det er ikke sikkert de kommer af med det, men noget af det kan trænes væk:klap: ved at rose den når den ER I RO, altså i den ønskede adfærd:slem: men det kræver tid og masser af tålmodighed:vuf::5up: held og lykke med træningen:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Er det sådan noget generelt for Cavalier at gø ofte?.

 

Tænk - jeg har nusset SÅ mange af dem - og de har egentlig hele tiden været tæt på mit hjerte og på min liste over ønskede små hunde - hvis den nogensinde skulle trækkes op af skuffen. Har opfattet dem som værende ret tæt på Goldens bløde/blide sind.

 

Så min 1. tanke er da klart at hunden er usikker, bange eller decideret angst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det sådan noget generelt for Cavalier at gø ofte?.

 

Tænk - jeg har nusset SÅ mange af dem - og de har egentlig hele tiden været tæt på mit hjerte og på min liste over ønskede små hunde - hvis den nogensinde skulle trækkes op af skuffen. Har opfattet dem som værende ret tæt på Goldens bløde/blide sind.

 

Så min 1. tanke er da klart at hunden er usikker, bange eller decideret angst.

 

Det er jo jagtinstinkt i racen, de blev i det engelske hof brugt dels som skødehund og dels som jagt hund for fugle/småt vildt.

Nu ved jeg ikke hvordan fuglejagt foregår, men kunne forestille mig at de jager fuglende op (ved at gø?) hvorefter menneskerne så kunne skyde dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor jeg bor har mange mennesker cavalier og vi møder stor set nogle hver dag. Nogle er mere frimodige end andre, men de fleste er sådan lidt, vil lige stikke fingeren i jorden inden kontakt.Jeg har jo normalt 6 hunde med og de er så noget større. Jeg har aldrig mødt en cavalier, der gøede af mine, hellerikke hvis de var usikre.Til vor træningshold er de der også, de gøer hellerikke.

Og jeg har endnu ikke mødt en gal eller sur cavalier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Når du svarer i en tråd hvor en bruger beder om hjælp og råd, med dét hér:

 

 

Så ER det en anbefaling. Et råd.

 

For det første er det, som andre har skrevet før, ulovligt at bruge i Danmark, for det andet er de her automatisk virkende "dimser" imo direkte tåbelige magtmidler at gøre brug af, ulovligt eller ej. Simpel viden om indlæring burde fortælle det samme.

 

 

Jeg giver min viden. det er noget andet mener jeg:-)

 

Jeg kender ikke til alle lovgivninger i alle lande, men tager note i den info. jeg personligt har.

Hvis det er ulovligt, saa skulle der ikke vaere nogen fare for at nogen (i DK) bruger dette middel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Sidste sætning læser jeg i den grad som en anbefaling.

 

Nej, du har helt ret i at du ikke kan styre hvilke råd TS vælger at følge, men det gør det da ikke mindre chokkerende (for mit vedkommende) at du anbefaler et redskab der 1. påfører hunden ubehag og måske ligefrem smerte. 2. Er ulovligt i Danmark.

 

Hvordan du og andre opfatter min ovenstaaende saetning maa I selvfolgelig gerne vaere om.

 

Men den saetning kan rent faktisk opfattes paa flere maader. Det handler om, hvad man selv ligger i det skrevne ord;-)

 

Jeg skriver udelukkende om de midler jeg kender til, i form af min erfaring fra bl.a andre, ting jeg har laest osv, og det har jeg udtalt mig om og vil fortsat goere.

 

Ikke alle kommer altid med decideret anbefalinger i traade, det vil du ogsaa kunne laese fra andre brugere i denne traad f.eks:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Bruger du stødhalsbånd på dine hunde?

 

For ellers kan jeg i min vildeste fantasi ikke forstå hvorfor du vælger at fremhæve så ubehageligt et "træningsredskab".

 

Nej, jeg har ikke kendskab til dette redskab paa egne hunde. det har heller ikke vaeret aktuelt.

 

Som jeg skriver, har jeg en bekendt der bruger dette redskab og om man kan lide denne form for redskab eller ej, saa har det en formidabel reaktion paa paagaeldendes hunds goeri problem. Dvs. problemet er lost. Perfekt. Og iblandt andet info. inkluderer jeg altsaa denne information jeg har;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...