Gæst Afganskmynde Skrevet Juni 23, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2011 if.b med anden traad, kom til at taenke paa, hundes naturlige beskytter/vagt tildens, uanset race. Jeg har bevidst valgt, at have racer der er decideret ikke vogtende, (Afghansk mynde og cocker spaniel). Og har samtidig gjort mit, for at minimere denne naturlige tildens, med positiv association m. fremmede, nul tolerance ved goeri af fremmede ved doren. Derfor var det alligevel en overraskelse, ikke atde gor det, MEN at de kan diferenciere imellem forskellige situationer. Specielt mine hanhunde reagerer anderledes, naar min mand er vaek fra hjemmet. Der er en TYDELIG forskel at se og maerke. Hannerne retter sig mere op, for at se storre ud, og de er langt mere vagtsomme, hojt rostede, mistaenksomme og 'paa': Ergo de paatager sig rollen som beskytter, naar manden af huset er vaek, paa egen initiativ. Specielt maend, er de vagtsomme overfor, lige pludselig, og mine hanner vil helst ikke have, at fremmede maend kommer for tat paa mig, selv nar vi er vaek fra hjemmet. Naar far er hjemme, er de ligeglade! (Saa jeg har fortalt farmand, at jeg ikke engang har mulighed for at vaere 'graesenke', da fremmede maend holdes paa afstand. SUK...) Kunne godt taenke mig at vide: Oplever I andre lignende med jeres hunde, vagtracer som ikke vogtende, at de kan diferenciere imellem situationer m.ht. at ville beskytte/ vogte? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KimC Besvaret Juni 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2011 Ingen af mine hunde er secielt vogtende. Men når mørket falder på kan det godt være at folk der opfører sig mærkeligt i nærheden får et dybt vov med på vejen. Er vi ude at gå, og møder personer der lusker lidt for meget kan jeg også godt mærke at hundene er på vagt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Juni 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2011 ja, jeg oplever det også lidt med min meget uvagtsomme hund. han bliver i hvert fald mere lydfølsom, kan finde på at ligge og knurre af noget usynligt i luften og den slags jeg opfatter det så ikke som beskyttelse af mig. jeg tror mere, at han har to forskellige slags situationer hjemme: 1, den perfekte, "rolige" situation, hvor vi alle tre er samlet. 2, den uperfekte, midlertidige, "urolige" situation, hvor vi venter på far. og når vi venter på far - så er det selvfølgelig klart, at han blir nødt til at være en lillebittesmule mere oppe på dupperne. altså han slapper bare mere af, når familien er samlet, hvis det giver mening, uden at det betyder, at han fatter, at jeg skal passes på - det tror jeg desværre ikke, at han gør Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2011 Jeg mistænker hunden reagerer på menneskets utryghed, Petrine går direkte i angrebsmodus, hvis jeg bliver den mindste smule utryg, ofte før jeg selv bliver bevidst om, hvad der 'skræmmer' mig! Fx var Petrine alene med min mor i et sommerhus, der var Petrine ekstremt vagtsom (min mor havde fantaseret om hjemmerøverier), men straks jeg var tilbage, var der absolut intet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret Juni 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2011 ja, jeg oplever det også lidt med min meget uvagtsomme hund. han bliver i hvert fald mere lydfølsom, kan finde på at ligge og knurre af noget usynligt i luften og den slags jeg opfatter det så ikke som beskyttelse af mig. jeg tror mere, at han har to forskellige slags situationer hjemme: 1, den perfekte, "rolige" situation, hvor vi alle tre er samlet. 2, den uperfekte, midlertidige, "urolige" situation, hvor vi venter på far. og når vi venter på far - så er det selvfølgelig klart, at han blir nødt til at være en lillebittesmule mere oppe på dupperne. altså han slapper bare mere af, når familien er samlet, hvis det giver mening, uden at det betyder, at han fatter, at jeg skal passes på - det tror jeg desværre ikke, at han gør Det gjorde mine foraeldres hund ogsaa i den grad, men mine gor ikke.:hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Juni 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 27, 2011 Det har jeg slet ikke tænkt på... Men faktisk, selvom Dexter jo kun er lige knap 15 uger, så de to gange hvor jeg har været alene om aftenen, har jeg kategoriseret ham som "belastende" i forhold til når Olivier ikke er hjemme... Dexter gør af alt når Olivier ikke er hjemme... Jeg havde faktisk ikke tænkt over om han var "vogtende" eller ej.. Måske det er fordi han kan mærke jeg er super bange når jeg er alene hjemme? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret Juni 30, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 30, 2011 Det har jeg slet ikke tænkt på... Men faktisk, selvom Dexter jo kun er lige knap 15 uger, så de to gange hvor jeg har været alene om aftenen, har jeg kategoriseret ham som "belastende" i forhold til når Olivier ikke er hjemme... Dexter gør af alt når Olivier ikke er hjemme... Jeg havde faktisk ikke tænkt over om han var "vogtende" eller ej.. Måske det er fordi han kan mærke jeg er super bange når jeg er alene hjemme? Ja, det kan ogsaa vaere en mulighed for vores vedkommende om aftenen. dog er jeg aldrig bange naar jeg er ude med vovserne om dagen, og en sod flot fyr lober forbi og hilser:engel: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts