Hop til indhold

Foder til hvalp


Lykkeliv
 Share

Recommended Posts

Nu er der ikke længe til vi skal køre den laaange tur til Sverige for at hente Asta :lun:

 

Vi har, efter lange mange overvejelser og ikke mindst diskussioner, besluttet os for at fodre med tørkost i hvert fald det første år - halvandet.

Primært fordi jeg ikke føler jeg har viden nok om ernæring til at kunne frestille de korrekte portioner BARF til en hvalp i voksealderen.

Racen kan have tendens til dårlige hofter, og selvom forældredyrene begge er ok, så tror jeg på at miljø (herunder fodring) har en del at sige.

 

Men så kommer det svære valg så, for hvad pokker er bedst?? :???:

Ja det kan godt være at folk synes barf-fodring er besværligt, men jeg synes faktisk det her er værre :shock:

 

Ind til videre er jeg lun på:

Fish4Dogs

Fordi det går nogenunde i tråd med det jeg "tror på" mht. fodring af hunde.

Dog har jeg her forbehold overfor at de anbefaler samme foder til alle hunde, uanset størrelse.

Er det ikke noget med at man skal vise særlig hensyn til større racer og vækstkurver osv? Kan man det hvis man fodrer med foder der er fremstillet så både chihuahua og GD kan trives??

 

Orijen

Fordi det går smukt i tråd med det jeg "tror på" mht. fodring af hunde.

 

Er der kommet andre interessante foderproducenter på markedet siden sidst jeg tjekkede vil jeg meget gerne høre om dem!! :mrgreen:

Det er svært at holde sig up-to-date når man er vant til bare at købe hundens aftensmad i bilkas fryser!

Link til indlæg
Del på andre sites

Så faldt jeg lige helt tilfældigt over Canidae..Nogen der har erfaring med dette?

 

Jeg er lidt skeptisk overfor at de vil bruge det samme foder til alle livets stadier, men det lyder på den anden side dejligt nemt i forhold til midlertidigt at køre Stella over på samme kost :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes Orijen og fish4dogs er indholdsmæssigt nogle rigtig gode foderprodukter. Oscar blev fodret i en periode med Orijen, men hans mave fungerede ikke ordentligt på det, desværre. Ellers fik han det sikkert stadig!

Fish4dogs var jeg meget hooked på, og jeg købte derfor en pose af hver variant. Men Oscar nægtede at spise det, så det fik Sitto og Kency istedet :)

 

Canidae synes jeg ser ud til at have super gode ingredienser, men jeg kan ikke forholde mig til at en hvalp på 8 uger og en voksen på 8 år uden videre kan spise samme variant... Men jeg skal ærlig indrømme at jeg ikke har undersøgt begrundelsen for at man kan fodre med det i hele hundens liv...

 

Du ved jo hvad både Oscar og Svea får, og det har været min sidste udvej, for jeg ville faktisk helst have undgået at fodre med "de der store mærker" og ville hellere have lidt flere grønsager eks. Men jeg er rigtig glad for at producenten gør så meget for at lave foder til alle størrelser og flere racer også. Jeg er i hvert fald utrolig godt tilfreds både med Oscar's og Svea's foder. Hendes pels er blevet mere lækker efter hun skiftede fra eukanuba synes jeg...

 

Velkommen tilbage på nettet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg synes Orijen og fish4dogs er indholdsmæssigt nogle rigtig gode foderprodukter. Oscar blev fodret i en periode med Orijen, men hans mave fungerede ikke ordentligt på det, desværre. Ellers fik han det sikkert stadig!

Fish4dogs var jeg meget hooked på, og jeg købte derfor en pose af hver variant. Men Oscar nægtede at spise det, så det fik Sitto og Kency istedet :)

 

Canidae synes jeg ser ud til at have super gode ingredienser, men jeg kan ikke forholde mig til at en hvalp på 8 uger og en voksen på 8 år uden videre kan spise samme variant... Men jeg skal ærlig indrømme at jeg ikke har undersøgt begrundelsen for at man kan fodre med det i hele hundens liv...

 

Du ved jo hvad både Oscar og Svea får, og det har været min sidste udvej, for jeg ville faktisk helst have undgået at fodre med "de der store mærker" og ville hellere have lidt flere grønsager eks. Men jeg er rigtig glad for at producenten gør så meget for at lave foder til alle størrelser og flere racer også. Jeg er i hvert fald utrolig godt tilfreds både med Oscar's og Svea's foder. Hendes pels er blevet mere lækker efter hun skiftede fra eukanuba synes jeg...

 

Velkommen tilbage på nettet :blink:

 

Jeg ringede over og spurgte til Canidae og fik at vide, at man skulle give hvalpen et tilskud af kalk - hende jeg talte med sagde, at oftest brugte 'folk' at give hvalpen et kalkben?!

 

Jeg havde modtaget prøver af deres lightfoder, all life stages og så en prøve til kattene - hundene ville gerne æde deres (de spiser gerne næsten alt), men kattene nægtede at røre deres.

Jeg valgte derfor (pga det med kalken) et andet mærke foder, nemlig fish4dogs til Joey. Han er en border collie hvalp (str. medium). Fish4dogs er lavet til medium str. hunde, men bruges også i stor stil til andre størrelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak til Jer begge for Jeres svar - det var bestemt brugbart!!

 

Jeg har meget svært at ved have tillid til en foderproducent der bruger argumentationen "folk plejer".

Står der på pakken at man skal tilsætte kalk og hvor meget? Ellers er det da under al kritik og dermed ikke rigtigt interessant for mig!

Jeg ønsker jo netop at bruge tørkost for at slippe for at regne og anslå.

 

Hvis Fish4Dogs lavet til medium hunde, synes jeg bestemt det lyder meget lovende! Jeg synes bare ikke jeg kan finde det på deres hjemmeside.. Kan selvfølgeligt godt være at jeg blot ikke har kigget grundigt nok efter :oops:

 

Orijen er stadig meget interessant synes jeg! Ærgeligt Oscars mavse ikke fungerede på det, jeg ville ellers gerne have hørt om langsigtede erfaringer på det, for det er klart det foder jeg hælder mest til!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Tak til Jer begge for Jeres svar - det var bestemt brugbart!!

 

Jeg har meget svært at ved have tillid til en foderproducent der bruger argumentationen "folk plejer".

Står der på pakken at man skal tilsætte kalk og hvor meget? Ellers er det da under al kritik og dermed ikke rigtigt interessant for mig!

Jeg ønsker jo netop at bruge tørkost for at slippe for at regne og anslå.

 

Hvis Fish4Dogs lavet til medium hunde, synes jeg bestemt det lyder meget lovende! Jeg synes bare ikke jeg kan finde det på deres hjemmeside.. Kan selvfølgeligt godt være at jeg blot ikke har kigget grundigt nok efter :oops:

 

Orijen er stadig meget interessant synes jeg! Ærgeligt Oscars mavse ikke fungerede på det, jeg ville ellers gerne have hørt om langsigtede erfaringer på det, for det er klart det foder jeg hælder mest til!

 

Både mht Canidae og den info med kalken og med mht fish4dogs har jeg begge gange ringet til sælger og forhørt mig - jeg ved ikke om den info også er at finde på hjemmesiden :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Både mht Canidae og den info med kalken og med mht fish4dogs har jeg begge gange ringet til sælger og forhørt mig - jeg ved ikke om den info også er at finde på hjemmesiden :-)

 

Jeg tager en rundringning i morgen tror jeg :mrgreen:

 

Hvordan fungerer den bette på Fish4Dogs og hvordan synes du mængden af afførring er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg tager en rundringning i morgen tror jeg :mrgreen:

 

Hvordan fungerer den bette på Fish4Dogs og hvordan synes du mængden af afførring er?

 

Ja gør det - det har i hvert fald for mit vedkommende været nogle meget positive samtaler jeg har haft - masser af tid til at svare på mine spørgsmål og tilbud om gode (gratis) fragt på foder på 1. levering :5up:

 

Joey fungerer optimalt på fish4dogs, han har nu fældet hvalpepelsen og hans pels er ekstremt skinnende, silkeblød og falder smukt, han æder med stor begejstring, pøllerne er som de skal være, han har masser af energi uden stress osv.

 

Mht pøller, så kommer der pt 2-3 aflevringer dagligt (oftest kun 2) - da han var lidt yngre kom der ca 3-4 :-)

 

Han får udover foderet en del kødfulde ben (mere eller mindre ad. lib.) og lidt guffer (tørret kød, lever, hjerte osv)

 

Han er jo stadig kun en lille purk af alder, så der kan jo ske en masse endnu, men indtil videre siger vi :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har efterhånden prøvet en masse mærker af hundemad, før jeg fandt Kingsmoore. Det er et dansk mærke og de skriver selv. jeg har set en væsenlig forbedring på min hund. Både på pelsen og hans negle er blevet meget bedrer. før knækkede de meget, det gør de ikke mere.

Vedlægger et link om dem.

 

 

Citat: Vi anvender friske råvarer, der skånsomt er tørret for at bevare friskheden, den gode smag og holdbarheden. Til denne pose hundemad er der omregnet brugt til

 

http://petfoods.dk/?filenavn=varedetalje.php4&vareid=1221&gruppeid=596&rowStart=0&tilbud=&soegeord=&visFavoritvarer=&anker=anker0

Link til indlæg
Del på andre sites

velkommen på nettet igen:vinken:

 

Jeg bryder mig personligt heller ikke om at et foder skal gå til ALLE hunde, hvalpe, som voksne.

 

Der ER temmelig stor forskel på hvad de har brug for for at leve optimalt og optimal ernæring er vel det du ønsker?

 

Jeg er ikke selv længere så stor tilhænger af de mere nye fodermærker, som ofte i begyndelsen når de kommer frem gør som canidae, anbefaler deres foder til alle størrelser og så om et år eller to når de har fået et hvalpefoder, så er det de de anbefaler. Det lugter lidt synes jeg..

 

Så var det mig der stod med en hvalp, jeg ville sikre en sikker vækst, ville jeg vælge en af de "gode gamle" fodermærker. Et som feks opdrætteren har haft gode erfaringer med i mange år, et hvor producenten forsker i at forbedre deres produkt..

 

Så hvad bruger opdrætter?

Link til indlæg
Del på andre sites

velkommen på nettet igen:vinken:

 

Jeg bryder mig personligt heller ikke om at et foder skal gå til ALLE hunde, hvalpe, som voksne.

 

Der ER temmelig stor forskel på hvad de har brug for for at leve optimalt og optimal ernæring er vel det du ønsker?

 

Jeg er ikke selv længere så stor tilhænger af de mere nye fodermærker, som ofte i begyndelsen når de kommer frem gør som canidae, anbefaler deres foder til alle størrelser og så om et år eller to når de har fået et hvalpefoder, så er det de de anbefaler. Det lugter lidt synes jeg..

 

Så var det mig der stod med en hvalp, jeg ville sikre en sikker vækst, ville jeg vælge en af de "gode gamle" fodermærker. Et som feks opdrætteren har haft gode erfaringer med i mange år, et hvor producenten forsker i at forbedre deres produkt..

 

Så hvad bruger opdrætter?

 

Tak tak :mrgreen: .. og tak for lån af computer og internet i tørkeperioden!

 

Må jeg høre lidt om hvorfor du har det sådan? At du hælder til dem der er "gamle i gårde"?

 

Opdrætter bruger Royal Canin, hvilket jeg ikke er vildt meget for at bruge. Jeg bryder mig stadig ikke om de kornprodukter de har i deres tørkost, de passer dårligt ind i den "ideologi" jeg hælder til er den rigtige og det er ikke min oplevelse at hunden (i dette tilfælde har jeg jo så kun Stella som reference) trives godt med det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak tak :mrgreen: .. og tak for lån af computer og internet i tørkeperioden!

 

Må jeg høre lidt om hvorfor du har det sådan? At du hælder til dem der er "gamle i gårde"?

 

Opdrætter bruger Royal Canin, hvilket jeg ikke er vildt meget for at bruge. Jeg bryder mig stadig ikke om de kornprodukter de har i deres tørkost, de passer dårligt ind i den "ideologi" jeg hælder til er den rigtige og det er ikke min oplevelse at hunden (i dette tilfælde har jeg jo så kun Stella som reference) trives godt med det!

 

Det var da så lidt:)

 

Min preference kommer nok bare mest af en tryghedsfølelse, at jeg ved at flere af de "kendte" mærker har lavet mange, mange undersøgelser på deres foder og det har mange af de nye fodermærker ikke.

Det virker bare som om at de mere skriver det "folk" vil høre. Lige nu er det inn med fodermærker uden korn, og hvad ser vi... flere og flere mærker uden korn! Eller mærker med "godkendte" ingrediencer som havre, rodfrugter ect

 

Og så var jeg på et lille foderkursus for nylig, ganske interessant. Der ligger en tråd om det.

Jeg lærte bla at man bestemt ikke putter korn i hundemad som fyld. Skal man lave den rigtige balance i foderet må der en hvis mængde til, da kød ikke indeholder alt det hunden skal have.. Med knogler gør det selvfølgelig, men da de jo ikke kan bruge hele dyr i tørfoder, må de tilsætte andet for at skabe den rigtige balance. Ellers ville proteinindholdet jo også blive alt for højt, hvilket jo heller ikke er naturligt?

 

Måske det er lidt rodet og som udgangspunkt kan jeg da heller ikke se hvad min hun skal bruge hvede eller majs til, men som helt produkt vil jeg føle mig mere tryg ved et foder som har opvokset mange sunde, raske hvalpe, end et hvor man anbefaler voksenfoder til hvalpe. Med de store racer kan dette gå temmelig galt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var da så lidt:)

 

Min preference kommer nok bare mest af en tryghedsfølelse, at jeg ved at flere af de "kendte" mærker har lavet mange, mange undersøgelser på deres foder og det har mange af de nye fodermærker ikke.

Det virker bare som om at de mere skriver det "folk" vil høre. Lige nu er det inn med fodermærker uden korn, og hvad ser vi... flere og flere mærker uden korn! Eller mærker med "godkendte" ingrediencer som havre, rodfrugter ect

 

Og så var jeg på et lille foderkursus for nylig, ganske interessant. Der ligger en tråd om det.

Jeg lærte bla at man bestemt ikke putter korn i hundemad som fyld. Skal man lave den rigtige balance i foderet må der en hvis mængde til, da kød ikke indeholder alt det hunden skal have.. Med knogler gør det selvfølgelig, men da de jo ikke kan bruge hele dyr i tørfoder, må de tilsætte andet for at skabe den rigtige balance. Ellers ville proteinindholdet jo også blive alt for højt, hvilket jo heller ikke er naturligt?

 

Måske det er lidt rodet og som udgangspunkt kan jeg da heller ikke se hvad min hun skal bruge hvede eller majs til, men som helt produkt vil jeg føle mig mere tryg ved et foder som har opvokset mange sunde, raske hvalpe, end et hvor man anbefaler voksenfoder til hvalpe. Med de store racer kan dette gå temmelig galt!

 

Jeg kan sagtens følge dig langt hen af vejen, og jeg har læst din tråd om foder-seminaret. :-)

Og jeg må sande at jeg slet ikke har lyst til at fodre med ét foder hele livet igennem. Det jeg elsker ved selv at sammensætte hundens mad er jo netop at man kan tilsætte og fravælge efter både livscyklus, men også stressniveau, under/overskud osv. Det mangler helt og aldeles her, og det har jeg skidt med.. Også selvom det KUNNE være let at kunne fodre voksen og hvalp med samme foder!

 

Jeg tror vore veje deles ved, at jeg ikke helt har samme tiltro til "det gode gamle". Det er ikke min opfattelse at der er opvokset mange sunde og raske hvalpe på de fodertyper der er lige pt., tværtimod ser man jo mere og mere allergi hos hunde, blot for at tage et eksempel :-)

Jeg tror der er brug for noget andet, lidt nytænkning, og det får man ved de nyere fodertyper - hvilke i øvrigt lægger sig tæt op af det jeg selv, med stor succes, har fodret med i snart 1,5 år. Derfor hælder jeg mere til dem!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens følge dig langt hen af vejen, og jeg har læst din tråd om foder-seminaret. :-)

Og jeg må sande at jeg slet ikke har lyst til at fodre med ét foder hele livet igennem. Det jeg elsker ved selv at sammensætte hundens mad er jo netop at man kan tilsætte og fravælge efter både livscyklus, men også stressniveau, under/overskud osv. Det mangler helt og aldeles her, og det har jeg skidt med.. Også selvom det KUNNE være let at kunne fodre voksen og hvalp med samme foder!

 

Jeg tror vore veje deles ved, at jeg ikke helt har samme tiltro til "det gode gamle". Det er ikke min opfattelse at der er opvokset mange sunde og raske hvalpe på de fodertyper der er lige pt., tværtimod ser man jo mere og mere allergi hos hunde, blot for at tage et eksempel :-)

Jeg tror der er brug for noget andet, lidt nytænkning, og det får man ved de nyere fodertyper - hvilke i øvrigt lægger sig tæt op af det jeg selv, med stor succes, har fodret med i snart 1,5 år. Derfor hælder jeg mere til dem!

 

æv, så havde jeg skrevet et langt svar til dig, men kom til at slette det da jeg lige skulle læse om orijen..

 

Nå men jeg synes det lyder så dejligt når man læser om foderet, men jeg bryder mig ikke om at hvalpefoderet har samme protein, kalcium og fosfor indhold som voksenfoderet og i det hele taget at protein indholdet er så højt.. Er det ikke korrekt husket at fodre man med barf vil proteinindholdet ligge omkring et par og tyve??

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er meget tilfredse med Chicopee til vores AB'er, hans hvalfefoder har givet ham en perfekt pels, han har intet tørt sted på kroppen, hellere ikke bagdel og bagben som han havde da vi fik ham, vi skiftede fra olivers til det og har ikke fortrudt.

 

Han optager mere af fodret end vi har set med noget fodre. Og han er så vild med at vi bruger det til go'bider/trænings bider.

 

Vi handler det lokalt så får det til en aden pris.

 

lidt info omkring foderet, vi fik det anbefalet af en shæfer opdrætter:

 

High Premium foder som tilbyder fuld livscyclus til hunde, og tre udgaver til katte,

som selv den mest kræsne vil elske.

Forbedrer fordøjelsen med Chicory og MOS (mannanoligosaccharide)

Omega 3 & 6 fedtsyrer

Formidabelt velsmagende

Naturlige konserveringsmidler

Ingen kunstige farve- eller tilsætningsstoffer

Sikret ernæringsmæssig fortræffelighed

Nøje afpasset balance af livsvigtige vitaminer og mineraler

Et High Premium foder til alle stadier i din hunds liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Jeg har som bekendt god erfaring med eaglepack, og knap så god erfaring med Orijen (som du nævner), men jeg har selv lige bestilt fish4dogs, for det lyder meget tiltalende i mine øre, og jeg glæder mig som et lille barn til det kommer, og jeg skal se, hvordan herren reagere på det :-)

 

Ind til videre er jeg lun på:

Fish4Dogs

Fordi det går nogenunde i tråd med det jeg "tror på" mht. fodring af hunde.

Dog har jeg her forbehold overfor at de anbefaler samme foder til alle hunde, uanset størrelse.

Er det ikke noget med at man skal vise særlig hensyn til større racer og vækstkurver osv? Kan man det hvis man fodrer med foder der er fremstillet så både chihuahua og GD kan trives??

De anbefaler faktisk at bruge hvalpefoderet til de små racer. :-)

 

Jeg selv synes man skal passe på med ikke at blive for hysterisk hvad foder angår. Det er lidt lige som med det med at man tit hører at hunden skal stimuleres, men man hører knap så tit, at man også skal passe på ikke at overstimulere dem. Sådan tror jeg også det er med foder. De skal selvfølgelig have et godt foder, som de fungere godt på, men jeg tror man skal passe på med ikke at lukke dem inde i en osteklokke og "over-passe "på, at man nu ikke får givet noget, der ikke er godt nok. Og hvad er ikke godt nok?? Det er der tusindvis af meninger om. Se/mærk på hunden, og føl hvad har du det godt med. Lad være med at rive håret ud af hovedet på dig selv over, hvad der nu også er det bedste, for der er ikke noget der er det bedste, det er individuelt fra hund til hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Vi har købt en pose Orijen og har fodret halvt med den/halvt med vores gamle foder i en uges tid. Så jeg har ikke så mange/lang erfaring(er) med det, men vi er faktisk allerede rigtig glade for det.

 

Afføringsmængden er ca. halveret (fra et ret højt niveau godt nok;-)) og hans pels er blevet rigtig blød. Så jeg glæder mig til at se hvad der sker når vi går over til kun at give ham det.

 

Vi overvejede også fish4dogs, men de snacks vi har fået derfra har ikke lige været noget for vores hund, så vi valgte Orijen i stedet. Men hvis det viser sig at det ikke dur, så kan det være vi prøver det i stedet.

 

Ellers så jeg lige dette fine link i en anden tråd, fra Priceman:

 

Så hellere vælge et af disse som er 6 stjernede fodervarianter med et fornuftigt indhold.

http://www.dogfoodanalysis.com/dog_f...wcat.php/cat/8

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...