Hop til indhold

Negle klip :'/

Gæst SandraO
 Share

Recommended Posts

Gæst SandraO

Morgan er 15 uger

Hvordan lærer jeg Morgan at være tryg ved jeg klipper hans negle :'/ ?

Jeg er selv lidt nervøs fordi jeg ikke er rutineret, men jeg kan sagtens se på de hvide poter hvor jeg skal og dyrlægen har givet mig gode måder ang. de sorte jeg kan se når de er for lange. Men Morgan kan slet ikke lide at jeg holder hans pote for at klippe? :'/

Er det fordi jeg er nervøs og langsom? eller kan jeg lære Morgan at give mig nogle sekunder så jeg kan se hvad jeg laver :'/ ? :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det på både for- og bagpoter?

Min var skruphysterisk med forpoterne, da han var lille. Bagpoterne har jeg aldrig haft problemer med.

Det er fornemmelsen af at blive holdt fast, de skal vænne sig til. Og trykket i neglen, når man klipper.

Så frem med gufferne og træne først i at du må holde fast i poten, og pille lidt i "tæerne" og neglene.

Så kan du begynde at klippe, når det er på plads.

Jeg gjorde det at jeg kun lige klippede minimalt af neglen, så han kunne komme under behandling igen hurtigt.

Du kan også få brug for at skulle tjekke poten en dag, hvis han skulle træde noget op

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SandraO
Er det på både for- og bagpoter?

Min var skruphysterisk med forpoterne, da han var lille. Bagpoterne har jeg aldrig haft problemer med.

Det er fornemmelsen af at blive holdt fast, de skal vænne sig til. Og trykket i neglen, når man klipper.

Så frem med gufferne og træne først i at du må holde fast i poten, og pille lidt i "tæerne" og neglene.

Så kan du begynde at klippe, når det er på plads.

Jeg gjorde det at jeg kun lige klippede minimalt af neglen, så han kunne komme under behandling igen hurtigt.

Du kan også få brug for at skulle tjekke poten en dag, hvis han skulle træde noget op[/QUOT]

Altså ligenu er det alle poterne og jeg giver ham guffere imens, men vil prøve ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Morgan er 15 uger

Hvordan lærer jeg Morgan at være tryg ved jeg klipper hans negle :'/ ?

Jeg er selv lidt nervøs fordi jeg ikke er rutineret, men jeg kan sagtens se på de hvide poter hvor jeg skal og dyrlægen har givet mig gode måder ang. de sorte jeg kan se når de er for lange. Men Morgan kan slet ikke lide at jeg holder hans pote for at klippe? :'/

Er det fordi jeg er nervøs og langsom? eller kan jeg lære Morgan at give mig nogle sekunder så jeg kan se hvad jeg laver :'/ ? :megaked:

Gør det hver dag. Altså ikke nødvendigvis klippe, men tag poten og "ladsomom". Alle fire poter, og hver eneste negl. Måske er der en enkelt negl, der liige kan få nippet lidt af:klap:.

Selvfølgelig masser af ros og godter. Og ingen skældud.

Op på bordet med Morgan, og så kan du også kikke/tørre øjne og "børste" tænder på ham. Ligesom med poterne, så bliver tandbørstning ikke særlig effektiv de første mange måneder, men når I øver jer hver eneste dag, så BLIVER I begge to mere trygge ved, hvad der foregår.

Men du kan tro, jeg husker det. Silke er den første hund, jeg har klippet negle på. Bernerne, jeg havde før, havde ikke brug for at få klippet negle.

Kennelmutter viste mig hvordan hun klippede neglene på hvalpene, med en helt almindelig "menneske-negleklipper", og det var altså med til at gøre det hele lidt lettere, i stedet for at stå med en klodset hunde-neglesaks.

Men jeg ved ikke, om din hvalps negle allerede er for tykke til at tage med sådan en almindelig negletang?

Silke og jeg lærte det i løbet af det første års tid.

I dag -9 år senere- rækker hun selv poterne frem, én efter en:lun:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SandraO
Gør det hver dag. Altså ikke nødvendigvis klippe, men tag poten og "ladsomom". Alle fire poter, og hver eneste negl. Måske er der en enkelt negl, der liige kan få nippet lidt af:klap:.

Selvfølgelig masser af ros og godter. Og ingen skældud.

Op på bordet med Morgan, og så kan du også kikke/tørre øjne og "børste" tænder på ham. Ligesom med poterne, så bliver tandbørstning ikke særlig effektiv de første mange måneder, men når I øver jer hver eneste dag, så BLIVER I begge to mere trygge ved, hvad der foregår.

Men du kan tro, jeg husker det. Silke er den første hund, jeg har klippet negle på. Bernerne, jeg havde før, havde ikke brug for at få klippet negle.

Kennelmutter viste mig hvordan hun klippede neglene på hvalpene, med en helt almindelig "menneske-negleklipper", og det var altså med til at gøre det hele lidt lettere, i stedet for at stå med en klodset hunde-neglesaks.

Men jeg ved ikke, om din hvalps negle allerede er for tykke til at tage med sådan en almindelig negletang?

Silke og jeg lærte det i løbet af det første års tid.

I dag -9 år senere- rækker hun selv poterne frem, én efter en:lun:.

Wee ! hvor godt :'D Skal jeg helt sikkert prøve :')

Pyha, ja Morgan er blevet stor nu :/ Folk griner af mig når vi møder dem på gaden og jeg siger han kun er 15 uger :oops: han vejer allerede 15 og han er på ingen måde overvægtig ;) Men må da lige kigge på det :D

vdr. et med bordet :S ? nu bliver Morgan jo en Stoooor bamse ? jeg kan jo ikke få ham op på køkkenbordet om 3 måneder :'/ skal jeg stadig træne ham det når han er hvalp ? eller :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det... kan godt være et problem... Han vejer 15 kg og kommer nok til at veje det dobbelte....:mrgreen:

Silke vejer også 30 kg. Og jeg vidste jo, at det ville blive et problem, så jeg har lært hende selv at hjælpe til: Hun sætter selv forpoterne op, og så løfter jeg rumpetten. --Men vi bruger spisebordet.

Min veninde har lært sin hund selv at springe op på spisebordet: Først op på stolen som hun holder, og så videre op på bordet. Sjovt nok gør den det aldrig uden at få lov:-D.

Når Silke skal ned igen, så tager jeg hende i favnen:lun:.

Hun har også lært selv at springe op på sådan nogle træborde, der står rundt omkring i vores skov. Der er bænke til, som hun kan springe op på først inden hun fortsætter op på bordpladen. Det behøver hun nu ikke, for hun kan godt springe helt op på bordet i én omgang. Men ned igen tager hun mellemhoppet til bænken.

Du må se dig omkring. Er der ikke nogle steder hvor I går tur, der egner sig? En bænk kan være nok. Det bliver bare alt for krampagtigt at klippe negle helt nede på gulvet...

Og du kan aldrig vide, om du får hold i ryggen en dag, så du ikke KAN løfte ham og heller ikke KAN kravle rundt nede på gulvet. Derfor er det godt at træne ham til selv at hjælpe til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SandraO

Jeg har nu 2 gange haft STOR succes med at jeg sidder op numsen med Morgan mellem mine ben (ryggen til mig) så ligger jeg godbider foran ham i græsset f.eks, så har jeg kunne få lov at klippe 5-6 negle ? både på for og bag poter :') !!:banan:

Han er blevet så dygtig hehe

Men har stadig svært ved at må se hans tænder osv i munden :'/

Link til indlæg
Del på andre sites