Hop til indhold

Navlebrok

Gæst P-K-J
 Share

Recommended Posts

Gæst P-K-J

Hej

Vi har som sagt fået en ny Cavalier-hvalp i huset:-D

Han har åbenbart navlebrok:???:

Skal vi bekymre os om det, og er det farligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror ikke i skal være bekymret. Alto havde det også som hvalp - og vi fik at vide af dyrlægen, at vi skulle massere/proppe det ind i maven på ham dagligt - og idag kan man intet se :5up: Men lad lige dyrlægen kigge på det, når i alligevel skal have hvalpen vaccineret :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror ikke i skal være bekymret. Alto havde det også som hvalp - og vi fik at vide af dyrlægen, at vi skulle massere/proppe det ind i maven på ham dagligt - og idag kan man intet se :5up: Men lad lige dyrlægen kigge på det, når i alligevel skal have hvalpen vaccineret :blink:

Okay tak;-)

Var lige begyndt at blive bekymret:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også med succes arbejdet det på plads på tidligere hund.

Vi havde en tråd om det for ganske nylig, fordi en brugers dyrlæge havde stillet et rædselsscenarie op, hvis hunden ikke blev opereret.

Hvis den ikke er voldsom stor, ville jeg også prøve at arbejde den på plads. Og hvis man går til dyrlæge, være opmærksom på at de har en vare de ønsker at sælge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var hvad dyrlægen sagde til os, da Alto var hvalp :blink: med mennesker aner jeg ikke, hvad man gør :confused:

Der er forskel på navlebrok. Altos kan have været så lille, at der ikke var nogen risiko. Men trådstarters hund kan have en større brok, og så kan hun i værste fald komme til at klemme hul på tarmen. Det er jo ikke til at sige når man ikke har set hunden.

Det kan i øvrigt godt være smertefuldt - jeg taler af personlig erfaring.

Link til indlæg
Del på andre sites

der er også stor forskel på om et brok indeholder tarme eller bare krøs (det tarmene er ophængt i)

hvis det indeholder tarme er ricikoen større da der kan komme "stop i afløbet" fra brokket, især hvis der kommer mere tarm ned i bbrokket, og brokporten er lille.

så medmindre brokket er lille meget blødt, og reponerbart ville jeg selv lige have en snak med min dyrlæge i hvert fald.

ellers er behandlingen af mindre brok netop som der er sagt daglig reponering af indholdet, man kunne evt forsøge sig med reponering og et løstsidende mavebånd til at holde det oppe. pointen er at man ikke vil gøre brokringen større så tarmene også kan være deri når dyret er udvokset

Link til indlæg
Del på andre sites

der er også stor forskel på om et brok indeholder tarme eller bare krøs (det tarmene er ophængt i)

hvis det indeholder tarme er ricikoen større da der kan komme "stop i afløbet" fra brokket, især hvis der kommer mere tarm ned i bbrokket, og brokporten er lille.

så medmindre brokket er lille meget blødt, og reponerbart ville jeg selv lige have en snak med min dyrlæge i hvert fald.

ellers er behandlingen af mindre brok netop som der er sagt daglig reponering af indholdet, man kunne evt forsøge sig med reponering og et løstsidende mavebånd til at holde det oppe. pointen er at man ikke vil gøre brokringen større så tarmene også kan være deri når dyret er udvokset

Sejt, med så meget dyrlægelingo på en gang! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites