Gæst Springeren Skrevet Juli 3, 2011 Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2011 Har lige et hurtigt spørgsmål Om en halvanden mdr tid sådan ca, når eddy skal til sin unghunde undersøgelse, så skal de tjekke om han sidste sten er faldet ned eller ej, og hvis den ikke er det, skal skal vi finde et tidspunkt hvor den skal opereres væk da der kan gå kræft i den Men så har vi tænkt på om vi så samtidig lige så godt kunne få ham steriliseret med det samme, da vi jo ikke må avle på ham når han kun har en sten alligevel. Hvad er jeres mening om dette? Og er der nogen der ved hvad sådan en operation koster? Knus Eddys mor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juli 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2011 Hvis stenen ikke er på plads i pungen i 9 måneders alderen er det ikke sansynligt at den kommer på plads af sig selv.Alt efter hvor i bughulen den ligger , vil det nok koste lidt forskelligt. Hvor jeg bor ville jeg forvente ca 3000 kr. Jeg ville så nok hverken fjerne den eller lade ham kastrerer, men det er der mange meninger om. Mange dyrlæger påstår, at der ikke er videnskabelige tal på, at kryptokide hanner rammes mere af testikelcancer end fertile. Og indgrebet vil jo ofte ændre hunden pzyke en del. Hvilket jeg ikke ser som positivt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spitZ Besvaret Juli 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2011 Hvis stenen ikke er på plads i pungen i 9 måneders alderen er det ikke sansynligt at den kommer på plads af sig selv.Alt efter hvor i bughulen den ligger , vil det nok koste lidt forskelligt. Hvor jeg bor ville jeg forvente ca 3000 kr.Jeg ville så nok hverken fjerne den eller lade ham kastrerer, men det er der mange meninger om. Mange dyrlæger påstår, at der ikke er videnskabelige tal på, at kryptokide hanner rammes mere af testikelcancer end fertile. Og indgrebet vil jo ofte ændre hunden pzyke en del. Hvilket jeg ikke ser som positivt. Hvis man kun fjerner den ene testikel, laver den anden vel stadig hormoner? En sterilisation er ikke det samme som en kastration, er det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juli 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2011 Jeg husker ikke den lægelige betegnelse for hvis man bare kotter sædstrengen, men mange kalder jo en kastration for en sterilisation, da hunden jo bliver steril. Der er jo også den mulighed bare at fjerne den testikel, der ligger i bughulen, og kun den. Så er hunde jo stadig fertil.Og uden pzykiske ændringer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Springeren Besvaret Juli 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2011 Vi har heller ikke besluttet os for noget endnu, men vi ville da blive frygteligt kede af det hvis den gik hen og fik kræft Så vi må overveje situationen indtil det bliver aktuelt for ham, men er super glade for jeres input Knus Eddys mor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dyrlægen Besvaret Juli 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2011 Hej alle Der er kun øget risiko for testikelkræft, hvis den manglende testikel ligger oppe i bughulen. Hvis den ligger i lysken har han samme risiko som alle andre hanner. Hvis man fjerner testiklen, laver man en kastration. Han kan altså ikke opereres for sit problem uden at blive steril! Og nej: Man kan ikke bare fjerne den ene. Det er enten eller! Og så lige lidt ordbog: En kastration er kirurgisk fjernelse af de kønshormonproducerende organer hos begge køn. Hos tæver er det æggestokken og hos hanner er det testiklerne. En sterilisation er et indgreb (operativt eller medicinsk) hvor hunden _kun_ gøres ufrugtbar, men stadig beholder sine kønshormonproducerende organer. Gælder også for begge køn. I praksis bruges ordet sterilisation kun om hunner og kun om den operation, der egentlig burde kaldes kastration. Forvirrende, I know, men sådan er det desværre blevet. Mvh Søren Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Juli 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2011 Søsterlagkages Halfdan har fået fjernet kun den testikel som lå i lysken og beholdt den anden: http://www.hunde-forum.dk/sygdomme/25573-operation-af-kryptorchid-hanhund.html Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Springeren Besvaret Juli 5, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2011 Tusinde tak for indlægget, så håber jeg for Eddy musens skyld at den ligger i lysken Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Juli 5, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2011 ja, jeg vil lige bidrage, da min halfdan blev opereret for en maaneds tid siden. nu er der jo generelt forskellige holdninger til at holde en hund intakt, hvis den af den ene eller anden grund ikke skal bruges i avl. selv er jeg ikke meget tilhaenger af at sterilisere/neutralisere per automatik. saa som findus siger, fik halfdan kun fjernet den ene testikel der sad i hans lysken, den anden som ligger i pungen, fik han lov at beholde. at det noedvendigvis er "enten eller" stiller jeg mig lidt uforstaaende overfor, maaske dyrlaegen vil forklare? ifoelge min dyrlaege, var det intet problem. og min hund har i oevrigt ikke aendret opfoersel efter operationen, der er tilsyneladende lige saa meget testosteron i omloeb som foer du skal saa selvfoelgelig vaere obs paa, at han aldrig skal bruges i avl, da kryptorchisme er arveligt. det tog jeg selvfoelgelig med i overvejelserne, men min hund skulle ikke bruges i avl alligevel, om han saa havde 3 testikler i pungen, saa det var ikke nogen svaer beslutning for mig. mange gaar jo rundt med intakte hunde, med allergi, hd eller hvad det nu maatte vaere, som goer, at de bestemt ikke skal have hvalpe. ikke noedvendigvis noget problem efter min mening, hvis man er sit ansvar bevidst. ikke at kastration er en ulykke - men det er altsaa ikke noget tvungent. i oevrigt var operationen lille og nem, med kun et ganske lille saar. hvis testiklen ligger helt oppe i bughulen, kraever det nok lidt mere roden rundt. vi kunne foerst maerke vores i lyskenen, da vores hund blev koensmoden, og den begyndte at vokse :slem: - han blev opereret, da han var ca. 16 maaneder. vi gav omkring 4200 for operationen, vores dyrlaege er nok ikke den billigste (men den bedste :hjerte:) held og lykke med beslutningen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Springeren Besvaret Juli 5, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2011 ja, jeg vil lige bidrage, da min halfdan blev opereret for en maaneds tid siden. nu er der jo generelt forskellige holdninger til at holde en hund intakt, hvis den af den ene eller anden grund ikke skal bruges i avl. selv er jeg ikke meget tilhaenger af at sterilisere/neutralisere per automatik. saa som findus siger, fik halfdan kun fjernet den ene testikel der sad i hans lysken, den anden som ligger i pungen, fik han lov at beholde. at det noedvendigvis er "enten eller" stiller jeg mig lidt uforstaaende overfor, maaske dyrlaegen vil forklare? ifoelge min dyrlaege, var det intet problem. og min hund har i oevrigt ikke aendret opfoersel efter operationen, der er tilsyneladende lige saa meget testosteron i omloeb som foer du skal saa selvfoelgelig vaere obs paa, at han aldrig skal bruges i avl, da kryptorchisme er arveligt. det tog jeg selvfoelgelig med i overvejelserne, men min hund skulle ikke bruges i avl alligevel, om han saa havde 3 testikler i pungen, saa det var ikke nogen svaer beslutning for mig. mange gaar jo rundt med intakte hunde, med allergi, hd eller hvad det nu maatte vaere, som goer, at de bestemt ikke skal have hvalpe. ikke noedvendigvis noget problem efter min mening, hvis man er sit ansvar bevidst. ikke at kastration er en ulykke - men det er altsaa ikke noget tvungent. i oevrigt var operationen lille og nem, med kun et ganske lille saar. hvis testiklen ligger helt oppe i bughulen, kraever det nok lidt mere roden rundt. vi kunne foerst maerke vores i lyskenen, da vores hund blev koensmoden, og den begyndte at vokse :slem: - han blev opereret, da han var ca. 16 maaneder. vi gav omkring 4200 for operationen, vores dyrlaege er nok ikke den billigste (men den bedste :hjerte:) held og lykke med beslutningen Tusinde tak for svaret Vores Eddy mus er købt hos en kennel, og vi har fra starten af været helt sikker på at han hverken skulle bruges til avl eller til udstilling men dejligt at der er nogen der kan give indblik i hvordan tingene hænger sammen når man selv går rundt og er lidt forvirret over tingene Men så er det jo super godt med dette fantastiske forum :5up: Knus Eddys mor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dyrlægen Besvaret Juli 5, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2011 Der er ingen medicinsk grund til kun at fjerne den ene testikkel. Gør man det alligevel er det i kategori med kosmetiske operationer. Det er både i direkte strid med dyreværnsloven og etisk forkasteligt. Man kan simpelthen ikke tillade sig at lægge en hund i fuld narkose, skære huller i den og give den krave på, hvis ikke det har en regulær medicinsk argumentation. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spitZ Besvaret Juli 5, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2011 Der er ingen medicinsk grund til kun at fjerne den ene testikkel. Gør man det alligevel er det i kategori med kosmetiske operationer. Det er både i direkte strid med dyreværnsloven og etisk forkasteligt. Man kan simpelthen ikke tillade sig at lægge en hund i fuld narkose, skære huller i den og give den krave på, hvis ikke det har en regulær medicinsk argumentation. Er der da større risiko for kræft også i den testikel som er nede i pungen? Det behøver ikke være af kosmetiske grunde man ønsker at lade hunden beholde den ene testikel, det kan jo også være fordi man ikke mener det vil være godt for den hvis dens hormon balance bliver ændret? Eller mener du ikke at testeron påvirker hunde mentalt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dyrlægen Besvaret Juli 5, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2011 Hvis testiklen ligger i lysken er der ikke forøget risiko for kræft. Og slet ikke for den anden, der ligger korrekt. Jeg snakker ikke om den testikel, der ligger i pungen. Det er fjernelsen af den, der ikke gør, der er problemet. Hvis man ønsker sin hund kastreret, er det okay. Kryptokid eller ej. Men hvis man kun ønsker den ene fejlplacerede testikel fjernet, er man galt på den. mvh Søren Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spitZ Besvaret Juli 5, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2011 Hvis testiklen ligger i lysken er der ikke forøget risiko for kræft. Og slet ikke for den anden, der ligger korrekt. Jeg snakker ikke om den testikel, der ligger i pungen. Det er fjernelsen af den, der ikke gør, der er problemet. Hvis man ønsker sin hund kastreret, er det okay. Kryptokid eller ej. Men hvis man kun ønsker den ene fejlplacerede testikel fjernet, er man galt på den. mvh Søren Okay, jeg tror det er der vi misforstår hinanden, mener du slet ikke der er øget risiko for kræft for kryptokide hanhunde? For jeg tror det er den eneste grund til at nogen overvejer at få fjernet den ene testikel... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Springeren Besvaret Juli 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2011 Altså vi ved slet ikke hvor den testikel der ikke er faldet ned endnu ligger henne, vi ville helst være foruden en operation Men nu kan det godt være jeg virker lidt smådum har jeg forstået det ret........ hvis den ligger i lysken er der ingen grund til at fjerne den? Men hvis den ligger i bughulen så skal den fjernes (samt den raske) ? Knus Eddys mor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Juli 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2011 der er ikke enighed om, hvor problematisk en kryptorchid testikel er. jeg kan kun anbefale dig, at selv soege rundt og laese. det gjorde jeg, og jeg synes alligevel, at der var saa meget, der pegede i retning af meget forhoejede problemer med svulster/kraeft (uanset om den ligger i lysken eller bughule), at jeg paa ingen maade var klar til at loebe risikoen. SAA stor en operation er det jo heller ikke. og hvis man ikke kastrerer, betyder det heller intet for hundens adfaerd, stofskifte, eller hvad man ellers kunne vaere bekymret for i den forbindelse. at der paa nogen maade er et etisk problem i at laegge en hund i narkose for at fjerne en syg testikel ("sygt" placeret), men samtidig lade en rask ("raskt" placeret) testikel sidde, forstaar jeg stadig intet af. men i oevrigt er det da rigtigt, at narkose ikke er "ingenting" - i kunne overveje at vente, indtil han er gammel nok til hd/ad-roentgenfotos, saa han ikke skal bedoeves igen nogle maaneder senere for det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts