Hop til indhold

hvor længe skal man vente?

Gæst Springeren
 Share

Recommended Posts

Gæst Springeren

Hvor længe skal man vente med at få en ny hvalp i huset? :-)

Eddy bliver 7 mdr her den 19 juli og vi har da snakket om at det kunne være hyggeligt at få en hvalp mere måske til næste forår, men er det for tidligt eller?

Knus Eddys mor

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke altid så hyggeligt med 2 hvalpe/unghunde i huset. F.eks er min erfaring, at hvis man korrigerer en f.eks voldsom legeadfærd inde i huset, så glor de på hinanden og så på dig , som siger de, PYT være med hende.

Det er betydelig nemmere at opdrage nr 2, når 1ste hund er ovre alle lømmelaldre og fuld kønsmoden.Først da kender man sin hund og ved , hvad svagheder osv den evt har, også mht manglende opdragelse.

For nemme hvalpe kan udvikle sig noget anderledes , også omkring 1 1/2 alderen. Så er 2 hunde måske i overkanten at skulle træne op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke altid så hyggeligt med 2 hvalpe/unghunde i huset. F.eks er min erfaring, at hvis man korrigerer en f.eks voldsom legeadfærd inde i huset, så glor de på hinanden og så på dig , som siger de, PYT være med hende.

Det er betydelig nemmere at opdrage nr 2, når 1ste hund er ovre alle lømmelaldre og fuld kønsmoden.Først da kender man sin hund og ved , hvad svagheder osv den evt har, også mht manglende opdragelse.

For nemme hvalpe kan udvikle sig noget anderledes , også omkring 1 1/2 alderen. Så er 2 hunde måske i overkanten at skulle træne op.

Det dér er jeg meget enig i...

Men derudover betyder kønnet også meget. To hunde af forskelligt køn vil generelt gå bedre sammen, end to af samme, og så vil aldersforskellen betyde mindre. Men stadig kan psyken spille ind. Jeg har f.eks. en tæve der er meget... påståelig..? Så hun kan sagtens ryge i totterne på en ret meget ældre hanhund - bare fordi... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites