Hop til indhold

Ny hund. Labrador. Han elller hun?


Gæst egp
 Share

Recommended Posts

Hejsa

 

Vi skal have ny hund og kan vælge imellem en han el. hun Labrador (brun).

Hvad er der af fordelle/ulemper (han/hun)?

 

Vi har begge tidligere haft hanhunde blandinger.

 

På forhånd tak

Erik

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Det er umuligt at rådgive andre omkring valg af køn.

Der er fordele og ulemper ved begge køn, og de ting som nogen ser som fordele ser andre som ulemper.

Men hvis det ikke betyder noget for dig hvilket køn hunden har, så fortæl opdrætter til hvad og hvordan du vil bruge din hund ( hunde skal nemlig altid bruges ) og lad opdrætter vælge den hund som passer bedst til dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna

Vi havde det største besvær med at vælge køn da vi skulle have hund - Først ville vi have en tæve, men så talte vi med en opdrætter der fortalte at hendes hanhunde fulgte hende mere end hendes hunhunde der var mere selvstændige - vi valgte derfor en hanhund.. han er super afhængig af os i nogle tilfælde og på samme måde uafhængig i andre situationer, så jeg har svært ved at vurdere om det havde været anderledes hvis vi havde valgt en tæve.. :hmm:

 

I en kort periode fortrød jeg mit valg, da jeg synes det var hårdt at have en hund der var påvirket hver gang en tæve i kvarteret var i løb, men nu er han blevet "voksen" og er slet ikke påvirket på samme måde længere.. :5up:

 

Sigurd: Kan du nævne nogle fordele og ulemper, vil meget gerne høre.. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle 7 hvalpe i kuldet er meget ens i adfærd og størrelse. De eneste forskelle der er til, at få øje på er han/hun sort/brun. Vi har set dem 2 gannge. Ejeren har svært ved, at vælge for os.

Hunden skal bruges som familie hund og den skal selvfølgelig gå til træning.

 

/Erik

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Alle 7 hvalpe i kuldet er meget ens i adfærd og størrelse. De eneste forskelle der er til, at få øje på er han/hun sort/brun. Vi har set dem 2 gannge. Ejeren har svært ved, at vælge for os.

Hunden skal bruges som familie hund og den skal selvfølgelig gå til træning.

 

/Erik

 

En god opdrætter skal ikke kun have et stort kendskab til hunde men også til mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Som de andre siger, så er der fordele og ulemper ved begge køn.

 

Tæver er (som oftest) skarpere i temperamentet end hanner, og leger som oftest mindre som voksne. De kommer i løb et par gange om året og kan derfor humørmæssigt være styret af cyklus (blive pjevset omkring løb, falsk drægtighed osv.)...

 

Tilgengæld sværger jeg på, at de er mere intelligente end hanhunde :mrgreen: men det KAN godt være, at jeg er farvet af at have 2 tæver....

 

Hanhunde kan have større tendens til egetkønsaggression som voksne, de kan frygteligt dameglade (og der er praktisk talt altid en tæve i løb et eller andet sted), de er oftere mere lalleglade og legesyge langt op i alderen...

 

Tilgengæld er de mere "stabile" i temperamentet end tæver - ingen cyklus der kører - men har som regel også mere tendens til at være styret af deres drifter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig skal hundens sind komme i første række, men det er altså ikke ualmindeligt at foretrække/bevidst vælge et bestemt køn.

 

Jeg har en tæve og en af de ting jeg er glad for at slippe for, ved at have valgt en tæve er, at jeg (sandsynligvis) ikke kommer til at skulle spørge hundeejere vi møder om kønnet på deres hund. Synes allerede vi har mødt mange, som spørger mig om min hun er en han eller en tæve, fordi deres egen er hankønsagressiv. Det tror jeg, at jeg selv ville være ærgerlig over. Især fordi hunden så ikke har samme frihed i eksempelvis en hundepark.

 

Jeg troede, at jeg skulle have en hanhund, for det har vi altid haft i min familie, men da jeg snakkede med opdrætter spurgte han om, hvorfor jeg ikke ville have en tæve. Han fortalte mig om deres erfaringer og jeg endte med at skifte mening fra den ene dag til den anden (google var til stor hjælp) :blink:

Det jeg blandt andet læste var, at tæver skal være nemmere til førstegangshundeejere (kan jeg så se ingen af jer er) fordi de generelt er mere lydige og kærlige (eller også var det, at de knytter sig mere til familien). Ved ikke om det sidste passer.

 

Bare husk, at sådan en labradorhan kan blive kæmpestor og kræver nogle kræfter. Der bor en lille dame i nærheden, som løbetræner med sin hund, og hvis den vil til højre, så løber den til højre og hun følger efter, hængende i snoren... :roll:

 

Held og lykke med beslutningen i hvert fald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...