Hop til indhold

Tibetansk spaniel?


Tweesa
 Share

Recommended Posts

Nu var jeg jo på udstilling her idag, hvor min mor også var med - og de er jo som før nævnt på udkig efter hund nr. 2..

Deres hund er Tweety, som er en intakt tæve chihuahua på 2½ år.. Hun har altid haft en hanhund at gå med, men da hun flyttede hjem til dem blev hun jo alene hund..

 

Det er tydeligt at se at hun er gladest i flok - og nu er "vi" faldet over den her fantastiske race på udstillingen.. Tibetansk spaniel! Størrelsesmæssigt er den lige i øjet - og dem vi mødte var virkelig dejlige, de virkede som nogle meget velbalancerede hunde..

 

Vi er begyndt at læse op på dem for at se om førstehåndsindtrykket holder stik - og de virker til at have mange af de samme egenskaber som chihuahuaen, og dét har vi jo ikke noget imod! Og avlen virker unægtelig mere seriøs end hos chihuahuaen.. :5up:

 

Men så kan jeg se at mange af dem er tjekket for en øjensygdom - og jeg har aldrig haft en race med dette problem.. Er der nogen af jer som har forstand på denne? Skal begge forældre være fri for det? Er det i forskellige grader?

 

Og hvis nogen har erfaring med racen så vil vi rigtig gerne høre mere - det er jo svært at snævre sig ind på een race, men denne ser lovende ud!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal helt klart have sådan en hvis jeg når at blive gammel nok til ikke at kunne tage vare på en hund af en aktiv race. De kan simpelthen blive nogle fantastiske hunde og jeg er stor fan af racen. Dog er der visse opdrættere der har nogle meget gøende hunde, så det skal man lige være opmærksom på. Den har aldrig været særlig populær og efter hvad jeg har hørt, er racen faktisk relativ sund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine forældre er meget åbne mht. race og alder.. Det vigtigeste er at den passer i familien, og passer til Tweety..

 

De kigger både på internater og racer - men da vi faldt over racen var vi begge RET solgte.. Og som Ascha siger, så er der ikke NÆR så mange "advarsels" sider omkring sygdomme og lignende, som der er ved fx. Chihuahuaer..

Desuden er der bare avlet på alt muligt skidt hos chihuahuaen, samtlige vinderhunde igår havde reveersed sneezing - det var lidt voldsomt syntes jeg..

 

Men det lyder godt at I kan sige god for den - så er den ikke afskrevet!

Mht. øjensygdommen - er det noget I kender til?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Har selv en tibetansk spaniel på 7 mdr. hun er meget skøn, at købe hende er bedste jeg har gjort. Kan på det varmeste anbefale det.:-D

Tibber er meget lette at opdrage, min gøer ikke, hun er kælen og alligevel selvstændig, Tibber er jo meget elegante og ophøjede, det mærker man når der regner, de kan ikke lide at få våde poter og slet ikke at blive snavsede. Vi har en stor schæfer sammen med hende og det går uden problemer.Hvis der er sprøgsmål vedr.noget med hvalpen kan du altid kontakte den kennel den er købt hos, de svarer meget gerne.

Det med øjnene skal du ikke være bekymret for, hvis du køber hos en anderkendt kennel, det er undersøgt inden du får hvalpen hjem.

Men pas på det er vanedannende, jeg leder allerede efter en mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har en Tibetansk Spaniel på 7 mdr.en underskøn dame som vi er så vilde med at vi bare må købe en mere.

Tibber er så lette at have med at gøre, du kan have den med alle steder, den ligger sig bare under din stol og sover. Jeg har hende med på arbejde hvor hun hygger sig på skrivebordet eller under min stol.

Den elsker at snakke med alle vi møder især børn

Der er næsten ingen pelspleje og den er silkeblød, min er zobelfarvet med en sort maske.

De er så skønne at det gør helt ondt som min søster siger.

Min gøer stort set ikke, hun er kælen og selvstændig med et stort ego.

Tipper er jo elegante og ophøjede og det ved de godt, ikke noget griseri her, de holder sig selv meget rene, næsten som en kat.

Det med øjnene skal du ikke være bange for, hvis du køber en hvalp fra en anderkendt kennel er de kontrolerede ingen du får den hjem. Det er ikke noget der kommer senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...