Hop til indhold

Ormekur.

Gæst eva pedersen
 Share

Recommended Posts

Gæst eva pedersen

Hej. Vil gerne høre jeres mening.

Skulle have ormekur til min hund (Milbemax), som led i anden behandling ved dyrlægen, 6 tbl. ialt.

De findes i 2 stk. pakning ca. 75,- stk., og 50 stk. pakning ca. 38,- stk.

Fik 6 stk fra stor pakning, men betalte 75,- stk, lidt "snyd" synes jeg. Receptgebyr selvfølgelig oveni. Hilsen Eva.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Vil gerne høre jeres mening.

Skulle have ormekur til min hund (Milbemax), som led i anden behandling ved dyrlægen, 6 tbl. ialt.

De findes i 2 stk. pakning ca. 75,- stk., og 50 stk. pakning ca. 38,- stk.

Fik 6 stk fra stor pakning, men betalte 75,- stk, lidt "snyd" synes jeg. Receptgebyr selvfølgelig oveni. Hilsen Eva.

Jamen så må du jo finde en anden dyrlæge, der gør det anderledes, hvis du ikke er tilfreds:-D

Nu er det så sjældent at min hund skal have ormekur, så det kan jeg ikke hidse mig så meget op over:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst eva pedersen

Det var heller ikke ment sådan at jeg synes det var for "dyrt", det er mere det at jeg ikke synes de behøver at dobbelttjene på medicinen, hvis I forstår hvad jeg mener. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrlægerne er ligeglade

Jeg køber mine i Sverige og får dyrlægen til at give ham dem, sammen med et stempel eller 4 ugers attest.

jeg må indrømme at jeg finder det forkert, der er lavet en lov om at ormemidel kun må udskrives af en dyrlæge efter at han har konstateret at dyret har orm, det er ikke gjort for at gøre livet surt for hunde ejere men fordi der blev brugt alt for meget ormemidel i Danmark og der derfor blev konstateret flere og flere resistente orm.

At omgås loven ved at hente midlet ulovligt i et andet land finder jeg dybt umoralsk og dumt

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Kleo

Denne lov er alene lavet til registrering af landbrugets store brug af ormemidler. Desværre blev familiehusdyr som hund og kat ikke undtaget.

Lovet er for f.eks opdrætterer jo latterlig, da en tæve, der skal parres vil ofte være negativ for fæcesprøven, for orm ligger ofte i dvale til drægtighedshormoner aktiveres, så ormene kan gå i fosteret.

Så i racehundeavl aformes tæver ofte inden parring og igen med deres hvalpe fra 3-4 ugers alderen.

Før vi fik de franske hjertelungeorm til landet, tror jeg ikke mange gav dette gift unødigt til deres hunde og katte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Kleo

Denne lov er alene lavet til registrering af landbrugets store brug af ormemidler. Desværre blev familiehusdyr som hund og kat ikke undtaget.

Lovet er for f.eks opdrætterer jo latterlig, da en tæve, der skal parres vil ofte være negativ for fæcesprøven, for orm ligger ofte i dvale til drægtighedshormoner aktiveres, så ormene kan gå i fosteret.

Så i racehundeavl aformes tæver ofte inden parring og igen med deres hvalpe fra 3-4 ugers alderen.

Før vi fik de franske hjertelungeorm til landet, tror jeg ikke mange gav dette gift unødigt til deres hunde og katte.

se det tror jeg:) før var det mange steder almindeligt at man rutinemæssigt gav ormemidel til alle hunde og katte ca. 1 gang årligt, det er afgjort ikke nødvendigt, de aller fleste hunde og katte har orm men generes ikke af dem, når bare dyret er voksent og i god form og foderstand så skader orm ikke.

At omgås loven hjælper ingen, loven er der og skal efter min mening overholdes:5up:

Bliver ormene resistente så har vi først problemer ikke kun i landbruget men også hos os med kæledyrene:???:

OBS jeg kender ikke ogen dyrlæge som ikke udskriver ormemidel til tæver før parring og til hvalpe og tæver de første uger, så her kan der ikke være problemer efter min mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Jeg er meget enig med Kleo!

Det er simpelthen for dumt at ormebehandle uden der er sikkerhed for, at det er nødvendigt - resistens er kommet for, at blive og det bliver kun værre og værre og det er bla kæledyrsejere med til.

Der kommer ikke til, at gå ret mange år før man vil opleve, at enkelte hunde ikke vil kunne behandles for orm pga resistens - og derefter vil det bare gå slag i slag.

En normal sund og rask hund/kat/hest/ged osv kan sagtens klare en vis ormebyrde uden at det påvirker helbreddet - det er naturligt.

Så gem ormekurene til de dyr der virkelig har behov for dem!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg må indrømme at jeg finder det forkert, der er lavet en lov om at ormemidel kun må udskrives af en dyrlæge efter at han har konstateret at dyret har orm, det er ikke gjort for at gøre livet surt for hunde ejere men fordi der blev brugt alt for meget ormemidel i Danmark og der derfor blev konstateret flere og flere resistente orm.

At omgås loven ved at hente midlet ulovligt i et andet land finder jeg dybt umoralsk og dumt

Jamen, jeg har da heller ikke lyst til at give min hund ormepiller, hvis det ikke er nødvendigt, men det KRÆVES jo, hvis hunden skal med til Norge. :vedikke: (Der går ikke længe før man frit kan tage sin hund med til Sverige). Så så længe der gives receptpligtige ormepiller fordi man ''bare'' skal ud at rejse, så kan de vel ikke bruge registreringen af, hvor mange ormepille-recepter der udskrives til noget..

Sjovt nok havde jeg fået den opfattelse, at hunden skulle ormebehandles både ved ind og udrejse til Norge. Men dyrlægen sagde at hvis vi kun var deroppe i 7 dage kunne vi nøjes med én gang. Det er da ikke rigtigt?! Men jeg protesterede 'selvfølgelig' ikke. Tåbelige lov!

Link til indlæg
Del på andre sites

Men dyrlægen sagde at hvis vi kun var deroppe i 7 dage kunne vi nøjes med én gang. Det er da ikke rigtigt?! Men jeg protesterede 'selvfølgelig' ikke. Tåbelige lov!

På 7. dagen i Norge skal du give ormekur igen - så hvis du tager hjem før 7.dagen bliver til 8. dagen, ja så skal du IKKE!

Tror vi på, det bliver lovligt at tage til Sverige uden ormekur? Tør næsten ikke håbe, for Petrine er om nogen grundigt ormebehandlet (cirka 10 gange om året)

Link til indlæg
Del på andre sites

På 7. dagen i Norge skal du give ormekur igen - så hvis du tager hjem før 7.dagen bliver til 8. dagen, ja så skal du IKKE!

Tror vi på, det bliver lovligt at tage til Sverige uden ormekur? Tør næsten ikke håbe, for Petrine er om nogen grundigt ormebehandlet (cirka 10 gange om året)

Ok, vi ankom godt nok en onsdag og tog hjem torsdag ugen efter. Men hvem tjekker dog FØR indrejse til Danmark. Er de ikke ligeglade der? :vedikke:

Tænk, jeg tror faktisk det var dig og mig der for længe siden skrev til hinanden - og der havde jeg fået den opfattelse at hunden skulle have ormekur 2 gange uanset om man bare var der en weekend. :oops:

Min dyrlæge siger at man om ikke længe kan rejse til Sverige (og England vist nok) uden. Men jeg har ingen anelse... det har jeg bare stolet blindt på. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, vi ankom godt nok en onsdag og tog hjem torsdag ugen efter. Men hvem tjekker dog FØR indrejse til Danmark. Er de ikke ligeglade der? :vedikke:

Min dyrlæge siger at man om ikke længe kan rejse til Sverige (og England vist nok) uden. Men jeg har ingen anelse... det har jeg bare stolet blindt på. :lol:

Petrine er blevet tjekket ved udrejse - men vi flyver jo! Og FY, du har gjort noget ulovligt :cool:

Lad være med at stole blindt på din dyrlæge, tjek og tjek igen, er jævnt dyrt at blive taget for manglende pille :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Reglerne mht indrejse til andre lande er vanvittige og jeg mener der kommer nye regler fra årskiftet grundet EU - reglerne skal være ens for alle EU-lande = der kræves ikke ormebehandling inden indrejse til fx. Sverige - det samme med rabiesblodprøver.

Ovenstående er - 'jeg mener' - da jeg ikke har tæsket reglerne igennem :-)

Vores hunde er ikke blevet ormebehandlet i et par år efterhånden.

Bravo er 2 1/2 år nu og fik den seneste ormekur da han var 12 uger gammel.

Super har vi aldrig ormebehandlet i de 2 år vi har haft ham.

Begge hunde er blanke i pelsen, i alm. fin foderstand, har god appetit, deres øjne er blanke og deres slimhinder i øjnene er ikke blege/hvide - derudover tjekker vi jævnligt deres afføring igennem, ikke fordi vi har en forventning om at se levende voksne orm, men det er altid en god idé.

Mht vores katte, så har vi 4 stk og det er kun en enkelt af dem, der ca 1 gang årligt får en ormekur pga synlige bændelorm og en tendens til afmagring. Resten af kattene er i fin form og har åbenbart lettere ved, at leve med ormene, end den der kræver behandling - alle normale udelevende katte har orm i sig i et eller andet omfang.

Vi har det samme syn på ormebehandling ved vores geder og får - så længe dyrene ser ud til, at trives (huld, pels, slimhinder, ædelyst), så ormebehandler vi ikke.

Jeg kan godt se, at problemet opstår for mange, når de vil til fx. Sverige - så jeg glæder mig til de nye regler træder i kraft og jeg håber jeg har forstået dem korrekt. For en gangs skyld er EU kommet med nogle regler, der kan bruges :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Åh åh - er der chance for at blodprøven for rabies bortfalder? Havde jeg slet ikke fantasi til, vil klart vente til efter nytår med at tage blodprøve på Bastarden så, det koster jo kassen!

Jeg er 99,9 % sikker på det med blodprøven :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh åh - er der chance for at blodprøven for rabies bortfalder? Havde jeg slet ikke fantasi til, vil klart vente til efter nytår med at tage blodprøve på Bastarden så, det koster jo kassen!

Kravet om blodprøve for rabies samt ormekur falder ganske rigtigt bort fra 1. januar. så ikke flere blodprøver, ikke flere ormekure og ikke flere 4-ugersattester.

Det er synkroniserede EU-regler der træder i kraft, så de burde jo også gælde England. Jeg ved med 100% sikkerhed at det gælder Sverige.

NÅ, jeg ville gerne have indsat et link, men det har jeg så ikke postet nok indlæg til at måtte, så i må bare stole på det....

Link til indlæg
Del på andre sites