Hop til indhold

Belønning med legetøj af jagthund???


Gæst Focus
 Share

Recommended Posts

Gæst Focus

Hejsa,

 

Jeg ville gerne høre om erfaringer med legetøj som belønning, når hunden også skal bruges til jagttræning og jagt.

 

Den næste hund skal formentlig være en FT.

 

I forbindelse med alm. træning af mine andre hunde er legetøj som belønning ikke til at undvære.

 

Såfremt jeg har en FT som skal bruges til jagt og jagttræning kan det da skabe problemer at bruge legetøj som belønning? Hunden ville også blive brugt til andre former for hundesport som lp og rally (hvis jeg da kan nå det hele :hmm:)

 

Belønning i form af legetøj ville ikke være i forbindelse med apport, men eks. stop fløjt. Eller ved alm. lydighedsmomenter som fri ved fod, dæk osv.

 

Erfaringer modtaget vældig gerne, tak :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa,

 

Jeg ville gerne høre om erfaringer med legetøj som belønning, når hunden også skal bruges til jagttræning og jagt.

 

Den næste hund skal formentlig være en FT.

 

I forbindelse med alm. træning af mine andre hunde er legetøj som belønning ikke til at undvære.

 

Såfremt jeg har en FT som skal bruges til jagt og jagttræning kan det da skabe problemer at bruge legetøj som belønning? Hunden ville også blive brugt til andre former for hundesport som lp og rally (hvis jeg da kan nå det hele :hmm:)

 

Belønning i form af legetøj ville ikke være i forbindelse med apport, men eks. stop fløjt. Eller ved alm. lydighedsmomenter som fri ved fod, dæk osv.

 

Erfaringer modtaget vældig gerne, tak :-)

 

 

Personligt bruger jeg aldrig belønning med legetøj til mine spaniels.

 

Med en FT'er er det ikke nødvendigt med særlig belønnning for stop. Det indlæres allerede i hvalpealderen som noget af det første. I starten er belønning madskålen. At stoppe for noget som bevæger sig er en nedarvet egenskab og den skal så blot formes i den rigtige retning.

 

Jeg træner også både Rally og agility med min FT'er og hvis jeg har brug for ekstra belønning, udover godbidder, kaster jeg en apport. Selvfølgelig uden hunden knaldapporterer !

 

Pas på med legetøjsbelønning og kastebelønning, da det hidser hunden unødigt op (især en FT'er) Jeg forventer hunden automatisk skal stoppe og sætte sig på kast. Derfor bruger jeg først denne apportbelønning når hunden er sikker i stop for kast.

 

Du kan læse mere på www.tacora.dk

 

:vinken: venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar :-)

 

Jeg er med på stressfaktoren med legetøjsbelønning - jeg har border collie i huset :-)

 

Lige en tanke...hvis du belønner en given adfærd med en færdig apportøvelse, hvor hunden ikke må knalde... så falder belønningen ikke for den givne adfærd eks. dæk, men for at hunden ikke knalder... eller?:hmm:

 

Click for action - treat for position.

 

Ud fra det, så tænker jeg at belønningen falder alt for sent eller...?

 

Jeg er overhovedet ikke ekspert...så kom gerne med feedback:-)

 

En belønning for en FT kunne det være apport? Definintion på en belønning (postitiv forstærkning) er noget som øger hyppigheden af en bestemt adfærd. Så belønningen skal have en høj værdi for hunden - hvilket apport hos en FT med garanti har. Men jeg tænker det er svært at bruge som "her og nu belønning" som er nødvendigt i al indlæring, hvis man skal følge ovenstående sætning??

 

Når man eks. hyrder med en border, så er belønningen ofte for hunden at få lov til at fortsætte arbejde med fårene - Er det det samme med en ft, som trænes til jagt? Eks. når man træner søg at går hunden godt, vil belønningen her være at få lov til at blive ved med at søge??

 

Leg med legetøj som belønning bruger jeg også for at skabe relationer til min hund under træningen og styrke vores bånd - jeg kaster aldrig med legetøjet, jeg holder altid i den ene ende, så vil leger sammen. Meningen er at min hund og jeg har noget helt særligt sammen - Hvis jeg kaster legetøjet så risikere jeg at hunden fistre rundt og leger selv, og det var ikke meningen for mig...muligvis min hund syntes det kunne være ok...hi hi :-)

 

Lige et tillægs spørgsmål - når man kigger efter en FT'er så er det lige så uoverskueligt som et kigge efter en hund med dkk stamtavle. Har du erfaringer med gode linier og opdrætter?

 

Det vigtigste for mig er at temperamentet er ok (har dårlige erfaringe med standard). Dernæst skal den være en arbejdshund, da jeg gerne vil stifte bekendtskab med jagt og så derfor skal linierne være gode til det, men samtidig kunne geare ned igen, når arbejdet er slut...

Ja krav er der masser af :-) Men temperamentet er det absolut vigtigste!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Jeg tilstår det, jeg belønner mine hunde med legetøj, jeg kaster det også:slem:

 

Hvis jeg kun skulle træne en hund til jagt, så ville den aldrig få lov at løbe efter legetøj, men jeg vil jo også gerne træne lydighed og agility med mine ft. spaniel.

 

Sådan min ældste ft. spaniel går på markprøver i DKK (har dkk stambog er fra Sverige) på jagt, til agility og rally.

 

Jeg vil gerne kunne belønne f.eks en hurtig slalom og det gør jeg ved at kaste mit legetøj, jeg siger dog "værsgo", som er det samme han må apportere på, men jeg tror hvis jeg skal være ærlig, at han ville løbe efter legetøjet ligegyldig hvad på agilitybanen.

 

Når jeg træner jagt, går på markprøver eller på jagt, sætter han sig spontant ned (pånær på hare, der skal jeg fløjet, træningsfejl tilstår jeg)

 

Jeg er dog helt sikker på at han ville have nemmere ved at skelne hvis reglen var sort/hvid, kast/sætdig, men jeg har vurdere at i mit andet arbejde med hunden får jeg så mange fordele af dette, og jeg bruger at kaste

 

Ang. linjer på jagthunde, så er det vel altid en jungle at finde rundt i, når jeg vælger hund vil jeg gerne se at de er præmieret på markprøve (eller jeg kan se dem arbejder, uden lyd, spontant opsamlinger, fine markeringsevner, lyst til samarbejdet og et fantastisk kort søg) og har nogle røngentbilleder, men det kan være svært at finde

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sagtens bruge legetøjsbelønning ifm. træning af en jagthund, dog ville jeg ikke bruge det ifm. indlæring/træning/brug af stopfløjt, som steen også nævner.

 

 

Jeg ville heller ikke gøre brug af de her trækkelege osv som belønning.

 

 

Men bl.a. ifm. træning/rutinering af markeringer, dobbeltmarkeringer osv osv, så kan et stykke meget elsket legetøj brugt som afstandsbelønning som den først får lov at hente når jobbet er udført, fungere ganske formidabelt. Og det er iøvrigt noget retrieverfolk har brugt i umindelige tider.

 

men det er vel vigtigt at bemærke at det nok er en god idé at adskille indlæring fra træning/rutinering ifm. dét her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar :-)

 

Jeg er med på stressfaktoren med legetøjsbelønning - jeg har border collie i huset :-)

 

Lige en tanke...hvis du belønner en given adfærd med en færdig apportøvelse, hvor hunden ikke må knalde... så falder belønningen ikke for den givne adfærd eks. dæk, men for at hunden ikke knalder... eller?:hmm:

 

Click for action - treat for position.

 

Ud fra det, så tænker jeg at belønningen falder alt for sent eller...?

 

Jeg er overhovedet ikke ekspert...så kom gerne med feedback:-)

 

En belønning for en FT kunne det være apport? Definintion på en belønning (postitiv forstærkning) er noget som øger hyppigheden af en bestemt adfærd. Så belønningen skal have en høj værdi for hunden - hvilket apport hos en FT med garanti har. Men jeg tænker det er svært at bruge som "her og nu belønning" som er nødvendigt i al indlæring, hvis man skal følge ovenstående sætning??

 

Når man eks. hyrder med en border, så er belønningen ofte for hunden at få lov til at fortsætte arbejde med fårene - Er det det samme med en ft, som trænes til jagt? Eks. når man træner søg at går hunden godt, vil belønningen her være at få lov til at blive ved med at søge??

 

Leg med legetøj som belønning bruger jeg også for at skabe relationer til min hund under træningen og styrke vores bånd - jeg kaster aldrig med legetøjet, jeg holder altid i den ene ende, så vil leger sammen. Meningen er at min hund og jeg har noget helt særligt sammen - Hvis jeg kaster legetøjet så risikere jeg at hunden fistre rundt og leger selv, og det var ikke meningen for mig...muligvis min hund syntes det kunne være ok...hi hi :-)

 

Lige et tillægs spørgsmål - når man kigger efter en FT'er så er det lige så uoverskueligt som et kigge efter en hund med dkk stamtavle. Har du erfaringer med gode linier og opdrætter?

 

Det vigtigste for mig er at temperamentet er ok (har dårlige erfaringe med standard). Dernæst skal den være en arbejdshund, da jeg gerne vil stifte bekendtskab med jagt og så derfor skal linierne være gode til det, men samtidig kunne geare ned igen, når arbejdet er slut...

Ja krav er der masser af :-) Men temperamentet er det absolut vigtigste!

 

Det er nok også forkert at sige jeg bruger at kaste en apport som belønning. Jeg bruger godbidder ved indlæring af øvelser; men hvis jeg f.eks træner rallybane gennemløb og jeg synes han bliver ukoncentreret laver jeg lige en apportering og han er med det samme på igen.

 

Som spilop nævner kan kaste belønning være suverænt f.eks i agility. Det har jeg så valgt at jeg ikke vil bruge fordi det strider mod at han ubetinget skal stoppe for alt som bevæger sig.

 

Jeg tror bare man skal vælge det som passer bedst til en selv og hunden.

 

Det er svært at vælge hund uanset set race. Man skal se sig godt for og gerne møde forældre og hvalpe af samme kombination. Min er købt hos skovfogeg Jacob Frank udvalgt efter forældrenes temperemnet og, hvor utroligt det end lyder, udseende. Jeg ville gerne have en ft'er som marchede mine standardspringere i størrelse og ikke en lille skævbenet "fætter" hvor man hele tiden skulle svare på hvad det nu var for en race.

En seriøs opdrætter kunne ogsåvære Kennel Fuglevig Ole Geert Dam.

Men på jagthund.dk kan du finde hjemmesideadresser på danske opdrættere.

 

:vinken: Med venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres tilbagemeldinger - og jeg er helt med på at stop sit er alfa omega og skal læres fra dag nr. 1.

 

Når jeg kommer så langt og får en FT vaps er der så god råd og vejledning at få på træningspladserne omkring hvordan en evt. prøve vil foregå og indlæring af diverse nødvendige basis ting for at få en velfungerende jagthund.

 

Jeg træner efter bløde metoder....og hvordan defineres det :-) Alt foregår med en positiv indgangsvinkel, belønning og leg og IKKE tvangs apport, ryk i linen eller andet voldsomt overfor hunden.

 

Jeg er ny i jagt verden, men glæder mig til at blive en haj til det - gode råd til opstart modtages gerne, tak :-)

 

Er der nogle som oplevere temperaments problemer med FT'erne? jeg ved at en understimuleret hund ikke er en god kombi med en FT...men derudover???

 

Det med legetøj som belønning vil jeg vurdere når jeg får hunden hjem - det er min hund nr. 6 heraf tre standar springere og en border colli og en schæfer alle vidt forskellige hunde, hvor vidt forskellige belønninger var nødvendige :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Tak for alle jeres tilbagemeldinger - og jeg er helt med på at stop sit er alfa omega og skal læres fra dag nr. 1.

 

Når jeg kommer så langt og får en FT vaps er der så god råd og vejledning at få på træningspladserne omkring hvordan en evt. prøve vil foregå og indlæring af diverse nødvendige basis ting for at få en velfungerende jagthund.

 

Jeg træner efter bløde metoder....og hvordan defineres det :-) Alt foregår med en positiv indgangsvinkel, belønning og leg og IKKE tvangs apport, ryk i linen eller andet voldsomt overfor hunden.

 

Jeg er ny i jagt verden, men glæder mig til at blive en haj til det - gode råd til opstart modtages gerne, tak :-)

 

Er der nogle som oplevere temperaments problemer med FT'erne? jeg ved at en understimuleret hund ikke er en god kombi med en FT...men derudover???

 

Det med legetøj som belønning vil jeg vurdere når jeg får hunden hjem - det er min hund nr. 6 heraf tre standar springere og en border colli og en schæfer alle vidt forskellige hunde, hvor vidt forskellige belønninger var nødvendige :-)

 

Jeg har mødt en enkelt ft springer han, som ikke brød sig om andre hunde, men det er vist mere udtagelsen der bekræfter reglen. Tror efterhånde jeg har mødt 100 stk af dem, altid i lidt presset situation, som på jagt, på jagtvognen og til træning

 

Mine ft cockere (3 stk) har ingen adfærdsproblemer (ens egne er altid de bedste ikke:hmm:) Men ingen af dem har problemer med mennesker, børn, andre hunde eller nogen form for aggressivitet

Link til indlæg
Del på andre sites

Spilop -det er jeg bare så glad for at høre. For spørger man "standard" springer tilhængerne så vil mange sige at, sådan en FT er helt umulig, udfarende osv.

 

De FT'er jeg har set virker enormt søde, milde og arbejdsomme - lige hvad jeg har brug for :-)

 

Jeg vil selvfølgelig vælge en hund, som er hd fotografteret og øjenlyst. Men temperamentet er SÅ vigtigt pga. mine dårlige erfaringer med standard springeren - der findes mange søde og omgængelige, men der findes også en del som ikke er så gode til andre hunde.

 

Så tak Spilop - jeg er helt lettet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Spilop -det er jeg bare så glad for at høre. For spørger man "standard" springer tilhængerne så vil mange sige at, sådan en FT er helt umulig, udfarende osv.

 

De FT'er jeg har set virker enormt søde, milde og arbejdsomme - lige hvad jeg har brug for :-)

 

Jeg vil selvfølgelig vælge en hund, som er hd fotografteret og øjenlyst. Men temperamentet er SÅ vigtigt pga. mine dårlige erfaringer med standard springeren - der findes mange søde og omgængelige, men der findes også en del som ikke er så gode til andre hunde.

 

Så tak Spilop - jeg er helt lettet :-)

 

Ja en ft er en aktiv hund, og jeg har undervist en del "HR og Fru Jensener" med en sådan hund, de fleste af dem er blevet overdrevne vilde og har ikke lyst til at komme på hjemkald etc. Det kalder jeg dog uopdragenhed og ikke tempramentsproblemer, og på trods af ukompetente ejere til sådanne arbejdesheste, så har jeg aldrig set dem udvikle aggresivitet. Største problem for disse hunde er overstimulere og understimulering, men hvis du har border c, så tror jeg du klare opgaven til UG

 

De ft. jeg møder alle de andre steder er super samarbejdsvillige, energiske og nogle arbejdsheste uden lige. Just my kind of dog

 

[ATTACH]46585[/ATTACH]

Ja som du nok kan høre er jeg bidt af "The FT bug", og du får her et billede af min det sidste nye skud på stammen, Zuper ft cocker 10 uger gammel

Link til indlæg
Del på andre sites

Åååh hvor ser lille vovsen sød ud :-)

 

Min taktik med en FT i forhold til aktivering (under og overstimulering) er at sørge for at hunden finder en indre ro fra den er lille - hvilket vil gøres på samme måde som med min border c.

 

Jeg fornemmer de to hunde racer minder meget om hinanden blot med et forskelligt instinkt. Den Border jeg har en 100% avls linier, så jeg er vandt til en hund som pleaser og arbejder røven ud af bukserne og det glæder jeg mig til at opleve med en ft springer :-)

 

Har du en hjemmeside, hvor man kan læse mere om dine vovser og træning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...