Hop til indhold

Skal man stoppe humpen?


KarinaO
 Share

Recommended Posts

Min søster har jo fået sig den her alaskan malamute - en tøve på 14 måneder, der oven i købet er i løbetid.

Den har jeg nu mødt 2 gange, og den og Gracie har leget sammen.

Begge gange er det foregået hvor jeg bor, og hver gang har malamuten Kayla startet ud med at være meget aggrasiv over for Gracie. Gracie har ikke ladet sig mærke af det, andet end at hun har holdt sig uden for rækkevidde. Det er sådan hun plejer at undgå konflikter med hunde der 'råber' af hende - hun ignorerer dem.

Det har så begge gange fået Kayla til at stoppe sit skaberi, og de har kunnet lege sammen. Men selvom de leger, kører de stadig magtkampe, ved at stå på hinanden, eller hoppe op ad hinanden.

Derudover humper Gracie Kayla når hun får chancen, og de fleste gange har Kayla affundet sig med det, men nogle få gange, sagde hun kraftigt fra.

 

Spørgsmålet er om vi selv skal lade dem finde ud af det, eller stoppe adfærden? De er jo stadig nye for hinanden, og skal have funde ud af hvor de har hinanden, og hvem der skal bestemme. På den anden side er jeg bange for at det ender galt med 2 dominerende tæver, hvoraf den ene er i løbetid.

 

Min søster fortæller at Kayla leger meget med deres nabos samojedblanding, også en tæve der er i løbetid, og at de to tæver humper hinanden i op til 20 min ad gangen, men ellers har det det rigtig godt med hinanden.

I den forbindelse har jeg sagt de bør stoppe dem i det, men jeg kan ikke redegøre for hvorfor. Jeg tænker bare at det må frigive en masse stresshormoner, når de på den måde går i selvsving og humper løs på hinanden uden at kunne stoppe?

 

Så hvad er det helt præcist hundene fortæller hinanden ved at humpe?

Skal de have lov til det eller ej?

Eller er det okay i nogle situationer, og i så fald hvornår?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved faktisk ikke om man skal stoppe det eller ej hmm?

Så vil lige følge med her på sidelinien - Jeg havde nemlig to tæver i løbetid på samme tid en gang, og de bestilte ikke meget andet i en uges tid end at humpe på hinanden indtil de knapt kunne få luft.

Normalt gør de ikke sådan, så tænkte at det nok blot var hormonerne der var gået i selvsving i forbindelse med løbetiden.

Beauty er i løb lige nu, og hun forsøger vældigt at få hendes mormor til at parre hende :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tæver i løb, kan sagtens finde på at humpe, slev om de ellers ikke gør det....

Med hensyn til at de skal finde ud af at lege sammen i fredelighed.....Tja...den tror jeg så ikke holder i længden.....Men det er jo kun hvad jeg tror.

 

Det ved jeg godt de kan, men det jeg har behov for at vide, er hvordan man bør håndtere det?

Som sagt leger de fint sammen. Kan ikke tale for malamutten, men min hund har normalt ingen problemer med andre tæver.

Så langt så godt...... Men det der humpen når de leger? Ved godt det er en form for magtdemonstration, men kunne godt lide at vide præcist hvad det er de fortæller hinanden med det, og om det er noget vi som mennesker bør blande os i?:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke bare distrahere dem? Så er det jo ikke specielt at stoppe dem :mrgreen:

 

Jo jo, jeg kan sagtens sige til Gracie at hun skal lade være, og så stopper hun. Men hvis det har betydning for om hende og kayla finder deres plads i forhold til hinanden, skal jeg så gøre det?

Det må jo være skide irriterende hele tiden at blive distraheret, i noget der for hundene er vigtigt for deres rangorden?

 

Jeg har så ikke set når Kayla og nabohunden humper hinanden i 20 min, men netop der synes jeg så at de skal stoppes i adfærden, fordi de lyder som om de nærmest bliver helt overstadige, og skal have hjælp til at holde op.

 

Men er humpen overhovedet en uønsket adfærd, eller har det en betydning for hundene, der gør at de skal have lov?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tillader normalt ingen - absolut ingen humpen på eller fra mine hunde, ever!

 

Eneste gang jeg har gjort en undtagels var netop med to tæver (den ene var min egen) der kendte hinanden, altid havde det fint sammen men begge gik i løb og "betjente" hinanden i et par dage :stupid:

 

Det var helt tydeligt at ingen af dem var ude i provokationer eller andet bøvl, men simpelthen var - æmm - "på" og hyggede sig! :mrgreen:

 

At der var stress ind over, jow, men de legede og tonsede rundt og ind i mellem blev især Misja (som den ældste) "betjent" af den lidt yngre, hvor efter de legede videre glad og fro.

 

Meeen, var det hunde der sås meget ofte/dagligt ville jeg stoppe det og forsøge at forhindre at det kunne opstå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville stoppe det, dels fordi jeg oftest ser det forbundet med stress, og så fordi jeg slet ikke kan holde ud at se det

:oops:

 

Hvis man forestillede sig at Gracie gjrode det som en form for dæmpende signal eller som en slags dominans ( har det lidt svært ved at gennemskue dominans) så ville jeg altid være lidt bekymret for hvordan modparten ville reagere på det .... og med 2 tæver er bange for det ku gå galt...

 

 

med det sagt så er det to "voksne" tæver i har jer og de har nødvændigvis ikke det samme behov for at lege med fremmede hunde som vi synes de skal ha...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trine199

Ved godt det ikke lige hjælper på problemet når Gracie og Kayla er alene sammen....men hvis det alligevel kan være til en slags hjælp, stiller Chilli og jeg meget gerne op igen til hundetræf med de to damer, da der jo ikke så ud til at være nogle særlige problemer med humpning sidst de var flere hunde sammen.

 

Under alle omstændigheder ville jeg til hver en tid stoppe humpning - både af og fra min hund - da jeg helt klart mener det er et tegn på dominans, og det tolererer jeg ikke! :fyfy:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stopper det også... I min verden er det et tegn på stress - omkring løbetider en hormonel stress.

 

Tak. Kort og kontant svar.:5up:

Tror bare det er det jeg siger til min søster.

 

For det lader til at det er svært at få et konkret svar på hvad det humpen skal gøre godt for.

Selv gider jeg heller ikke se på det, og jeg tænker også at "opstemtheden" kan frigive nogle stresshormoner, der ikke rigtig er til gavn for noget, slet ikke når der nu er tale om 2 tæver?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden
Under alle omstændigheder ville jeg til hver en tid stoppe humpning - både af og fra min hund - da jeg helt klart mener det er et tegn på dominans, og det tolererer jeg ikke! :fyfy:

 

Enig med Susanne - hvis de skal være sammen skal de være det på en ordentlig måde - om det skyldes det ene eller det andet - er for mig ligegyldigt. Det er ikke rart for den "det går ud over" og det virker for mig heller ikke som om, den der udøver humpen er i himmeriget medens det står på.

 

Pas på din smukke Gracie Karina. Hendes humpen er da ret sikkert et udtryk for noget frustration - vær obs når de er sammen og styr deres leg hvis du kan se at Gracie er trykket....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stopper den slags, til enhver tid, ganske simpelt fordi jeg ikke vil se på det, løbetid eller ej -og ja, tendens til humpen bliver ofte værre, eller bliver ligefrem fremprovokeret af løbetiden..

 

Jamen du har ret.

Men i nogle situationer er det jo at foretrække at hundene selv finder ud af det, så længe det foregår uden nogen af dem lider overlast.

Og nu er Gracie og Kayla endnu nye for hinanden, og jeg vidste ikke om de så skulle have lov til det, for ligesom at finde ud af hvor de havde hinanden, og at de måske aldrig ville finde ud af det, hvis vi blev ved med at gribe ind?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden
hvis vi blev ved med at gribe ind?

 

Jammen det er jo dig/jer der er lederne - så i skal da gribe ind jo...i skal ikke selv lade dem finde ud af det....det kunne gå hen og blive grimt. Du har jo også selv læst om Malamuttens gener?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Susanne - hvis de skal være sammen skal de være det på en ordentlig måde - om det skyldes det ene eller det andet - er for mig ligegyldigt. Det er ikke rart for den "det går ud over" og det virker for mig heller ikke som om, den der udøver humpen er i himmeriget medens det står på.

 

Pas på din smukke Gracie Karina. Hendes humpen er da ret sikkert et udtryk for noget frustration - vær obs når de er sammen og styr deres leg hvis du kan se at Gracie er trykket....

 

Hun er ikke trykket, men plejer klart at være den der bestemmer, når hun møder andre tæver. Oftest foregår det ganske fredeligt ved at hun sender nogle dæmpede signaler, og så er det det. En enkelt gang har hun mødt en anden stærk tæve, hvor de blev ved med at ville stå på ryggen af hinanden, og de kan ikke lege sammen.

Men der er jo noget med de malamuter og deres måde at omgås andre hunde på, og måske er det vigtigt for Gracie at demonstrere sin status?

 

Men ellers leger de ganske godt sammen. Gracie lægger selv op til leg med Kayla ved at gå i playbow foran hende og lign, og som hende selv er Kayla en hund der elsker løbelege.

 

Spørgsmålet er bare hvem af dem der skal bestemme?:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Altså jeg mener det ikke så slemt som det lige lyder på skrift - men nu læste jeg jo de links og den den tekst du lagde ind i den anden tråd - og sammenlagt med, at i ikke kender Kaylas historie eller reaktion ret godt, ville jeg som udgangspunkt - hver gang jeg var det mindste i tvivl - stoppe og gribe ind.

 

Som der også står om Malamutten så har den brug for en tydelig leder.

 

- og sådan som jeg ser Gracie - med det fine sprog hun har - ville jeg tage hendes humpen som en frustration over, at Kayla ikke "læser hende" eller respektere hende som hun jo burde - for Gracie er da ældst ikke?.

 

- men når vi nu har læst om at Malamutten kun tænker på overlevelse hvis den bliver overladt til sig selv og eget lederskab - ville jeg nok ikke tro på, at Kayla ville "underkaste sig" aldersrangordenen uden ligesom at have lært at det altså er sådan vi er sammen her og hun har den tydelige leder som hun har brug for. Kayla skal jo også vide/lære at hun ikke skal klare sig selv og at der ikke er brug for hendes overlevelsesinstinkter på den facon.

 

"Noget" må være gået forud for Gracies humpen. Er jeg sikker på. Uden selv at have været der :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak. Kort og kontant svar.:5up:

Tror bare det er det jeg siger til min søster.

 

For det lader til at det er svært at få et konkret svar på hvad det humpen skal gøre godt for.

Selv gider jeg heller ikke se på det, og jeg tænker også at "opstemtheden" kan frigive nogle stresshormoner, der ikke rigtig er til gavn for noget, slet ikke når der nu er tale om 2 tæver?

 

Det var så lidt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg mener det ikke så slemt som det lige lyder på skrift - men nu læste jeg jo de links og den den tekst du lagde ind i den anden tråd - og sammenlagt med, at i ikke kender Kaylas historie eller reaktion ret godt, ville jeg som udgangspunkt - hver gang jeg var det mindste i tvivl - stoppe og gribe ind.

 

Som der også står om Malamutten så har den brug for en tydelig leder.

 

- og sådan som jeg ser Gracie - med det fine sprog hun har - ville jeg tage hendes humpen som en frustration over, at Kayla ikke "læser hende" eller respektere hende som hun jo burde - for Gracie er da ældst ikke?.

 

- men når vi nu har læst om at Malamutten kun tænker på overlevelse hvis den bliver overladt til sig selv og eget lederskab - ville jeg nok ikke tro på, at Kayla ville "underkaste sig" aldersrangordenen uden ligesom at have lært at det altså er sådan vi er sammen her og hun har den tydelige leder som hun har brug for. Kayla skal jo også vide/lære at hun ikke skal klare sig selv og at der ikke er brug for hendes overlevelsesinstinkter på den facon.

 

"Noget" må være gået forud for Gracies humpen. Er jeg sikker på. Uden selv at have været der :mrgreen:

 

Jeg tror faktisk du har tolket situationen helt rigtigt.:5up: Det lyder logisk nu du skriver det.

Men selvom jeg netop har læst at malamuten kræver en stærk leder, så er jeg ikke vant til at tænke lederskab ind i omgangen med min hund, fordi jeg ikke har brug for at hævde mig som leder over for hende. Hun er jo, lidt groft sagt, avlet til at behage sin fører. Hun lystrer mig ikke fordi jeg er lederen, men fordi hun eeelsker at gøre mig glad.....

Men med en malamute 'i familien' kan jeg godt se at jeg er nødt til at se helt anderledes på det med lederskabet, at vi som ledere skal vise hundene at vi ikke tolererer uro i flokken.

Gracie holder op med at humpe, når jeg siger hun skal, og så må vi håbe det er nok til at undgå konflikter hundene imellem. Lige nu er det hele jo sat lidt på en spids, fordi de ikke kender hinanden så, og Kayla oven i købet er i løbetid.

 

Og jo, det er Gracie der er ældst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Hvis det var mig - ville jeg blot gøre det at være mere obs på min egen hund. Sørg for at Gracie føler sig tryg og hele tiden ved at du er der og hjælper hende - så INGEN skal klare sig selv eller være leder - for det er dig der er det. (ihvertfald over for Gracie)

 

Lederskab ER jo i den grad også at tage vare på sin hund og holde den ude af konflikter. Se om du kan spotte hendes frustration INDEN hun humper og give hende lidt fred og ro.

 

Det skal nok gå - i skal bare huske at "passe på jer selv" og sørge for at give jer selv det rum i har brug for :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Ja jeg synes man skal stoppe det. Særligt når det er så lang tid som i beskriver.

 

Min hund gjorde det meget i en overgang under samvær med andre hunde, men det var kun meget kort, 3-5 sek og så stoppede han. Det gik over af sig selv igen. Men en overgang havde han en huskytæve legekammerat som han gjorde det på uafbrudt og omvendt. Det blev altså stoppet. Tog han ned og sagde NEJ, og lagde han så op til det igen, kunne det hjælpe bare at sige NEJ. Det var straks værre omvendt. Tæven var ikke så let at stoppe, hun var også meget større.

 

Jeg har aldrig helt forstået hvorfor hunde gør det. Man siger det er dominans, men det tvivler jeg af og til på. Når to gode hundevenner leger sammen i lang tid, for så pludeslig at humpe hinanden kort tid og så lege videre, er det også dominans ??

 

Dengang Teitur blev kønsmoden fortrak han at humpe op af sofakanten :confused: sagde altid nej, ikke surt, men skubbede ham blidt væk, så fattede han det som regel. Har ikke lyst til at skælde ham ud for det, for det er vel naturligt ?? Og næppe for at dominere sofaen ? :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nellie humper ret ofte Sascha - de kender jo hinanden, Sascha er 2 år ældre end Nellie som er 1½, og Nellie gør det "året rundt" - dvs. også når hun ikke er i løbetid. Det generer ikke Sascha det mindste (hun er også meeeeget tålmodig ift. Nellien, alt for tålmodig hvis I spørger mig), men hvis jeg ser det siger jeg til Nellie, at hun skal stoppe.

 

Nellie er nu generelt også en lille energibombe der er oppe på dupperne, så det skal nok passe at det er noget med stress, for det er typisk når hun har rendt rundt i haven som en tosse og Sascha ikke gider lege.

 

Det er Sascha der er øverst i hierakiet af de to (hvis det ellers er det rigtige udtryk), men jeg synes godt hun kunne sætte lidt flere grænser for Nellie. Men det finder Sascha åbenbart ikke nødvendigt. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...