Gæst Springeren Skrevet Juli 26, 2011 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2011 Hej Hej Har lige et spørgsmål til hvordan i opbevare jeres hundefoder? Lige pt. er vores bare i den oprindelige royal canin sæk, men vi kunne godt tænke os en anden løsning (har dog lige læst på nettet at det en fodertønde ikke er godt, se nedenfor) så hvad kan et alternativ så være? Knus Eddys mor Hvad sker der når en fodersæk åbnes ? Fodersække er konstrueret så de er lufttætte. Når en fodersæk åbnes kommer der ilt til foderet og fedt harskner ved iltning (oxidering). Oxidering giver mulighed for dannelse af peroxider/brintoverilte som ødelægger/nedbryder musklerne. Det er derfor meget VIGTIGT at fodersække opbevares tørt og at fodersækken straks lukkes efter brug. Køb mindre fodersække så oplagringstiden bliver minimal. Foderspande og fodertønder Det anbefales IKKE at anvende fodertønder til at opbevare tørfoder i, da fodertønder oftes ikke er luft- og fugttætte. Da der næsten altid ligger rester fra tidligere foder tilbage i tønden, kan disse forhold give anledning til at bakteriernes svampesporer aktiveres. Rengøring af foderspande ved opvarmning på 160o C - 180o C over 3 timer er særdeles vanskeligt. Husk at bruge dine sanser, om foderet lugter grimt, dårligt, smag evt. på det. Og vores hunde og katte spiser kun det mad, der dufter dejligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juli 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2011 Jeg lytter lige med her, har også tænkt på det med fodertønder... Opbevarer pt. bare foderet i posen, da den har lynlås på (Henne Basic). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Springeren Besvaret Juli 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2011 Ja hvis der dog bare var lynlås på Royal canin poserne :blink: Knus Eddys mor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret Juli 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2011 Jeg har en sæk tørfoder til, at stå i fryseren - det forlænger også holdbarheden, hvis der skulle være behov for det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Springeren Besvaret Juli 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2011 Hmmm vores fryser er ikke lige stor nok til en 15 kg pose :blink: Men den kunne selvfølgelig deles op :hmm: Knus Eddys mor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Golden Besvaret Juli 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2011 Posen står nede i fodertønden - og med 3 store hunde er den brugt på små 14 dage ca. Men jeg ville jo gerne have haft glæde af "storkøbsrabat" men har umiddelbart ingen steder at gøre af de resterende poser - fordi der er noget med det skal opbevares under en vis temperatur - og så er loftet desværre ingen mulighed..... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret Juli 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2011 Jeg bruger en fodertønde hvor hele fodersækken kan være i, på den måde er jeg ikke ude i ulækkerheder mht. gammle foderrester osv. og sækken/posen ruller jeg sammen for oven så der hele tiden er mindst muligt luft til. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Coda Besvaret Juli 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2011 Jeg bruger fodertønden fra Oliver's... Så vidt jeg har forstået det så anbefaler de ikke fodertønder fordi de ikke lukker helt tæt, men det er jeg nu ret sikker på den vi har gør. :hmm: Jeg tror i hvert fald den lukker mere tæt end selve fodersækken... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Røntved Besvaret Juli 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2011 Spanden kan få en tur med en atamonklud når den er tom hver 14-dag. Det er straks værre med kødbenet der har været gravet ned i 3 uger:roll: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret Juli 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2011 Bruger man ikke så store mængder tørfoder, så er det jo også oplagt, at have en mindre bøtte, som man kan fylde fra fodersækken en gang om ugen fx - så slipper man for at fodersækken bliver åbnet dagligt og foderet derved bliver iltet max. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Besvaret Juli 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2011 Her bruges der fodertønder, som er lufttætte. Og jeg stiller sækken ned i. Det står i mit lille værksted, og så har jeg en lille mængde foder i en lufttæt boks inde i huset. Der er vel foder til 3 hunde i 14 dage. Jeg vasker altid boksen med opvaskemiddel, inden jeg hælder nyt foder op. Og jeg vasker regelmæssigt mine fodertønder, selv om jeg stiller sækken ned i. Jeg har en hund med allergi overfor lagermider, så jeg er lidt hys med hygiejnen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juli 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2011 Ja jeg ville også sige en tønde, der er stor nok til at sækken kan stå i den:-D Og så en lille spand med plads til mad til en uge af gangen (evt Olivers den lille spand), så selve foderposen ikke bliver åbnet hver dag:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hailey Besvaret Juli 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2011 Jeg køber flere sække ad gangen, både til hund og kat. Jeg har en fodertønde til hundene og en til kattene. Resten af sækkene står i en kummefryser. De sække der er åbne når ikke at blive gamle, da de er tømt på små to uger. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst n1nna Besvaret Juli 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2011 Vores foderspand er med gummi-pakning og klik-luk, så jeg er overbevist om at den slutter mere tæt end en pose med klemme på - at vi så er sløve til at huske at lukke den ordentligt, og ikke renser den inden genopfyldning er jo straks en anden sag.. Må indrømme jeg ikke har tænkt over det med gammelt foder og iltning.. :hmm: Tror den bliver vasket og skyllet grundigt inden næste refill.. :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Springeren Besvaret Juli 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2011 Vores pose med tørfoder står i vores bryggers, det er måske ikke det mest optimale sted? måske det var bedre ude i vores lille værksted...... men hvis man kan få en tønde der er så stor at en pose med 15 kg kan stå dernede i så var det måske en ide tørfoder skal måske opbevares køligt eller? Vi bruger royal canin til vore Eddy er der nogen der ved om de har en fodertønde? Knus Eddys mor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
jukl Besvaret Juli 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2011 Vores pose med tørfoder står i vores bryggers, det er måske ikke det mest optimale sted? måske det var bedre ude i vores lille værksted...... men hvis man kan få en tønde der er så stor at en pose med 15 kg kan stå dernede i så var det måske en ide tørfoder skal måske opbevares køligt eller? Vi bruger royal canin til vore Eddy er der nogen der ved om de har en fodertønde? Knus Eddys mor Jeg har en kennel ordning fra RC...og ja de har fodertønder.... Jeg har lige fået ll sække hjem med 17 kg i hver. Når jeg åbner en sæk, så kommer den ned i fodertønden....Dvs. jeg må dele den over, for tønden kan ikke rumme 17 kg....Men her i huset spises de hurtigt.... Det er helt klart for mig at obs. at foderet mister værdi og smag jo længere det står åbent....Det kan jeg se på kattene, hvis jeg der har 15 kg kattefoder.....Så eelsker de det i starten meen efterhånden så spises det kun fordi der ikke er andre tilbud. Så selv om det er dyrere at købe i mindre portioner, så er det det bedste.:banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret Juli 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2011 Vores pose med tørfoder står i vores bryggers, det er måske ikke det mest optimale sted? måske det var bedre ude i vores lille værksted...... men hvis man kan få en tønde der er så stor at en pose med 15 kg kan stå dernede i så var det måske en ide tørfoder skal måske opbevares køligt eller? Vi bruger royal canin til vore Eddy er der nogen der ved om de har en fodertønde? Knus Eddys mor Min fodertønde er fra RC, så ja det har de Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Springeren Besvaret Juli 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2011 hvordan får jeg fat i sådan en så? :hmm: Knus Eddys mor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juli 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2011 Små hunde, slagter + barfbutik tæt på, så vi køber hundemad mindst en gang om ugen og har ikke problemer med opbevaring. Tørkost står i lufttæt dåse i mit tøjskab! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Springeren Besvaret Juli 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2011 Jeg har fundet en fodertønde inde på Zooplus.dk men kan ikke linke dertil før jeg har skrevet 50 indlæg :hmm:så et mere og så kan jeg Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst I Love Dogs Besvaret Juli 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2011 Hej Hej Har lige et spørgsmål til hvordan i opbevare jeres hundefoder? Lige pt. er vores bare i den oprindelige royal canin sæk, men vi kunne godt tænke os en anden løsning (har dog lige læst på nettet at det en fodertønde ikke er godt, se nedenfor) så hvad kan et alternativ så være? Knus Eddys mor Hvad sker der når en fodersæk åbnes ? Fodersække er konstrueret så de er lufttætte. Når en fodersæk åbnes kommer der ilt til foderet og fedt harskner ved iltning (oxidering). Oxidering giver mulighed for dannelse af peroxider/brintoverilte som ødelægger/nedbryder musklerne. Det er derfor meget VIGTIGT at fodersække opbevares tørt og at fodersækken straks lukkes efter brug. Køb mindre fodersække så oplagringstiden bliver minimal. Foderspande og fodertønder Det anbefales IKKE at anvende fodertønder til at opbevare tørfoder i, da fodertønder oftes ikke er luft- og fugttætte. Da der næsten altid ligger rester fra tidligere foder tilbage i tønden, kan disse forhold give anledning til at bakteriernes svampesporer aktiveres. Rengøring af foderspande ved opvarmning på 160o C - 180o C over 3 timer er særdeles vanskeligt. Husk at bruge dine sanser, om foderet lugter grimt, dårligt, smag evt. på det. Og vores hunde og katte spiser kun det mad, der dufter dejligt. Jeg har mit i fodertønde og det fungerer særdeles godt:genert: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Springeren Besvaret Juli 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2011 Tror i den her er noget værd? Foderbeholder & Fodertønde billigt hos zooplus: Foderbeholder af nylon Knus Eddys mor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Juli 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2011 Jeg bruger spande fra Olivers OLIVER'S Petfood Shop hundefoder, foder, kattefoder, opdraetter Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret Juli 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2011 Tror i den her er noget værd? Foderbeholder & Fodertønde billigt hos zooplus: Foderbeholder af nylon Knus Eddys mor Jeg vil aldrig opbevare i stof med mindre det kun er for 1 dag eller så, de kan ikke være lufttætte og er nogle værre skidt-samlere du så skal vaske ofte - imø Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Springeren Besvaret Juli 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2011 Må kigge videre så Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts