Hop til indhold

Tandsten


Gæst Findus
 Share

Recommended Posts

Gæst Findus

Nogen der har et godt råd mod at forebygge/mindske tandsten?

 

Synes Duffy har temmelig meget taget hendes alder i betragtning :???:

 

Hun får børstet tænder ca hver anden/tredje dag (hun hader det)... Hun får plague off, hvilket jeg ikke tror har nogen effekt, kan i hvert fald ikke mærke nogen forskel efter hun er startet på det for nogle mdr. siden..

 

Hun får også tit tyggeben, dentastix og lignende.. Dog giver jeg hende ikke rå ben, da hun fik vildt dårlig mave af dem, da hun var lille...

Link til indlæg
Del på andre sites

Placque off er ikke altid så godt som de vil gøre det til..

 

Jeg ville klart anbefale en tandrensning til at starte med. Er tandstenene først kommet er det stort set umuligt at få væk uden en rigtig tandrensning, og tandsten sidder endnu bedre fast på tandsten, så derfor akkumulerer det nemt når først det er startet.

Når så hunden er tandrenset sætter man så ind med tandbørstning. Allerhelst en gang om dagen...

Man kan også vælge at bruge Vet aquadent (hældes i drikkevandet), der båden indeholder enzymer, der hjælper med til at holde tandsten væk, og indeholder klorhexidin, som vi andre jo bruger til mundskyl) i en mild opløsning..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Vi giver rå ben og marvben, hvis du ikke har prøvet siden hun var lille, kan det da være det virker nu? :vedikke:

 

Men til Skipper (som fik renset tænder) har vi skiftet fodermærke til større piller som skulle have etellerandet godt mod tandsten (hills j/d hedder det vist, men det er jo så kattemad - det har bl.a. meget større foderpiller end Acana han fik før).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus
Vi giver rå ben og marvben, hvis du ikke har prøvet siden hun var lille, kan det da være det virker nu? :vedikke:

 

Men til Skipper (som fik renset tænder) har vi skiftet fodermærke til større piller som skulle have etellerandet godt mod tandsten (hills j/d hedder det vist, men det er jo så kattemad - det har bl.a. meget større foderpiller end Acana han fik før).

 

Jo, har godt tænkt på at prøve med et råt ben igen, om ikke andet kan hun få lidt zoolac forebyggende :-D Hvordan er det nu, er der nogle ben der er bedre end andre til at rense tænder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Jo, har godt tænkt på at prøve med et råt ben igen, om ikke andet kan hun få lidt zoolac forebyggende :-D Hvordan er det nu, er der nogle ben der er bedre end andre til at rense tænder?

 

Marvben kan du få i supermarkedet, men der er selvfølgelig en del indhold, ellers kraftben.

 

Vi synes griseben er de bedste, men der spiser hunden det hele af det, og det er måske ikke det smarteste at starte med, men det ved jeg ikke helt når man ellers giver tørfoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus
Marvben kan du få i supermarkedet, men der er selvfølgelig en del indhold, ellers kraftben.

 

Vi synes griseben er de bedste, men der spiser hunden det hele af det, og det er måske ikke det smarteste at starte med, men det ved jeg ikke helt når man ellers giver tørfoder.

 

Hvad er forskellen på marv- og kraftben? Troede lidt det var det samme...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Hvad er forskellen på marv- og kraftben? Troede lidt det var det samme...

 

:lol: Det er det også, hvad søren hedder de så??

 

Man kan få nogle andre ben hvor hunden ikke spiser det hele men bare ligger og gnaver kødet af, men hvad de hedder, kan jeg slet ikke komme på nu :genert:

 

Måske din slagter ved det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine får kyllinge halse ( Der skal de altså tygge lidt) kyllinge lår og lammrribben, når jeg kan få fat i dem. Det er den størrelse af ben der passer dem bedst. :-D

 

Men nogle hunde får det bare nemt også katte. Min ældre Tusse ( kat) på 14 år har jævnligt siden han var helt ung fået renset tæner, da han bare får tandsten.

 

Både Flaffy og Zozo får også ordnet tænder ind imellem.;-) Luna har indtil videre fine bisser

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Placque off er ikke altid så godt som de vil gøre det til..

 

Jeg ville klart anbefale en tandrensning til at starte med. Er tandstenene først kommet er det stort set umuligt at få væk uden en rigtig tandrensning, og tandsten sidder endnu bedre fast på tandsten, så derfor akkumulerer det nemt når først det er startet.

Når så hunden er tandrenset sætter man så ind med tandbørstning. Allerhelst en gang om dagen...

Man kan også vælge at bruge Vet aquadent (hældes i drikkevandet), der båden indeholder enzymer, der hjælper med til at holde tandsten væk, og indeholder klorhexidin, som vi andre jo bruger til mundskyl) i en mild opløsning..

 

Ikke hvis man giver et raat ben - fjerner tandsten, eksemplarisk!:cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Mine får kyllinge halse ( Der skal de altså tygge lidt) kyllinge lår og lammrribben, når jeg kan få fat i dem. Det er den størrelse af ben der passer dem bedst. :-D

 

Jeg mindes bare, at nogen skrev om at kylling havde ret mange bakterier som måske ikke gør noget, men som måske ikke er den bedste opstart for en tørkostmave?? Kan sagtens være jeg husker forkert.

 

Skulle ellers lige til at skrive tygge i kyllingehalse? Men kom i tanke om størrelsesforskellen på vores hunde :lol:

 

Lammeribben er vi også rigtig glade for, og bilder mig ind at lam er rimelig mildt, det giver vi i hvert fald meget af til hvalpe. Bare man får nogle lidt kødfulde ribben, så prutten ikke er tør som kridt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Køber af og til rå ben i supermarkedet. De sælges som hundeben. Skal helst være de runde knogler med marv inden i. Ikke dem med brusk, da de så spiser en større del af benet. Mine har også tendens til at få dårlig mave ved rå ben, men ved de runde knogler, er det kun marven de spiser, hvorefter de bruger en masse tid på at gnave i knoglen. De hårde knogler renser tænderne rigtig godt og hundene elsker dem. De fås i mange størrelser. Jeg køber de små, så de ikke får for meget ad gangen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Gæst jeanette&simba

Nu spørger jeg sikkert om et meget dumt spørgsmål.

men skal man børste tænder på sin hund?

min er 2.5 og har aldrig fået haft problemer med sine tænder altså han for da kødben, men ikke desideret til tænder ..

Har altid fået af vide, at foderet var med til, at mindske tandproblemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Jeg har altid hørt at kyllingeben er farlig for hunde og at gris heller ikke altid er godt?

 

Så længe det er råt og ikke tilberedt er der vist ingen fare :mrgreen: Hvis benene derimod tilberedes har det risiko for at splintre og så er det ikke så godt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu spørger jeg sikkert om et meget dumt spørgsmål.

men skal man børste tænder på sin hund?

min er 2.5 og har aldrig fået haft problemer med sine tænder altså han for da kødben, men ikke desideret til tænder ..

Har altid fået af vide, at foderet var med til, at mindske tandproblemer.

 

Det er meget forskelligt fra hund til hund om den har tendens til tandsten, men tror altid det vil være en god ide at forebygge ved at børste, da tandsten også kommer hyppigere med alderen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu når jeg lige er inde i tråden, kan jeg lige opdatere..

 

Har været ved slagteren og købe ben i Duffy størrelse, hun elsker dem og kan sagtens tåle dem :5up:... og endnu bedre er det, at jeg kan se noget af tandstenen er væk -så det har helt sikkert god effekt :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...