Hop til indhold

Er bange for børsten


Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Gæst Stella

Min cocker spaniel Teitur opfører sig som om jeg jævnligt har slået ham med hans børste og karte oven i hovedet, men det har jeg altså ikke :fornaermet:

 

Han er jo langhåret, dog kunne det være værre, har set cocker som har langt mere hår og lang flere krøller.

 

Men en cocker er han jo, selvom han lusker væk og lader som om han er en korthåret gravhund når han skal børstet....

 

Han bliver for tiden børstet med en karte hver dag, for han suger alt hvad der hedder snerler, buer, græs og blade til sig. Hans ører, hans charmefrits på hovedet, hans lange og tykke faner på benene og halen og under maven, skal faktisk børstet dagligt.

 

Om vinteren kan han dårligt gå for alle de sneklumper han samler sammen, men de kan jo skylles ud.

 

Nej vi har faktisk tildraget os en stor udfordring.

Hver gang jeg hiver børste, saks eller andet frem, så lusker han lige så stille afsted, og så skal man først lokke ham ud fra under sengen eller sofaen af. Derefter skal man skubbe ham ud i køkkent, mens man igen og igen fortæller ham at han nok skal overleve. Man sætter sig selv på gulvet, han sætter sig ca 5 meter fra en med ryggen til en. Man kan nu skubbe ham på numsen hen til en, hvor han konsekvent sidder med ryggen til. Her kan man så i akavet stillinger for mine egen ryg og nakke, gå i gang med at børste ham. Jævnligt skal man hente skubbe ham tilbage igen, fordi han langsomt med sikkert kravler væk fra en.

 

Det er belastende da min nakke ikke kan holde til at sidde i alle de dumme stillinger og det er ærgeligt at han ikke kan nyde det, men i stedet er bange.

 

Hvert halve år bliver han trimmet på ørene ved dyrlægen, men det kræver 2 til at holde ham og en mundkurv.

 

Det er værre når saksen bliver fundet frem, så tager det laaaaang tid og med fare for at både hunden og jeg kommer til skade. Han skal jo jævnligt have klippet alt pelsen på poterne, og fanerne.

 

 

Han ELSKER klikkertræning og har stort set lært alle sine triks med klikkertræning mm. Han lærte også at få børste tænder via klikkertræning, men klikkeren er bare dum i følge Teitur når det kommer til børstning og klipning. :fornaermet:

 

 

Så nu spørger vi hundepanelet herinde om hjælp, for det kunne jo være der var nogle af jer der har nogle gode råd

 

 

Her et par billeder af snehunden, når han leger i sneen og et efter besøg i et buskas hvor det tog rundt regnet to timer at filtre ham ud igen.:lol:

sne9tiljoras.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg se ingen billeder , de kommer nok. Men jeg forbereder altid mine hvalpekøberer på , at hvalpen fra lille skal lære at stå trygt på et bord, hvor der er stabilt underlag, så den ikke skrider. Og lære at stå der i arbejdshøjde , så man kom komme til.Det gør jo også dyrlægebesøg lettere.

De skal også lære at ligge stille så man kan undersøge bugen for filtre.

Kunne du ikke finde et billigt brugt trimmebord med gummimåtte og starte lidt klikker deroppe.Det skal være ca 50 x 75 cm til en cocker.

Jeg har kun lidt problemer med den yngste, han vil sku ikke ligge ned på siden. Men det er jo hæsligt hvis almindelig pelspleje skal blive et overgreb.

Det er også nok ubehagelig for hunden at stå overbøjet ind over den,

Jeg har slidgigt i ryg og knæ (undtaget det knæ af plast + metal)og kan så slet ikke med hunden på gulvet. Faktisk må du få ændret dette til en nydelse for hunden

Link til indlæg
Del på andre sites

Ulla, det med et bord har jeg slet ikke tænkt på. Men det er da en god ide. Min ene bror er tømmer så han kan sikkert godt lave et til mig.

 

Jeg var slet ikke opmærksom på det da han var hvalp for der gik faktisk rigtig land tid før han fik faner og lang pels. Tror han var tæt på et år, før det sådan rigtig kom. Han har det nok fra sin mor, hans mor havde helt kort pels, og så med faner på hale og ben, mens han far var langhåret. Nu ligner han mest sin far.

 

Men som sagt, havde slet ikke det med i tankerne da han var hvalp hvor vigtig det var feks at røre ved poterne og i ørene og munden osv.

 

Han giver mig nødig sin pote, kun hvis vi aftaler at han straks får den igen:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at træne at det er sjovt... tag børsten og bare "rør" hunden med børsten, og i det hunden snuser eller rør, så giver du en godbid... Og sådan bliver du ved... hver gang hunden selv tager initiativ til at blive rørt af børsten er det super godt...

 

En god idé er at evt for en tid klippe filtrene og undgå at børsten komme ri kontant med noget som gør ondt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det tror du han ikke bryder sig om?.

 

Er det at du holder fast i ham, holder ham tæt, selve børstningen der ikke er rar (kunne du til træning bruge en blød) eller er det noget helt andet du tænker der tricker ham?.

 

Hvordan oplever du ham ellers ift. personlighed...er han en meget selvbevist herrer som går egne veje eller en bette pivfis? :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Golden- nej han går kun egne vegne når hans næse fører an :mrgreen:

 

Han er hellere ikke en pivskid, tværtimod.

 

Mit bedste bud er at han synes det er ubehageligt at få børstet, særligt ørene, det er jo tæt på øjnene og sikkert ret intens for ham på den ubehagelige måde.

 

Og det er bestemt ikke blevet bedre i alt den tid han har været syg. Der blev han jo " pillet" i både ører mund og øjne hver dag, flere gange om dagen og alle dyrelægerne kiggede jo på ham konstant og han har jo haft rigtig ondt i den tid, så nu forbinder han helt sikkert børsten og alt der der " nusseri og pilleri" som noget der gør ondt. Han er meget følsom omkring sit hoved og poter.

 

 

Shii- jeg har købt en blød strigle , egentlig til heste, af lammeskind og prøver tit den på ham, også uden bagefter at børste ham rigtig, bare for at han skal synes det er rart, men det hjælper desværre ikke rigtig.

Har også prøvet at gøre det sjovt for ham ,men så kommer han slæbende med alle siden bamser i stedet og bliver helt overgearet og ville lege og bide i børsten :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Shii- jeg har købt en blød strigle , egentlig til heste, af lammeskind og prøver tit den på ham, også uden bagefter at børste ham rigtig, bare for at han skal synes det er rart, men det hjælper desværre ikke rigtig.

Har også prøvet at gøre det sjovt for ham ,men så kommer han slæbende med alle siden bamser i stedet og bliver helt overgearet og ville lege og bide i børsten :klap:

 

Du skal slet ikke børste ham... Du tager bare børsten og "rør ham" den skal kun rører ham 2 sekunder maks, og så får han godbid og dygtig... Og det bliver du så ved med til han forbinder børsten med godbid og hygge... du kan evt nusse ham med en hånd også, ligge børsten foran ham engang imellem og nusse ham, samle børsten op, godbid for at blive, godbid for at snuse til børsten osv... Men du skal IKKE "børste ham", før end du har fået ham helt positiv på børsten.. så må filtre være filtre til han er klar :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se billederne nu. Du er nød til at tilvænne ham at blive redt og striglet.En naturcocker filtre extremt meget og det gør ondt, når de napper tæt på huden og under forben.I kennel MAJ´s internetbutik har de metalstrigler med plast i spidserne så de ikke river i huden. Den jeg bruger koster 39 kr.

Men det er en synd, at din opdrætter ikke har fortalt, at denne pelspleje skal starte, mens de er små.Så hunden altid er tryg på bordet. Hvis du kan få lavet et bord, så bare køb en guldtæpperest med gummibagside eller en lignene måtte, der ikke kan skride på bordet, for hunden skal stå fast og sikker.Du får lige et billede af unge Freddy som ca 7 mdrs efter lidt trim.

Link til indlæg
Del på andre sites

Glemte lige at hvalpe også skal tilvænnes at man bruger sakse, elklipper osv i deres hoved.Ellers går de jo som teenager helt agurk af rædsel, når pelsen pludselig kommer frem og skal væk. Hvis han får mange filtre kan der købes en udredningsspray i mange dyrehandlere. De letter lidt på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså....nu har jeg jo en (3!) apporterende hunde (er Teitur en apporterende race?) - og den ene af dem - gæt selv hvem :mrgreen: - kører helt vildt op når han skal børstes. Der er "kamp" om bordet når jeg tager børsterne frem. Men han ville altså også hele tiden bide i den der børste - og blev irriteret på mig når jeg børstede ham. Så jeg lod ham ski have den børste og brugte en anden. Så han stod/sad der med sin børste i munden mens jeg arbejdede. Han kan heller ikke holde det ud i alt for lang tid af gangen - men han render lidt til og fra. Og det får han lov til. Og masser af godbidder!. Nu har jeg så skiftet den børste ud han fik lov at have i munden med en apport-ting eller en bold. Så er han ok med at stå og blive friseret i nogle minutter.

 

Han ER blevet vænnet til børsten lige fra HELT lille af - og jeg tænker han føler det intenst at blive børstet. Lidt ligesom børn kan være meget sensible ift. berøring - der er et fint ord for det - jeg kan bare ikke huske det :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja da cocker er en gruppe 8 hund.Men en cocker kan blive ganske filtret, ved ikke om golden er lige så slemme.Cocker er nok mere tilbøjelig til at presse sig gennem alt i naturen, de maser på og får en del natur i pelsen.

Teitur har jo ogsså gået med smerter, hvilket jo ikke hjælper.

Men at ordne en cocker der står på gulvet vil kræve et slangemenneske.

Den skal op i arbejdshøjde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...