Hop til indhold

Hotspot


ricko2008
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

 

Jeg, er den lykkelige ejer af, den skønneste, sorte Labrador, Ricko på 6 år :hjerte:

 

Jeg, har bare et problem med ham, han får ret tit det her Hotspot, som er en form for betændelse ( det sagde min dyrlæge. )

Det, starter med et lille sår på siden af ansigtet, så klør det, og så bliver det meget større og ildelugtende, og pelsen klistrer sammen rundt om såret.

 

Det, er noget Ricko er allergisk over for ( det sagde min dyrlæge også ), men vi ved ikke hvad det er, så derfor har han haft det nogen gange nu, hvor han hver gang har fået piller imod betændelsen og sprøjter, og første gang, var det så slemt, så de måtte barbere pelsen væk, så det kunne få luft.... det var meget ubehageligt, for Ricko, da det er meget ømt...

 

Jeg, ringer til dyrlægen i morgen og får piller til ham, men ville lige høre om der er andre herinde, som kender til det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, min egen aussie havde det sidste sommer, hvor der formegentlig kom efter en badetur i åen, hvor hun var for længe om at tørre. Jeg fik det selv til at gå væk, ved at klippe pelsen på såret ned, så det kunne få luft, og så rensede jeg det med klorhexidin og aloe vera til det gik væk.

 

Vores galme golden retriever, som nu ikke er mere, havde det også jævnligt, men især når det var varmt. Den første gang var vi til dyrlæge med ham, men ellers fandt vi selv ud af at behandle det på ovenstående måde.

Man skal bare være MEGET obs på at det ikke breder sig, for det kan nå langt på en nat, hvis man ikke gør noget ved det.

 

Jeg har aldrig hørt at det kan skyldes allergi, men det kan da godt være det også spiller ind. Vores gamle golden, havde gennem hele livet en ret kedelig pels, der nemt fedtede og blev skællet. Måske var det årsagen til det tilbagevende hotspot.

 

Hotspot, kaldes i øvrigt også vådeksem og retrievereksem. Prøv evt. at google det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Ja, vores cocker fik det ofte paa halsen en overgang. det var i klar forbindelse med noget foder der var tilsat en masse lanolin for "skinnende pels". Tror han fik for meget lanolin tilfort saa det gav ham 'hot spots'.

 

Saa mit bud er at aendre foder til noget der f.eks er anderledes paa nogle punkter end det gamle:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, min egen aussie havde det sidste sommer, hvor der formegentlig kom efter en badetur i åen, hvor hun var for længe om at tørre. Jeg fik det selv til at gå væk, ved at klippe pelsen på såret ned, så det kunne få luft, og så rensede jeg det med klorhexidin og aloe vera til det gik væk.

 

Vores galme golden retriever, som nu ikke er mere, havde det også jævnligt, men især når det var varmt. Den første gang var vi til dyrlæge med ham, men ellers fandt vi selv ud af at behandle det på ovenstående måde.

Man skal bare være MEGET obs på at det ikke breder sig, for det kan nå langt på en nat, hvis man ikke gør noget ved det.

 

Jeg har aldrig hørt at det kan skyldes allergi, men det kan da godt være det også spiller ind. Vores gamle golden, havde gennem hele livet en ret kedelig pels, der nemt fedtede og blev skællet. Måske var det årsagen til det tilbagevende hotspot.

 

Hotspot, kaldes i øvrigt også vådeksem og retrievereksem. Prøv evt. at google det.

 

Det der, retriver-eksem, det kaldte han det faktisk også, nu jeg husker efter, men ja, han sagde det var en form for allergi.

 

Du, nævner fedtet og skællet pels, det har Ricko også, han ligger meget udenfor i grus, mon det også kan gøre noget?

Hvis, nu der kommer skidt ind i en rift, hvis han har sådan en, det kan jo også give os mennesker betændelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten:

Hvis I har opdaget det her til aften, så klip pelsen af i området, og rens det, på den måde jeg har beskrevet. Så er der mindre chance for at det breder sig, inden i når til dyrlægen i morgen.

 

Jo, jeg opdagede det her i dag, og det er også renset flere gange, men jeg ringer alligevel, for tror at han skal have lidt piller imod det, men nu må vi se...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, vores cocker fik det ofte paa halsen en overgang. det var i klar forbindelse med noget foder der var tilsat en masse lanolin for "skinnende pels". Tror han fik for meget lanolin tilfort saa det gav ham 'hot spots'.

 

Saa mit bud er at aendre foder til noget der f.eks er anderledes paa nogle punkter end det gamle:slem:

 

Ricko, er på diætfoder, og har været det i nogen måneder efterhånden, dyrlægen siger han, skal fortsætte med det resten af livet, men det sjove er, at han fik det også dengang, han fik sit gamle foder :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der, retriver-eksem, det kaldte han det faktisk også, nu jeg husker efter, men ja, han sagde det var en form for allergi.

 

Du, nævner fedtet og skællet pels, det har Ricko også, han ligger meget udenfor i grus, mon det også kan gøre noget?

Hvis, nu der kommer skidt ind i en rift, hvis han har sådan en, det kan jo også give os mennesker betændelse.

 

Jo, det kan godt være en lille rift, der kan have startet det hele, o hvis hans pels er fedtet og skællet i forvejen, kan der nemmere gå infektion i det.

Min umiddelbare tanke er at det er noget (foder?)allergi der forårsager den fedtede pels, som så øger risikoen for hotspot.

Hotspot i sig selv, tror jeg ikke kommer pga allergi. Min aussie har en fin og sund pels, men hun har meget af den. Det havde hun også sidse sommer, da jeg lod hende bade i åen, og så fik hun hotspot på halsen - måske havde hun en lille rift, eller en åbning efter en flåt, og så var der giode vilkår for mikroorganismer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det kan godt være en lille rift, der kan have startet det hele, o hvis hans pels er fedtet og skællet i forvejen, kan der nemmere gå infektion i det.

Min umiddelbare tanke er at det er noget (foder?)allergi der forårsager den fedtede pels, som så øger risikoen for hotspot.

Hotspot i sig selv, tror jeg ikke kommer pga allergi. Min aussie har en fin og sund pels, men hun har meget af den. Det havde hun også sidse sommer, da jeg lod hende bade i åen, og så fik hun hotspot på halsen - måske havde hun en lille rift, eller en åbning efter en flåt, og så var der giode vilkår for mikroorganismer.

 

Jeg, ved det heller ikke, men dyrlægen sagde, det var allergi, men han er på diætmad nu, som han skal fortsætte med, men han døjede også med det, da han fik det andet mad, men det kan da sagtens være, det er noget i maden...

 

Flåter, har han også nogen af, men jeg husker gerne at duppe såret bagefter, når jeg har pillet flåten af.

 

Og, hvad pelsen angår, så har Ricko også, en meget tæt pels, som måske ikke får så meget luft, som du selv nævner at din hund har, meget pels...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fandt det her:

netdyredoktor - HOTSPOT

 

Synes godt nok det lyder meget voldsomt med behandlingen, eftersom jeg har god erfaring med aelv at få bugt på det, hvis man opdager det inden det har nået at brede sig.

 

Og det her stemmer godt godt overens med at Hotspot i sig selv ikke skyldes allergi.

 

Hvorfor får hunde furunkulose?

En række lidelser, f.eks. hårsækmider, allergi og svampeinfektioner, kan udløse en hudbetændelse, der hurtigt kan udvikle sig videre til furunkulose.

 

Og her står der noget om badning:

Hotspot eller vådeksem hos hund

Link til indlæg
Del på andre sites

I skal barbere pelsen i en rimelig omkreds af hotspot'et, hver gang han får et.. Så skal I vaske det og smøre med fuciderm creme (dagligt), så jeg ville nok købe sådan en tube, når I alligevel er hos dyrlægen..

 

Der skal luft til, så det ikke spreder sig, derfor skal det barberes, så man kan holde øje med det..

 

Luna har heldigvis ikke haft nogle hotspot endnu (7-9-13), men jeg har kendskab til flere, der har haft det.. Og alfa omega er at holde det tørt og at det kan "luftes"..

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi, skulle jo have haft Ricko til dyrlægen i dag, men vi har undersøgt ham meget og grundigt i dag, og vi er meget sikre på det alligevel ikke er Hotspot, da det i dag, kun er et bette sår, der er kommet skorpe på....

 

Vi, rensede det igen, og ringede til dyrlægen, og ud fra min forklaring, sagde de at det kun var et alm. sår, men at vi selvfølgelig skulle holde øje med det, om det bredte sig osv. Det, væsker heller ikke mere, eller bløder, men bliver det værre igen, så tager jeg selvfølgelig derned med ham.

 

Men, jeg siger mange tak for alle de gode råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...