Hop til indhold

Fryser som foderopbevaring?


Gæst Basset-baby
 Share

Recommended Posts

Gæst Basset-baby

Hejsa.

 

Nu har jeg flere steder på nettet læst om folk der opbevarer foder i kummefrysere. Jeg ved at foder helst skal opbevares koldt og mørkt- men ligefrem minusgrader ?

 

Så når folk nævner frysere er det så udelukkende for lufttætheden og mørket- eller er fryseren også tændt = -18 grader fx ?

 

Jeg vil gerne opbevarer foderet bedst muligt, men jeg synes dælme at foderspande er dyre- og de fleste også grimme og uhandy'e..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Abbydoodle

Har selv gået og tænkt om det ikke ville være en god ide, at opbevare foder i en slukket fryser. Det må vel være tæt. Men kan den være for tæt? Men jeg ved det ikke, så jeg følger lige med i tråden om der er nogen, der har erfaringer eller viden :-D

 

Jeg håber det er en god ide, da jeg har en stående, så det ville være perfekt hvis jeg kunne spare pengene jeg ellers ville have brugt på en foderspand:cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal man lige tænke på at en fryser er isoleret - det vil sige at den også holder på varmen, når den ikke er tændt :-D

Jeg tror det bliver for varmt for foderet :vedikke:

 

Min bror har en grå jaco (papegøje) og fik i sin tid anbefalet at foderet skulle opbevares i en tændt fryser, da det vil slå evt. lagermiderne ihjel, men der er jo også meget korn i papegøje foder :blink: ( og vi undgår jo helst for meget korn i vores hundefoder :mrgreen:)

Men kan ikke forestille mig at det vil skade tørfoder overhoved :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bliver en fryser ikke helt indelukket og halvmuggen hvis den står helt lukket, altså uden at være tændt?? Så vidt jeg ved, så fryser folk foderet, noget med øh, at dræbe eventuelle lagermider (jeg aner ikke om det virker) og så at holde på vitamin etc.

 

Men langt de fleste foderposer er designet til at holde på så meget som muligt, så jeg ville nok bare sætte posen ind i et skab :vedikke: Det gør vi med kattens foder. Ikke nogle dyre foderspande eller lignende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåhh ja:damn:, efter at have tænkt mig lidt om, kom jeg også i tanke om at man jo aldrig må lukke en fryser eller et køleskab der er slukket, for så bliver der jo netop muggent og råddent inde i det.

 

Men jeg synes måke det er lidt 'strømfrås' at have en kummefryser tændt udelukkende for at kunne nedfryse tørfoder, der i forvejen er pakket i sække der holder på de gode ting i foderet, der bare skal opbevares tør og ikke for varmt.

Er det fordi man køber store partier hjem, og ikke vil have det når at blive for gammelt, vil jeg hellere betale for en mindre sending, og så spare på strømmen....

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal man lige tænke på at en fryser er isoleret - det vil sige at den også holder på varmen, når den ikke er tændt :-D

Jeg tror det bliver for varmt for foderet :vedikke:

 

Min bror har en grå jaco (papegøje) og fik i sin tid anbefalet at foderet skulle opbevares i en tændt fryser, da det vil slå evt. lagermiderne ihjel, men der er jo også meget korn i papegøje foder :blink: ( og vi undgår jo helst for meget korn i vores hundefoder :mrgreen:)

Men kan ikke forestille mig at det vil skade tørfoder overhoved :hmm:

 

Og så skal vi jo også lige huske, at det er ikke lagermiderne selv, men til gengæld deres afføring, som giver allergi:-D

 

Lagermiderne, som er hvor kornet bliver opbevaret inden produktion af foder, er så vidt jeg ved slået ihjel i fremstillilngen af tørfoderet:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Jeg har en sæk tørfoder på frys :genert:

 

Vi råfodrer hundene og har kun meget sjældent brug for at kunne give dem andet, så for at forlænge holdbarheden og sørge for, at fodret altid er friskt, så fryser vi det ned :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Kan der ikke komme nye lagermider, når jeg åbner posen?

 

Er forøvrigt helt sikker på fryseren skal være tændt.

 

Jo - der sker en opblomstring, hvis indholdet i foderet er til det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby

KONKLUSION: Fryseren SKAL være tændt :D

 

Jeg har allerede en kummefryser, så mon ikke vi kunne få plads til en sæk tørfoder i den :)

 

Alfred gider ikke sit foder efter 4-5 dage, og jeg har en teori om at det er fordi det mister lugt og vitaminer. Derfor jeg søger en bedre opbevaringsmetode :)

 

Vi forsøger os med fryseren fra nu af :)

Link til indlæg
Del på andre sites

I flere af de hestestalde jeg bevægede mig i som barn og ung, blev gamle kummefrysere (slukkede) brugt til at opbevare foderet i, for at undgå skadedyr i foderet og de fungerede som lufttætte beholdere for holdbarhedens skyld.

 

Grunden til at man ikke må åbne en slukket fryser med madvarer i er pga. at den hurtigere tør op og fugtigheden i det optøede mad vil medføre en hurtig forrådnelse. Derfor er det ikke noget problem at opbevare foder i en i øvrigt rengjort slukket fryser, da den vil fungere nøjagtig som en fodertønde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så skal vi jo også lige huske, at det er ikke lagermiderne selv, men til gengæld deres afføring, som giver allergi:-D

 

Lagermiderne, som er hvor kornet bliver opbevaret inden produktion af foder, er så vidt jeg ved slået ihjel i fremstillilngen af tørfoderet:genert:

Det var sådan det var - men afføringen "dør" vel ikke af frost?? Så det vil ikke give nogen forskel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...