Hop til indhold

Første hund m. stamtavle


Gæst Muttley
 Share

Recommended Posts

Hej derude, jeg går og tænker over at få hund nr. 2 og denne gang skal den være med stamtavle, det er første hund med stamtavle, så hvad skal man kigge efter? Det skal forresten være en Rottweiler.

 

Har kigget på avleren Zandonaia, og specielt det her kuld? tænker når moren er DKCH og de er efter tyske linjer må det da være godt? http://www.working-dog.eu/wurf-details/11300/Zandonaia

 

Hvalpene kan ses på deres side zandonaia.com under hvalpe og v-kuldet. De skriver derinde at der er 2 tæver tilbage, er det et problem at man ikke er 1. eller 2. vælger? Er det hele ikke kvalitets hvalpe? Og hvis personligheden passer på den hvalp man vil have er det vel ikke noget problem?

 

Vil gerne udstille og den skal også trænes med den nye hund.

 

Hilsen Jenny :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan da ikke blive avlsgodkendt i dkk uden vel? Ved det ikke, men ved ikke hvad det betyder men moren har i HD:B og i AD:1 og faren i HD:a og i AD:0

 

Så er de begge HD frie.

 

AD 1 er ikke så slemt, men tjek linierne ud, hvordan det generelt ser ud. Den ene hunds status siger desværre ikke særlig meget om avlsværdien - men har søskende god eller dårlig AD-status, så kan du nogenlunde gisne om, hvordan kuldet falder ud.

 

Ved HD kan du tjekke indekset. Jo højere, jo bedre, HD-indeks 100 betyder, at hundens hvalpe forventes at svare til racens gennemsnit. Jo højere tallet er, dets bedre.

 

Jeg er slet ikke nok inden i rottweiler-verdenen til at sige, om den eksakte kennel er god :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Hvis man skal udstille saa skal man helst lade en god opdraetter eller anden erfaren, om at vaelge hvalpen for en, hvis man er ny indenfor udstilling. det er umuligt for en amator at se, hvad en udstillingsvaerdig hvalp ser ud, specielt hvis den er under 3-4 mdr.

 

erfarne opdraettere vil ikke saelge en mangelfuld hvalp til udstilling, hvis den ikke er det, da den vil blive set under deres kennelnavn...

 

Og saa synes jeg du skulle tage ud til en udstilling og faa en fornemmelse for dem der vinder i ringen, og finder ud af, hvem opdraetterene er og hvem de generelt anbefaler:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine, jeg kan godt se hvad du mener tror jeg vil kigge lidt mere og sætte mig rigtigt ind i alt det hersens... Derfor tror jeg heller ikke det bliver dette kuld, selvom mavefornemelsen var god - men det kan den jo også være om et halvt år :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom folk kalder HD = B og AD = 1 for fine, så er A / 0 endnu finere, hvorfor ikke gå efter det bedste af det bedste? Held og lykke med hvalpen ;-)

 

Man kan hurtigt se sig blind på HD og AD, hvis man kun går efter det perfekte hos forældredyrene. Man skal huske at kigge bredt og ikke kun tænke HD/AD. Min race taler af erfaring - jo større fokus på HD, dets flere andre dårligdomme... :???:

 

Så længe det ser fint ud ved resten af familien, så er jeg nærmest komplet ligeglad med forældredyrenes egen status...

 

Farens HD index er på 115 mens morens kun er på 79.

 

Har lige været inde og kigge lidt på moderen. Hun er importeret fra Tyskland, men imponerende nok er alle hendes andre registreret med HD og AD. Det værste HD i stamtavlen var B, det værste ved hendes søskende, hel som halv, var C. Umiddelbart synes jeg ikke, at det ser skræmmende ud. Men har altså ikke kigget længere tilbage og jeg ved heller ikke hvor stort et problem HD rent faktisk er hos rottweileren.

 

Men generelt synes jeg, at man skal søge at lave kuld, med et gennemsnitligt HD-indeks for forældrene på minimum omkring 100.

 

For dette kuld er det: 97

 

Dog bryder jeg mig ikke om, at tævens er SÅ lavt - og hvorfor det er det, kan jeg så ikke lige se i de første generationer... Ville nok have foretrukket en noget mere HD-stærk hanhund til hende, da HD ikke er sandheden - og er hanhunden ikke særlig stærk alligevel.... Av.

 

Desværre er hendes første kuld overhovedet ikke blevet fotograferet endnu, så der er intet at gisne om derfra :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk nu at man ikke kan se på indeks uden også at se på sikkerhed for indekstallet.

 

 

 

 

Edit: Så har jeg været en tur på hundeweb.

 

Moderens status ville ikke umiddelbart bekymre mig. Grunden til det lave indekstal skyldes ene og alene, at hun er den eneste i familien, der tæller med i indekstal. Hun har ingen søskende eller noget afkom der er fotograferet og registreret i hundeweb. Derfor det lave tal. Det står så og vælter frem og tilbage mellem 79 og 80 (men med samme sikkerhed), hvilket med stor sandsynlighed skyldes, at andre i racen fotograferes og deres status ligger til grund for det samlede billede i racen.

 

På en hund som rottweileren, ville jeg nok interessere mig MINDST ligeså meget for mentalbeskrivelsen på forældredyr (og familie), som jeg ville interessere mig for HD og AA.

 

Og så en lille note: hvis TS virkelig gerne vil have en udstillingshund, der kan gå hen og være succesfuld i udstillingsringene, så skal du allerede nu begynde at være aktiv på hundeudstillinger. Ud og se på ved hver chance du har - og så skal du være villig til at vente på den rette kombination, hvor du kan stå som første eller andenvælger.

 

De fleste opdrættere vil gerne have sikkerhed for sagen, at nye hvalpekøbere der lover guld og grønne skove, rent faktisk gør alvor af tankerne. Det er sket for tit, at en udstillingshund er sendt ud til nogen, der pludselig ikke kommer af sted alligevel.

 

Og så alligevel: har selv en tæve, der var den sidste i sit kuld på 11 (helt korrekt var der to tæver tilbage, hvoraf jeg kunne vælge den ene - som blev valgt udelukkende på temperament). Pludselig tog udstillingslysten fat og hun har sidenhen formået at blive INTCH DKCH VWW09 samt CH i 10 andre lande. Så man kan være heldig - og der er meget man selv kan gøre, som man bliver bedre til at se hund og forstå udstillingssporten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Moderens status ville ikke umiddelbart bekymre mig. Grunden til det lave indekstal skyldes ene og alene, at hun er den eneste i familien, der tæller med i indekstal. Hun har ingen søskende eller noget afkom der er fotograferet og registreret i hundeweb.

 

Men alle hendes aner er jo registreret + var det halvsøskende m.f. - det tæller da også med? Eller har jeg misforstået noget gevaldigt :confused: Er det måske fordi at resultaterne er udenlandske? Troede ellers ikke at det betød noget :genert:

 

Og rigtig nok med sikkerhedstallet - jo højere, jo mere kan man stole på indek'et :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men alle hendes aner er jo registreret + var det halvsøskende m.f. - det tæller da også med? Eller har jeg misforstået noget gevaldigt :confused: Er det måske fordi at resultaterne er udenlandske? Troede ellers ikke at det betød noget :genert:

 

Og rigtig nok med sikkerhedstallet - jo højere, jo mere kan man stole på indek'et :5up:

 

Så vidt jeg kan se, så er hendes aner overført, sådan at de fremgår af stamtavlen. Men de er ikke medregnet i hendes HD status. Hendes hvalpe fra første kuld har - til trods for de ikke selv har fået tjekket hofter - pæne indekstal.

 

Og så i forhold til indeks: det viser jo ikke det samme fra race til race. Vi skal gerne over 100, men hvis racens gennemsnit er 80 er 90 rigtig gode hofter.

 

Og så giver jeg i øvrigt dig ret i, at man skal passe på ikke at gå for ensidigt efter én problematik. Som sagt ville jeg også huske at have fokus på andre ting - såsom at tage et kig på mentalbeskrivelsen.

 

Alt i alt ikke et uinteressant kuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine, jeg kan godt se hvad du mener tror jeg vil kigge lidt mere og sætte mig rigtigt ind i alt det hersens... Derfor tror jeg heller ikke det bliver dette kuld, selvom mavefornemelsen var god - men det kan den jo også være om et halvt år :-)

 

Prøv at kigge her Kennel Opperby Rottweiler. v/ Merete Andersen & Jesper Q. Svenningsen, Hostrupvej 27, Lem 7860 Spttrup. +45 97568601.

 

Under Lobaea

 

Hun blev parret samtidig med moderen til min kommende hvalp, men er desværre tom, så efteråret vil gå med at forsøge at få et udstillingschampionat og en IPO1 i hus og så bliver hun parret igen til foråret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg kan se, så er hendes aner overført, sådan at de fremgår af stamtavlen. Men de er ikke medregnet i hendes HD status. Hendes hvalpe fra første kuld har - til trods for de ikke selv har fået tjekket hofter - pæne indekstal.

 

Og så i forhold til indeks: det viser jo ikke det samme fra race til race. Vi skal gerne over 100, men hvis racens gennemsnit er 80 er 90 rigtig gode hofter.

 

Og så giver jeg i øvrigt dig ret i, at man skal passe på ikke at gå for ensidigt efter én problematik. Som sagt ville jeg også huske at have fokus på andre ting - såsom at tage et kig på mentalbeskrivelsen.

 

Alt i alt ikke et uinteressant kuld.

 

Det var da lidt spøjst med anerne, at de ikke indgår i HD-indekset? :vedikke: Mærkerligt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var da lidt spøjst med anerne, at de ikke indgår i HD-indekset? :vedikke: Mærkerligt...

 

Nja, men der er så meget rod i det hundeweb, at jeg ikke undrer mig over, at der ikke føres alt ind.

 

Hendes aner vil indgå i beregningen - så længe de oprettes som særskilte hunde i hundeweb (og ikke kun som en del af en stamtavle, så at sige). Ellers skal ejer af tæven nok bede DKK om at medtage hendes aners resultater, for at det viser sig korrekt.

 

Ofte sker der også det, at en hund der først har aktiviteter i Danmark under oprindeligt stambogsnummer og siden overgår til DKK, vil stå opført som to forskellige hunde. Således også med denne tæve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart så ser det jo godt ud. Men personligt så vil jeg være lidt bekymret for albuerne, og at både mor og far ikke er så gode til at afreagere ved spøgelses testen.

Som andre også har skrevet så er det ærgerligt at det forrige kuld ikke er nået at blive undersøgt, for så havde du haft mulighed for at se hvad du kan regne med at få.

Moren har haft 2 kuld i tyskland inden hun blev overført til dkk, ikke særlig store kuld, 1 af disse hvalpe er overført til dkk og er død knap 2 år gammel. Men måske kan du få at vide hvordan sundhed og temperament er på de resterende 5 hvalpe hvis du spørger opdrætter. Det er for øvrigt også opdrætter der ejede den tæve der døde knap 2 år gammel, så du har mulighed for at få at vide hvorfor, det kan jo være at hun ”mødte en bil” eller løb ind i et træ, og det har jo intet med hverken sundhed eller temperament at gøre.

http://www.working-dog.net/zucht_ansehen.php?Rasse=11&land=0&searchterm=Chantal+Von+Hohegeiss&ohne_bilder=&Submit=search+litter

du kan se mh testen på hundeweb

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

jeg ville tage på en udstilling - eller flere og se så mange rottweilere så muligt - også for at danne mig et indtryk af udstillingsmateriale - du kan ikke regne med at få en udstillings hund på 8 - 9 uger for det er meget svært at danne sig et indtryk af så lille en hvalps udstillingspotentiale , de skal tit være noget ældre ( og dyrere! ), desuden ville jeg nok se meget på HD/AD - status og også om forældrene evt var mentaltestede.

Held og Lykke med projektet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...