Hop til indhold

Hunde i flok


Maria84
 Share

Recommended Posts

Jeg har ofte tænkt på om hunde forandre sig i forskellige situationer, når de går fra at være alene hund til at være to eller flere.

 

Anton kan indimellem næsten være for sød og for tålmodig. Fx i dag møder min kæreste og Anton en af vores "naboer" med deres mange hunde. Deres hunde kan godt være lidt hidsige overfor Anton og i dag tabte ejeren snoren til den ene. Hunden kommer så hen til dem og Anton gør sit bedste med dæmpende signaler, men alligevel bliver han knurret af.

 

Ville Anton reagere anderledes i sådan en situation, når vi engang får en hund mere? Ville han føle sig mere selvsikker med en "flok" bag sig, ville han blive mere beskyttende med en lille hvalp at passe på eller

andre muligheder?

 

Jeg er rigtig glad for, at Anton ikke er en "slags-bror" og at han stoler nok på os til at tage hans kampe for ham, men nogle gange synes jeg næsten han er for sød og gerne måtte sige lidt fra...

 

Så ville Anton reagere anderledes end han gør nu, når vi får en hund mere og er der situationer, hvor jeres hunde reagere forskelligt afhængig af om jeres hund er alene eller sammen med jeres andre hunde?

 

Håber mit lange indlæg giver lidt mening :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bosse er langt mere oppe på mærkerne hvis Luna er med. Men han virkede ikke beskyttende overfor Kalle - hvilket sikkert også ville være en umulig opgave da Kalle simpelthen busede ind i alt og alle.

 

Hvis jeg går alene med Bosse om dagen søger han mig for et signal hvis han hører/ser nogen komme - går vi om aftenen alene er han "oppe på tæerne" og viger ikke fra min side.

 

Jeg VIL ikke at mine hunde tager kontakt til andre uden jeg har sagt "ok". Og jeg VIL ikke tolerer at de skal klare nogen som helst mulig konflikt. Kom der er fremmed hund løbende imod os som jeg følte usikkerhed omkring, ville jeg højst sandsynlig dække hundene af eller sende dem i den stik modsatte retning for selv at tage mig af den fremmede hund.

 

(vi bor på landet)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja hunde fra samme husstand holder sammen mod fremmede hunde.

De føler sig som den flok, de nu er. Og f.eks hanhunde kan være voldsomt optaget af at holde fremmede hanhunde fra deres tæver, også udenfor løbetid.

Og især hvis de rer hvalpekuld i huset, bevogtes grunden med stor iver mod fremmede hunde, der går forbi.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg VIL ikke at mine hunde tager kontakt til andre uden jeg har sagt "ok". Og jeg VIL ikke tolerer at de skal klare nogen som helst mulig konflikt. Kom der er fremmed hund løbende imod os som jeg følte usikkerhed omkring, ville jeg højst sandsynlig dække hundene af eller sende dem i den stik modsatte retning for selv at tage mig af den fremmede hund.

 

(vi bor på landet)

 

Jeg har samme holdning, når jeg lufter mine hunde. De må aldrig tage kontakt uden kommando og de skal aldrig løse konflikter selv.

 

Jeg kan ikke mærke forskel på, hvordan mine hunde reagerer, nu hvor jeg han en stor flok (4). Men om det hænger sammen med, at de aldrig selv skal opsøge hunde eller løse konflikter, aner jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ønsker absolut heller ikke, at han skal løse konflikter alene, jeg er kun glad for at han opsøger os. Men alligevel kunne jeg godt ønske mig, at han kunne vise andre hunde det, når der er noget han ikke synes er i orden (uden at han bliver agressiv eller kommer i problemer).

 

Det skal også lige siges at det er dem der kommer styrtende imod ham, ikke ham der tager kontakt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

vores gamle cocker nemo har vaeret alene hund i ca. 8 aar og vi var ret nervose for at tilfore en ny hund til, da han aldrig gider at lege med andre hunde og interesserer sig ikke for dem heller.

Saa det var noget af en overraskelse at han livede gevaltigt op, blev mere glad. Men at lege, DET faar de ham ikke til!

Link til indlæg
Del på andre sites

vores gamle cocker nemo har vaeret alene hund i ca. 8 aar og vi var ret nervose for at tilfore en ny hund til, da han aldrig gider at lege med andre hunde og interesserer sig ikke for dem heller.

Saa det var noget af en overraskelse at han livede gevaltigt op, blev mere glad. Men at lege, DET faar de ham ikke til!

 

Sjovt du skriver det, for bailey sov også meget da han var 8år, og vi fik så saimon, der livede bailey meget op og leger så meget som den gamle krop giver lov til...:5up: men saimon som er den sidst ankomne er den der beskytter mest og er mest på dupperne når vi går tur, bailey er meget, meget rolig og har altid været det, og han finder sig i rigtig meget, og "viser saimon"hvordan man møder andre hunde, da Saimon er en meget fre brusende hund:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ønsker absolut heller ikke, at han skal løse konflikter alene, jeg er kun glad for at han opsøger os. Men alligevel kunne jeg godt ønske mig, at han kunne vise andre hunde det, når der er noget han ikke synes er i orden (uden at han bliver agressiv eller kommer i problemer).

 

Det skal også lige siges at det er dem der kommer styrtende imod ham, ikke ham der tager kontakt.

 

Jeg forstår ikke hvad du mener Maria :vedikke:

 

Helt konkret hvad er det du gerne vil din hund skal gøre når der kommer en fremmed hund styrtende imod ham?.

 

Det aller aller klogeste en hund overhovedet kan gøre i sådan en situation er da netop at sende dæmpende signaler for at fortælle den anden hund at den skal lige tage en slapper og køle ned og at din hund ikke ønsker en konflikt.....:vedikke:

 

Det er da et stort skulderklap til dig som ejer - fordi du støtter og bakker op og sørger for at tage ansvar og beskytte flokken....synes jeg...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke hvad du mener Maria :vedikke:

 

Helt konkret hvad er det du gerne vil din hund skal gøre når der kommer en fremmed hund styrtende imod ham?.

 

Det aller aller klogeste en hund overhovedet kan gøre i sådan en situation er da netop at sende dæmpende signaler for at fortælle den anden hund at den skal lige tage en slapper og køle ned og at din hund ikke ønsker en konflikt.....:vedikke:

 

Det er da et stort skulderklap til dig som ejer - fordi du støtter og bakker op og sørger for at tage ansvar og beskytte flokken....synes jeg...

 

Du har sikkert ret. Problemet er nok mere mig end ham fordi jeg er bange for, at jeg i nogle situationer kan komme til at overse hans signaler overfor andre hunde, så jeg ikke når at hjælpe ham inden hans grænser bliver overskredet. Netop fordi han er så sød og tålmodig, så ønsker jeg også at hans grænser bliver respekteret.

 

Men det er vist mig der så skal øve mig mere og mere på, at tyde Antons signaler hurtigt nok, så jeg når at hjælpe ham med at løse konflikterne :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har sikkert ret. Problemet er nok mere mig end ham fordi jeg er bange for, at jeg i nogle situationer kan komme til at overse hans signaler overfor andre hunde, så jeg ikke når at hjælpe ham inden hans grænser bliver overskredet. Netop fordi han er så sød og tålmodig, så ønsker jeg også at hans grænser bliver respekteret.

 

Men det er vist mig der så skal øve mig mere og mere på, at tyde Antons signaler hurtigt nok, så jeg når at hjælpe ham med at løse konflikterne :hmm:

 

Ved du hvad - det var bare sådan et rigtig dejligt indlæg det her! :lun:

 

Jeg kan sagtens sætte mig ind i hvad det er du føler når hans grænser bliver overtrådt. Jeg ved godt jeg går lidt tæt på, når jeg nu stiller det her spørgsmål - men du kan jo krølle sammen og smide ud hvis det går over dine grænser ;-) :

 

Hvordan er du selv til at sætte grænser for andre?. Er det noget der er svært for dig?. Bliver dine grænser overtrådt ofte?

 

Ofte er der mange flere gaver i hundens adfærd og det vi føler end vi lige umiddelbart er klar over :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved du hvad - det var bare sådan et rigtig dejligt indlæg det her! :lun:

 

Jeg kan sagtens sætte mig ind i hvad det er du føler når hans grænser bliver overtrådt. Jeg ved godt jeg går lidt tæt på, når jeg nu stiller det her spørgsmål - men du kan jo krølle sammen og smide ud hvis det går over dine grænser ;-) :

 

Hvordan er du selv til at sætte grænser for andre?. Er det noget der er svært for dig?. Bliver dine grænser overtrådt ofte?

 

Ofte er der mange flere gaver i hundens adfærd og det vi føler end vi lige umiddelbart er klar over :hjerte:

 

Tak for et rigtig sødt indlæg :-D

 

Jeg er rigtig dårlig til at sætte grænser overfor andre når det gælder mig selv, fordi jeg gerne vil gøre folk glade. Det er måske også derfor jeg er så opmærksom på, at Antons grænser ikke skal overskrides, fordi jeg ved hvordan det føles :genert: og han er jo min dejlige lille hund :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for et rigtig sødt indlæg :-D

 

Jeg er rigtig dårlig til at sætte grænser overfor andre når det gælder mig selv, fordi jeg gerne vil gøre folk glade. Det er måske også derfor jeg er så opmærksom på, at Antons grænser ikke skal overskrides, fordi jeg ved hvordan det føles :genert: og han er jo min dejlige lille hund :lun:

 

Det giver rigtig god mening så- at det river lidt i dit hjerte ved at se din søde skat dæmpe de andre. Du ville ønske han var bedre til at sætte grænser fordi du selv gerne ville kunne det- du får en følelse indeni som ikke er så rar når du ser det ske. En tristhed fornemmer jeg. Men lige præcis i hundeverdenen er det klogeste nok at gøre som din hund. Menneskeverdenen er en helt anden sag. Så du må finde din indre styrke frem og begynde at sætte små grænser. Kender du til assertiv kommunikation?. Det er et godt sted at starte hvis man - som mig selv iøvrigt - er rigtig god til at presse sig selv op i et hjørne for at gøre andre tilpas og passe på ikke at gøre nogen kede af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det giver rigtig god mening så- at det river lidt i dit hjerte ved at se din søde skat dæmpe de andre. Du ville ønske han var bedre til at sætte grænser fordi du selv gerne ville kunne det- du får en følelse indeni som ikke er så rar når du ser det ske. En tristhed fornemmer jeg. Men lige præcis i hundeverdenen er det klogeste nok at gøre som din hund. Menneskeverdenen er en helt anden sag. Så du må finde din indre styrke frem og begynde at sætte små grænser. Kender du til assertiv kommunikation?. Det er et godt sted at starte hvis man - som mig selv iøvrigt - er rigtig god til at presse sig selv op i et hjørne for at gøre andre tilpas og passe på ikke at gøre nogen kede af det.

 

Nej det gør jeg ikke, men jeg vil rigtig gerne høre mere om det, for det giver meget mening det du skriver, synes jeg :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det gør jeg ikke, men jeg vil rigtig gerne høre mere om det, for det giver meget mening det du skriver, synes jeg :-D

 

Kan du lide at læse bøger? eller er du mere til en lyd-cd?.

 

Biblioteket har ok materiale om assertiv kommunikation - og ellers findes der et hav af kurser. Også via fagforeningen fx. Eller aftenkurser og lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har ofte oplevet , hvis mine har været sammen med andre hunde feks i parken ,og der så kommer en fremmed hund , så reagerer hele flokken mod den fremmede hund - og det kan godt være temelig voldsomt, jeg oplever også at hvis den ene af mine hunde " kommer i problemer " ja så er den anden parat til at hjælpe. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...