Hop til indhold

For populær....


soegaard
 Share

Recommended Posts

Hej med jer,

 

Nu er jeg jo faldet pladask for den skønne, skønne Aussie, og jeres dejlige historier og billeder har bestemt ikke gjort det bedre.

 

Men er I aldrig bange for at der går inflation i racen og den bliver for populær??

Det er jo set i andre racer hvor meget det kan ødelægge når der bliver avlet på alt uden større omtanke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes heldigvis mange seriøse opdrættere indenfor Aussies omend de nogle gange kan være uenige og forskellige hver især så er det mit indtryk at de fleste opdrættere indenfor dkk regi gør et fantastisk stykke arbejde og de steder jeg kender bedst til går meget op i hvem som køber en hvalp hos dem.

 

Ang. popularitet så har jeg flere nok virket lidt snobbet overfor nysgerrige især til udstillinger, der kommer familier hen og kommentere hvor flot koda er og i hvor han blød og nej børn er det ikke sådan en vi skal ha.. Så bliver jeg nogle gange lidt irriteret og uden at kende folk på andet end mavefornemmelsen fortæller jeg lidt skræk historier om hvor krævende de er og at de ikke egner sig til "kun" familie hunde brug, så bliver de lidt overrasket men gør meget ud af at fortælle hvor meget tid jeg bruger på mine hunde, og hvad de kræver, og er ikke bleg for at pynte lidt på sandheden hvis jeg er bange for en Aussie kommer i forkerte hænder.. :oops:

 

De er gude smukke en af de smukkeste racer synes jeg men de fortjener de rette hjem med tid til de kan bruge deres fantastiske arbejdsevner :engel:

Redigeret af Linda
stavefejl igen igen...
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er mit indtryk at de fleste DKK-opdrættere af aussie, udvælger deres avlshunde med omhu, ikke avler flere hvalpe end der er købere tli, og er omhyggelig med hvem de sælger til. Man ser sjældent DKK aussies til salg på DBA og G&G.:5up:

Derimod synes jeg altid det er til at finde DRU-aussies, ofte hvalpe på langt over 8 uger, som de ikke kan komme af med, og ofte er det de samme opdrættere der igen og igen, har halvstore hvalpe til salg.

Jeg synes også der er kommet flere annoncer med aussies uden papirer, gerne med den begrundelse at forældredyrene er importerede og ikke er flyttet fra ASCA. Der er også kommet flere blandinger med aussie i.

 

Jeg kunne godt frygte at alle de "DBA-aussies" vil gøre racen populær på den forkerte måde, så vi ser flere aussies uden papirer på og blandinger, fordi de hunde bliver solgt til folk der tilfældigt er faldet over aussies på DBA, og fluks tager ud og køber den der halvstore hvalp, uden at have undersøgt racen (at dømme ud fra kommentarer på annoncer: hvor stor bliver den, hvad kan den, kan den med børn, jeg vil gerne købe den med blå øjne osv.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så bliver jeg nogle gange lidt irriteret og uden at kende folk på andet end mavefornemmelsen fortæller jeg lidt skræk historier om hvor krævende de er og at de ikke egner sig til "kun" familie hunde brug, så bliver de lidt overrasket men gør meget ud af at fortælle hvor meget tid jeg bruger på mine hunde, og hvad de kræver, og er ikke bleg for at pynte lidt på sandheden hvis jeg er bange for en Aussie kommer i forkerte hænder.. :oops:

 

Det synes jeg helt klart er den rette indstilling :5up:

En aussie er helt klart en fantastisk hund, den race er bestemt med i overvejelserne til når jeg engang flytter hjemmefra :engel: Dog synes jeg indimellem indtrigerne avlerne imellem er nok til at kunne skræmme mig væk.

Derudover ved jeg hvor krævende en race det kan være, og selvom jeg har haft hund i snart 10 år og efterhånden været på mange kurser omhandlende adfærd, træning, hundesprog osv. og selvom jeg har set en del Aussier og både set "skrækscenarier og pragteksemplarer" så er jeg stadig i tvivl om jeg vil kunne give en aussie det liv den fortjener, men trods alt bilder jeg mig selv ind at den nok ville passe bedre ind her, end hos en førstegangs hundeejer :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg helt klart er den rette indstilling :5up:

En aussie er helt klart en fantastisk hund, den race er bestemt med i overvejelserne til når jeg engang flytter hjemmefra :engel: Dog synes jeg indimellem indtrigerne avlerne imellem er nok til at kunne skræmme mig væk.

Derudover ved jeg hvor krævende en race det kan være, og selvom jeg har haft hund i snart 10 år og efterhånden været på mange kurser omhandlende adfærd, træning, hundesprog osv. og selvom jeg har set en del Aussier og både set "skrækscenarier og pragteksemplarer" så er jeg stadig i tvivl om jeg vil kunne give en aussie det liv den fortjener, men trods alt bilder jeg mig selv ind at den nok ville passe bedre ind her, end hos en førstegangs hundeejer :oops:

 

Jeg er sikker du vil kunne "klare" en Aussie :engel: bare at man har lyst til at lære nye ting sammen med sin hund, og måske kunne få lysttil at udvikle sig sammen i en sport f.eks. så mener jeg det vil gå. De familier jeg hentyder til er dem hvor hunden "bare" skal være kælehund sofa hund og på et par ture uden nogen anden aktivering det synes jeg er spild af gode evner :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Gæst Michelle w

Jeg kan nu godt blive bange for at racen bliver for populær -eller populær hos de forkerte. Jeg har for ikke så længe siden været ude at fotografere en sød lille spaniel. Dette foregik på et fritløbsareal, og i den time jeg var der, mødte jeg hele 3(!) aussie-blandinger. Heraf 2 der var merle, med ejere der ikke anede noget som helst om problemet i avl på disse.

Jeg faldt i snak med den ene, som var rigtig godt træt af at hendes hund ikke "lalleglad hilsetosse". De havde jævnligt besøgende i hjemmet, og hun havde fra tidl hund været vandt til at den gad underholde gæsterne.

Hun væltede jo nærmest bagover da jeg sagde at det hun beskrev lød helt normalt -for en aussie(-blanding) altså... Den var vidst blandet med noget labbe og spaniel, og hun troede jo hun havde købt en labrador i nuttet blandings-indpakning.

 

Og jeg kender da osse i hvert fald en enkelt opdrætter der avler ret mange hvalpe, og ikke lader til at være specielt kritisk med hvem hun sælger til -med det antal hvalpe der spyttes ud der, kan det da godt give problemer i længden.

 

Så jo, jeg kan godt blive ganske bekymret for aussiens fremtid

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...