Hop til indhold

Ak, den kærlighed - om hanhundes reaktioner på hunhunde


Gæst Fenris
 Share

Recommended Posts

Gæst Fenris

Er der nogen sammenhæng mellem hanhundes race/størrelse og hvor kraftigt de reagerer på løbske tæver?

 

Fenris (labrador) har en legekammerat (beagle), der nogle gange går helt i hundene, når han har været i nærheden af en løbsk tæve. Dvs. han hyler og tuder og piver til langt ud på natten og vil bare UD UD UD. Han lider virkelig, og det er selvfølgelig hverken rart for hund eller mennesker.

 

Jeg har imidlertid aldrig oplevet vores hund reagere sådan. Det vildeste, han har præsteret, har været lidt uro og piveri, efter at vi havde mødt en løbsk tæve, som han havde snuset og slikket intensivt på. Han er jo kønsmoden og prøver osse at hoppe på tæver, så han ved godt, hvad det drejer sig om. Men det er lissom om, han hurtigere glemmer dem - ude af øje, ude af sind (heldigvis, tænker jeg, hehe).

 

Jeg aner det ikke, men har små/mindre hunde mere libido end større og tungere hunde? Det er en tese udelukkende baseret på hvad jeg har hørt om hanhunde i nærheden af os, så det er muligvis helt galt. Men hvad er det, der gør, at nogle reagerer meget heftigt, mens andre er mere rolige?

 

Altså jeg er glad nok for, at det ikke er værre med Fenris. Jeg ville være ked af at skulle overveje at kastrere ham på grund af for megen drift, nemlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen sammenhæng mellem hanhundes race/størrelse og hvor kraftigt de reagerer på løbske tæver?

 

Det ved jeg ikke, og jeg ved heller ikke, hvorfor nogle hunde reagerer kraftigere end andre. Men Tyson, der er en lille hund, reagerede ret kraftigt på løbske tæver, før han blev kastreret, og han var godt kørt op et stykke tid efter, selvom tæven var over alle bjerge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke der er noget forskel på større eller mindre hunde, hvad ang deres vanvid efter løbske tæver. Vores ikke kastererede jagthunde hanner reagerede aldrig på tæver i løb, en samojed vi ringtræner med og som jo er ca samme størrelse hyler og tuder natten lang. Ude på vores træningsplads (Bernere) er det op og ned med hannerne. Nogle er virkelig fremme i de sko de ikke har på. Andre er totalt cool. Jeg tror på en måde det er et eller andet i den enkelte hund fremfor i dens størrelse, race osv...et temperamentsspørgsmål eller hvad man skal kalde det...

 

Og jeg håber sandelig vores Berner kommer til at slægte Fenris på til den tid. Jeg ville få stress, hvis han blev en af dem, der virkelig foldede sig ud...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan være genetisk betinget hvor meget hanhunden regerer. Forstået på den måde at nogle hanhunde idag faktisk har FOR mange hanhønshormoner, de er hvad man kalder oversexede.

 

Og så er det de bliver problematiske, med udpræget kønsdrift.

 

Igen er det noget man tror vi mennsker har fremavlet ved at avle på de hanner der havde mest kønspræg, dvs så brede og maskuline ud. Det er så bare også de hanhunde, der har flest hankønshormoner...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

jason synes alle tæver er spændende (kan næsten ikke lade dem være), men glemmer dem når de er væk igen. Her den sidste uge har han ikke været sig selv - har næsten ikke spist, virket sløj og mut, har sovet dagen væk, ikke gidet træne eller tage kontakt til mig og været fuldstændig umulig når vi har mødt andre hunde. Opdagede så grunden i går: naboens hunhund (som jason jo ofte hilser på) er i løbetid og er i øjeblikket højløbsk.... Han har før mødt tæver i løb (dog aldrig andet end hurtigt hillst på dem) og har reageret lige ivrigt om de har været i løb eller ej og de er også glemt lige hurtigt, men det her er nok værre fordi det er så tæt på og lugten må hænge ude i opgangen så han kan lugte det hele tiden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen sammenhæng mellem hanhundes race/størrelse og hvor kraftigt de reagerer på løbske tæver?

 

Fenris (labrador) har en legekammerat (beagle), der nogle gange går helt i hundene, når han har været i nærheden af en løbsk tæve. Dvs. han hyler og tuder og piver til langt ud på natten og vil bare UD UD UD. Han lider virkelig, og det er selvfølgelig hverken rart for hund eller mennesker.

 

Jeg har imidlertid aldrig oplevet vores hund reagere sådan. Det vildeste, han har præsteret, har været lidt uro og piveri, efter at vi havde mødt en løbsk tæve, som han havde snuset og slikket intensivt på. Han er jo kønsmoden og prøver osse at hoppe på tæver, så han ved godt, hvad det drejer sig om. Men det er lissom om, han hurtigere glemmer dem - ude af øje, ude af sind (heldigvis, tænker jeg, hehe).

 

Jeg aner det ikke, men har små/mindre hunde mere libido end større og tungere hunde? Det er en tese udelukkende baseret på hvad jeg har hørt om hanhunde i nærheden af os, så det er muligvis helt galt. Men hvad er det, der gør, at nogle reagerer meget heftigt, mens andre er mere rolige?

 

Altså jeg er glad nok for, at det ikke er værre med Fenris. Jeg ville være ked af at skulle overveje at kastrere ham på grund af for megen drift, nemlig.

 

Når Silke har været i løbetid, så har jeg mest frygtet labberne. Ikke fordi de er vedholdende, men de er store og hurtige. De kommer strygende og hopper lige på. DET er svært at styre, hvis man står med en pige, der er voldsomt forelsket og gerne vil... Selv om hun er i snor.

 

De små hunde er ikke den store fare for en hund i Silkes størrelse. Men til gengæld er de meget mere vedholdende. Det er de små jeg har oplevet belejre os, så vi slet ikke kunne komme ud og gå. Og det er de små, der render SÅ langt væk fra deres ejer, så h*n ikke han nogen chance for at finde dem igen. TRÆLS!

Og jeg har ikke rigtig haft overskud til at få fat i hunden og aflæse halsbånd og ringe til ejer...

 

Hannerne er "sjove" på hver deres måde...

--Løbetider bliver nok aldrig konfliktfri. Og det er verden jo heller ikke generelt. Man må bare prøve på at "overleve" bedst muligt.

---Jeg SAVNER ikke Silkes løbetider efter at hun blev steriliseret i januar... Af helbredsmæssige grunde. :lol:

 

Generelt tror jeg, at de hanner, der går meget i snor også er de, der er mest "blæste" når de endelig slipper fri..

Og det er tit de små, der går mest i snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...