Hop til indhold

DcH Lydighed


Camilse
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Suk, suk... havde lavet et længere indlæg om dagens arbejde, men det er pist versvunden :hmm: Tror jeg glemte det, da jeg i ren og skær glæde skulle ind på canis og bestille min bringsel :blink:

 

men vil da lige forklare Bagge hvordan vi et igang med at træne Cassis feltsøg op.

 

Der er to ting der skal være styr på inden. man skal have noget legetøj eller en ting, som man ved hunden vil samle op og komme tilbage med. I Cassis tilfælde er det yndlingsrebet. Den anden ting er at man bør have gjort sig klart hvilken forkommando man ønsker at bruge, da vi fra starten ønsker at bruge dette. En klar forkommando, fx at man stryger hunden langs siden, nusser den i øret osv. kan fortælle hunden hvad den skal, og hos os er holdning at den nonverbale forkommando siger væsentligt mere til hunden om det vi kræver af den, end det ordet "Find" eller "Søg" gør.

 

Når man starter op er det nødvendigt at være to, og det er en klar fordel at få hjælp fra en der ved hvad det handler om, og som kan gøre det spændende. Ens hjælper tager genstanden ud og lægger den mens hunden er ved sin fører, der samtidigt giver hunden sin valgte forkommando. En hjælper må gerne sige lidt lyde og bevæge sig skægt for at fange hundens opmærksomhed. Genstanden skal lægges så hunden ikke er i tvivl om hvor den skal hen for at finde den. Formålet her er nemlig at give hunden en forkommando+verbal kommando, som betyder du skal ud og finde noget til mig. Så snart hjælperen er væk sendes hunden afsted og i første omgang er det ikke vigtigt at hunden sidder pænt på plads osv. Afleveringen er heller ikke så vigtig(især hvis det er en ung hund), så her må der gerne i starten leges med det gode legetøj man har lagt ud. Det er vigtigt at hunden lærer at det er fordi det bliver skægt hos hundeføreren at det at hente genstanden kan betale sig.

 

Når hunden med god sikkerhed går ud og henter det der bliver lagt og kommer tilbage til hundeføreren, skal ens hjælper begynde at lade som om man lægger noget uden man gør det. Igen slippes hunden og resten er som det forrige. Dog vil hunden blive nødsaget til at lede lidt.

 

Nu kommer det vanskelige. For det handler om at tilpasse sværhedsgraden så det aldrig bliver for svært for hunden. Vi skal nemlig lære den at søge efter genstanden. I starten vælger man hvor det er let skjult, og efterhånden bevæger man sig ud i lidt højere græs osv. Her er det så hundeførerens ansvar at tage højde for vind osv. Vi ønsker en hund der får mange succesoplevelser og vil elske at lave den her øvelse.

 

Det er nogenlunde her jeg er nået til med min hvalp. Næste skridt bliver at bruge andre genstande, for vi har forsøgt os med andre ting og det er tydeligt at hun leder efter sit reb. Så min opgave pt. er at gøre andre ting til spændende ting, så vi kan bruge dem også.

 

 

Men, men, men... Hvordan øvelserne skal indlæres afhænger jo af så mange ting. Først og fremmest af den hund man har og den type hundefører man er.

 

Runderingen vil jeg ikke komme ind på. For der er rigtig mange måder at gøre det på, og det bliver ikke bedre af at hunden nu må påvise hunden på to forskellige måder.

 

En ting kan jeg dog sige. Sørg for at bruge de rigtige mennesker som figuranter. Vær helt klar om hvad du forventer de skal gøre når din hund kommer derud, og hvis du vælger halsgivning, så lad ALDRIG, og jeg mener ALDRIG din hund få succes med at forlade figuranten. AL belønning foregår hos figuranten, og gerne fra figuranten.

Link til indlæg
Del på andre sites

frit søg består er mange dele, alle dele kan med fordel indlæres for sig for tilsidst at blive bygget sammen fx:

 

- plads

- blive medens linen tages af

- løbe ud på kommando søge, finde eller lign

- søge efter genstand

- finde genstand

- samle op

- komme ind straks og i stor fart

- aflevere på kommando til hånd

Det sidste trin skal være det stærkeste, dvs. belønningen for at aflevere skal være så god at hunden kun tænker på det fra øvelsens startJ

Find den for din hund aller bedste belønning og brug den, arbejd bagfra dvs. beløn for at aflevere beløn meget, baglænskædning dvs. aflever mega belønning, komme ind og aflevere mega belønning, samle op, komme ind og aflevere mega belønning osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

frit søg består er mange dele, alle dele kan med fordel indlæres for sig for tilsidst at blive bygget sammen fx:

 

- plads

- blive medens linen tages af

- løbe ud på kommando søge, finde eller lign

- søge efter genstand

- finde genstand

- samle op

- komme ind straks og i stor fart

- aflevere på kommando til hånd

Det sidste trin skal være det stærkeste, dvs. belønningen for at aflevere skal være så god at hunden kun tænker på det fra øvelsens startJ

Find den for din hund aller bedste belønning og brug den, arbejd bagfra dvs. beløn for at aflevere beløn meget, baglænskædning dvs. aflever mega belønning, komme ind og aflevere mega belønning, samle op, komme ind og aflevere mega belønning osv.

 

Kleo, hvis man vil træne delmomenter, så mangler der vil den vigtige : Hold genstand til aflevering.

Synes man til tider ser hunde der efter de har samlet op smider genstanden igen, og det er jo ikke en god idé...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kleo, hvis man vil træne delmomenter, så mangler der vil den vigtige : Hold genstand til aflevering.

Synes man til tider ser hunde der efter de har samlet op smider genstanden igen, og det er jo ikke en god idé...

 

nej jeg syntes ikke den mangler: for hvis belønningen falder for at hunden aflevere til hånd så kommer genstanden også ind:-D

Så starter man med hunden foran med genstand i mund og belønner det mange gange, så opsamling 1 m fra fører og hund i sit foran og aflevere så belønning og så videre dvs belønning for sidste led i kæden:-D

jeg har også arbejdet med søgning som "frivillig adfærd dvs genstanden er lagt ud, jeg passerer med vinden kraftig ind med hund i løs line og klikker for at hunden vender mod færten:klap:

Det virker rigtig godt men er lidt omstændig at forklare for ikke klikker folk:5up:

Der er mange veje til målet, men det er i alle tilfælde vigtigt at holde sig for øje at en hund som får lov at styrte planløst rundt uden at den egentlig ved hvad den skal hvis den falder over en genstand den lærer ikke et godt søg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kleo, hvis man vil træne delmomenter, så mangler der vil den vigtige : Hold genstand til aflevering.

Synes man til tider ser hunde der efter de har samlet op smider genstanden igen, og det er jo ikke en god idé...

 

Der er naturligvis forskellige måder at indlære på. Jeg hælder til, at det der er vigtigt for en øvelse skal læres først og så arbejder man sig bagud til startmomentet også er med og øvelsen er færdigindlært.

 

For apportering/søg (samme sag i princippet) går jeg ind for at hunden skal lære at være tæt ved fører med emnet i munden og blive "helt vild" for at få lov at aflevere. Den skal være stolt som bare fanden over at bære og være tæt på føreren samtidig.

Når dette sidder, er det intet problem at få hunden ud, søge, samle op, løbe tilbage og endelig - at aflevere.

 

Den måde synes jeg er nemmest og mest kontrollerbar. Man kommer aldrig ud i at hunden pisker ud til emnet og derefter fløjter rundt med det i munden eller går på skovtur. Hundens motivation er udelukkende at komme hjem for at aflevere.

 

Med rundering/halsgivning af figurant har jeg haft 100% succes ved at lære hundene at være tæt med figuranten sammen med føreren.

Fig. arbejder på at skabe tilidsforhold og en forventning om at hundens gøen udløser den bedste belønning hunden kan tænke sig imen ser føreren passiv.

 

Først når dette sidder sætter jeg længde på så hunden gradvist, men ret hurtigt, skal løbe ud til fig på ønsket afstand. Hundes mål er alene at få belønning af figuranten og føreren skal komme i 2. række.

 

Endvidere har jeg arbejdet med at den færdige øvelse stort set aldrig øves når først den sidder. F.eks. får hundene ofte ikke lov at gø af figuranten til træning, med de forskelle der naturligvis er på de individuelle hundes behov. Figurantens opgave er at sørge for at hunden ikke får lov at gø ved f.eks. at proppe den med kødboller, bytte bolde med den eller hvad det nu er den aktuelle hund tænder på.

Dette får den effekt, at hunden på konkurrencedagen er meget intens i sin gøen - nu den endelig får lov - og at den gør vedvarende uanset hvor lang tid det tager føreren at komme ud til den.

 

Der er naturligvis også andre måder at arbejde med det på

Link til indlæg
Del på andre sites

nej jeg syntes ikke den mangler: for hvis belønningen falder for at hunden aflevere til hånd så kommer genstanden også ind:-D

Så starter man med hunden foran med genstand i mund og belønner det mange gange, så opsamling 1 m fra fører og hund i sit foran og aflevere så belønning og så videre dvs belønning for sidste led i kæden:-D

jeg har også arbejdet med søgning som "frivillig adfærd dvs genstanden er lagt ud, jeg passerer med vinden kraftig ind med hund i løs line og klikker for at hunden vender mod færten:klap:

Det virker rigtig godt men er lidt omstændig at forklare for ikke klikker folk:5up:

Der er mange veje til målet, men det er i alle tilfælde vigtigt at holde sig for øje at en hund som får lov at styrte planløst rundt uden at den egentlig ved hvad den skal hvis den falder over en genstand den lærer ikke et godt søg.

 

Jeg synes nu stadig det mangler, for hvordan kan hunden aflevere uden at holde fast i genstanden? Ved godt det lyder lidt pernitten...

 

Men da jeg skulle forsøge at baglænskæde det at hente genstanden var det første vi skulle gøre at få hunden til i det hele taget at tage fat i den pokkers ting fra hånden. Og det er altså vanskeligt for nogle hunde, tro det eller lad vær. Joy nægtede indtil den dag at gøre det. Han gik helt i spåner hvis jeg satte mig foran med fx en apportbuk og forventede at han ville tage den i munden.

 

Cassis aflevering(apport) er også igang med en baglænskædning og der er der da også startet med at vi først skal tage os sammen til at have den fjollede ting i munden.

 

Synes bare at der glemmes lidt at det ikke er alle hunde der automatisk tager tingene i munden, og det er trods alt et krav for at den skal kunne aflevere den ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha ha faldt lige over denne gamle video, det er min golden på 5 mdr. Kanvas mageløs.

 

Jeg elsker at træne fri ved fod, jeg bruge balje øvelsen, utallige timer på baglænsgang med kontakt og masser af belønninger.

 

[media]

[/media]

 

Han var da sød engang den gule pony:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes nu stadig det mangler, for hvordan kan hunden aflevere uden at holde fast i genstanden? Ved godt det lyder lidt pernitten...

 

Men da jeg skulle forsøge at baglænskæde det at hente genstanden var det første vi skulle gøre at få hunden til i det hele taget at tage fat i den pokkers ting fra hånden. Og det er altså vanskeligt for nogle hunde, tro det eller lad vær. Joy nægtede indtil den dag at gøre det. Han gik helt i spåner hvis jeg satte mig foran med fx en apportbuk og forventede at han ville tage den i munden.

 

Cassis aflevering(apport) er også igang med en baglænskædning og der er der da også startet med at vi først skal tage os sammen til at have den fjollede ting i munden.

 

Synes bare at der glemmes lidt at det ikke er alle hunde der automatisk tager tingene i munden, og det er trods alt et krav for at den skal kunne aflevere den ;)

 

Jeg tror måske der fokuseres for meget på hvad det er vi vil have hunden til at tage i munden. man kan vælge noget hunden VIL have i munden.

 

For 25 år siden var jeg inde over små stykke armeret vandslange proppet med kogt lever og små pilleglad med godbidder for at få et par hunde til at tage noget i muneden. Begge hunde blev glimrende apportører.

En tredje hund, en gravhund som ingen kunne få til at samle noget op, blev i løbet af - og det er ikke engang løgn - få minutter glad for at samle op udelukkende fordi han blev rost hver gang han kikkede på et tøjdyr som blev droppet foran ham.

 

Så jeg tror såmænd ikke det overses at nogle hunde ikke er de fødte apportører, men med tidens positive læringsmetoder vil langt de fleste hunde kunne blive glade for at samle op og bære.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror måske der fokuseres for meget på hvad det er vi vil have hunden til at tage i munden. man kan vælge noget hunden VIL have i munden.

 

For 25 år siden var jeg inde over små stykke armeret vandslange proppet med kogt lever og små pilleglad med godbidder for at få et par hunde til at tage noget i muneden. Begge hunde blev glimrende apportører.

En tredje hund, en gravhund som ingen kunne få til at samle noget op, blev i løbet af - og det er ikke engang løgn - få minutter glad for at samle op udelukkende fordi han blev rost hver gang han kikkede på et tøjdyr som blev droppet foran ham.

 

Så jeg tror såmænd ikke det overses at nogle hunde ikke er de fødte apportører, men med tidens positive læringsmetoder vil langt de fleste hunde kunne blive glade for at samle op og bære.

 

Tror i bund og grund vi mener det samme, synes bare af og til at ogle glemmer at det ikke er lige naturligt for alle hunde at skulle tage noget i munden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vi snakker om rundering, er der nogen, der har gode råd om, hvordan man får ikke gøende labber til at give hals af figuranten. Den ene er 5 år, den har været trænet i 4. Den kan godt give hals, men gør det ikke i udenbys konkurrencer.

 

Den anden er et år og siger ikke det mindste bjæf, lige meget hvad der sker.

 

For den ældstes vedkommende mangler den altid et par point, for at få oprykningen til A-klassen, og det er rigtigt træls.

 

Den anden er jo ung og ny, men det ville være rart at få den lært en sikker halsgivning.

 

Det er ikke mine hunde, men nogen jeg træner sammen med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vi snakker om rundering, er der nogen, der har gode råd om, hvordan man får ikke gøende labber til at give hals af figuranten. Den ene er 5 år, den har været trænet i 4. Den kan godt give hals, men gør det ikke i udenbys konkurrencer.

 

Den anden er et år og siger ikke det mindste bjæf, lige meget hvad der sker.

 

For den ældstes vedkommende mangler den altid et par point, for at få oprykningen til A-klassen, og det er rigtigt træls.

 

Den anden er jo ung og ny, men det ville være rart at få den lært en sikker halsgivning.

 

Det er ikke mine hunde, men nogen jeg træner sammen med.

 

Bringsel.

 

Mange jagthunde linjer skal være uden lyd, der er bevidst avlet på de lydløse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg også foreslået især til den yngste, men føreren tør ikke. Han kender kun halsgivning, og der er ingen i klubben, der underviser i det.

 

Vi har " omskolet" en toller med den gamles problem til bringsel på 2 mdr. Den er nu A hund. For hunde der ikke bryder sig om at gø er det en befrielse, kun at skulle tage en pind i munden og løbe hjem.

 

Tolleren havde i tre år gøet hjemme, men har aldrig haft vedvarende hals på udebane.

 

Hundeførene var også den første i hans klub der brugt bringsel og var noget skeptisk, han tog på et par kurser med Rene B og træningen gik hurtigt og nu fungere det til konkurrencer

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har " omskolet" en toller med den gamles problem til bringsel på 2 mdr. Den er nu A hund. For hunde der ikke bryder sig om at gø er det en befrielse, kun at skulle tage en pind i munden og løbe hjem.

 

Tolleren havde i tre år gøet hjemme, men har aldrig haft vedvarende hals på udebane.

 

Hundeførene var også den første i hans klub der brugt bringsel og var noget skeptisk, han tog på et par kurser med Rene B og træningen gik hurtigt og nu fungere det til konkurrencer

 

Jeg er også sikker på, det ville være løsningen, især fordi begge hunde er fremragende apportører.

 

Jeg må prøve at overbevise førerne, for de er skeptiske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har kigget lidt på øvelserne i DCH-programmet og synes at de lyder sjovere end DKKs programmer. Ihvertfald klasse c sammenlignet med LP1. Alt det der rundering, feltsøg og apport lyder sjovt, selv om vi ikke kan nogen af delene :genert:

Vi er endnu ikke på et niveau, hvor vi kan stille op til hverken DKKs LP1 eller DCHs klasse c, men jeg forsøgte alligevel at finde ud af hvordan man kommer til DCH konkurrence.

Fandt dog ikke ud af så meget, så har lige et par spørgsmål:

Er der et sted konkurrencer bliver annonceret for hele landet?

Skal man være medlem af en dch-klub for at stille op?

Jeg har kigget lidt på klubberne på sjælland. Har i erfaringer med nogen af dem og er nogen bedre end andre? (Bor i københavn, så Holbæk, Lolland og Bornholm er ikke så interessante for mig).

 

Er man velkommen som tilskuer til sådan en dch-konkurrence? Det kunne være meget rart at se hvad det går ud på inden man går i gang med træningen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har kigget lidt på øvelserne i DCH-programmet og synes at de lyder sjovere end DKKs programmer. Ihvertfald klasse c sammenlignet med LP1. Alt det der rundering, feltsøg og apport lyder sjovt, selv om vi ikke kan nogen af delene :genert:

Vi er endnu ikke på et niveau, hvor vi kan stille op til hverken DKKs LP1 eller DCHs klasse c, men jeg forsøgte alligevel at finde ud af hvordan man kommer til DCH konkurrence.

Fandt dog ikke ud af så meget, så har lige et par spørgsmål:

Er der et sted konkurrencer bliver annonceret for hele landet?

 

Det sker internt, da DcH er opdelt i kredse og man konkurrerer i egen kreds

 

Skal man være medlem af en dch-klub for at stille op?

 

 

Ja i DcH's programmer. Jeg er usikker på om man kan komme udefra til fællesprogrammerne

 

Jeg har kigget lidt på klubberne på sjælland. Har i erfaringer med nogen af dem og er nogen bedre end andre? (Bor i københavn, så Holbæk, Lolland og Bornholm er ikke så interessante for mig).

 

Der vil altid være forskelle mellem de enkelte klubber da der er en vis egenstyring.

Jeg vil foreslå du tager ud og kikker på træningen

 

Er man velkommen som tilskuer til sådan en dch-konkurrence? Det kunne være meget rart at se hvad det går ud på inden man går i gang med træningen :mrgreen:

 

Ja, det er man. Konkurrencerne foregår som regel på offentlige arealer som skoler o. lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det sker internt, da DcH er opdelt i kredse og man konkurrerer i egen kreds

Der bliver jeg nødt til at rette, for det er ikke korrekt. ALLE konkurrencer skal fra januar 2011 slås op på DcH Online tilmelding, og det er derfor muligt at følge med i hvilke konkurrencer der foregår over hele landet. Man kan heller ikke melde sig til en konkurrence uden at gøre det gennem DcH-tilmeld(eller, jo, det kan man, men man må ikke).

Samtidigt er en del konkurrencer efterhånden blevet landsdækkende, hvilket betyder at en hund fra Sjælland sagtens kan deltage i en konkurrence i Jylland, hvis konkurrence vel og mærke er landsdækkende. Jeg har bl.a. en klubkammerat der tog hele turen fra Sydsjælland til Dronninglund for at redde sin DM-udtagelse. Og min far har flere gange været over bæltet for at se om det kunne lykkes at få hevet en oprykning til E-klassen hjem.

Jeg ved dog at det ikke altid er lige populært at sjællænderne smutter over til Jylland, for nogle gange er der rigtig mange med fra Sjælland, hvis man ser på deltagerantallet.

Redigeret af Camilse
tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor... Det kommer sig af at nogle hundeførere i Jylland befinder sig tættere på konkurrenceafholdene klubber i nabokredsene end på de konkurrenceafholdene klubber i deres egne kredse. Derfor er der blevet åbnet op for de landsdækkende.

 

Men jyderne og fynboerne kan jo bare tage den anden vej til vores landsdækkende. Det står dem jo frit for :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er Cassis bringsel på vej. Min far forsøgte ellers at få hende til at gø ved at tænde hende, men hun kunne slet ikke klare den måde det blev gjort på. Hun blev meget usikker og skyndte sig hen til mig. Jeg lærte så samtidigt at hun skal se at lege med andre mennesker end kun mig, for hun søger mig hele tiden. Det er jo både godt og skidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...