Hop til indhold

Det gode hvalpehold


Lykkeliv
 Share

Recommended Posts

Jeg er blevet overtalt til at starte et fortsætter hvalpehold op. Det bliver et kort forløb med 6 kursister, det kommer til at foregå indendøre og skal køre frem mod december.

 

Jeg føler mig godt rusten udi hvalpe, da jeg har kørt lydigheds og klikkerkurser i nogen tid nu, hvorfor jeg savner input og inspiration.

 

Hvad tegner et godt hvalpehold hos dig? Øvelser, mængden af teori vs. praksis osv. Hilfe :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine to tidligere hvalpehold fortsatte begge som unghunde, så noget må være gået rigtigt!

Jeg tror at en rimelig uhøjtidelig tilgang til det er at foretrække.. De fleste havde haft hund før, så jeg kunne undlade meget af det der basic forståelse.

 

Jeg tror det vigtigste er at man varierer øvelserne, så der er en masse sjovt og knap så meget "lydighed"

Så har jeg lavet selvtillidsøvelser (gåture på sære underlag, tunnel og diverse)

Nogle gange har jeg ladet dem bytte hund, for at få forståelse for at der er så stor forskel på den måde man træner hund på..

Teori skal helst være riiimelig minimalt har jeg erfaret, også selvom jeg ELSKER teorien - men det er efterhånden min erfaring at folk ikke kan klare så meget af det.

 

Jeg tror det vigtigste er, at man ikke kører det surt. Det må ikke blive kedeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Enig, enig, enig med Tweesa:mrgreen:

 

Mærkelige underlag, tunnel, elefant, pote/snude target er gode øvelser, kontakt øvelse ( Den med godbidderne i hænderne) er også super duper.

 

Det at bytte hund giver SÅ meget, i hvert fald lærte jeg meget af at bytte hund på et hold vi var på...

 

En masse indkalds træning:5up:

 

Belønne med legetøj

 

Små simple øvelser såsom sit, dæk, stå..

 

Der var også fri leg

 

Det er i hvert fald lidt ala det vi var igennem på vores hvalpe motivations hold dengang Caia var bette vaps.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig, enig, enig med Tweesa:mrgreen:

 

Mærkelige underlag, tunnel, elefant, pote/snude target er gode øvelser, kontakt øvelse ( Den med godbidderne i hænderne) er også super duper.

 

Det at bytte hund giver SÅ meget, i hvert fald lærte jeg meget af at bytte hund på et hold vi var på...

 

En masse indkalds træning:5up:

 

Belønne med legetøj

 

Små simple øvelser såsom sit, dæk, stå..

 

Der var også fri leg

 

Det er i hvert fald lidt ala det vi var igennem på vores hvalpe motivations hold dengang Caia var bette vaps.

 

Også enig med Tweesa - det må ikke være for lydighedsagtigt - læringen skal "leges" ind :-D

 

Det CCC skriver, var jeg også igennem med Nana og det var rigtig sjovt.

 

Til det fremhævede:

 

Elefanten er bare så god til senere brug - mange ting bliver lettere, hvis man vil træne videre.

At Nana lærte snude og pote target, har jeg været meget glad for - især fordi hun ikke er så glad for fremadsendelse, har det hjulpet mig meget at kunne bruge potetarget - så forstår hun det bedre.

 

 

OG ISÆR BELØN MED LEGETØJ - det ville jeg sådan ønske at min hvalpe og forsætter træner havde lært os. Det ville have gjort agility meget lettere ( hun er dog ved at lære det :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Også enig med Tweesa - det må ikke være for lydighedsagtigt - læringen skal "leges" ind :-D

 

Det CCC skriver, var jeg også igennem med Nana og det var rigtig sjovt.

 

Til det fremhævede:

 

Elefanten er bare så god til senere brug - mange ting bliver lettere, hvis man vil træne videre.

At Nana lærte snude og pote target, har jeg været meget glad for - især fordi hun ikke er så glad for fremadsendelse, har det hjulpet mig meget at kunne bruge potetarget - så forstår hun det bedre.

 

 

OG ISÆR BELØN MED LEGETØJ - det ville jeg sådan ønske at min hvalpe og forsætter træner havde lært os. Det ville have gjort agility meget lettere ( hun er dog ved at lære det :mrgreen:)

 

Så enig:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh ja den er god - den er jeg også begyndt at praktisere meget mere - at belønne med legetøj! Det er liiidt svært for folk at forstå, men jeg forsøger at lære dem at ikke al belønning er godbidder - hvis hunden trækker, og man følger med, er det jo sådan set også en belønning i sig selv, for at trække.

Det kan de fleste godt se..

 

På unghunde holdet belønner vi også med at man må komme ud og snuse i det høje græs..

 

Mine hvalpe kommer igennem:

Sit - dæk - hund i ro/håndtering - masser af indkald - selvtillidssjov - tricks - frit følge - kontakt - søge/finde - afbinding - leg - nej - target (masser) - baljeøvelsen - fingertarget - forsøg på at frishape ting - selvkontrolsøvelser - af og til leg mellem passende størrelser hunde - spor - og.. meget mere sikket!

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh ja den er god - den er jeg også begyndt at praktisere meget mere - at belønne med legetøj! Det er liiidt svært for folk at forstå, men jeg forsøger at lære dem at ikke al belønning er godbidder - hvis hunden trækker, og man følger med, er det jo sådan set også en belønning i sig selv, for at trække.

Det kan de fleste godt se..

 

På unghunde holdet belønner vi også med at man må komme ud og snuse i det høje græs..

 

Mine hvalpe kommer igennem:

Sit - dæk - hund i ro/håndtering - masser af indkald - selvtillidssjov - tricks - frit følge - kontakt - søge/finde - afbinding - leg - nej - target (masser) - baljeøvelsen - fingertarget - forsøg på at frishape ting - selvkontrolsøvelser - af og til leg mellem passende størrelser hunde - spor - og.. meget mere sikket!

 

Nårh ja - og så kommer de jo også på bytur!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer lidt an på aldersgruppen, da det jo er et fortsætterhold. Hvad har de lært før...

 

Jeg går ud fra, det er familiehunde der er tale om:

Praktiske strategier (og flere af dem) til at komme godt ud af uønskede situationer f.eks. på gaden, ved hundemøder, forskrækkelser mv.

 

Afreaktion efter ubehagelige oplevelser

 

Afledning

 

Beløn efter situationen/forskellige belønningsformer f.eks. en aktivitet som belønning, fart og tempo som belønning, "belønningsfelt"...

 

Ro og afslappethed på trods af aktivitet omkring hvalpen

 

Eskursion(er) eller træning på ny plads hver gang

 

Effektivt stopsignal/fornuftig grænsesætning

 

Den gode kontakt/fokus/koncentration

 

Hundeejer får proppet munden med "hold kæft bolcher, kanelgifler eller andet så h*n ikke kan tale hvalpen ihjel, men oplever værdien af "stilhed" i træningen =fokus og koncentration

 

Aktivering indenfor: Næsearbejde, problemløsning, kropskontrol mv med udgangspunkt i den individuelle hvalps og ejers relation/behov

 

Samarbejde gennem "hvad vil du gøre?" ala klikkertræning eller som klikkertræning

 

Indkald

 

Gå uden at trække

 

Hilsetræning samt passeringstræning

 

At træne med hvalpen uden line på

 

Leg/omgang med passende hvalpe på holdet

 

Hvis ikke allerede introduceret: Lydkassen og andre oplevelseskasser = kasser med genstande i forskellige kategorier f.eks. lyde fra genstande som hvalpen oplever giver lyd når den rører ved dem for at finde godbidder mellem genstandene. God "vaccination" mod senere lydforskrækkelse

 

Indlæringsteori, alm hundeadfærd, forebyggelse af problemer, "lømmelalderen" mv

Link til indlæg
Del på andre sites

Bytur, og prøve ligge øvelserne så de kan se meningen med det i real life

 

F,eks. har jeg nogle gange gjort det at når de skal gå pænt så foregår det ud langs hegnet rundt på hele pladsen så det bliver så ens med deres normale lufte ture hvor hunden gerne må snuse og ikke skal gå og tilbyde kontakt.

 

Nej øvelsen er blev til mad som ligger på tallerkener skåle forskelligt slags underlag også bare græs og så skal de gå forbi de forstyrelser .

 

Stå øvelsen hvor de skal tørre poter med håndklæde

 

Indkald på mange forskellige varierede måder så hundene ikke kun kender indkaldet på træningspladsen.

 

intro til tricks og prøve lære kusisterne selv at dele en øvelse op i momenter så de kan prøve lege med nye øvelser hjemme selv.

 

Ankomme roligt på trænings pladsen.

 

Teori desværre ikke så meget men har også bare erfaret at det ikke det de suger til sig, så det skal være god gammeldags dansk med humor ikke for mange fagord og så få det med i træningen med deres hund så de ser en mening med det ...

 

og enige med alle de andre... :mrgreen:

 

Uhh det er det jeg elsker ved begynder holdene der er så mange muligheder for at variere øvelserne så det ikke bliver det samme hver gang kun fantasien sætter grænser :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi mennesker blev til intro-aften sat sammen 2 og 2 og så skulle vi klikkertræne vores makker til nogle bestemte ting. Det var egentlig lidt sjovt selv at prøve hvor svært det er at skulle gætte sig frem, vi måtte selvfølgelig ikke sige noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Vi mennesker blev til intro-aften sat sammen 2 og 2 og så skulle vi klikkertræne vores makker til nogle bestemte ting. Det var egentlig lidt sjovt selv at prøve hvor svært det er at skulle gætte sig frem, vi måtte selvfølgelig ikke sige noget.

 

Hvor er det I træner henne? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi mennesker blev til intro-aften sat sammen 2 og 2 og så skulle vi klikkertræne vores makker til nogle bestemte ting. Det var egentlig lidt sjovt selv at prøve hvor svært det er at skulle gætte sig frem, vi måtte selvfølgelig ikke sige noget.

Den lavede jeg også altid med mine hvalpehold. Og har lavet den et par gange med klikkerfolket også. Det er altid god sjov :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

klikker elgen lavede jeg også dog i to versioner havde på forhånd spurgt en af kursisterne som jeg kendte godt om det var okay, for i den ene version var det en visning af positiv straf hver gang hun lavede fejl gik forkert så fik hun en med avisen over skulderen det synes folk var enormt sjov men kunne godt se logikken i det og vidste godt hvilken metode de ville vælge til deres hund og det var ignoreringen og den tolmodige fører.. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg ikke træner, så jeg svarer altså bare ud fra, hvad jeg som hundeejer gerne vil have, der bliver arbejdet med:-D:

- indkald (evt med forstyrrelser, hvis hunden er nået dertil)

- lineføring (noget jeg selv ville ønske, vi havde trænet mere, da jeg vægter det højt pga min hunds størrelse)

- stationære positioner med tid og forstyrrelser

- elefanten

Og så er der jo mange andre øvelser, afhængig af hvad man ønsker at fortsætte med - da jeg ikke skal gå til agility, så er der visse øvelser, som jeg personligt ikke gider bruge krudt på, men som andre føler er nødvendige. Ovenstående er bare, hvad jeg synes er vigtigst ifht min hund:-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg ikke træner, så jeg svarer altså bare ud fra, hvad jeg som hundeejer gerne vil have, der bliver arbejdet med:-D:

- indkald (evt med forstyrrelser, hvis hunden er nået dertil)

- lineføring (noget jeg selv ville ønske, vi havde trænet mere, da jeg vægter det højt pga min hunds størrelse)

- stationære positioner med tid og forstyrrelser

- elefanten

Og så er der jo mange andre øvelser, afhængig af hvad man ønsker at fortsætte med - da jeg ikke skal gå til agility, så er der visse øvelser, som jeg personligt ikke gider bruge krudt på, men som andre føler er nødvendige. Ovenstående er bare, hvad jeg synes er vigtigst ifht min hund:-D.

 

 

Det er også rigtig tit det jeg høre fra mine kursister at det er det de ønsker.. - og forstår dem godt det er også nogle af de ting jeg vægter højst i mit familie liv med hundene når vi bare har alm dagligdag herhjemme..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er igang med mit første hvalpehold - og synes nu at jeg er ved at komme lidt efter det. Jeg kører, som tweesa, en lidt uhøjtidelig tilgang til det. De bliver ikke pacet frem mod LP eller rally. Lige nu arbejder vi bare på at få nogle basiskompetencer på plads - og i det bliver der flettet ting som præcisionsplads osv. Så det ikke bare bliver lal, men så de kan se at de kommer videre med det...

 

Når de kommer på unghundehold får de lov til at snuse til LP og rally - og kan så forhåbentlig vælge vej efter det :)

 

Jeg har kørt 2 x teori: Træningsteknik og hundesprog... Det fungerede rigtig fint synes jeg.

 

Der er selvfølgelig bytur inkluderet. Og en spordag, som jeg har stjålet ideen til af LL :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er igang med mit første hvalpehold - og synes nu at jeg er ved at komme lidt efter det. Jeg kører, som tweesa, en lidt uhøjtidelig tilgang til det. De bliver ikke pacet frem mod LP eller rally. Lige nu arbejder vi bare på at få nogle basiskompetencer på plads - og i det bliver der flettet ting som præcisionsplads osv. Så det ikke bare bliver lal, men så de kan se at de kommer videre med det...

 

Når de kommer på unghundehold får de lov til at snuse til LP og rally - og kan så forhåbentlig vælge vej efter det :)

 

Jeg har kørt 2 x teori: Træningsteknik og hundesprog... Det fungerede rigtig fint synes jeg.

 

Der er selvfølgelig bytur inkluderet. Og en spordag, som jeg har stjålet ideen til af LL :mrgreen:

 

Jeg har flettet teori og hundesprog sammen - dem der kommer, er som regel bare familier, der gerne vil lave noget med hunden.. De vil ikke synes om at skulle møde to gang uden hund.

Så de får lightudgaven og det virker faktisk ret fint - masser af billeder og video.. Det spiller!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har flettet teori og hundesprog sammen - dem der kommer, er som regel bare familier, der gerne vil lave noget med hunden.. De vil ikke synes om at skulle møde to gang uden hund.

Så de får lightudgaven og det virker faktisk ret fint - masser af billeder og video.. Det spiller!

 

Mit show er bare ikke light, og har været koblet sammen før - det bliver bare for langt... Desværre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit show er bare ikke light, og har været koblet sammen før - det bliver bare for langt... Desværre.

 

Det er det der ikke ville gå her xD De ville virkelig være trætte af det - så jeg har været nødt til at gøre det light. Jeg kunne jo tale i TIMEvis - men det er ikke det de er der for, det ved jeg jo..

De er der den ene time om ugen for at arbejde med deres hund - så pøser jeg på med teori og hundesprog light den ene aften, og sætter det i kontekst ude på banen alle de andre aftener..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er iøvrigt næsten det sværeste ved de der hvalpehold - at acceptere at folk ikke er så nørdede som mig! At nogle ikke gider lave tricks med deres hund, for det er ikke det den skal bruges til..

Det betyder jo ikke at hunden har et forfærdeligt liv at all - det er bare.. på en anden facon end hos mig.

Ih det har taget mig laaaang tid at acceptere det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er det der ikke ville gå her xD De ville virkelig være trætte af det - så jeg har været nødt til at gøre det light. Jeg kunne jo tale i TIMEvis - men det er ikke det de er der for, det ved jeg jo..

De er der den ene time om ugen for at arbejde med deres hund - så pøser jeg på med teori og hundesprog light den ene aften, og sætter det i kontekst ude på banen alle de andre aftener..

 

Jeg ved heller ikke om den fortsætter med at gå. Det var et forsøg i år - "problemet" er lidt at det er mit show, men der er en anden instruktør inde over når jeg holder oplæggene. Og denne har en tendens til at køre det lidt ud af en tangent.... Jeg tror sagtens jeg kunne lave et kombineret oplæg med den info de skulle have, såfremt jeg var alene...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er iøvrigt næsten det sværeste ved de der hvalpehold - at acceptere at folk ikke er så nørdede som mig! At nogle ikke gider lave tricks med deres hund, for det er ikke det den skal bruges til..

Det betyder jo ikke at hunden har et forfærdeligt liv at all - det er bare.. på en anden facon end hos mig.

Ih det har taget mig laaaang tid at acceptere det..

 

Ja der er jeg heldigt stillet med mit første hold, men der skal nok komme kursister som lige præcis ikke vil lave trick med hvalpen eller lignende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...