Hop til indhold

Agression/sterilisation


Thorvald
 Share

Recommended Posts

Jeg har snakket/skrevet med 2 dyrlæger, og de er ikke enige. Spørgsmålet var om sterilisation kan afhjælpe agression overfor vores anden hund. Den ene dyrlæge mener, at sterilisation ikke hjælper på nervøs/agressiv adfærd. Den anden dyrlæge mener, at det hjælper. Vil gerne høre jeres mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tæve er en lhasa apso på 8 år. Hund nummer 2 er en pekingeser hanhvalp på snart 7 mdr. De har boet sammen siden hvalpen var 11 uger gammel. Hun har kun vist lidt interesse for hvalpen, men siden den sidste løbetid har der kun været afvisende og aggressiv adfærd overfor hvalpen. Da løbetiden var uregelmæssig, fik jeg tæven tjekket på dyrehospital. Der talte jeg med dyrlægen om tævens adfærd og han anbefalede sterilisation af tæven samt at jeg ikke fik neutraliseret min hanhvalp. Han mente, at det kunne gøre hundene mere ligeværdige.

Fra en anden dyrlæge har jeg så fået vurderingen, at sterilisation vil ikke hjælpe på aggressiv adfærd. Jeg har hørt og læst en del positive ting om sterilisering. At undgå fremtidige løbetider og evt. sygdom vil være positivt for min tæve, men kan det hjælpe til lidt venlig adfærd overfor hvalpen? Som tingene er ligenu er det adskillelse og samvær under opsyn. Hvalpen har lært lektien om at holde afstand.....næsten....for han vil da gerne lige sige hej, når de bliver ført sammen, men min tæve vil ikke sige hej. Hun skynder sig op på trappen, hvor hvalpen ikke kan nå hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tæve er en lhasa apso på 8 år. Hund nummer 2 er en pekingeser hanhvalp på snart 7 mdr. De har boet sammen siden hvalpen var 11 uger gammel. Hun har kun vist lidt interesse for hvalpen, men siden den sidste løbetid har der kun været afvisende og aggressiv adfærd overfor hvalpen. Da løbetiden var uregelmæssig, fik jeg tæven tjekket på dyrehospital. Der talte jeg med dyrlægen om tævens adfærd og han anbefalede sterilisation af tæven samt at jeg ikke fik neutraliseret min hanhvalp. Han mente, at det kunne gøre hundene mere ligeværdige.

Fra en anden dyrlæge har jeg så fået vurderingen, at sterilisation vil ikke hjælpe på aggressiv adfærd. Jeg har hørt og læst en del positive ting om sterilisering. At undgå fremtidige løbetider og evt. sygdom vil være positivt for min tæve, men kan det hjælpe til lidt venlig adfærd overfor hvalpen? Som tingene er ligenu er det adskillelse og samvær under opsyn. Hvalpen har lært lektien om at holde afstand.....næsten....for han vil da gerne lige sige hej, når de bliver ført sammen, men min tæve vil ikke sige hej. Hun skynder sig op på trappen, hvor hvalpen ikke kan nå hende.

 

Hvordan har hun det generelt med andre hunde?

 

Hvor længe siden er det hun var i løbetid? kan der være tale om falsk drægtighed?

 

Har hun frit fået lov til at opdrage hvalpen?

 

Det dyrlægen siger om ligeværdige hunde gælder hunde af samme køn. Det er yderst sjældent der er problemer mellem to hunde på dine hundes alder og kønssammensætning. De burde også som de asiater de begge er kunne "forstå" hinanden godt og derfor leve i harmoni.

 

Hvad fandt dyrlægen ud af omkring hormonerne?

 

Hvis du har mulighed for det, kan jeg anbefale dig en snak med dyrlæge og alt. dyrlæge Gudrun Frantsen i Rønde. Hun kan fortælle om og behandle hormonelle ubalancer hos hundene. Hun har desværre orlov til 1. november.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Prøv en kemisk! det har vi haft STOR fornøjelse af!!! - og træningen i perioden har nu givet pote!!:engel:

 

argh.. okay.. ser nu at det var tæven som havde agrresiviteten og ikke hannen - så var mit råd om kemisk ikke så godt et råd!.. sorry

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej ninjamor, .

 

Min tæve havde 2 gode hundevenner.....begge neutraliserede hanhunde. Desværre døde begge hunde i foråret. Den ene af hundene var min. Jeg købte derfor en ny hund, fordi jeg mente, at det var det bedste for alle parter. Min tæve var glad for sine venner.....hun var dog bossen. Hun er interesseret når det gælder hanhunde, men ved tæver kan hun godt virke agressiv.

Min tæves løbetid var i juli/aug. Falsk drægtighed blev diskuteret med dyrlæge i september i forbindelse med, at tæven blev ultralydscannet. Det kunne ikke udelukkes, men det eneste jeg kan basere det på, er tævens tiltagende afvisende adfærd overfor hvalpen. Overfor mig har hun virket lidt mindre glad.

Jeg har prøvet at lade min tæve stå for opdragelsen....men....vi fik en uheldig start. I den første uge lavede hun et umotiveret angreb på hvalpen, og jeg måtte haste afsted til vagtdyrlæge. Heldigvis kunne det fikses uden varige men. Dyrlægen bad mig om at betragte episoden som et uheld....og ellers holde opsyn/adskillelse...samt fjerne alt, der kunne provokere til strid. Således kører det også i dag, men jeg prøver så vidt det er muligt at give dem frie tøjler. Det kan være lidt af en balancegang.......

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej ninjamor, .

 

Min tæve havde 2 gode hundevenner.....begge neutraliserede hanhunde. Desværre døde begge hunde i foråret. Den ene af hundene var min. Jeg købte derfor en ny hund, fordi jeg mente, at det var det bedste for alle parter. Min tæve var glad for sine venner.....hun var dog bossen. Hun er interesseret når det gælder hanhunde, men ved tæver kan hun godt virke agressiv.

Min tæves løbetid var i juli/aug. Falsk drægtighed blev diskuteret med dyrlæge i september i forbindelse med, at tæven blev ultralydscannet. Det kunne ikke udelukkes, men det eneste jeg kan basere det på, er tævens tiltagende afvisende adfærd overfor hvalpen. Overfor mig har hun virket lidt mindre glad.

Jeg har prøvet at lade min tæve stå for opdragelsen....men....vi fik en uheldig start. I den første uge lavede hun et umotiveret angreb på hvalpen, og jeg måtte haste afsted til vagtdyrlæge. Heldigvis kunne det fikses uden varige men. Dyrlægen bad mig om at betragte episoden som et uheld....og ellers holde opsyn/adskillelse...samt fjerne alt, der kunne provokere til strid. Således kører det også i dag, men jeg prøver så vidt det er muligt at give dem frie tøjler. Det kan være lidt af en balancegang.......

 

Det er ikke helt almindeigt at en voksen tæve , som ellers godt kan begå sig blandt andre (han)hunde ikke accepterer en hvalp, der plejer at være traumer elle sygdom/smerte involveret.

 

En falsk drægtighed passer med tidspunktet for sidste løbetid, men hvis hun akdrig rigtigt har kunnet med hvalpen, ville jeg få hende undersøgt og gerne af en kiropraktor der jo har andre muligheder for at opdage skader/smerter end dyrlægen har.

 

Hvad er dyrlægens konklusion på de uregelmæsige løbetider?

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv en kemisk! det har vi haft STOR fornøjelse af!!! - og træningen i perioden har nu givet pote!!:engel:

 

Kan kun fraråde kemisk kastrering (begge køn), bivirkningerne er for store!

 

Jeg har ikke den store erfaring i sterilisering af tæver, men synes ikke det har nogen som helst adfærdsmæssig virkning. Vil alligevel anbefale det, især hvis du også har en hanhund, du undgår underlivsbetændelse og tæven slipper for humør-svingningerne, samt hanhunden skal ikke lide under løbetiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Kan kun fraråde kemisk kastrering (begge køn), bivirkningerne er for store!

 

Jeg har ikke den store erfaring i sterilisering af tæver, men synes ikke det har nogen som helst adfærdsmæssig virkning. Vil alligevel anbefale det, især hvis du også har en hanhund, du undgår underlivsbetændelse og tæven slipper for humør-svingningerne, samt hanhunden skal ikke lide under løbetiden.

 

Ja jeg har så kun en god erfaring med den kemiske! - ingen bivirkninger her - kun til den positive side da!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo to tæver her, som endda er helsøskende. Den ene er steriliseret (operativt), den anden er intakt. Adfærdsmæssigt er der ikke noget at sige til fordel for den ene eller den anden, generelt er der ingen af dem der fungerer virkelig godt pga tvivlsomt opdræt og dårlig prægning.

Til gengæld fungerer de to tæver rigtig fint sammen, og her er det den intakte tæve der er ranghøjest, så den sag er afgjort. Det kunne der komme et problem ud af hvis de begge havde været intakte, i og med at de er lige gamle. Men det behøver ikke at gå sådan.

 

Kemisk kastration af hanhunde har jeg ikke noget godt at sige om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej ninjamor,

jeg forstår heller ikke min tæves adfærd, og jeg har ikke rigtigt fundet på nettet, som evt. kan hjælpe mig. Min tæve har ikke været udsat for nogen ulykke eller anden ubehagelighed. Hun virker ganske opvakt, når det drejer sig om at lære naboens neutraliserede labrador hanhund at kende. De er adskilt af et stakit og en skrænt og ser ikke hinanden så ofte, men igår og i dag har de haft kontakt. I går skete der så det, at min hvalp også ville hilse på naboens hund. Min mand hører stridigheder og løber hen til hundene. Min tæve har fået hvalpen ned på ryggen og min mand skal råbe et par gange før tæven stopper. Hvalpen var også sur, men havde overgivet sig. I dag da naboens hund kiggede forbi, blev hvalpen ved min side, og nøjes med at kigge på, imens tæven hilste på naboens hund.

Min tæve virker frisk, spiser godt og er opvakt på sine gåture. Det er bare som om alt der har med hvalpen at gøre...ja det vil hun bare ikke. Er det muligt, at hun ikke kan lide hvalpen og aldrig kommer til det? Jeg har hørt, at man ikke kan tvinge hunde ind i et ægteskab, medmindre de selv vil det.

Min dyrlæge talte om alle de problemer, som en aldrende tæve kan løbe ind i, samt at min tæves uregelmæssig løbetid var en alarmklokke.....men at hun altså ligenu var sund......men sterilisation var vejen frem og løsningen på den aggressive adfærd. Dyrlægen nævnte ikke noget om baggrunden for uregelmæssig løbetid.....og nu føler jeg mig lidt dum....fordi jeg ikke spurgte om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej ninjamor,

jeg forstår heller ikke min tæves adfærd, og jeg har ikke rigtigt fundet på nettet, som evt. kan hjælpe mig. Min tæve har ikke været udsat for nogen ulykke eller anden ubehagelighed. Hun virker ganske opvakt, når det drejer sig om at lære naboens neutraliserede labrador hanhund at kende. De er adskilt af et stakit og en skrænt og ser ikke hinanden så ofte, men igår og i dag har de haft kontakt. I går skete der så det, at min hvalp også ville hilse på naboens hund. Min mand hører stridigheder og løber hen til hundene. Min tæve har fået hvalpen ned på ryggen og min mand skal råbe et par gange før tæven stopper. Hvalpen var også sur, men havde overgivet sig. I dag da naboens hund kiggede forbi, blev hvalpen ved min side, og nøjes med at kigge på, imens tæven hilste på naboens hund.

Min tæve virker frisk, spiser godt og er opvakt på sine gåture. Det er bare som om alt der har med hvalpen at gøre...ja det vil hun bare ikke. Er det muligt, at hun ikke kan lide hvalpen og aldrig kommer til det? Jeg har hørt, at man ikke kan tvinge hunde ind i et ægteskab, medmindre de selv vil det.

Min dyrlæge talte om alle de problemer, som en aldrende tæve kan løbe ind i, samt at min tæves uregelmæssig løbetid var en alarmklokke.....men at hun altså ligenu var sund......men sterilisation var vejen frem og løsningen på den aggressive adfærd. Dyrlægen nævnte ikke noget om baggrunden for uregelmæssig løbetid.....og nu føler jeg mig lidt dum....fordi jeg ikke spurgte om det.

 

Naturligvis vil der være hunde som bare ikke kan lide hinanden, men en voksen tæve kan stort set forme en hanhvalp som hun vil, derfor burde der, teoretisk, ikke være disse problemer.

 

Sterilisation vil naturligvis hjælpe hvis der er rod i hormonerne og det er dette der er årsagen til aggressionen, da hun så bliver stabil, men egentlig aggressivitet kan også blive forværret af sterilisationen.

Tag en fordybende samtale med din dyrlæge og bed evt om en statistik du kan hælde dig til.

Jeg ville også, før sterilisation, sikre mig at tæven fik taget blodprøve så hendes hormonstatus blev tjekket.

 

Uanset er det væsentligt for at sikre den bedste virkning, at en evt. sterilisation foretages i en rolig hormonperiode dvs lige mellem to løbetider hvilket kan være vanskeligt hvis hun ikke løber regelmæssigt. Dette altså hvis hun er rask. Ved ubalancer i hormonerne kan man naturligvis ikke få denne regelmæssighed.

 

Min cairntæve blev steriliseret pga, sygdom og hendes humør ændredes ikke til det værre. Hun blev dog genstand for uønsket opmærksomhed fra andre hunde efterfølgende, da hendes duft ændrede sig og sikkert gjorde andre hunde nysgerrige efter at finde ud af hvad de stod overfor. Den opmærksomhed brød hun sig ikke om

Link til indlæg
Del på andre sites

RENt medicinsk vil jeg også tro at din tæve nok har bedst af sterilisation.. det er langt fra sikkert at det hjælper på deres forhold, men til gengæld tror jeg heller ikke det kan blive værre..

De lyder ikke til at have det ret godt sammen simpelthen. Måske deres forhold kan forbedres ved at tæven hjælpes til at se nogle indtægter ved hvalpen.

 

Min gamle tæve blev steriliseret som 9 årig pga uregelmæssighed bla og hun er kun blevet blevet blidere!

Hun har så altid været en mild hund, hvis aggressive adfærd overfor nogle fremmede hunde skyldtes frygt og usikkerhed.

Hun tiltrækker sig ikke mere opmærksom fra andre hunde end før, snarere tværtimod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...