Hop til indhold

Leg med sig selv - skal jeg rose?


JeanetteH
 Share

Recommended Posts

Gæst Chocolate Labrador

Hej :-) ved ikke om du kan bruge min erfaring. Da vi fik berta var hun uber forsigtig. Troede hun skulle dø hvis hun stak hovedet i en legekasse (med legetøj, godbidder osv, tyggeting) men med masser af stille men opmuntrende ros leget hun nu meget. Fx ros for at holde i et tov sammen, så ros når vi trækker lidt osv osv og i løbet af kort tid - måske 3-4 uger begyndte hun selv at springe ud i det inkl at lege med favoritterne selv. Og ja tov- leg er der nogen som mener er no go med en lab ifht evt træning. Men hvis hun ikke skal med på jagt ville jeg blæse stort på det. Den eneste "regel" jeg håndhæver er at der ikke skal leges vildt indenfor. Og det bremser ikke berta i generelt at lege.

 

Kommer Luna med ting osv som hun vil vise???

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke, jeg er så forsigtig..

 

Enten sidder hun og glor på mig som om jeg er skingrende sindssyg og forsøger jeg at involvere hende, så betyder det tæsk:roll:

 

Hun ville sikkert falde død om, hvis jeg brølede:genert:

 

Nej, dygtig betyder ikke nødvendigvis godbid, men jo, så godt som... Men jeg bruger ofte "super"

 

Må hellere slå fast (hahaha dårlig humor), at jeg ALDRIG har slået Luna..

 

I den situation ville jeg - det er svært at beskrive :hmm: - først snakke lidt roligt opmuntrende til hende: "hvor er den fiiiiiin!" Du er så dyyyyyygtig!" - holde øje med kropssproget, som regel vil hunden logre. Så ville jeg læne mig lidt tilbage og vende siden halvt til, smaske lidt og kigge ned (får som regel hunden til at tage et skridt fremad eller prøve at stikke legetøjet op i ansigtet på én). Først derefter ville jeg prøve at røre let ved legetøjet uden at tage fat eller trække, måske ae hunden på brystet medens den har legetøjet i munden, for at få den til at føle sig tryg ved at have et legetøj og samtidig være i nærkontakt - kommer an på hvilken type berøring Luna kan lide.

Men det ligner måske noget du har prøvet før?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har selv været så heldig at Amocca allerede inden jeg fik Puma fortalte mig om hvor vigtigt at det er at hunden både kan lege med sig selv og dens ejer, det er jeg utrolig glad for i dag og kan bruge leg på lige fod med godbidder. Men jeg synes du skulle se om ikke du kunne finde den bog, for den fokusere nemlig også på voksne hunde som aldrig har lært det :)

 

Det er jo netop der, jeg har slået fejl, hvis man kan sige det.. Luna er min første hund og der er mange ting, jeg ikke har tænkt over.. Og blev bange for lydene når hunde legede:oops: DET har jeg så lært, da jeg i 2006 besluttede at leg med andre hunde var vigtigere end vores (r*vsyge) træning i DcH.. Dog er der kun en hund, der kan trække hende op.. Ellers bakker hun bare væk

 

Hej :-) ved ikke om du kan bruge min erfaring. Da vi fik berta var hun uber forsigtig. Troede hun skulle dø hvis hun stak hovedet i en legekasse (med legetøj, godbidder osv, tyggeting) men med masser af stille men opmuntrende ros leget hun nu meget. Fx ros for at holde i et tov sammen, så ros når vi trækker lidt osv osv og i løbet af kort tid - måske 3-4 uger begyndte hun selv at springe ud i det inkl at lege med favoritterne selv. Og ja tov- leg er der nogen som mener er no go med en lab ifht evt træning. Men hvis hun ikke skal med på jagt ville jeg blæse stort på det. Den eneste "regel" jeg håndhæver er at der ikke skal leges vildt indenfor. Og det bremser ikke berta i generelt at lege.

 

Kommer Luna med ting osv som hun vil vise???

 

Luna skal ikke med på jagt, så det blæser jeg også på. Vi kan indimellem trække tov, men jeg skal være meget obs.. For pludselig slipper hun og ser ud som om jeg har hevet hendes tænder ud (I ved, tungen ud og ind, som om der sidder noget fast-agtigt). Men jeg har gjort det, at jeg - hvis/når hun selv har taget tovet - roser stille og siger hold fast.. Og vi kan godt få et par rusk og så lader jeg hende vinde.. Men jeg skal nok være mere konsekvent i "træningen" altså gøre det oftere.. flere gange om dagen måske?

 

Jeg vil tolke det hun gør på billedet, som at hun kommer og viser mig ting:-D Hun skal også helst have noget i munden, når der kommer gæster. Det bliver oftest en af mine sko

 

I den situation ville jeg - det er svært at beskrive :hmm: - først snakke lidt roligt opmuntrende til hende: "hvor er den fiiiiiin!" Du er så dyyyyyygtig!" - holde øje med kropssproget, som regel vil hunden logre. Så ville jeg læne mig lidt tilbage og vende siden halvt til, smaske lidt og kigge ned (får som regel hunden til at tage et skridt fremad eller prøve at stikke legetøjet op i ansigtet på én). Først derefter ville jeg prøve at røre let ved legetøjet uden at tage fat eller trække, måske ae hunden på brystet medens den har legetøjet i munden, for at få den til at føle sig tryg ved at have et legetøj og samtidig være i nærkontakt - kommer an på hvilken type berøring Luna kan lide.

Men det ligner måske noget du har prøvet før?

Nej det synes jeg ikke helt, jeg har prøvet før. Det vil jeg helt klart prøve!! Tak for det:-D:5up: Luna elsker at blive nusset.. Og jeg kan sagtens nusse hende mens hun sidder med noget i munden.. Men skal jeg bare lade hende sidde med det, indtil hun selv slipper?

 

Nogle gange får man det, jeg ville tolke som bebrejdende blik (hos mennesker) fra hende, som om "Ih mor du fatter da heller ikke en meter".. Lige meget om jeg bare lader hende sidde med det og bare roser hende. Eller hvis jeg tager fat i det (så slipper hun) og kaster det..

 

**********************************************************************

 

Hun bliver strukket ud efter lange gåture og når hun er færdig springer hun op og er helt kåd, der tager hun så sit pivdyr og leger lidt selv, men der kan jeg jo sagtens begynde at rose hende stille og så bøje mig ned og smaske.. Det vil jeg prøve i eftermiddag, når vi har været på langtur:5up: Og jeg så bliver nede i hendes højde, så jeg ikke får bøjet mig indover

 

Tak fordi I har tålmodighed til at hjælpe:genert: Nu vil jeg så småt forberede mig på cykeltur i modvind ind til Køge:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil tolke det hun gør på billedet, som at hun kommer og viser mig ting:-D Hun skal også helst have noget i munden, når der kommer gæster. Det bliver oftest en af mine sko

 

Det gjorde Bo også, det er bare så kært :lun:

Og han elskede at blive beundret når han havde et stykke legetøj. Hvis jeg så rakte hånden ud for at tage det, trak han sig tilbage lige uden for rækkevidde, nærmest drillende :lol:

 

Nej det synes jeg ikke helt, jeg har prøvet før. Det vil jeg helt klart prøve!! Tak for det:-D:5up: Luna elsker at blive nusset.. Og jeg kan sagtens nusse hende mens hun sidder med noget i munden.. Men skal jeg bare lade hende sidde med det, indtil hun selv slipper?

 

Ja det synes jeg. Formålet er jo at vise at du opmuntrer hende til at lege. Hvis hun slipper, så prøv at samle legetøjet op og giv hende det igen.

 

Hun bliver strukket ud efter lange gåture og når hun er færdig springer hun op og er helt kåd, der tager hun så sit pivdyr og leger lidt selv, men der kan jeg jo sagtens begynde at rose hende stille og så bøje mig ned og smaske.. Det vil jeg prøve i eftermiddag, når vi har været på langtur:5up: Og jeg så bliver nede i hendes højde, så jeg ikke får bøjet mig indover

 

Du skal ikke bøje dig frem, men tilbage! Hvis du står op, så tag simpelthen et skridt tilbage. Læn gerne overkroppen væk fra hende.

Prøv det og se hvad der sker!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador

Det som umulia foreslår ;-) det hjalp hos os. Vi tog imod legetøj og roste hund og gav straks tilbage. Pøj pøj med det. Vi begår vist alle småfejl med 1. Hund - og sikkert også med den næste :-

 

God cykeltur

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gjorde Bo også, det er bare så kært :lun:

Og han elskede at blive beundret når han havde et stykke legetøj. Hvis jeg så rakte hånden ud for at tage det, trak han sig tilbage lige uden for rækkevidde, nærmest drillende :lol:

 

Det gør Luna også. Eller også går hun rundt om sig selv - rundt og rundt og rundt - mens hun læner sig op af gæsten.. Total glad hundevapper:lun:

 

 

 

Ja det synes jeg. Formålet er jo at vise at du opmuntrer hende til at lege. Hvis hun slipper, så prøv at samle legetøjet op og giv hende det igen.

 

Du skal ikke bøje dig frem, men tilbage! Hvis du står op, så tag simpelthen et skridt tilbage. Læn gerne overkroppen væk fra hende.

Prøv det og se hvad der sker!

 

Jeg glæder mig helt til at komme hjem igenicon_biggrin.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Det som umulia foreslår ;-) det hjalp hos os. Vi tog imod legetøj og roste hund og gav straks tilbage. Pøj pøj med det. Vi begår vist alle småfejl med 1. Hund - og sikkert også med den næste :-

 

God cykeltur

 

Vi prøver os frem:-D Og tak, jeg kom frem, overvejede kortvarigt at cykle en omvej for at undgå vinden:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det lyder fjollet, men måske kan man tage legetøjet og sidde med det i skødet og snakke med det og nusse det og være rigtig interesseret i det, så kan det jo være at hun synes det er lidt spændende, hvis du giver det så meget opmærksomhed... og så en kombination af nusseri som Umulia foreslår.

Det med at nusse noget, virker ihvertfald på vores hunde, hvis der er noget de en sjælden gang imellem har været lidt nervøse for.

I aner ikke hvor tit jeg har siddet og nusset støvsugeren og snakket til den :damn: men det har givet bonus :-D Nu kan Sille ligge og sove på støvsugerslangen hvis det skulle være.

Tænkte bare om man kunne bruge det som en måde at gøre hende interesseret i legetøjet og "fortælle" hende at det er ok at lege/nusse med det? Bare en idé...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...