Hop til indhold

Leg med sig selv - skal jeg rose?


JeanetteH
 Share

Recommended Posts

Prøver lige igen.. Åbenbart gik den forrige ikke igennem

 

Luna har aldrig rigtig leget og det skyldes sikkert mig.. Første hund og fejl og I ved...

 

Men nu er hun begyndt at tage et pivdyr i munden og klemme lidt på det, så det piver.. Og så lave et par "dansetrin". Ikke ofte og heller ikke hver dag..

 

Men jeg ved ikke om jeg skal rose eller ignorere.. Jeg har prøvet begge dele.. Men kun en enkelt gang eller 2.

 

Luna kommer så hen og sætter sig og kigger på mig.. Først med legetøjet i munden og så slipper hun det og sidder stadig og kigger (billede vedhæftet). Og jeg ved så heller ikke om jeg skal ignorere hende der.. Jeg kommer ofte til at sige "slut" og så går hun hen og lægger sig med et dybt suk...:genert:

DSC00599.jpg

 

Indimellem reagerer jeg på at hun sidder og kigger og går hen og laver lidt klikkertræning, problemet er bare at hun skal tabe sig 1½ kg, så kan ikke bruge alt for mange guffer (hun er råfodret og får ikke mad hver dag, så kan ikke rigtig bruge maden)

 

Men hvad skal jeg? Ignorere hende? Og så se om hun selv fortsætter legen? Og hvis hun sidder og stirrer? Også bare ignorere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er slet ikke med her. Hvad er problemet ved at hun leger? :???:

Det er da et sundhedstegn, så hvorfor stoppe det?

 

Jeg tror det er fordi Jeanette gerne vil have Luna til at lege mere med sig selv.

 

Jeg tror faktisk at du skal lege lidt med hende, når hun sidder sådan som hun gør på billedet. Det opildner hende til at lege og efterhånden vil hun måske begynde at lege mere selv.

Du skal måske kaste lidt med legetøjet, daske lidt til det, når hun har det i munden og gør ting hvor du ikke skal rejse dig, men bare lige hjælper hende lidt til at lege. Så forstå hun det måske efterhånden :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er fordi Jeanette gerne vil have Luna til at lege mere med sig selv.

 

Jeg tror faktisk at du skal lege lidt med hende, når hun sidder sådan som hun gør på billedet. Det opildner hende til at lege og efterhånden vil hun måske begynde at lege mere selv.

Du skal måske kaste lidt med legetøjet, daske lidt til det, når hun har det i munden og gør ting hvor du ikke skal rejse dig, men bare lige hjælper hende lidt til at lege. Så forstå hun det måske efterhånden :5up:

 

Helt enig :-D

 

Hvor ser hun ellers bare sød ud på det billede :lun:

 

Hvad med gulerøds godbidder? Det er jo ikke "så slemt" når hun skal tabe sig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador

Hvor er hun dejlig. Jeg ville lege med. Berta elsker det og leger også meget selv. Hvis Luna lærer leg med mor er sjovt mon ikke så hun begynder at lege mere selv. :-) hun er dejlig!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Når hun sidder sådan der ville jeg nok lege med, det er vel det hun beder om?:blink:

Jeg vil aldrig stoppe det:)

 

Jeg svarer lige samlet nedenunder:-D

 

Jeg er slet ikke med her. Hvad er problemet ved at hun leger? :???:

Det er da et sundhedstegn, så hvorfor stoppe det?

 

Jeg stopper hende ikke i legen.. Jeg stopper hende i at sidde og stirre.. Der ER hun stoppet med legen.

 

Helt enig :-D

 

Hvor ser hun ellers bare sød ud på det billede :lun:

 

Hvad med gulerøds godbidder? Det er jo ikke "så slemt" når hun skal tabe sig?

 

Tak:-D Gulerod er ikke spiselige, hvis du spørger Luna..

 

Du er så ked af at Luna ikke vil lege med dig.

Benyt dog den lejlighed til at lege med hende, så i kan få opbygget noget sjov og spas sammen :banan:

 

Du kan så senere lige lave en øvelse og så belønne med at lege.

 

Svar kommer nedenunder:-D

Hvor er hun dejlig. Jeg ville lege med. Berta elsker det og leger også meget selv. Hvis Luna lærer leg med mor er sjovt mon ikke så hun begynder at lege mere selv. :-) hun er dejlig!!!

 

Tak:-D

 

Svar til alle samlet:-D

 

Vi gik lige på skovtur, derfor det sene svar:-D

 

Jeg skulle nok have nævnt, at hvis jeg begynder at lege med.. Altså ruske/tage blidt i legetøjet, slipper Luna det og ser ud som om, jeg har hevet alle tænderne ud på hende.. Og samtidig tævet hende med en våd avis.. For derefter at gå hen og lægge sig:genert:

 

Det er derfor jeg spørger om, hvordan jeg så skal reagere.. Jeg har prøvet at rose, når hun sidder med tingen i munden, prøvet at ruske imens... Alt slutter med at min hund ser ud som om hun får tæsk..

 

De gange, hvor hun selv har leget med pivdyret, har jeg kunne ruske lidt i det (få sekunder), kunne få hende til at jage det lidt.. Men vi snakker sekunder, hvor det er så ender med at hun stopper legen..

 

Jeg stopper ingen leg.. Jeg stopper at hun sidder og ser ud som om hun får tæsk:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet at finde noget mere naturligt legetøj noget med fjer eller en rævehale eller kaninskind? Puma tænder helt anderledes på den slags end bolde og trækketov... Hvis hun er meget madglad, hvad så med en bustercube eller lignende ting som motivere hunden til at lege via mad? Selvom hun skal tabe sig kan hun måske godt arbejde for lidt tørfoder (mon ikke man kan finde varianter som ikke indeholder for meget fedt)?

 

Jeg tror ikke jeg ville rose... Tænker at legen i sig selv er motiverende og hun måske bliver distraheret hvis du begynder at tale til hende når hun endelig begynder at lege?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet at finde noget mere naturligt legetøj noget med fjer eller en rævehale eller kaninskind? Puma tænder helt anderledes på den slags end bolde og trækketov... Hvis hun er meget madglad, hvad så med en bustercube eller lignende ting som motivere hunden til at lege via mad? Selvom hun skal tabe sig kan hun måske godt arbejde for lidt tørfoder (mon ikke man kan finde varianter som ikke indeholder for meget fedt)?

 

Jeg tror ikke jeg ville rose... Tænker at legen i sig selv er motiverende og hun måske bliver distraheret hvis du begynder at tale til hende når hun endelig begynder at lege?

 

Har prøvet med kaninskind.. Ingen interesse what so ever..

 

Buster cube har hun og elsker.. Men det er ikke lige det, jeg ville kalde leg:genert: Men det er jo vel på en måde:-D

 

Ja, det er nemlig også det jeg tænker.. Om jeg distraherer hende:hmm::hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor forsigtig er du selv på en skala fra 1 til Luna? (Hahaha mig selv :mrgreen:)

 

Ej mener, kan du gå lidt mere grassat med noget legetøj og ligne en som selv synes det er det sjoveste ever? Eller betyder det også tæsk (fik næsten lasagne galt i halsen af grin af den sætning).

 

Betyder ordet dygtig, "nu får jeg en godbid"? Tænker om det er derfor hun måske slipper legetøjet? For så kan du jo sige andre ord, jarrh f.eks. Eller sjåååååw.

 

Når jeg leger, så brøler jeg mere som en abe, end jeg sådan roser forståeligt, men jeg råber tit "ja" og "hvordu go/stærk/farlig" men det ved jeg ikke om Luna ville blive bange for?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor forsigtig er du selv på en skala fra 1 til Luna? (Hahaha mig selv :mrgreen:)

 

Ej mener, kan du gå lidt mere grassat med noget legetøj og ligne en som selv synes det er det sjoveste ever? Eller betyder det også tæsk (fik næsten lasagne galt i halsen af grin af den sætning).

 

Betyder ordet dygtig, "nu får jeg en godbid"? Tænker om det er derfor hun måske slipper legetøjet? For så kan du jo sige andre ord, jarrh f.eks. Eller sjåååååw.

 

Når jeg leger, så brøler jeg mere som en abe, end jeg sådan roser forståeligt, men jeg råber tit "ja" og "hvordu go/stærk/farlig" men det ved jeg ikke om Luna ville blive bange for?

 

Jeg synes ikke, jeg er så forsigtig..

 

Enten sidder hun og glor på mig som om jeg er skingrende sindssyg og forsøger jeg at involvere hende, så betyder det tæsk:roll:

 

Hun ville sikkert falde død om, hvis jeg brølede:genert:

 

Nej, dygtig betyder ikke nødvendigvis godbid, men jo, så godt som... Men jeg bruger ofte "super"

 

Må hellere slå fast (hahaha dårlig humor), at jeg ALDRIG har slået Luna..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes altså bare du skal blive ved, Motor gad heller ikke træklege i laaaaang tid men nu elsker han det og jo vildere jo bedre. Da han endelig kom sådan i gang, så kunne han godt blive lidt bange for mig hvis jeg så blev for vild men så roste jeg ham samtidigt, så fattede han det hurtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes altså bare du skal blive ved, Motor gad heller ikke træklege i laaaaang tid men nu elsker han det og jo vildere jo bedre. Da han endelig kom sådan i gang, så kunne han godt blive lidt bange for mig hvis jeg så blev for vild men så roste jeg ham samtidigt, så fattede han det hurtigt.

 

Ja det må jeg gøre.. Men det er lidt svært, når hunden sidder og ser ud som om man har pint hende:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

I Agility Right From The Start, er der et helt kapitel som hedder "Developing a joy for toy", måske var der noget der du kunne bruge? Det handler ikke specielt om agility, bare om at gøre hunden så glad for at lege at det kan bruges som belønning. Der står også et afsnit om at lære hunden trækkeleg via godbidder og sådan...

Hvis du kun har prøvet med kaninskind kan det være du skulle prøve med noget forskelligt, f.eks. Pelsrester ½ kg

Eller hvis du får mulighed måske ligefrem finde en hel død and (eller bare en vinge måske) eller et hjorteben med pels og det hele :)

Vil hun heller ikke hente ting du kaster? For Puma gider f.eks. ikke hente ting, men han gør det fordi han får lov at ruske det når han kommer med det, måske kunne du gøre det omvendt, så hun får lov at hente tingen, når hun har rusket lidt?

Link til indlæg
Del på andre sites

I Agility Right From The Start, er der et helt kapitel som hedder "Developing a joy for toy", måske var der noget der du kunne bruge? Det handler ikke specielt om agility, bare om at gøre hunden så glad for at lege at det kan bruges som belønning. Der står også et afsnit om at lære hunden trækkeleg via godbidder og sådan...

Hvis du kun har prøvet med kaninskind kan det være du skulle prøve med noget forskelligt, f.eks. Pelsrester ½ kg

Eller hvis du får mulighed måske ligefrem finde en hel død and (eller bare en vinge måske) eller et hjorteben med pels og det hele :)

Vil hun heller ikke hente ting du kaster? For Puma gider f.eks. ikke hente ting, men han gør det fordi han får lov at ruske det når han kommer med det, måske kunne du gøre det omvendt, så hun får lov at hente tingen, når hun har rusket lidt?

 

Er det en dyr bog?

 

Nej, hun henter ikke ting.. Det kræver at man gider bevæge sig.. Hun er meget atypisk lab.. Jeg har en kanin i fryseren, som jeg har fået til træning.. Hun er ikke vildt interesseret i den..

 

Jeg håber faktisk lidt, at jeg kan få lært lidt på et kursus, jeg skal på i december.. For det ville jo være SÅ fedt, hvis man kunne bruge legetøj fremfor guffer..

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det en dyr bog?

 

Nej, hun henter ikke ting.. Det kræver at man gider bevæge sig.. Hun er meget atypisk lab.. Jeg har en kanin i fryseren, som jeg har fået til træning.. Hun er ikke vildt interesseret i den..

 

Jeg håber faktisk lidt, at jeg kan få lært lidt på et kursus, jeg skal på i december.. For det ville jo være SÅ fedt, hvis man kunne bruge legetøj fremfor guffer..

 

 

 

Jeg tror den var lidt dyr, den endte vist med at koste 350-400 kr. med porto, men mon ikke den kan lånes på biblioteket hvis man bestiller den hjem? Ellers er der også bogen Leg Med Din Hund, den har de helt sikkert på biblioteket, den er også god synes jeg, selvom den mere handler om små øvelser eller hvad man kan kalde det, spor og den slags...

Har selv været så heldig at Amocca allerede inden jeg fik Puma fortalte mig om hvor vigtigt at det er at hunden både kan lege med sig selv og dens ejer, det er jeg utrolig glad for i dag og kan bruge leg på lige fod med godbidder. Men jeg synes du skulle se om ikke du kunne finde den bog, for den fokusere nemlig også på voksne hunde som aldrig har lært det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...