Hop til indhold

Angst for hvalpe


Amocca
 Share

Recommended Posts

Manden havde Karla alene hele dagen igår, da jeg var på polterabend med en veninde.... En oplevelse der vist havde været ret hård :lol:

 

Han havde i parken mødt en d/s gårdhund tæve på en 3-4 år som Karla have været meget interesseret i at hilse på.... Ejeren stoppede op og snakkede, men beklagede at hendes hund nok ikke ville hilse - og ganske rigtigt det ville hun ikke... hun gemte sig og snerrede usikkert ligegyldigt hvor lillebitte Karla gjorde sig og hvor meget hun slikkede sig om munden og forsøgte at slikke den voksne...

 

Damen sagde at det var en omplaceringshund, så de vidste ikke hvad der var sket med den, men den var panisk angst for andre hunde...

 

Men hvalpe? Jeg kan godt forstå at den kunne være angst for en unghund eller en anden voksen hund, hvis den er blevet angrebet fx... men hvordan kan hun se noget som helst truende ved en 8 uger gammel hvalp?

 

Vi har mødt voksne hunde der ikke gad hende, men ingen andre der har været bange for hende som denne var....

 

Hvad i alverden kan der være sket med en sådan hund? at den kan være bange for en lille bitte 8 ugers hvalp...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun kan simpelthen bare ikke være vandt til andre hunde fra lille af. Så vil alle hunde uanset størrelse og køn skabe usikkerhed hos hende. Hun har ikke lært at læse dem, så hun kan formentlig ikke forstå at hvalpens pacifiserende adfærd betyder at den ingen trussel er.

Måske virker den i hendes øjne endnu mere "farlig", da den aktivt forsøger at komme tæt på hende.

 

Skal en hund som hende lære andre hunde at kende, skal hun egentlig mødes med/gå tur med hunde der slet ikke er interesseret i hende. dvs voksne sprogsikre hunde, der kan aflæse hun er usikker og derfor lader hende være i fred. På den måde vil hun kunne få tillid, måske kun til nogen hunde:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tulle har en snert af det samme ... hun er utryg ved hvalpe - og når jeg sådan tænker efter giver det ret god mening - da vi gik på hvalpehold var jeg alt for uvidende og troede at de der trænere vidste, hvad de gjorde - men at slippe et helt hold hvalpe (ca. 8-10 hunde) løs samtidig - og der var både en husky og en golden som bare bragede igennem - og så var der i den anden ende af størrelsesskalaen Tulle og en Mops og en lille puddel - og især Tullen blev rendt noget over ende ...

 

Og egentlig så er hvalpe nødvendigvis ikke spor sjove for en voksen rolig hund ... de er utilregnelige og har overhovedet ingen pli :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

nej det med pli oplevede vi jo da Karla mødte Sif for første gang :lol: Hun kastdee sig bare i hovedet på hende fløj frem og tilbage, bed i ører og jeg ved ikke hva :roll: lille terrorist.... Men Sif fandt sig nu pænt i det...

 

og allerede efter kort tid slappede den bette jo lidt af og anden gang de var sammen tullede de bare rundt og hyggede.... :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

nej det med pli oplevede vi jo da Karla mødte Sif for første gang :lol: Hun kastdee sig bare i hovedet på hende fløj frem og tilbage, bed i ører og jeg ved ikke hva :roll: lille terrorist.... Men Sif fandt sig nu pænt i det...

 

og allerede efter kort tid slappede den bette jo lidt af og anden gang de var sammen tullede de bare rundt og hyggede.... :lun:

 

Nu passer Sif og Karla jo også godt til hinanden i størrelse ... men forestil dig, at Karla havde været en berner eller en anden tung race - som allerede nu vejede mere end Sif ... så ville det måske ikke være gået helt så let :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sif er en pointerblanding - så hun er pæææænt stor....

 

Idag har vi hilst på kusine Kaisa, som er en flatcoat blanding... det var ok, men hun var for voldsom.... hun er knap 10 mdr og kunne slet ikke modere sig... så jeg valgte at stoppe legen da det slet ikke var sjovt for Karla... de kunne dog godt ligge side om side og tygge i tyggepinde og om et par mdr vil Karla sikkert synes hun er sjov... men ikke nu....

 

Derefter var vi en tur forbi Onkel Aslan som er airedale terrier og SÅ skulle der leges... og Aslan .... han var forelsket i en 6 år yngre pige her :lun:

 

Nu er vi hjemme igen og Karla snooorkbobler :sove:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sif er en pointerblanding - så hun er pæææænt stor....

 

Idag har vi hilst på kusine Kaisa, som er en flatcoat blanding... det var ok, men hun var for voldsom.... hun er knap 10 mdr og kunne slet ikke modere sig... så jeg valgte at stoppe legen da det slet ikke var sjovt for Karla... de kunne dog godt ligge side om side og tygge i tyggepinde og om et par mdr vil Karla sikkert synes hun er sjov... men ikke nu....

 

Derefter var vi en tur forbi Onkel Aslan som er airedale terrier og SÅ skulle der leges... og Aslan .... han var forelsket i en 6 år yngre pige her :lun:

 

Nu er vi hjemme igen og Karla snooorkbobler :sove:

 

det var da en sær tråd at vælge at lægge det indlæg i :roll::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...