Hop til indhold

Ruhåret egnet til udstilling? (søger kennel)


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Er der nogle der kan hjælpe med råd og vejledning....

Jeg leder efter en erfaren og dygtig opdrætter i skandinavien der laver ruhårede (størrelsen er ikke afgørende men gerne standard) gravhunde under FCI. Farven er ikke første prioritet men hvede, rød og sort m. rust er favoritterne.

Hunden skal ikke bruges til jagt men som aktiv familiehund der som bonus meget gerne må være af en så høj kvalitet at den vil kunne gøre sig i udstillingsringen.

 

Hvor går man hen når man sammen med disse ønsker, vil have hund fra en opdrætter der aktivt varetager racens sundhed?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Hej Bevi

 

Det er faktisk ikke hunden der søges men den rigtige opdrætter :-)

Kender du en dygtigt og erfaren opdrætter hører jeg gerne om ham/hende, jeg er rimelig godt sporet ind på hvor jeg skal gå hen men det er altid rart at høre om andres erfaringer.

Tag på hundeudstillinger, snak med andre gravhundejere, gennemlæs hjemmesider og tag ud og besøg opdrættere...

Bortset fra det så har Bevi fat i noget.. Hvis du rigtig gerne vil udstille, så skal du kigge dig om efter en lidt ældre hund. Ihvertfald ½ år gammel. Så kan du se bygning, vinkler, tænder, kuglerne (hvis det er en han).. En 8 ugers hvalp er som et spil i lotteriet med mindre du har meget forstand på hunde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror jeg må fortælle lidt om mig selv her ;-)

 

Jeg er selv opdrætter, købte min første DKK-hund i 1999 og er i ringen med 3-10 hunde ca. 15 gange om året.

Som skrevet er det forholdsvist specifikt det jeg søger, jeg er interesseret i at høre om personlige erfaringer ift. mine ønsker for den kommende hund.

Da gravhunden er en brugshund og min erfaring ligger på selskabshunde, har jeg ikke erfaring med kombinationen af brugsrace som udstillingshund og tænkte derfor at der måske var en mulighed for at en bruger eller to herinde havde erfaring med seriøse gravhundeopdrættere. Hunden er til min mor der stopper med at arbejde til december.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...
Gæst gravsnuderne
Jeg tror jeg må fortælle lidt om mig selv her ;-)

 

Jeg er selv opdrætter, købte min første DKK-hund i 1999 og er i ringen med 3-10 hunde ca. 15 gange om året.

Som skrevet er det forholdsvist specifikt det jeg søger, jeg er interesseret i at høre om personlige erfaringer ift. mine ønsker for den kommende hund.

Da gravhunden er en brugshund og min erfaring ligger på selskabshunde, har jeg ikke erfaring med kombinationen af brugsrace som udstillingshund og tænkte derfor at der måske var en mulighed for at en bruger eller to herinde havde erfaring med seriøse gravhundeopdrættere. Hunden er til min mor der stopper med at arbejde til december.

 

Hej . har du fundet hund til din mor ??

Er meget aktiv i gravhundeklubben og vil kunne hjælpe dig

kontakt mig evt via mail [email protected]

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej . har du fundet hund til din mor ??

Er meget aktiv i gravhundeklubben og vil kunne hjælpe dig

kontakt mig evt via mail [email protected]

 

Hej Heidi, det var pænt af dig at tilbyde din hjælp, tak for det.

 

Vi har i midlertid fundet den rigtige opdrætter og går nu bare og håber/venter på at der er held i det næste planlagte kuld, men har du et par favorit-opdrættere du vil anbefale vil jeg selvfølgelig ikke snydes for at høre om dem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor lige en ruhåret???

 

Min erfaring er, at den ruhårede model er forbeholdt folk der vil bruge dem på jagt/gravarbejde, de egner sig ikke som familiehunde selvom de bliver aktiveret nok så meget... Har set og hørt om en del eksempler efterhånden...

 

Jeg ville istedet gå efter en korthåret eller langhåret model, som ikke er ud af jagtlinier... Gravhunden er en stor hund i et lille format ;-)

Hvis jeg selv skulle have en gravhund til udstilling, så ville jeg vælge en merle-farvet, de er bare lækre ;-)

Kennel Teckel - At avle merle

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...