Hop til indhold

Hvalpe og indkald


Siiigne88
 Share

Recommended Posts

Vi, min kæreste og jeg, har en chow hvalp på 15 uger. Før vi bestemte os for racen læste vi en masse, og stort set alle steder stod der, at man ikke kan gå med en chow uden snor, da de er så "egne" at de er ligelade og ikke kan lære at lystre. :shock:

Da vi fik Nova hjem, blev vi enige om, at vi ville forsøge at lære hende at gå uden snor og træne indkald. Dette har vi gjort, og når vi går tur og der ikke er andre hunde, følger hun gladeligt med os og holder sig i en radius af 20-30 meter. Vi har hver gang kunne kalde hende til os når der ikke er andre. I starten var mennesker, cykler og biler for interessante, men nu kan vi ved at lave kontaktøvelser, sit, dæk, øjenkontakt, holde hendes fokus så hun ikke reagerer på disse mere. :banan:

Det der er mit spørgsmål er nu, hvordan jeres hvalpe er at lufte uden snor?

Min kæreste er engang imellem lidt bekymret fordi vi ikke kan kalde hende til os når der er andre hunde. Jeg siger at det er ganske normalt, hun er jo stadig en hvalp - og vi ser jo fremskridt i forhold til andre elementer (mennesker, cykler mm.)

Men, men, men, nu kommer jeg jo selv lidt i tvivl, :oops: har ikke haft hund før - så derfor: lyder dette rimeligt, og er der muligheder for, at med mere træning og som hun bliver ældre, så kan vi også kontrollere hende når der er andre hunde? Hvad tror i?

Link til indlæg
Del på andre sites

det lyder helt normalt, og ja, hvis man træner hensigtsmæssigt, burde hunden blive mere stabil i indkaldet, når den bliver ældre. da min hund var hvalp kaldte jeg ikke på ham, når han var i leg, jeg hentede ham i stedet uden stort ståhej. det handler om succesoplevelser, og helst ikke alt for mange erfaringer med, at man godt bare kan ignorere sine mennesker.

 

der er så selvfølgelig også ting, der arbejder "imod" en, når hunden modnes. indkaldet kan så besværliggøres af, at en unghund for det første kan blive ret hormonpåvirket og for det andet jo får en gradvist større selvstændighed og selvsikkerhed - og det sidste kommer i nok til at mærke en del til med en chow, vil jeg gætte på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt jeg er en lyseslukker lige nu.. Men fordi at i kan kalde hende til jer nu, betyder ikke at i kan når hun bliver ældre...

 

Lige nu er det naturligt for hende at følge jer fordi hendes instinkt groft sagt fortæller hende at hun har bare at holde sig til, ellers dør hun.

 

Vi har en husky på 7 mdr. som også kan rende fri, og vi står i en super træls situation... Skal vi blive ved at slippe ham fri og "håbe" at han stadig kommer når vi kalder, eller skal vi stoppe fordi racen ligesom chow'en ikke kan løbe frit?

 

Mit råd er at træner indkald alt hvad i kan, og sørger for succes oplevelser med indkald hele tiden. Når hun begynder at blive ældre, og blive kønsmoden så vil jeg anbefale at i kun slipper hende steder hvor der er indhegning, når hun har vist at hun stadig er sikker i sit indkald, så kan man slippe igen hvor der måske ikke er helt indhegnet osv... Men det er bare vigtigt at huske at der hvor indkaldet bliver et problem er når hunden er omkring 7-8 mdr og helt frem til 15-16 mdr... Her vil de forsøge at flytte grænser og prøve af, og indkald vil også blive prøvet af, og derfor er det bare super vigtigt i bliver ved!

 

Jeg er stor modstander af at bukke under for "racens generelle beskrivelse", og derfor mener jeg ikke at man skal opgive at have sin hund fri, bare fordi racen har en "tendens"... Alt kan lade sig gøre, så klø på, men HUSK altid på at det ER din hunds sikkerhed der er tale om, og lad være at slippe den i områder hvor der er mulighed for hun f.eks. kan løbe ud i trafikken! (Altså kun fri steder hvor der er indhegnet)

Link til indlæg
Del på andre sites

Svarer lige samlet..

Tak for svarene. Det er præcis de samme tanker vi går med. Først og fremmest - fedt vi kan gå med hende fri, når vi fra start har fået afvide at det ALDRIG kan lade sig gøre :evil: for selvfølgelig kan det det. Når hun når alderen og vi ikke er trygge ved det mere, er det et kanon forslag at øve det i indhegnede områder - tak for det, det vil vi helt klart bruge.

Og nej, vi accepterer heller ikke, at chower ikke kan lystre eller lære noget for den sags skyld.Vi arbejder videre.. Og hun er faktisk den mest lydige og bedst til øvelserne til hvalpetræning. Så vi nyder det, om ikke andet, så mens hun kan :lun:For uanset hvad, så er hun helt fantastisk og vi er helt vilde med hendes temperament..

Link til indlæg
Del på andre sites

Svarer lige samlet..

Tak for svarene. Det er præcis de samme tanker vi går med. Først og fremmest - fedt vi kan gå med hende fri, når vi fra start har fået afvide at det ALDRIG kan lade sig gøre :evil: for selvfølgelig kan det det. Når hun når alderen og vi ikke er trygge ved det mere, er det et kanon forslag at øve det i indhegnede områder - tak for det, det vil vi helt klart bruge.

Og nej, vi accepterer heller ikke, at chower ikke kan lystre eller lære noget for den sags skyld.Vi arbejder videre.. Og hun er faktisk den mest lydige og bedst til øvelserne til hvalpetræning. Så vi nyder det, om ikke andet, så mens hun kan :lun:For uanset hvad, så er hun helt fantastisk og vi er helt vilde med hendes temperament..

 

Dem som har fortalt jer at man ikke kan have en hvalp gående fri... ALDRIG nogensinde køb hvalpe hos dem igen! ALDRIG! Det er simpelthen så unaturligt for en hvalp at stikke af.. Selvfølgelig skal man ikke have den rendende fri ved en vej, eller steder hvor den kan komme til skade... Men det er noget ævl at sige at hvalpe ikke kan være fri! Jeg er faktisk virkelig overrasket over at en opdrætter kan sige sådan noget!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg måske fået skrevet forkert.. Sorry. Men det var ikke opdrætter der sagde det. Hun har bare ikke mulighed da hun har en del hunde. Men hendes datter med tre hunde går med de uden snor, så hun sagde at vi ku prøve det.. Men det er alle andre jeg har snakket med, og alt hvad jeg ku læse på nettet.. Så slet ikke opdrætter, dem ku vi ikke brokke over :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg måske fået skrevet forkert.. Sorry. Men det var ikke opdrætter der sagde det. Hun har bare ikke mulighed da hun har en del hunde. Men hendes datter med tre hunde går med de uden snor, så hun sagde at vi ku prøve det.. Men det er alle andre jeg har snakket med, og alt hvad jeg ku læse på nettet.. Så slet ikke opdrætter, dem ku vi ikke brokke over :)

 

... Men så har i jo heller ikke fået at vide andet fra jeres opdrætter end at i sagtens kan forsøge, og da de har hunde selv som går fri, så kan jeg ikke se hvorfor du skal tillægge andet information mere værdi, end det du får at vide fra en opdrætter du stoler på :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Svarer lige samlet..

Tak for svarene. Det er præcis de samme tanker vi går med. Først og fremmest - fedt vi kan gå med hende fri, når vi fra start har fået afvide at det ALDRIG kan lade sig gøre :evil: for selvfølgelig kan det det. Når hun når alderen og vi ikke er trygge ved det mere, er det et kanon forslag at øve det i indhegnede områder - tak for det, det vil vi helt klart bruge.

Og nej, vi accepterer heller ikke, at chower ikke kan lystre eller lære noget for den sags skyld.Vi arbejder videre.. Og hun er faktisk den mest lydige og bedst til øvelserne til hvalpetræning. Så vi nyder det, om ikke andet, så mens hun kan :lun:For uanset hvad, så er hun helt fantastisk og vi er helt vilde med hendes temperament..

 

Undskyld jeg lige er lidt lyseslukker. Men det er ikke det samme at gå fri med en hvalp, som det er at gå fri med en voksen. Så jeg syntes jo den valgte smiley er en lille smule ude af kontekst. En hvalp på 15 uger er let på det punkt... Så vær ikke alt for skråsikker, så du kommer til at æde din hat om et halvt års tid. For der kommer du til at mærke nogle af de udfordringer, der dels er ved en unghund og dels er ved en selvstændig race.

 

Intet er umuligt og det er heller ikke umuligt at lære en hund noget, der er udover dens medfødte kompetencer. Men det kræver en stor indsats. Du kan se flere hundeførere gå til diverse træning og prøver med racer, der ikke "burde kunne". Så selvfølgelig kan det lade sig gøre, men du får lov at arbejdere hårdere for det, end hvis det var en mere samarbejdende race.

 

På den anden side er der nu en grund til, at man giver sådanne generelle "råd" og erfaringer videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kæreste er engang imellem lidt bekymret fordi vi ikke kan kalde hende til os når der er andre hunde. Jeg siger at det er ganske normalt, hun er jo stadig en hvalp - og vi ser jo fremskridt i forhold til andre elementer (mennesker, cykler mm.)

Men, men, men, nu kommer jeg jo selv lidt i tvivl, :oops: har ikke haft hund før - så derfor: lyder dette rimeligt, og er der muligheder for, at med mere træning og som hun bliver ældre, så kan vi også kontrollere hende når der er andre hunde? Hvad tror i?

Jeg syns da bestemt I skal træne jeres hvalp som alle hvalpe bør trænes, racen er jo ikke afgørende for OM hunden skal trænes men hvor hurtigt og evt. langt man kommer med den træning den tilbydes. Dog ville jeg omlægge træningen sådan at hvalpen ikke får oplevelsen af at den egentlig bare kan komme når den har vurderet om det er jer eller noget andet der er mest interessant. Lige nu har I succes med at være mere interessante end cykler og mennesker, men andre hunde kan I ikke hamle op med. Hvis hvalpen gentagne gange oplever at det kan betale sig IKKE at komme når I kalder, så er det jo ikke indkald den lærer.

 

Mine hvalpe og unghunde er konsekvent iført en lang tynd line, for står jeg pludselig i en situation hvor hunden beslutter sig for at der er noget der er mere interessant end mig, så kan jeg stille mig på snoren så ikke den får succes med at skride. At slippe hunden på et indhegnet område sikrer bare at den ikke bliver væk, det sikrer ikke at den vil vælge jer frem for noget andet, hvilket for nogle hunde har den konsekvens at de når at få nogle rigtig kedelige oplevelse med fremmede hunde inden deres ejere begynder at sætte snor på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det nok mig der bliver lidt af en lyseslukker.. Har længe fuldt med på dette forum, og ofte når en "ikke så kendt bruger" skriver om spørgsmål eller hjælp, får vedkommende som regel kontant besked! Okay, det er sådan et forum er, men...

Det er denne fornemmelse jeg sidder med nu - øv at jeg skrev.

Ville egentlig bare høre andre der har hvalpe om de også i denne alder stadig har problemer med kontakten til hvalpen, eller om det ene og alene er fordi vi har en selvstændig race. Ikke noget om at jeg nu forventer en lydig hund som voksen, ej heller at jeg tilægger noget mere betydning end andet. Men når der over alt står om racen at den er meget egen og ikke en hund man kan lufte uden snor, så er det en selvfølge i mit hoved, at der nok er noget om snakken. Og at opdrætter fortælle om nogle hunde hvor det kan lykkes, gør selvfølgelig bare, at vi også vil forsøge..

Men fik da et råd ud af denne tråd. Og så vil jeg lade det være med det. Sidder tilbage med en træls følelse - og ved godt jeg får tilbage nu. For det er et forum og jeg beder om erfaring og råd.. Så ja, det er selvforskyldt.. Okay, vil for eftertiden tænke lidt over hvad jeg skriver herinde, og ja, kommer nok til at tage det lidt hårdt, men synes ikke det er den pæneste måde at skrive tingene på.. Men tak for responsen trods alt.

( og se, ingen smileyer - ingen uenigheder om det)

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske jeg har overtolket, så undskylder jeg på forhånd.. Men fik indtrykket af, at jeg ikke sku tro jeg var noget særligt bare fordi jeg havde en hvalp der fulgte med.. Og føler mig slet ikke specielt god, var bare interesseret i at høre hvordan udviklingen som regel er.. Og særligt med de mere reserverede racer..

God aften

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske jeg har overtolket, så undskylder jeg på forhånd.. Men fik indtrykket af, at jeg ikke sku tro jeg var noget særligt bare fordi jeg havde en hvalp der fulgte med.. Og føler mig slet ikke specielt god, var bare interesseret i at høre hvordan udviklingen som regel er.. Og særligt med de mere reserverede racer..

God aften

 

Sådan læser jeg det altså slet ikke.

 

Jeg har 2 spidshunde, Motor på 2 år og Voodoo på 6 mdr. Motor var vel 4-5 mdr da han begyndte at gå afsted og vi kunne kalde og gemme os og blafre med den halve verden, han gik bare glad videre, han mente vist han sagtens kunne vejen hjem. Han kan være løs visse steder, dem med godt udsyn, og jeg skal være rigtig obs på at han bliver i nærheden. Det er ikke sådan at jeg tager snoren af ham og så løber han afsted, slet ikke, han lunter mere væk, 2 sek jeg ikke har set på ham, så kan han være forsvundet (altså ikke når vi går med godt udsyn selvfølgelig ;-)). Har prøvet han gik væk selvom vi fulgtes både med mange hunde og med 2 af hans gode venner.

 

Voodoo følger rigtig meget efter, han løber også tit i forvejen og så stopper han på et tidspunkt og venter. So far går det fint med ham, men igen gør jeg det steder hvor jeg kan se, for jeg tror han vil suse så hurtigt han kan hvis han så en anden hund.

 

Det er en god ide at have en lang, tynd line som hænger på hunden, især hvis man går ud for at øve kom selvom der er andre hunde, for så kan hunden ikke få succes med at løbe hen til den hund, den får faktisk intet ud af noget, før den henvender sig til dig - og så kan man jo bruge hilse på anden hund som belønning engang imellem.

Redigeret af Buddha
Link til indlæg
Del på andre sites

Måske jeg har overtolket, så undskylder jeg på forhånd.. Men fik indtrykket af, at jeg ikke sku tro jeg var noget særligt bare fordi jeg havde en hvalp der fulgte med.. Og føler mig slet ikke specielt god, var bare interesseret i at høre hvordan udviklingen som regel er.. Og særligt med de mere reserverede racer..

God aften

 

Synes du er vildt god og modig, jeg tør slet ikke gå løs med hvalp :oops: fik Petrine med perfekt indkald, men efter jeg havde haft hende et stykke tid, blev hun døv og ville slet ikke komme, måtte gentræne og i dag er det kun cykler / katte / egern, der kan gøre hende døv.

 

Selvfølgelig kan en chow lære at gå frit, det kræver bare mere end med andre racer, håber det lykkes for jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min cocker hvalp på knap 15 uger går mere løs, end han går i snor. Min teori er nemlig at jo mere løs de går, jo mere naturligt bliver det og jo mindre spændende og jo lettere indkald. Han bliver mere og mere modig for hver dag der går og løber længer og længere fra mig, i starten, gik han lige bag mig, så man var ved at falde over ham hele tiden og kunne han ikke se mig i 1 sekund så kom han hylende løbende.

Han er stadig meget opmærksom på mig, og bange for at blive væk, men det bliver mindre og mindre. Det er faktisk først inden for de knap sidste to uger han reagere på sit navn, hvor det er konsekvent og ikke kun af og til.

 

Skal jeg kalde på ham, sætter jeg mig altid på hug og kalder hans navn i glade toner og straks har jeg en hvalp henne hos mig. Kvittere altid med nussetur eller kiks.

 

Men det er nu ikke noget jeg satser på bliver ved. For allerede nu overveje han lige om det er værd at komme hen til mig, han står altid lige og tænker, han har dog endnu ikke valgt mig fra, men fra erfaring af min anden cocker ved jeg at en dag tager jagtinstinket over og så kan man kalde fra nu af og til juleaften uden effekt.

 

Jeg har allerede oplevet min hvalp blive tændt på et areal hvor der havde været en kat, han var helt opslugt og drønede rundt og snusede kraftig, og der valgte jeg så IKKE at kalde på ham, for det var dømt til fiasko, så gik bare, og da han pludselig opdagede jeg var væk, gik der da hellere ikke længe før han kom.

 

Men jeg kan også kun gøre overstående fordi jeg bor langt ude på landet og stort set aldrig møder andre hunde, hvilket er rigtig trist, fordi vi så ikke har chancen for at øve indkald når der er andre hunde feks. Men så kan jeg så gør overstående, gå lang tid hvor de begge går løs uden at møde en levnede sjæl.

 

 

Da min anden cocker var unghund boede vi tæt på Århus i en mindre by og der var jeg også aldeles heldig med store brakmarker lige uden for døren som vi måtte bruge, så her løb han altid løs, og her mødte vi hellere aldrig andre hunde.

 

Vores problem var noget andet, nemlig vildt. Som 5 måneder gammel løb min nu ældste cocker efter et råddyr og rådyr kid, og det var forfærdelig, for han løb dem op og hoppede omkring dem, og jeg skreg som en sindsyg, men kunne ikke nå at løbe dem op. Heldigvis gjorde han dem intet, så de løb i panik men heldigvis uskadte videre. Siden har han være i line hver gang vi går i vildtområder i de sæsonner og tider hvor vildtet er på sit højeste. Jeg kan lige så godt indse at jeg slet ikke kan hamle op med ham når han er tændt på færten af vildt. Så nu ved jeg det af erfaring og kan tage min hvalp i opløbet og aldrig lade ham komme fri hvor der kan være vildt, så får han ikke succes med at stikke af på det punkt.

 

Men man lærer også sine hunds signaler at lærer gennem tiden. Nu kan jeg se på Teitur, alstå min ældste cocker hvis han har i tankerne at blive væk når jeg kalder, kan hele tiden tage det i opløbet, så der er minimal risiko for at det ske. Men har også haft ham i 3,5 år og taget mange ture med den hund, og oplevet ham stikke af et utal af gange som unghund.

 

 

Så jeg synes i skal tage den lidt med ro og ikke gå i panik allerede nu. Øv indkald flere gange om dagen , også indenfor og indlær evt indkald med Fløjte. Dette valgte jeg at gøre for knap et år siden med min ældste og han reagere stort set altid på min fløjte, mens min stemme ikke altid virker, slet ikke hvis han er langt væk. Ud af 100 gange med fløjte har jeg måske oplevet 5 gange at han ikke lige kommer med det samme eller ikke kommer fordi han står på hovedet i et muldvarpeskud. Så det er virkelig effektiv. Med en fløjte kan man ikke fløjte " surt" og hunden kan hører det langt væk fra og lyden er specielt og ikke bare min sædvanlige stemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan læser jeg det altså slet ikke.

 

Jeg har 2 spidshunde, Motor på 2 år og Voodoo på 6 mdr. Motor var vel 4-5 mdr da han begyndte at gå afsted og vi kunne kalde og gemme os og blafre med den halve verden, han gik bare glad videre, han mente vist han sagtens kunne vejen hjem. Han kan være løs visse steder, dem med godt udsyn, og jeg skal være rigtig obs på at han bliver i nærheden. Det er ikke sådan at jeg tager snoren af ham og så løber han afsted, slet ikke, han lunter mere væk, 2 sek jeg ikke har set på ham, så kan han være forsvundet (altså ikke når vi går med godt udsyn selvfølgelig ;-)). Har prøvet han gik væk selvom vi fulgtes både med mange hunde og med 2 af hans gode venner.

 

Voodoo følger rigtig meget efter, han løber også tit i forvejen og så stopper han på et tidspunkt og venter. So far går det fint med ham, men igen gør jeg det steder hvor jeg kan se, for jeg tror han vil suse så hurtigt han kan hvis han så en anden hund.

 

Det er en god ide at have en lang, tynd line som hænger på hunden, især hvis man går ud for at øve kom selvom der er andre hunde, for så kan hunden i få succes med at løbe hen til den hund, den får faktisk intet ud af noget, før den henvender sig til dig - og så kan man jo bruge hilse på anden hund som belønning engang imellem.

 

 

Jeg synes bare lang line ender med at jeg på det meste af turen skal vikle mig ud, vikle hunden ud, evt dem vi møder, ligge på hovedet i buskene og vikle ham ud og stå på hovedet i træerne og tæt krat og vikle det ud, kort sagt hele vores tur går med at vikle os ud. Har en sporline til Teitur, men bruger den sjælden, for gider simpelthen ikke blive viklet ind hele tiden. Men måske er det fordi han er en cocker, for cocker går jo ind i alt krat, så tæt krat som muligt, ikke en cm af et kratværk bliver ikke undersøgt når Teitur er med, og han skal helst helt ind i træerne og busskadset osv, hvis han nu holdte sig til stierne ville det være lettere.

 

 

Gør motor slet ikke det ?

Link til indlæg
Del på andre sites

;-) Jeg har selv en af de meget reserverede racer, som også er en hund der af mange ses som en der ikke kan lære noget osv. Ikke destomindre vandt vi både 1. og 2. plads til de 2 lydighedsstævner vi deltog i da hun var hvalp og ung. Hun går også gerne i vandet selvom racen er kendt for ikke at gide vand. Hun elsker også at apportere selv racen er en ikke apporterende race.

 

Selvfølgelig skal det nok lykkedes at jeres hund skal kunne gå løs. Du lyder jo som om du er opmærksom på hvilke ting der kan være imod jer.

Men generelt er det jo for alle hvalpe at de er mega utilregnlige når det kommer til indkald når der er andre spændende ting i sigte. Er du det mindste i tvivl så hold din hvalp i snor. Konsekvensen kan være fatal.

 

Idag var Lua og jeg ude og gå på en stor kirkegård med min veninde og hendes 13 uger gamle hvalp. Lua var løs på hele turen. Vi mødte ingen hunde eller andre dyr og det plejer vi heller ikke at gøre. Men min veninde har det f.eks kun godt med at slippe ham på åbne vider hvor hun har overblik. På kirkegården ville der jo kunne komme et egern ned fra et træ - eller en hund rundt om hjørnet. I disse situationer ved hun at han måske 3 ud af 10 gange ikke kommer ved indkald, derfor vælger hun at have ham i snor. Det er vigtigt at de ikke får succesoplevelser med ikke at lystre et indkald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten hov, hovhov hovhov Siigne - du har da lovet os hvalpebilleder engang, har du ikke?? Af verdens mest nuttede chow?

 

Jeg synes bare lang line ender med at jeg på det meste af turen skal vikle mig ud, vikle hunden ud, evt dem vi møder, ligge på hovedet i buskene og vikle ham ud og stå på hovedet i træerne og tæt krat og vikle det ud, kort sagt hele vores tur går med at vikle os ud. Har en sporline til Teitur, men bruger den sjælden, for gider simpelthen ikke blive viklet ind hele tiden. Men måske er det fordi han er en cocker, for cocker går jo ind i alt krat, så tæt krat som muligt, ikke en cm af et kratværk bliver ikke undersøgt når Teitur er med, og han skal helst helt ind i træerne og busskadset osv, hvis han nu holdte sig til stierne ville det være lettere.

 

 

Gør motor slet ikke det ?

 

Vi har 2 snore, en lidt bred lang og en helt tynd lang, begge uden nogen vedhæng eller noget, kun til at sætte fast i selen. Jo det filtrer ind i ting, men så rykker jeg bare hårdt, så kommer snoren ud eller træet vælter :mrgreen: Altså rykker i snoren, ikke i Motor. Men plejer at klikke den af hvis hunden skal lege, for de kan vikle sig ind i hinanden ja, og det kan nemt blive lidt farligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det nok mig der bliver lidt af en lyseslukker.. Har længe fuldt med på dette forum, og ofte når en "ikke så kendt bruger" skriver om spørgsmål eller hjælp, får vedkommende som regel kontant besked! Okay, det er sådan et forum er, men...

Det er denne fornemmelse jeg sidder med nu - øv at jeg skrev.

Ville egentlig bare høre andre der har hvalpe om de også i denne alder stadig har problemer med kontakten til hvalpen, eller om det ene og alene er fordi vi har en selvstændig race. Ikke noget om at jeg nu forventer en lydig hund som voksen, ej heller at jeg tilægger noget mere betydning end andet. Men når der over alt står om racen at den er meget egen og ikke en hund man kan lufte uden snor, så er det en selvfølge i mit hoved, at der nok er noget om snakken. Og at opdrætter fortælle om nogle hunde hvor det kan lykkes, gør selvfølgelig bare, at vi også vil forsøge..

Men fik da et råd ud af denne tråd. Og så vil jeg lade det være med det. Sidder tilbage med en træls følelse - og ved godt jeg får tilbage nu. For det er et forum og jeg beder om erfaring og råd.. Så ja, det er selvforskyldt.. Okay, vil for eftertiden tænke lidt over hvad jeg skriver herinde, og ja, kommer nok til at tage det lidt hårdt, men synes ikke det er den pæneste måde at skrive tingene på.. Men tak for responsen trods alt.

( og se, ingen smileyer - ingen uenigheder om det)

 

En hvalp på 15 uger er som regel hormonpræget og det er tit i denne alder folk oplever de første problemer med indkaldet. Hormonpåvirkningen bevirker at hvalpen nu ser helt anderledes på mange ting den tidligere overså.

Din hvalp kommer nu og det er rigtig dejligt :lol:

 

Min erfaring er, at man meget tidligt, faktisk inden hvalpen begynder at søge væk, skal arbejde intenst på at give hvalpen billedet af at den mest af alt har lyst til at være ved ejeren. Den skal nemlig selv vælge hvis det skal virke og især med en selvstændig race som din.

 

Hvis du kan bruge denne erfaring til noget, så kan jeg anbefale at du også læser bogen "Sjov på turen med din hund", som kan lånes på biblioteket. Det er en bog jeg har skrevet og i den er blandt andet beskrevet hvordan man får sin hund til at vælge sig til og blive tæt på sig selvom den er løs og ikke mindst, hvordan man får et indkald til at fungere. Søgeresultat - bibliotek.dk=

 

 

Min erfaring er, at jo mere selvstændig racen er, des mere skal man som ejer knokle på, tidligt, at overbevise hvalpen om at man er centrum i dens univers så den også "husker" dette når andet kan blive mere tillokkende.

 

addi_get.php?id=50158428&type=forside_lille&key=b01e60b9af918901dd03

Link til indlæg
Del på andre sites

En hvalp på 15 uger er som regel hormonpræget og det er tit i denne alder folk oplever de første problemer med indkaldet. Hormonpåvirkningen bevirker at hvalpen nu ser helt anderledes på mange ting den tidligere overså.

Din hvalp kommer nu og det er rigtig dejligt :lol:

 

Min erfaring er, at man meget tidligt, faktisk inden hvalpen begynder at søge væk, skal arbejde intenst på at give hvalpen billedet af at den mest af alt har lyst til at være ved ejeren. Den skal nemlig selv vælge hvis det skal virke og især med en selvstændig race som din.

 

Hvis du kan bruge denne erfaring til noget, så kan jeg anbefale at du også læser bogen "Sjov på turen med din hund", som kan lånes på biblioteket. Det er en bog jeg har skrevet og i den er blandt andet beskrevet hvordan man får sin hund til at vælge sig til og blive tæt på sig selvom den er løs og ikke mindst, hvordan man får et indkald til at fungere. Søgeresultat - bibliotek.dk=

 

 

Min erfaring er, at jo mere selvstændig racen er, des mere skal man som ejer knokle på, tidligt, at overbevise hvalpen om at man er centrum i dens univers så den også "husker" dette når andet kan blive mere tillokkende.

 

addi_get.php?id=50158428&type=forside_lille&key=b01e60b9af918901dd03

 

Det er en super god bog og det virker det du skriver i den.Freja er blevet så dygtig på store sten og balance på træstammer og ved ,at jeg lige pludslig finder på nye ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange, mange tak for alle input og erfaringer og gåde råd. Vil helt sikkert låne den bog.

Er helt bevidst om der skal arbejdes med hende.. Men udennjeg har været bevidst om det, tror jeg vi har benyttet os af: jo mere løs hun er, jo mindre spændende er det at smutte fra os.. Og i går i hundeskoven, ku vi gå fra en flok legende hunde, hvor vi bare kaldte og så kom hun.. Vi skal jo huske de små succeser :-)

Men vil helt sikkert prøve de metoder af i nævner..

Og ja, billeder skal i nok få.. Jeg skal vidst bare lige sætte mig ind i det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...