Hop til indhold

Den hurtige måde at lære hunden fremsending?


Stjernetosse
 Share

Recommended Posts

Halløj.

 

Jeg har brug for nogle fif!

 

Hvad er den hurtigste måde at lære sin hund fremsending, 10 meter, til felt?

 

Jeg har brug for hjælp til Oscar, der har enormt svært ved at fange lige præcis denne øvelse...

Redigeret af Stjernetosse
Link til indlæg
Del på andre sites

Target er trænet helt efter bogen. Target er en frisbee der er blevet mindre og mindre med tiden. Lige nu er det på str med en femmer.

 

Jeg har først trænet stå ved Target. Så har jeg trænet fremsending til Target.

Efterfølgende har jeg lagt Target i minifelt som senere er blevet stort felt.

 

Det kan han sagtens. Hvis Target ligger der løber han super ud og står.

 

Hvis jeg fjerner Target løber han typisk halvvejs ud, vender rundt og står og kigger. Giver jeg ham ekstrakomm. Løber han sommetider derud andre gange ronderer han rundt.

 

Hvis han løber der ud retter han ind efter forreste højre kegle og ofte kommer han til at stå på den forkerte side eller på snoren...

Link til indlæg
Del på andre sites

Target er trænet helt efter bogen. Target er en frisbee der er blevet mindre og mindre med tiden. Lige nu er det på str med en femmer.

 

Jeg har først trænet stå ved Target. Så har jeg trænet fremsending til Target.

Efterfølgende har jeg lagt Target i minifelt som senere er blevet stort felt.

 

Det kan han sagtens. Hvis Target ligger der løber han super ud og står.

 

Hvis jeg fjerner Target løber han typisk halvvejs ud, vender rundt og står og kigger. Giver jeg ham ekstrakomm. Løber han sommetider derud andre gange ronderer han rundt.

 

Hvis han løber der ud retter han ind efter forreste højre kegle og ofte kommer han til at stå på den forkerte side eller på snoren...

 

Nu fik jeg i og for sig aldrig lært Iso feltet færdigt... Men vi brugte det rigtige felt fra starten af, med kegler og det hele, og target i midten. Så sendte vi hunden fra kort afstand, men fra alle mulige vinkler, hele vejen rundt om feltet. Først når hunden var mere sikker i det, begyndte vi at ta' targeten væk, og så kom afstanden på. Den metode ved jeg der er mange der bruger her. Ved ikke om du kan bruge det til noget... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Target er trænet helt efter bogen. Target er en frisbee der er blevet mindre og mindre med tiden. Lige nu er det på str med en femmer.

 

Jeg har først trænet stå ved Target. Så har jeg trænet fremsending til Target.

Efterfølgende har jeg lagt Target i minifelt som senere er blevet stort felt.

 

Det kan han sagtens. Hvis Target ligger der løber han super ud og står.

 

Hvis jeg fjerner Target løber han typisk halvvejs ud, vender rundt og står og kigger. Giver jeg ham ekstrakomm. Løber han sommetider derud andre gange ronderer han rundt.

 

Hvis han løber der ud retter han ind efter forreste højre kegle og ofte kommer han til at stå på den forkerte side eller på snoren...

 

Nu fik jeg i og for sig aldrig lært Iso feltet færdigt... Men vi brugte det rigtige felt fra starten af, med kegler og det hele, og target i midten. Så sendte vi hunden fra kort afstand, men fra alle mulige vinkler, hele vejen rundt om feltet. Først når hunden var mere sikker i det, begyndte vi at ta' targeten væk, og så kom afstanden på. Den metode ved jeg der er mange der bruger her. Ved ikke om du kan bruge det til noget... :vedikke:

 

Det er sådan set også det jeg har gjort med Target.

 

Han kobler bare slet ikke feltet på. Altså han tænker Target og intet andet. Feltet registreres ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du fjerner Target, har du så været ude i feltet og røre alligevel? Det Hjalp dem fra mit hold. Hunden tror der er noget og søger fint frem, vi følger efter bagved, klikker derude og belønner i feltet. Putter Target på igen bagefter og skifter sådan et par gange, til hunden fanger ideen.

Ved ikke om det er korrekt, men det virkede :)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tænker også belønning bagerst i feltet eller bag om for at hunden ikke får til vane at stoppe på vejen derud og søge hjælp.

 

Når du fjerne target så ville jeg prøve gøre det uden hunden ser det og så når hun løber derud så bang belønning. 1 gang med target 2 gang uden 3 gang med target igen så du ikke fjerne den helt med det samme men den er der engang imellem til at bekræfte det rigtige sted.

 

Ved ikke om det har givet mening :-) kod astopper meget før tid når han drejer rundt så har prøvet at overføre target til bagerste felt bånd og det passer med han stopper i midten nu for det meste :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle belønninger falder i den bagerste halvdel af feltet. Entet kastet bagover eller til ham hvis han står korrekt.

 

Jeg har felter derhjemme. Lige nu ligger der et kronisk på træningspladsen. Med tre hunde er det lidt tricky at have et minifelt i stuen eks :) det skal køres lidt som decideret træningsmoment.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu be’r du om en hurtig indlæring, og det tror jeg ikke findes. Jo, man kan “snyde” hunden, som man gjorde før i tiden, ved at der f.eks. altid lå noget i feltet - undtaget til prøver. Men som man ser på hundetræning i dag, så lærer hunden jo ikke noget af det. Hvis man absolut skal ha’ et fungerende felt til en bestemt prøve, så kan det måske fungere, hvis man i tiden op til, lægger noget i feltet hver gang. Men så har man jo alligevel noget at skulle reparere på bagefter...

 

Da jeg alligevel selv skal i gang med Iso's LP igen, har jeg lige konsulteret LP-veninden mht. indlæring af feltet. Jeg kan se at den LP-instruktør vi i sin tid havde, ikke helt har fanget alle detaljer i metoden, så jeg regner med at genindlære feltet med Iso... LP-veninden er superdygtig, og gør sådan her:

 

Hun sætter altid feltet op uden at hunden ser det, netop for at den skal opfordres til at selv finde feltet. Det er også meget medvirkende til at hunden lærer at virkelig se feltet, og dermed at orientere sig vha. bånd og kegler.

 

I starten lægger hun target (som hun tidligere har indlært) i midten, og så shaper hun simpelthen at hunden går ind og trykker på den.

 

Hun står måske 1/2 meter fra feltet. Klik når hunden trykker, og så belønner hun på sin egen højre side - altså hunden løber tilbage til hende for at få belønningen. Højre side - for at hunden ikke skal komme ind og sætte sig på plads. Belønning ved fører - gi’r tempo, energi i trykket, og feltet bli’r sjovt. At løbe tilbage bli’r en del af belønningen, og forstærker dermed trykket, der jo kommer lige før. (Iso elsker sin ruskeklud, og elsker at løbe, så jeg ville definitivt bruge den som belønning dér.)

 

Dette gør hun rundt om hele feltet, så hunden får en slags “3D-billede” (hmmm, måske ikke helt præcis beskrivelse...) af feltet, og netop bli’r opmærksom på båndet/feltet.

 

Hun begynder så at holde klikket inde, så hunden bli’r stående et kort øjeblik, bare så der lige kommer ro på et øjeblik, før hunden løber tilbage til sin belønning.

 

Hun fjerner targeten så tidligt som muligt. Og så gør hun ellers det samme som før, men nu begynder hun at belønne inde i feltet. Enten ved at kaste legetøj ind i feltet, eller forbi felt/hund, “bagud”.

 

Man ser ret let hvornår hunden har fanget idéen, for så finder den selv feltet og løber derind, fra hvor som helst. Og i og med at hunden ikke har set feltet bli’ sat op, så skal den jo lede med sine øjne efter det.

 

Hun arbejder meget på dette, tæt på feltet, og når hunden vel kan det - og er rigtig glad for det, så bør afstanden ikke bli' til noget problem. Der bli’r ikke sat felt-kommando på før hunden er helt sikker, heller ikke ståkommando (eller hvad man nu bruger).

 

Parallelt med dette, indlærer man “stå”, som man “kvalitetssikrer” sådan at man kan trække og skubbe til hunden, vifte med godbidder og legetøj foran næsen på den, løbe rundt om den - uden at den bevæger en pote. Hvis man altså bruger “stå” i feltet.

 

Venindens hunde synes fremadsendelsen er den fedeste øvelse. Jeg tror at en stor del af hemmeligheden ligger i at feltet bli’r dødsjovt, og at det bli’r indlært som en sjov leg. Masser af fart og glæde, og ikke mindst shaping. Lad hunden selv finde ud af hvad det er den skal gøre for at få en belønning de meeeeget gerne vil ha’ - så bør feltet bli’ både sjovt og sikkert.

 

Jeg kan forstå at du ikke har tiden til hele forløbet nu, men måske kan nogen af tingene være noget du ikke har prøvet, eller gi' idéer til hvor "fejlen ligger"..? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan som du beskriver det, Korvis, er faktisk den fremgangsmåde jeg har brugt. Jeg ved ikke præcis hvor den er glipper for Oscar...

 

Men jeg tager ja-hatten på og så træner vi intensivt frem til prøven. Så ser vi hvor langt han kommer indtil da.

 

Nå ok. Status er måske ikke så skidt som jeg gav udtryk for. Bevæbnede mig med target og kattemad - og så kan I tro han kunne. Både med og uden target. Og fra forskellige vinkler og afstande. Så jeg skal måske bare fortsætte med det vi hele tiden har gjort :oops:

 

Super!!! :5up: Men jeg tænker lidt "hmmmm...." Hvordan kan det være at du både bruger target - og ikke? For hvis du er kommet til at fjerne targeten, så skal den jo ikke på igen? Og hvis han så ikke løber ind uden taget, så burde der jo være noget der mangler i selve den indledende fase (med target)? :hmm: :vedikke:

 

Nåede ikke selv at komme ud med feltet i dag, men glæder mig til at komme i gang igen, blev helt inspireret af veninden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Super!!! :5up: Men jeg tænker lidt "hmmmm...." Hvordan kan det være at du både bruger target - og ikke? For hvis du er kommet til at fjerne targeten, så skal den jo ikke på igen? Og hvis han så ikke løber ind uden taget, så burde der jo være noget der mangler i selve den indledende fase (med target)? :hmm: :vedikke:

 

Nåede ikke selv at komme ud med feltet i dag, men glæder mig til at komme i gang igen, blev helt inspireret af veninden!

 

Jeg fjernede target et par gange for at se om han rettede ind midt i feltet eller ude ved en kegle...

 

Og jeg har generelt forsøgt at fjerne target fordi jeg ikke mener der altid skal være target i feltet, for så at snyde ham til en prøve...

 

Jeg ved ikke hvad der har gjort at han til tider er stoppet op midtvejs og har vendt rundt - jeg har tolket det som om der var kommet for meget afstand på og at han ikke vidste "hvad han lavede"

 

Basisindlæring med target fejler ingenting, men jeg kan se at han ikke rigtig bruger den til noget - i hvert fald ikke i dag, for i dag var det i bund og grund nok belønningen der var ultra god i Oscar's øjne: Kattemad :ivrig:

Link til indlæg
Del på andre sites

og så belønner hun på sin egen højre side - altså hunden løber tilbage til hende for at få belønningen. Højre side - for at hunden ikke skal komme ind og sætte sig på plads. Belønning ved fører - gi’r tempo, energi i trykket, og feltet bli’r sjovt. At løbe tilbage bli’r en del af belønningen, og forstærker dermed trykket, der jo kommer lige før.

 

Hov til dette - jeg belønner så inde i feltet. Men det er fordi jeg er bange for at Oscar tonser ud i feltet vender rundt og kommer tilbage. At kalde ham på plads er ikke noget problem

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fjernede target et par gange for at se om han rettede ind midt i feltet eller ude ved en kegle...

 

Og jeg har generelt forsøgt at fjerne target fordi jeg ikke mener der altid skal være target i feltet, for så at snyde ham til en prøve...

 

Jeg ved ikke hvad der har gjort at han til tider er stoppet op midtvejs og har vendt rundt - jeg har tolket det som om der var kommet for meget afstand på og at han ikke vidste "hvad han lavede"

 

Basisindlæring med target fejler ingenting, men jeg kan se at han ikke rigtig bruger den til noget - i hvert fald ikke i dag, for i dag var det i bund og grund nok belønningen der var ultra god i Oscar's øjne: Kattemad :ivrig:

 

Lad os håbe det bare er belønningen der gør forskellen, så!

Link til indlæg
Del på andre sites

kunne man gøre feltet til target? ved at minske feltet så meget at hunden kun lige kan være i midten og lade det være target, så flytte keglerne fra hinanden langsomt over nogle gange?.Skal lige sige at jeg ikke træner LP og ikke ved hvordan et felt ser ud:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...