Hop til indhold

Finsk Spidshund


Gæst M&M´s
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Min veninde har en dejlig finsk spidshund på lidt over et år. Hun er mest alene med ham, da kæresten desværre pludselig må rejse en del. Og det er noget af en udfordring - jeg har selv lige passet ham, så jeg ved det.

Han er somom, han er på noget, der er over duracell batterier. Og han er ikke så nem at nå, når man prøver at få ham til at stoppe, hvis han bliver for kåd. Det er jo nok leg, og fordi han er glad, men han kan bare ikke falde ned. Han bider i hænder og i fødder, og vil ikke holde op. F.eks. når man skal sove. Og han gøer, hvis han ser, man er ved at falde i søvn. Man får mærker, når han bider, for han har skarpe tænder, og man kan ikke få ham til at holde op.

Han har været kunstigt kastreret en gang, og de overvejer at gøre det igen nu. Han har gø halsbånd ( der ikke altid hjælper så godt), og der er prøvet med beroligende sprøjtemiddel af forskellig art i hjemmet. De har en lille have, så han kan komme en del ud. Og han får også ofte lov at tonse igennem på ture sammen m. min hund, hvor de løber fri. Men uanset, hvordan man prøver at få ham til at falde til ro, så er det meget svært. Det er kun når, der er nogen hos ham, han "går amok", og spiser strømper og bider i tøj, vægge, ting m.m. Når han er alene laver han aldrig ballade. havde engang en veninde, der havde taget en slæde hundehvalp med hjem fra Grønland, og det endte galt. Han havde noget af samme symptomer. Så jeg er lidt bekymret og vil høre om lidt råd til min gode veninde. ( Hun har også talt med dyrlægen om det)

På forhånd tak for gode råd. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh pyha, sikke en omgang...... Mener du en finsk lapphund?

 

Som 1 årig er den slet ikke voksen, men har derimod røven fuld af hormoner - det kan den IKKE gøre for, det er hårdt men naturligt nok, det er bare med at tage en dyb indånding og finde den store (rolige!) tålmodighed frem. At den bliver ved at bide og nappe, lyder som om i gør noget forkert? Bliver din veninde sur og skælder ud?? For så er det garanteret derfor den bliver vildere, den bliver utryg ved situationen.

 

Det gø-halsbånd der, det synes jeg i skal få smidt af h.. til i en allerhelvedes fart. Det kan lige præcis give en hund der er snotforvirret, utryg, nervøs, den forstår ikke hvorfor der kommer sprøjt, træn det i stedet ved at lære den et stop-ord.

 

Det at du skriver hunden kun gør det når hun/de er hjemme....... jeg får tanken at den er vildt frustreret og ikke forstår de krav de sætter til ham. Hvad er dit indtryk?

 

Jeg kender ikke lapphunden så godt igen, men mine samojeder er måske hårde nok på det ydre, men de er ret bløde indvendigt, så hård opdragelse dur ikke (med hård mener jeg skæld ud, sætte hunden udenfor døren når den kan mærke man er irriteret osv - selvfølgelig heller ikke at slå, men det siger jeg ikke din veninde gør).

 

Kunstig kastration er så vidt jeg ved ikke noget man skal gøre flere gange, det er een gang for at se om det virker som man ønsker. Der kan også komme udsving i hormonerne i starten når den bliver skudt ind og til slut når virkningen går af, så kan hormonerne nærmest komme i bølger og virke ret voldsomme - for nogle, ikke for alle, er svært at sige om det er det der sker for jeres.

 

Hvad laver din veninde med ham? Laver hun andet end at lade ham løbe og tonse? Hvad med rolige aktiviteter så som at søge sit foder på græsplænen, træne lidt, spille aktivitetsspil?? Det lyder som om han skal lære at være i ro derhjemme og det kan nok godt tage et stykke tid at få lært ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh pyha, sikke en omgang...... Mener du en finsk lapphund?

 

Som 1 årig er den slet ikke voksen, men har derimod røven fuld af hormoner - det kan den IKKE gøre for, det er hårdt men naturligt nok, det er bare med at tage en dyb indånding og finde den store (rolige!) tålmodighed frem. At den bliver ved at bide og nappe, lyder som om i gør noget forkert? Bliver din veninde sur og skælder ud?? For så er det garanteret derfor den bliver vildere, den bliver utryg ved situationen.

 

Det gø-halsbånd der, det synes jeg i skal få smidt af h.. til i en allerhelvedes fart. Det kan lige præcis give en hund der er snotforvirret, utryg, nervøs, den forstår ikke hvorfor der kommer sprøjt, træn det i stedet ved at lære den et stop-ord.

 

Det at du skriver hunden kun gør det når hun/de er hjemme....... jeg får tanken at den er vildt frustreret og ikke forstår de krav de sætter til ham. Hvad er dit indtryk?

 

Jeg kender ikke lapphunden så godt igen, men mine samojeder er måske hårde nok på det ydre, men de er ret bløde indvendigt, så hård opdragelse dur ikke (med hård mener jeg skæld ud, sætte hunden udenfor døren når den kan mærke man er irriteret osv - selvfølgelig heller ikke at slå, men det siger jeg ikke din veninde gør).

 

Kunstig kastration er så vidt jeg ved ikke noget man skal gøre flere gange, det er een gang for at se om det virker som man ønsker. Der kan også komme udsving i hormonerne i starten når den bliver skudt ind og til slut når virkningen går af, så kan hormonerne nærmest komme i bølger og virke ret voldsomme - for nogle, ikke for alle, er svært at sige om det er det der sker for jeres.

 

Hvad laver din veninde med ham? Laver hun andet end at lade ham løbe og tonse? Hvad med rolige aktiviteter så som at søge sit foder på græsplænen, træne lidt, spille aktivitetsspil?? Det lyder som om han skal lære at være i ro derhjemme og det kan nok godt tage et stykke tid at få lært ham.

 

Rigtig godt svar, jeg er helt enig!

 

Det er vigtigt at huske at en "generel regel" indenfor spidshundene er at; Mere vil have mere!

 

Det vil sige jo mere der laver med din hund, jo mere vil den forvente at der laver med den!

 

Selvom de bliver trætte af at løbe og tonse rundt, så er det meget bedre at lave noget mentalt aktivitet, og så generelt lærer ham at leg indenfor er "forbudt"...

 

Det er svært at træne det og det tager tid at få det ændret... (Det er en af de ting som bare er fantastisk at lære hvalpen fra lille af)...

 

Men en ting mere er at husk han ER stadig bare en stor baby, så man skal også bære lidt over med ham :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar. Den skulle vist hedde Finsk Spids, og bruges til at holde samling på rensdyr i Finland. Og er en gøende race. Jeg vil give rådene videre. Det var også nogle af de ting, jeg sagde til hende, da jeg havde passet ham. At jeg synes, han ikke skal straffes m. gø halsbånd m.m. Det største problem er efter min mening at han bider. Det kan han finde på at gøre, når man ligger og sover. Så lægger han sig ved siden af sengen og bider f.eks. i hånd/arm, hvis han kan komme til det. Og han kommer hele tiden med ting lige op i hovedet til en, når man sover. Og han stopper ikke. Jeg prøvede at få ham til at falde til ro ved at lægge mig ved ham, nusse ham, og tale til ham. Det gjorde ham rolig....Men straks, jeg gik i seng igen fortsatte han. Det hjalp heller ikke, jeg ignorerede ham. Jeg var meget, meget kvæstet efter at have passet ham i 10 dage, og ville slet ikke kunne holde til det hver dag.

Han er også utrolig kærlig, som du skriver, dine samojeder er. Han giver masser af møs, og er meget, meget glad og kærlig overfor min gamle hund. De har først mødt hinanden, da han var 1 år. Ellers tror jeg, min hund kunne have præget ham lidt med noget mere ro. Det gjorde min gamle hund lidt med Misha, som jeg har nu. Dog viste hun også nogle unoder, og gik helt i hvalpdom igen. Det var skønt at se. Jeg har ikke fulgt opdragelsen af den finske spids.

 

De overvejer kunstig kastration igen, fordi de måske vil have hvalpe med ham. Det er ikke så ofte, han er på "tonse ture". Han er mest i en lille have el. på korte ture i snor. Hun har masser af aktivitets bolde, og lægger også godbidder forskellige steder, så han skal søge. Faktisk fylder han meget, forstået på den måde, at der er mange steder, han kan ligge, han har masser af legetøj, skåle o.s.v. Og jeg tror, det vil være godt, det indskrænkes, så han har få muligheder at vælge imellem. Det må give lidt mere ro.

 

Min hund havde også masser af krudt i sig som hvalp og ung. Og det er korrekt, de helst ikke skal helt op og køre ved at tonse for meget, eller ved at man leger voldsomt med dem f.eks. ved at lade dem hive/trække i reb m.m.

 

De har også talt om at få endnu en hvalp nu. Det har jeg stærkt frarådet, før han er lidt mere rolig.

Link til indlæg
Del på andre sites

for mig lyder det her som en hund som keder sig, hvis den eneste aktivitet hunden får er små korte ture i snor, en gang i mellem at "tonse rundet" med en anden hund, og så eller ophold i en lille have, så må den kede sig.

Så mit råd må være aktivering, dvs næse arbejde, træning af små sjove øvelser hvor hunden skla bruge hovedet, fx klikker træning, og gode lange rolige gåture hvor hunden får rig lejlighed til at snuse og "læse avis".

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar. Den skulle vist hedde Finsk Spids, og bruges til at holde samling på rensdyr i Finland. Og er en gøende race. Jeg vil give rådene videre. Det var også nogle af de ting, jeg sagde til hende, da jeg havde passet ham. At jeg synes, han ikke skal straffes m. gø halsbånd m.m. Det største problem er efter min mening at han bider. Det kan han finde på at gøre, når man ligger og sover. Så lægger han sig ved siden af sengen og bider f.eks. i hånd/arm, hvis han kan komme til det. Og han kommer hele tiden med ting lige op i hovedet til en, når man sover. Og han stopper ikke. Jeg prøvede at få ham til at falde til ro ved at lægge mig ved ham, nusse ham, og tale til ham. Det gjorde ham rolig....Men straks, jeg gik i seng igen fortsatte han. Det hjalp heller ikke, jeg ignorerede ham. Jeg var meget, meget kvæstet efter at have passet ham i 10 dage, og ville slet ikke kunne holde til det hver dag.

Han er også utrolig kærlig, som du skriver, dine samojeder er. Han giver masser af møs, og er meget, meget glad og kærlig overfor min gamle hund. De har først mødt hinanden, da han var 1 år. Ellers tror jeg, min hund kunne have præget ham lidt med noget mere ro. Det gjorde min gamle hund lidt med Misha, som jeg har nu. Dog viste hun også nogle unoder, og gik helt i hvalpdom igen. Det var skønt at se. Jeg har ikke fulgt opdragelsen af den finske spids.

 

De overvejer kunstig kastration igen, fordi de måske vil have hvalpe med ham. Det er ikke så ofte, han er på "tonse ture". Han er mest i en lille have el. på korte ture i snor. Hun har masser af aktivitets bolde, og lægger også godbidder forskellige steder, så han skal søge. Faktisk fylder han meget, forstået på den måde, at der er mange steder, han kan ligge, han har masser af legetøj, skåle o.s.v. Og jeg tror, det vil være godt, det indskrænkes, så han har få muligheder at vælge imellem. Det må give lidt mere ro.

 

Min hund havde også masser af krudt i sig som hvalp og ung. Og det er korrekt, de helst ikke skal helt op og køre ved at tonse for meget, eller ved at man leger voldsomt med dem f.eks. ved at lade dem hive/trække i reb m.m.

 

De har også talt om at få endnu en hvalp nu. Det har jeg stærkt frarådet, før han er lidt mere rolig.

 

Jeg har selv kigget på racen Finsk spids, som jeg har læst mig til er en hardcore jagthund, skabt til at jage bjørne og elge, meget selvtændigt og langt fra jægeren, hvor de opsøger dyret alene og stiller sig til at gø som en sindsyg for at holde dyret hen og kalde på jægeren. Opgave selv ret hurtigt at anskaffe mig sådan en da den slags hund stille meget store krav til ejeren, har endda talt med en opdrætter som slet ikke mente at den egnede sig til at blive holdt under normale forhold i danmark! De forhold kan man naturligvis skabe, men det vil altså kræve noget mere end ture i haven og en ugentlig gåtur på et par kilometer...

Skal ikke spille klog, men synes bestemt også det lyder som om den keder sig.

Det største problem er efter min mening at han bider. Det kan han finde på at gøre, når man ligger og sover. Så lægger han sig ved siden af sengen og bider f.eks. i hånd/arm, hvis han kan komme til det. Og han kommer hele tiden med ting lige op i hovedet til en, når man sover. Og han stopper ikke. Jeg prøvede at få ham til at falde til ro ved at lægge mig ved ham, nusse ham, og tale til ham. Det gjorde ham rolig....Men straks, jeg gik i seng igen fortsatte han. Det hjalp heller ikke, jeg ignorerede ham

Hvad har i prøvet at gøre, ud over at ignorere? Altså når hunden kommer og bider og stikker legetøj op i hovedet på een, så betyder det her hjemme "LEG MED MIG". At være ude i en have hver dag eller være inden for hver dag, kan jeg ikke rigtig se forskellen på, der er jo ikke noget nyt og spændende i den samme lille indhegnede have, det tror jeg slet ikke hunden får noget ud af andet end frisk luft.

Jeg ved ikke om du blander to racer sammen, for der findes både en finsk hyrdehund og en finsk spids. Hyrdehunden er som du bekriver lavet til at vogte og drive rener, mens racen finsk spids er en jagt hund. Ikke at det gør den store forskel måske, da de begge har et enormt behov for aktivering. Den finske spids skulle, efter hvad jeg har læst mig frem til dog være en del mere selvstændig.

 

Finsk hyrdehund er sort eller brun med lyse aftegninger, finsk spidshund er rød/brun...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåhja finsk spids selvfølgelig - det var det "hund" der forvirrede mig. Åh ellers en flot hund, men enig med Spitz, den kræver altså mere end bare lige.. Og nej, hård opdragelse dur ikke for den, det skal være tydeligt, klart, roligt. Og der passer gøhalsbånd ikke ind, i mine øjne. Jeg ved godt at nogle har held med det halsbånd, men det kræver en speciel hund, jeg ville selv være usandsynligt bange for at få det modsatte: en overaktiv hund fordi den ikke kan finde ro.

 

Det med at bide, måske vil han have kontakt, men i hvert fald er den eneste vej frem på rolig måde at stoppe ham og give ham noget andet i stedet. Ligesom med hvalpe, jo mere man skriger og hviner, jo hårdere bider de. Det bliver jo også en leg for dem.

 

Så vidt jeg også lige umiddelbart husker, så skal den finske spids have ok meget motion for at have det godt. Vi cykler selv med vores store, det giver ham ret meget. 2-3 gange om ugen, i starten måske kun 3km og som hunden så bliver i bedre form, så gerne lidt længere. Husk, ikke galop på fortove o.l., galop skal være på bløde underlag såsom i en park/skov/græs osv. På fortov/cykelsti må hunden trave.

 

Men godt at læse at de laver søge-ting med ham.

 

Angående avl - husk dem lige på, at hundens sind også kan være arveligt. Hvis de ikke selv føler de kan honorere ham og have en fornuftig hverdag med ham, hvorfor så give det videre?? Nogle hunde kører bare i et højere gear efter min opfattelse, og nu kan jeg også tydeligt se det på de 2 meget forskellige hunde jeg har (begge samojeder).

Ikke fordi jeg siger de skal kastrere deres hund, men intakte hanner kan godt være en stor mundfuld, især mellem 8 mdr og 2 år, og det synes jeg man skal fokusere på at få styr på, før man begynder at tænke hundehvalpe og avl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er nogle ideer til nemtakaktivering både hjemme i stuen og på turene. MENTAL AKTIVERING - www.harmoniskhundeliv.dk Når han så er godt træt (og man med god samvittighed kan bede om, at nu skal han slappe af. Så er det rigtig godt selv at sætte sig ned i en stol et roligt sted (evt med en kop kaffe og et blad :-)) og så gabe overdrevent, strække sig og smaske lidt (det virker beroligende på hunden). Det er en god idé at have en snor på ham og så ignorere ethvert forsøg på til leg osv. Så tror jeg han kapitulere og lægge sig ned og slappe af, når han finder ud af der ikke sker en fis. Det virkede rigtig godt på Smilla, som også var meget opkørt som hvalp/ unghund indenfor. Når hun så først sov (hun var jo rent faktisk smaddertræt) så kunne jeg rejse mig og gå rundt og lave noget i huset.

 

Håber det virker. Det er vist også beskrevet i Lone Grevas 'hvalpen'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...