Hop til indhold

Hvordan har du det med lederskab?


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Gæst milder batmusen
Hvad tolker du at dine hunde vil opnå når de ser en "svag" eller "usikre"person ?

Og hvordan reagerer de?

 

 

jeg tolker det som om at den svage person skal jages væk og ikke skal tage kontakt til hundene

de kan reagere med stirren konstant på personen så vedkomne blver mere utryg ved hundene evt et udfald hvis der tages kontakt til hunden og han er lidt bange for dem

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 115
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gæst Priceman
er helt enig jeg mener heller ikke at man skal være en tyran

 

Det er jo det der sker hvis man påtvinger et ander væsen ens egne krav og forventninger. At straffe en uønsket handling er nemt. At fralære sig en ønsket er det svære.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
jeg tolker det som om at den svage person skal jages væk og ikke skal tage kontakt til hundene

de kan reagere med stirren konstant på personen så vedkomne blver mere utryg ved hundene evt et udfald hvis der tages kontakt til hunden og han er lidt bange for dem

 

Her ser jeg en stærk usikkerhed hos hundene, hvor de ikke er sikre på om floklederen (dig) er i stand til at klare situationen.

 

Jeg havde for noget tid siden da vi havde alle 4 rotter herhjemme en lignende situation. En af mine kammerater var lidt underlig til mode overfro dissse hunde. Der gik jeg ind og med min person gjorde at der ikke var tvivl om at jeg var flokleder og de havde intet at bekymre sig om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Her ser jeg en stærk usikkerhed hos hundene, hvor de ikke er sikre på om floklederen (dig) er i stand til at klare situationen.

 

Jeg havde for noget tid siden da vi havde alle 4 rotter herhjemme en lignende situation. En af mine kammerater var lidt underlig til mode overfro dissse hunde. Der gik jeg ind og med min person gjorde at der ikke var tvivl om at jeg var flokleder og de havde intet at bekymre sig om.

 

 

 

jeg kan ikke udtale mig da jeg ikke kan spørge hundene men en ting ved jeg flokleder ved de udmærket hvem er men som sagt så er mine hunde selvstændige dyr og jeg giver dem lov til at kunne give udtryk for det de nu vil som præcis vi har diskuteret herinde idag at mange siger at er man hård så giver man ikke hunden plads til at kunne være et selvstændigt og tage egne beslutninger uden at floklederen altid skal spørges eller hunden afventer til at se hvad flokkens leder beslutter sådan er det ikke her de må selv bestemme den slags uden jeg blander mig

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
jeg tolker det som om at den svage person skal jages væk og ikke skal tage kontakt til hundene

de kan reagere med stirren konstant på personen så vedkomne blver mere utryg ved hundene evt et udfald hvis der tages kontakt til hunden og han er lidt bange for dem

 

Interessant svar.. Jeg vil tillægge hunden at være af mere dominerende (og endda måske tvivlende/usikker) karaktér og, i hvertfald ikke i rottens tilfælde, en adfærd jeg vil kalde naturlig. "Rigtige" hunde er mere selvsikre og vil under ingen omstændigheder gøre udfald medmindre der er tale om en decideret trussel, eller et angreb ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Interessant svar.. Jeg vil tillægge hunden at være af mere dominerende (og endda måske tvivlende/usikker) karaktér og, i hvertfald ikke i rottens tilfælde, en adfærd jeg vil kalde naturlig. "Rigtige" hunde er mere selvsikre og vil under ingen omstændigheder gøre udfald medmindre der er tale om en decideret trussel, eller et angreb ;-)

 

 

svært og sige men heldigvis er det yderst sjældent de gør det

 

synes ofte jeg støder på rotter som gør den slags feks humper på usikre mennesker og kan brumme af folk

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
svært og sige men heldigvis er det yderst sjældent de gør det

 

synes ofte jeg støder på rotter som gør den slags feks humper på usikre mennesker og kan brumme af folk

 

Jep.. men nu er der også en betydelig forskel på at lave udfald og på at brumme i netop den situation :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
indenfor hunde er det jo ofte normalt at hunde går efter svagere hunde end dem selv

tit bliver meget usikre hunde bidt og domineret af andre i flokken

 

Det er vist ikke kun forbeholdt hundene.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jep.. men nu er der også en betydelig forskel på at lave udfald og på at brumme i netop den situation :-)

 

 

ja men rigtig nok så kan udfald ofte være usikkerhed hos hunden men jeg kan godt se forskel om der er usikkerhed eller dominans det er faktisk nemt og se hvis man kigger efter kan også være at udfald er et forkert ord brugt af mig

 

eks min tæve laver ofte udfald imod andre hunde hun har høj hale rejste børster hun er usikker selvom hun ikke viser det

hun er allerede klar til angreb inden hun hilser på hunden

hun er blevet voldsomt bidt som lille har jeg fået at vide

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det er vist ikke kun forbeholdt hundene.. ;-)

 

 

det ses hos ulveflokken med den lavest rangerede i flokken feks

desuden har ofte set det iblandt mange hunde som er sammen at de tit mobber den svage

Link til indlæg
Del på andre sites

svært og sige men heldigvis er det yderst sjældent de gør det

 

synes ofte jeg støder på rotter som gør den slags feks humper på usikre mennesker og kan brumme af folk

 

Humpning skyldes oftest opkørthed/opstemthed/stress. Det er som regel ikke et tegn på en hund som vil "overtage magten"...

Link til indlæg
Del på andre sites

tror simpelthen ikke på det

er godt klar over hunden ved vi ikke er hunde men kender dog en del med den rigtig gammeldags rotweiler i sindet og den skal nok lure om man er svag

selv mine egne holder øje med mennesker som virker usikre og svage og kan finde på og reagere

 

Jeg tror såmænd også en nymodens Rottweiler lurer om personen er svag - det tror alle hunde gør. Der er så bare nogle hunde der reagere mere på det end andre.

 

Alle hunde kan vel finde på at reagere overfor en svag/usikker person - sådan en ved man jo ikke hvor man har (de defineres vel som utilregnelige) og dem skal man være ekstra obs på (hmmm jeg tror jeg er en hund :mrgreen:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Humpning skyldes oftest opkørthed/opstemthed/stress. Det er som regel ikke et tegn på en hund som vil "overtage magten"...

 

 

 

har aldrig nævn at tage magten men det er tydeligt dominans det jeg har set og ikke opkørthed eller stress

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg tror såmænd også en nymodens Rottweiler lurer om personen er svag - det tror alle hunde gør. Der er så bare nogle hunde der reagere mere på det end andre.

 

Alle hunde kan vel finde på at reagere overfor en svag/usikker person - sådan en ved man jo ikke hvor man har (de defineres vel som utilregnelige) og dem skal man være ekstra obs på (hmmm jeg tror jeg er en hund :mrgreen:).

 

 

 

jeg kunne ikke være mere enig :5up::mrgreen:rotter er utrolig gode til at finde svage personer selvfølgelig ikke kun rotten

mens andre hunde er komplet ligeglade og nogen mere end andre forskelligt fra hund til hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror såmænd også en nymodens Rottweiler lurer om personen er svag - det tror alle hunde gør. Der er så bare nogle hunde der reagere mere på det end andre.

 

Alle hunde kan vel finde på at reagere overfor en svag/usikker person - sådan en ved man jo ikke hvor man har (de defineres vel som utilregnelige) og dem skal man være ekstra obs på (hmmm jeg tror jeg er en hund :mrgreen:).

 

Hvis en hund opfatter en person som svag, så har den jo heller ikke noget at være bekymret over fra denne person. Derfor vil en psykisk stærk hund ikke reagerer videre over det, hvorimod kan hund som selv er "svag" eller usikker/bange reagerer. Sådan en hund vil ikke overtage lederskab eller dominere - den vil bare forsvare sig mod noget som den er utryg ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en hund opfatter en person som svag, så har den jo heller ikke noget at være bekymret over fra denne person. Derfor vil en psykisk stærk hund ikke reagerer videre over det, hvorimod kan hund som selv er "svag" eller usikker/bange reagerer. Sådan en hund vil ikke overtage lederskab eller dominere - den vil bare forsvare sig mod noget som den er utryg ved.

 

Jeg ser det ikke som et svaghedstegn at en hund er tilbageholdende. Jeg ser det som en sund reaktion på noget der ikke er som det burde være.

En hund der bare buser frem mod alt den møder uden at tænke sig om/overveje situationen har ikke en jordisk chance for at overleve i naturen.

 

Dette er bla. også noget der ses på i de forskellige mentalteste der bruges.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad så hvis det er en ulv der humper en anden ulv??

 

Det samme - dog tror jeg det er forholdsvist sjældent at (fritlevende) ulve bliver så opkørte/stressede som "almindelige" hunde bliver det. Det handler om det miljø og de vilkår som vores familiehunde ofte må leve under...

 

Naturligvis KAN der være tale om "dominans-humpning" i en hunde/ulveflok, men da mennesker ikke indgår i flokken på samme måde som artsfæller, er der ikke tale om dominans, hvis en hund humper et menneske. Heller ikke hvis en hund humper en anden hund, som den ikke lever i flok med ("under samme tag") Hunde som mødes på træningspladsen, i hundeskoven osv. er ikke i samme flok...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en hund opfatter en person som svag, så har den jo heller ikke noget at være bekymret over fra denne person. Derfor vil en psykisk stærk hund ikke reagerer videre over det, hvorimod kan hund som selv er "svag" eller usikker/bange reagerer. Sådan en hund vil ikke overtage lederskab eller dominere - den vil bare forsvare sig mod noget som den er utryg ved.

 

Glemte lige noget :-D

 

Hvis en person viser svaghed er det jo lig med et unormalt adfærdsmønster ergo kan denne person reagere "farligt" og regnes for værende utilregnelig. Ikke en man kan stole på, det vil jo være "farligt" at stole på sådan en person idet personen ikke stoler på sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det samme - dog tror jeg det er forholdsvist sjældent at (fritlevende) ulve bliver så opkørte/stressede som "almindelige" hunde bliver det. Det handler om det miljø og de vilkår som vores familiehunde ofte må leve under...

 

Naturligvis KAN der være tale om "dominans-humpning" i en hunde/ulveflok, men da mennesker ikke indgår i flokken på samme måde som artsfæller, er der ikke tale om dominans, hvis en hund humper et menneske. Heller ikke hvis en hund humper en anden hund, som den ikke lever i flok med ("under samme tag") Hunde som mødes på træningspladsen, i hundeskoven osv. er ikke i samme flok...

 

Ham den nye moderne Freddy W skriver nu ellers noget andet i hans bog der kom lige før jul. De har observeret at når en svag/ulydig ulv er blevet "ordnet" så kommer de andre svage og humper den bagefter.

 

Hvis jeg har læst forkert (jeg ved der er andre her der har læst den) så lad mig det endelig vide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Glemte lige noget :-D

 

Hvis en person viser svaghed er det jo lig med et unormalt adfærdsmønster ergo kan denne person reagere "farligt" og regnes for værende utilregnelig. Ikke en man kan stole på, det vil jo være "farligt" at stole på sådan en person idet personen ikke stoler på sig selv.

 

Det kommer nok an på hvordan man definerer "svaghed" :-). "Svaghed" er f.eks. efter nogles mening tilbagendeholdende/stille adfærd - for andre er det inkonsekvens. Hvad er din definition på "svaghed"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Hvis en hund opfatter en person som svag, så har den jo heller ikke noget at være bekymret over fra denne person. Derfor vil en psykisk stærk hund ikke reagerer videre over det, hvorimod kan hund som selv er "svag" eller usikker/bange reagerer. Sådan en hund vil ikke overtage lederskab eller dominere - den vil bare forsvare sig mod noget som den er utryg ved.

 

 

jeg tror man skal passe på ikke at sammenligne alt hundeadfærd med hvordan ulve gør ting da mange hunde ikke opfører sig 100% ens og som ulve

 

at lave udfald var nok et forkert ord brugt af mig selv

 

der er jo hunde som reagere på svaghed uden at være usikre selv men som er selvsikre og stærk psykisk

 

man kan heller ikke forlange hunde skal kunne lide alle mennesker behøver ikke være pga usikkerhed og som sagt er det nemt og se usikkerhed og det modsatte i mine hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Glemte lige noget :-D

 

Hvis en person viser svaghed er det jo lig med et unormalt adfærdsmønster ergo kan denne person reagere "farligt" og regnes for værende utilregnelig. Ikke en man kan stole på, det vil jo være "farligt" at stole på sådan en person idet personen ikke stoler på sig selv.

 

 

helt enig

man har jo altid sagt at man ikke må vise frygt overfor hunde

selv ulve forskere som har kontakt med ulve må ikke vise svaghed eller tegn på sygdom hvis de skal ind til en flok ulve da det kan gå gruelig galt

ulve og rovdyr generelt lever på at se efter svaghedstegn inkl hunde dog ikke så udpræget men det er ikke altid i sammenhæng med usikkerhed

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...