Hop til indhold

DKK møder vedr avlsfremtid med mere????


Ulla H
 Share

Recommended Posts

Har jeres klubber fundet ud af, hvad der kommer til at gælde sundhedsmæssigt for jeres racer?

 

Vi har heldigvis ikke fået afskrevet kravene 100%... Men Møffe kan avlsgodkendes nu, med sine E-hofter :-( Bare han parrer tæver med A eller B hofter... Ikke engang et højt indeks er krævet!

 

Albuestatus 3 er også tilladt nu - bare de kun parres med status 0...

 

DBSK har heldigvis fået slået igennem med A og B stambøger og på den kommende generalforsamling skal det aftales, hvad det skal indebære for racen, om HD/AD kravene skal skærpes eller om de (jo tak) i stedet kræver noget såsom mere viden om anerne levealder, andre test e.lign. (ønsketænkning, I know!)

 

Nye avlsrestriktioner pr. 01.06.2012 - Dansk Berner Sennen Klub

 

Det er lidt noget øv at de nu tillader parringer med E-hofter og Albuestatus 3 :cry:

Men måske det åbner for at de nu også vil koncentrere sig om levelader og temperament - det vil jeg meget meget gerne se.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 181
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ja jeg ville da aldrig bruge en hund med E hofter eller 3 i albuer, jeg har faktisk lige afvist en parring, med en af mine hanhunde, tæven havde HD C AD 1, han er selv fri på både albuer og hofter, jeg ved at der i racen (og i de linier tæven var i), kan være problemer med HD, så jeg ville ikke lægge hanhund til. Nå men vi må jo bare allesammen, gøre det bedste vi kan, bruge fornuften og læse en masse stamtavler og helbreds oplysninger, og ikke gå på kompromis. Er lidt spændt på, hvad min egne raceklubber finder ud af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede faktisk at reglerne var blevet ændret til, at sundhedsundersøgelser før avl ikke længere var påkrævet fra DKKs side, MEN at hvis en hund ved røntgen fik konstateret hofter dårligere end C og/eller dårlige albuer, så var der stadig avlsforbud på hunden. Er det forkert opfattet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Krav om sundhedsundersøgelser er der stadig, indtil specialklubberne i samråd med DKK måske ændrer det, det er kun udstillings kravet der er sløjfet.

 

Ja, det er jeg med på. Det jeg responderede på og undrede mig over, var nedenstående indlæg:

 

Vi har heldigvis ikke fået afskrevet kravene 100%... Men Møffe kan avlsgodkendes nu, med sine E-hofter :-( Bare han parrer tæver med A eller B hofter... Ikke engang et højt indeks er krævet!

 

Albuestatus 3 er også tilladt nu - bare de kun parres med status 0...

 

Jeg havde forstået det således, at uanset avlskrav eller mangel på samme, så var det stadig gældende at havde hunden ved røntgenfotografering en hoftestatus dårligere end C og/eller dårlige hofter, så var der avlsforbud på hunden UANSET avlskrav.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde forstået det således, at uanset avlskrav eller mangel på samme, så var det stadig gældende at havde hunden ved røntgenfotografering en hoftestatus dårligere end C og/eller dårlige hofter, så var der avlsforbud på hunden UANSET avlskrav.

 

Sådan er de desværre ikke længere :-( Møffe må avsgodkendes og avle, hvis bare han kun dater damer med A eller B-hofter :-(

 

Jeg ved vitterligt ikke, hvordan DKK forventer at få flere medlemmer ved at tillade avl på hunde med arvelige og invaliderende lidelser...!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...