Hop til indhold

Spørgsmål fra nybegynder


Gæst KageKaDeN
 Share

Recommended Posts

Gæst KageKaDeN

Halløj dejlige mennesker :D

Jeg skal have hund om et pænt stort stykke tid.

Men jeg vil gerne forberede mig så godt som muligt, fordi jeg vil alt andet end at min hund får det dårligt :(

Jeg skal finde en begynder race da jeg aldrig har ejet hund før.

Her er en liste over dem jeg har tænk lidt over:

1. Golden retriever

2. Nova Scotia Duck Tolling Retriever

3. Sheltie

4. Hvid Schæfer

5. Westie

6. Cavalier king Charles Spaneiel

7. Japansk Spids

Jeg vil gerne høre jeres mening om disse hunde...

Jeg vil sige at jeg er mest for Golden Retriever men hvis den er for svær er de andre også meget dejlige :) (det er alle hunde jo :D)

 

Kh miig <3

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad er formålet for dig med at have hund?

 

Hvis du har et specifikt mål med en hund, såsom markprøver med en golden, eller udstilling med samme, så ville jeg råde dig til at tage kontakt til en opdrætter med samme mål, og derigennem få råd og vejledning omkring linjerne i hundene.

 

Det samme gør sig reelt gældende ved de andre racer også.

 

Jeg vil ikke anbefale nogen af de racer du har nævnt eller nogen anden race for den sags skyld. Alle racer du har listet op har racebestemte egenskaber der skal tages hensyn til, for at få det fulde "udbytte" ud af hunden.

 

Eksempelvis ville det ikke være fornuftigt at vælge en golden eller en toller, hvis ikke man er klar over at det faktisk er apporterende jagthunde. (i større eller mindre grad, afhængig af linjerne i hunden)

 

Eller en hvid hyrdehund (hvid schæfer) hvis ikke man er klar over at den rent faktisk var en hyrde og vogterhund engang.

 

Men hvad er dit formål med at have hund, har du overhovedet tænkt over hvad du vil med en?

Hvis man har et klart mål, eller definerede delmål, så gør det valget af hund, såvel som selve træningen af den meget nemmere.

 

;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst KageKaDeN

Jeg tænker lidt på udstilling eller agality men er ikke rigtig sat ind i emnet...

I hvert fald bliver det ikk noget med jagt det ikke lige mig. Men sådan gåture i skoven ville ikke være svært. En af mine bekendte bor på en gård i nærheden af en skov hvor vi tit er på besøg :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du gerne vil have en golden skal du vælge en fra udstillingslinierne - da der avlet på en anden måde end jagtlinierne....

 

Du kan sagtens også gå til agility med en golden - og jeg kan kun anbefale det....

 

Med hensyn til racerne du har nævnt så ville en golden eller hvid schæfer være et godt valg synes jeg - ellers kan du jo også prøve at kigge på en schapendoes som absolut er en god begynder race ....meget lærenem og social....

 

Husk når du skal vælge fra kuldet ....ikke at tage den der "moser" sig på som den første (det er en typisk alpha hund) men tag en af dem der kommer sådan i midten .....snak med forældrene både menneskene og hundene.....og være meget kritisk med kennelen....der skal være rent og pænt og dyrene skal virke glade og tillidsfulde....

 

Faktisk er en god kennel en der spørger meget ind til dit behov og hvem du er - dette for at sikre at du får den hvalp der passer dig bedst....hvis de bare vil sælge dig en hvalp hurtigst muligt - så bak ud af det.... :blink:

 

Rigtig god fornøjelse - det er en ven for livet

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du gerne vil have en golden skal du vælge en fra udstillingslinierne - da der avlet på en anden måde end jagtlinierne....

 

Hvorfor?

Jeg ville så anbefale det stik modsatte uagtet hvad formålet med hunden er.

 

Min begrundelse er simpel:

Racens egenskaber er stadig fuldt tilstede.

Racen ligner det den skal ligne set i historisk perspektiv (dvs. de helt lyse goldens udgår)

Racen har stadig drifter såvel som fysisk bygning til alt hvad du kunne finde på at træne med den, også udholdenheden spiller ind her, da en god, sund stærk og udholdende hund pr automatik har større overskud mentalt set også.

 

Vil man udstilling, hvad du også svarede på, og i den forstand udstilling i alt andet end brugshundeklassen, så er udstillingslinjerne vejen frem. Helt bestemt.

 

Jeg ville dog anbefale at begynde i DRK-regi til markprøvetræning, og ad den vej udstille i brugshundelassen sideløbende med markprøver.

Markprøver er nemlig ikke jagt, men derimod hundearbejde for retrievere.

 

;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...