Hop til indhold

opskrift på hjemmelavede hundekiks søges


anne-lise hansen
 Share

Recommended Posts

Ja da, her kommer en:

 

Hundekiks Ca. 40 stk.

 

1/2 dl konc. flydende bouillon eller en bouillonterning opløst i 1/2 dl kogende vand

200 g grahamsmel

1 dl kogende vand

100 g havregryn

2 æg

1/2 tsk. hjortetaksalt

150 g hvedemel

200 g leverpostej

 

 

Tilberedning:

Kom bouillon og grahamsmel i en skål og hæld kogende vand over. Lad det trække et par minutter og tilsæt havregryn og æg.

 

Rør det godt sammen. Bland hjortetaksalt og hvedemel og ælt det i dejen.

 

Rul dejen ud til en stor firkant ca. 25 gange 40 cm. og smør dejen med leverpostej.

 

Rul dejen stramt sammen til en aflang roulade og skær den i tynde skiver.

 

Læg sneglene på en bageplade og bag dem ved 175 grader i ca. 40 minutter til de er gyldne og tørre.

 

Afkøl og opbevar dem i en kagedåse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom de sikkert er overglade for enhver lille godbid fra dig så er disse ekstra lækre, glutenfrie og med en naturlig sødme som tiltaler de fleste hunde.

 

Faktisk er disse her ret sunde og kan bruges som et alternativ måltid hvis du tilsætter kalk og skærer dem i større stykker. Ja, de smager faktisk så godt at jeg selv har spist dem. Så kom ikke og snakke om hundeæde, de her er bare rigtig gode. Jeg plejer at lave dem i en bradepande og skærer dem i små cirkler med et fingerbøl men man kunne lave dem æggeformet i dagens anledningen? Nå, spøg til side, her er opskriften.

 

Hundegodbidder med Karob:

 

750 g. brun rismel

500 g. quinoa mel eller boghvede mel

125 g. hakkede mandler

62.5g finthakkede solsikkefrø eller græskarkærner

2 spsk karob pulver

4 spsk økologisk mørk syrup (eller rørsukker melasse hvis du kan finde den et sted).

4 store økologiske æg

125 ml sødmælks yoghurt natural

2 spsk flydende honning

 

Bland de våde og de tørre ingredienser hver for sig i 2 forskellige skåle. De skal røres godt sammen.

Bland de våde ingredienser i de tørre, en smule ad gangen og rør det hele til en lind masse hvis du skal bage den i en bradepande til udskæring senere. Husk at fore bradepanden med bagepapir.

Hvis du laver godbidder á la tørkost skal dejen være til at rulle ud i snore, så du skal tilsætte lidt ekstra mel. Udstikkes eller rulles ud og skæres i bidder, og sættes på en foret bageplade.

Bages ved 180 grader.

Bradepanden ca. 30-40 minutter, godbidder 15-20 minutter afhængig af størrelsen og om de skal være sprøde eller lidt blødere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er Karob pulver ?

 

Carob/Karob (tørrede,knuste johannesbrødbælger) anvendes i stedet for kakao som drik, i desserter, bagværk m.v.

 

Carob indeholder ikke oxalsyre, teobromin, fenyalanin eller koffein, kan tåles af hunde og har desuden en sødlig, kakaoagtig smag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Veeeerdens bedste hundeguffer:

 

1 kop lever

1 kop gult majsmel

1 kop vand

1 knivspids hvidløgspulver

 

Leveren blendes - det hele blandes sammen og kommes i en godt smurt bradepande. Bages ved 180 grader i 20-25 min. Skæres ud i passende bidder derefter. Kan fryses.

 

 

Jeg kommer også en lille smule salt i, det forstærker jo alle smager, og jeg bilder mig ind at det også gælder for hunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede mandler var noget skidt til hunde generelt?

 

Mig bekendt er de eneste nødder der er særlige farlige for hunde macadamia nødder og valnødder, . Makademia nødder kan give muskelsvaghed,muskelrystelser og paralysering - symptomerne er dog midlertidige.Valnødder kan det give irriteret mave og diarre. Problem ved valnødder er mest den svampe/skimmelart som angriber valnødderne når de har fået væde så der produceres et giftigt stof. Da kan hunden blive syg.

Jeg har aldrig hørt eller læst noget om mandler men alt med måde. Den smule der er i opskriften vil jeg ikke være bekymret for, de spises jo ikke på en gang, men de kan da undlades hvis du er det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...