Hop til indhold

træning fra 8 uger gammel


Winmar
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg er nysgerrig efter hvordan i griber træningen an af hvalpen fra starten af. Altså hvad starter i med, hvad tager i som det næste osv... Laver i en målrettet plan? Og hvilken træningsmetode bruger i? I Det hele taget hvordan gør I med træningen af den unge hvalp.

Mvh winmar

Link til indlæg
Del på andre sites

En babyhvalp på 8 uger og lidt til træner jeg kun ganske lidt med. Det er "for sjov" øvelser ala tricks og tillidsøvelser, ellers bruges tiden på opdragelse/se verden.

 

Jeg anvender både fri shaping og guidet operant indlæring (lokning) afhængig af hvad hvalpen fungerer bedst på med den valgte aktivitet og hvordan jeg oplever situationen. Eksempelvis giver jeg altid hvalpen/unghunden noget tid til selv at finde en løsning på mange opdragelsesting før jeg blander mig, som f.eks. at slappe af, søge kontakt/øjenkontakt mv. Først hvis det ikke virker og hunden bliver rastløs/opkørt går jeg ind og vejleder med ord, hvis den har lært dem og ellers ved lokning eller begrænsning.

 

Afhængig af hvad hunden skal lære har jeg en målrettet plan, som kan ændres totalt afhængig af hvalpens styrker og svagheder.

 

Starten er altid at betinge hvalpens navn, ros og kontakt/øjenkontakt positivt og dernæst eller samtidig at den vælger mig til, når den er løs. Dette er for mig det vigtigste og derefter kommer et stop signal f.eks. nej. Disse ting kommer ind under opdragelse, deciderede øvelser tager jeg meget, meget let på i starten og f.eks. er "sit" ikke det første jeg lærer hvalpen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor beskriver det egentlig rigtig godt. Jeg vil tilføje at det kan afhænge meget af race. Hvis vi f.eks taler jagthunde, hvor avlen er lagt på jagtegenskaber er det meget vigtigt at disse arvelige egenskaber formes fra dag et jvf. det ninjamor skriver.

Jeg har selv spaniels og starter med apportering, sit/stop og masser af kontakttræning. Herudover lader jeg aldrig hvalpen opleve naturen uden min tilstedeværelse.

 

:vinken:Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget enig med det ovenstående. Jeg synes det mest vigtige er at opbygge et tillidsforhold mellem mig og hvalpen, men samtidig shaper jeg noget adfærd, som jeg ved jeg får brug for senere, f.eks. indkald. Det gør jeg ved at sige hvalpens navn hver gang han får mad eller godbidder. På den måde lærer de at reagere på deres navn i løbet af et par dage.

Renlighed er selvfølgelig også vigtigt, men der handler det først og fremmest om at træne sig selv til at se hvalpens signaler. Når man har lært at se "jeg skal tisse"-kropssproget, kan man begynde at lære hvalpen at det skal foregå udenfor, for så får man sin timing rigtig.

 

Nu er min hvalp 14 uger, og jeg så småt begyndt på lidt lineføring, ved at belønne ham for at blive på min venstre side. Meget mere gør jeg ikke ud af det lige nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer virkelig meget an på hvilken hund det er, hvad race og hvad jeg skal bruge den til.

Som regel så har jeg en plan for træningen for hvalpen. Jeg starter med kontakt, indkald og plads (altså at det skal være sjovt, at være ved venstre side). Og så bruger jeg rigtig meget tid på leg med hvalpen. I min senere træning har jeg brug for en hund, der elsker at lege, så jeg sørger for at skabe stor værdi omkring leg med mig. Jeg arbejder også med apportering og aflvering fra hvalpen er 8 uger, men naturligvis bliver det leget ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg træner ikke vildt meget med goofey men jeg prøver og få øvet alene hjemmetræning og syntes det går lidt op og ned til tider og er noget frustreret over at han piber og gøer.

 

jeg træner lidt fri ved fod og fik et tip om at prøve og håndfodre ham i starten , jeg holder dog bare ved i skålen når han spiser så han vænner sig til at vi er i nærheden af maden og at det sker der ikke noget ved overhovedet

 

han har dog en uheldig vane og gø og pive i buret til tider når han vil have opmærksomhed går jeg udfra for ofte hvis jeg går ind i et andet rum tier han stille :cry:

 

men jeg prøver bare og lade ham udvikle sig stille og roligt og bruger mere det og lokke ham til at følge mig eller min hånd

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...