Hop til indhold

BARF og GD


Gæst Charlie Brown
 Share

Recommended Posts

Gæst Malene Nielsen
Det store spørgsmål er jo hvad ER behovet.... samt hvornår er det for lidt og hvornår er det for meget.

Hvis kosten (råfodret) er optimal er der jo ingen behov for tilskud, men HVAD er en optimal kost ? Problemet er jo at selvom en ung hund ser fin ud, er det jo ikke ensbetydende med at der ikke udvikles mangelsygdomme pa sigt... eller sygdomme pga overdosering. Og når man så ser på hvor vanvittig forskellig tørfoder produkter er sammensat giver det bare endnu mere undren.

 

Helt enig.

 

Uanset hvad man fodrer med, så kan man aldrig få 100% vished - både pga de forskellige faser i hundens liv, men også de forskellige behov, der jo må være alt efter hvordan hunden optager tingene og i det hele taget fungerer/bliver brugt i det daglige.

 

Jeg er mindre bange for, at vores hunde får for få vitaminer/mineraler, end de skulle blive overdoseret, da det jeg har lært omkring emnet, har vist, at et dyr (nu var det køer og grise, jeg lærte om i sin tid) kan leve et ok, men dog ikke optimalt liv på en underdosering, mens en overdosering decideret er skadelig.

 

Jeg sørger for, at vores hunde får friskt kød, hvor dyrene har levet så naturligt som muligt... altså, at det ikke er noget der er turbofremstillet og som har ligget i en fryser i flere måneder inden udfodring og så sørger jeg for, at hunden får 'det hele dyr'... det lyder jo så fint, men jeg er godt klar over, at 100% vished får jeg aldrig, medmindre jeg vil have taget ugentlige blodprøver på dem og så vidt kommer det aldrig her i huset.

Så længe hundene er friske, har masser af energi, god muskelsætning, ingen sygdomme og ellers ser ud til, at trives - så holder vi os til det vi plejer og så ser vi om 8-10 år, om vi har valgt rigtigt :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 57
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Malene Nielsen
Mine hunde får knogler, hele fisk og grisehaler fra de er helt små, men jeg oplever nu alligevel at de bliver flade i poterne hvis jeg løber tør for c-vitamin og de må undvære en uges tid.

Det er helt tydligt at se forbedringen når hvalpen enten får øget sin dosis eller får tilføjet c-vitamin, der går omkring 4 dage så er tingene tilbage til normal.

Der er selvfølgelig osse andre ting der kan spille ind når en hvalp er blød og evt. fransker eller koder over. Mangel på c-vitamin, for meget aktivitet/motion og forkert sammensat foder (for højt proteinindhold) er de tre ting jeg anbefaler folk at kigge på.

 

Interessant - jeg vil fortælle hende om det :5up:

 

Hun fodrer hendes med et eller andet tørfoder... og har så givet ben ved siden af.

 

Vi kom til, at snakke om det, da hun på et tidspunkt fik en mastifflign. hund ind, som havde boet et knapt så godt sted.

 

Det var ret tydeligt, at den fladede ud. 2-3 dage senere stod den som den skulle, så om det har været nyt tørfoder eller kødbenene ved jeg ikke, men hun fortalte, at hun havde prøvet det før og der var det kødbenene der hjalp.

 

Jeg har også råfodret Bravo fra 8 uger, men han har altid stået ordentlig på benene - også uden tilskud, men han er jo også en helt anden race, der er langt lettere... det har sikkert en del at sige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også råfodret Bravo fra 8 uger, men han har altid stået ordentlig på benene - også uden tilskud, men han er jo også en helt anden race, der er langt lettere... det har sikkert en del at sige.

 

Ja det er jeg slet ikke i tvivl om - min dobermann ville jeg ikke have bekymringer om at fodre råt fra hvalp.

Det er nu heller ikke fordi jeg ikke tror det kan lade sig gøre at fodre grande-hvalpe på råt, jeg tør bare ikke tage chancen med mine egne. Som Charlie er inde på så er det ikke til at finde ud af hvad der er optimalt, hvor meget eller hvor lidt i forhold til hvad? Og hvad det bringer med sig på sigt at ramme forkert - for der er sørme forskel på om fundamentet skal understøtte 25 eller 85 kilo.

Men nu har jeg råfodret i 6 års tid så måske en dag de små bamser alligevel skal være forsøgskaniner ;-) de får lov at smage på det hele fra de er små, hele fisk, hestekød, lammemave, hakket indmad, knogler, grisehaler osv. Men basen er tørfoder indtil videre..

 

3 ugers hvalp med en grisehale

04-2.jpg

 

6 ugers hvalp med en ørred

hvalpe013.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown
Ja det er jeg slet ikke i tvivl om - min dobermann ville jeg ikke have bekymringer om at fodre råt fra hvalp.

Det er nu heller ikke fordi jeg ikke tror det kan lade sig gøre at fodre grande-hvalpe på råt, jeg tør bare ikke tage chancen med mine egne. Som Charlie er inde på så er det ikke til at finde ud af hvad der er optimalt, hvor meget eller hvor lidt i forhold til hvad? Og hvad det bringer med sig på sigt at ramme forkert - for der er sørme forskel på om fundamentet skal understøtte 25 eller 85 kilo.

Men nu har jeg råfodret i 6 års tid så måske en dag de små bamser alligevel skal være forsøgskaniner ;-) de får lov at smage på det hele fra de er små, hele fisk, hestekød, lammemave, hakket indmad, knogler, grisehaler osv. Men basen er tørfoder indtil videre..

 

3 ugers hvalp med en grisehale

04-2.jpg

 

6 ugers hvalp med en ørred

hvalpe013.jpg

 

Nøj nogle skønne billeder , kan nærmest høre og føle glæden ...... respekt for din måde at gøre tingene på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Ja det er jeg slet ikke i tvivl om - min dobermann ville jeg ikke have bekymringer om at fodre råt fra hvalp.

Det er nu heller ikke fordi jeg ikke tror det kan lade sig gøre at fodre grande-hvalpe på råt, jeg tør bare ikke tage chancen med mine egne. Som Charlie er inde på så er det ikke til at finde ud af hvad der er optimalt, hvor meget eller hvor lidt i forhold til hvad? Og hvad det bringer med sig på sigt at ramme forkert - for der er sørme forskel på om fundamentet skal understøtte 25 eller 85 kilo.

Men nu har jeg råfodret i 6 års tid så måske en dag de små bamser alligevel skal være forsøgskaniner ;-) de får lov at smage på det hele fra de er små, hele fisk, hestekød, lammemave, hakket indmad, knogler, grisehaler osv. Men basen er tørfoder indtil videre..

 

Jeg forstår godt dem, der er forsigtige med at råfodre hvalpe, men jeg er ikke i tvivl om, at min næste hvalp får den samme opvækst.

 

Ingen tvivl om, at jeg var lettet efter, at resultatet på HD og albue undersøgelserne var kommet - for det er jo stadig mest 'normalt', at man bruger tørfoder til hvalpe, så resultatet på AA hofter og 00 albuer var dejligt!

 

Var lige inde og tjekke resten af kuldet ud. Kuldet bestod af 9 hvalpe hvoraf 7 er røntgenfotograferede.

 

2 (hvor Bravo er den ene) har fået bedømmelsen AA

2 har fået AB

2 har fået BB

1 har fået BC

 

Jeg tror ikke det er pga råfodringen, at Bravo har fået AA hofter, men det er en lettelse at vide, at råfodringen ikke har gjort noget det modsatte :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown
Jeg forstår godt dem, der er forsigtige med at råfodre hvalpe, men jeg er ikke i tvivl om, at min næste hvalp får den samme opvækst.

 

Ingen tvivl om, at jeg var lettet efter, at resultatet på HD og albue undersøgelserne var kommet - for det er jo stadig mest 'normalt', at man bruger tørfoder til hvalpe, så resultatet på AA hofter og 00 albuer var dejligt!

 

Var lige inde og tjekke resten af kuldet ud. Kuldet bestod af 9 hvalpe hvoraf 7 er røntgenfotograferede.

 

2 (hvor Bravo er den ene) har fået bedømmelsen AA

2 har fået AB

2 har fået BB

1 har fået BC

 

Jeg tror ikke det er pga råfodringen, at Bravo har fået AA hofter, men det er en lettelse at vide, at råfodringen ikke har gjort noget det modsatte :-)

 

jeg føler mig usikker på hvorvidt man kan/bør/skal sammenligne en border C og en GD. - er samtidig rigtig tvivlende på om vi kan bruge hinandens erfaringer - på tværs af racer til ret meget... men MÅSKE det ER det samme ?????

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
jeg føler mig usikker på hvorvidt man kan/bør/skal sammenligne en border C og en GD. - er samtidig rigtig tvivlende på om vi kan bruge hinandens erfaringer - på tværs af racer til ret meget... men MÅSKE det ER det samme ?????

 

 

Er du blevet smittet af Royal Canin sygen... altså konceptet med forskellige foder til forskellige racer? :mrgreen:

 

Ej - driller bare :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
jeg føler mig usikker på hvorvidt man kan/bør/skal sammenligne en border C og en GD. - er samtidig rigtig tvivlende på om vi kan bruge hinandens erfaringer - på tværs af racer til ret meget... men MÅSKE det ER det samme ?????

 

Hvis du har læst mine forrige indlæg, så vil du også se, at jeg skriver, at jeg godt forstår, hvis man er usikker på, at råfodre hvalpe af gigantracerne.

 

Ved så bare ikke, om det er tørfoderfirmaerne, der har fået os overbevist lidt for godt :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er du blevet smittet af Royal Canin sygen... altså konceptet med forskellige foder til forskellige racer? :mrgreen:

 

Ej - driller bare :blink:

 

Jeg blir lige nødt til at kommentere her :-)

 

Jeg er ikke af den overbevisning at en gravhund lever bedre på et foder hvor der står gravhund på posen, og at den ikke vil fungere fordi der står chihuahua eller cairnterrier på sækken.

Men at der er forskel på indholdet i de forskellige fodersække, og at nogle hunde/racer vil have fordele af at tilbydes nogle varianter frem for andre, det er jeg ikke i tvivl om.

 

Men for at kunne tage stilling til hvilket foder man skal vælge til hvilke hunde, kræver selvfølgelig at man ved noget om hvad den enkelte hund skal bruge. F. eks. er sammensætningen i schæferfoderet fra RC fuldstændig i overensstemmelse med hvad en GD i vækst skal bruge. Og jeg har oplevet flere GD med fordøjelsesproblemer som havde gavn af rent faktisk at få GD-varianten osse fra RC.

 

Men igen - man blir altså nødt til at vide noget om indhold og behov for at vide om det vil give meningen at vælge et foder frem for et andet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg blir lige nødt til at kommentere her :-)

 

Jeg er ikke af den overbevisning at en gravhund lever bedre på et foder hvor der står gravhund på posen, og at den ikke vil fungere fordi der står chihuahua eller cairnterrier på sækken.

Men at der er forskel på indholdet i de forskellige fodersække, og at nogle hunde/racer vil have fordele af at tilbydes nogle varianter frem for andre, det er jeg ikke i tvivl om.

 

Men for at kunne tage stilling til hvilket foder man skal vælge til hvilke hunde, kræver selvfølgelig at man ved noget om hvad den enkelte hund skal bruge. F. eks. er sammensætningen i schæferfoderet fra RC fuldstændig i overensstemmelse med hvad en GD i vækst skal bruge. Og jeg har oplevet flere GD med fordøjelsesproblemer som havde gavn af rent faktisk at få GD-varianten osse fra RC.

 

Men igen - man blir altså nødt til at vide noget om indhold og behov for at vide om det vil give meningen at vælge et foder frem for et andet ;-)

 

Vi er enige - hunde er forskellige og man bør kigge på det enkelte individ, jeg kan bare ikke se andre muligheder for, at vide om hunden er ordentligt dækket ind, end at bruge sine øjne... tal og tabeller er på sin vis fint, men i den sidste ende, kan de ikke bruges til andet end at kigge på :-)

 

Jeg tror også på, at der er en forskel på en BC´s behov og en GD, men jeg vil blive overrasket, hvis det er store forskelle og at forskellen skulle være så stor, at fx. GD´en kræver diverse ekstra tilskud og BC´en ikke gør.

 

Jeg mener, at ligesom mennesker kan leve meget forskelligt og samtidig leve godt, så evner hunde det samme.

 

Hvis man sammenligner 2 forskellige familier.

Den ene familie lever af meget ris, grøntsager, en del skaldyr, få olier og ekstremt lidt kød.

Den anden familie lever af mange kartofler, grøntsager, en del kød, få olier og ekstremt lidt skaldyr.

 

Det er ovenstående eksempel, hvor jeg mener vi er henne.

 

Opskrifterne er måske forskellige og ligeså sammensætningen, men behovene for vitaminer/mineraler og energi bliver opfyldt.

Går man så ind og tilsætter et vitaminpulver i den ene families kost, så kan man let komme til, at rykke på nogle balancer.

 

En meget lille hund æder jo forholdsvis meget mindre mad end en gigantrace og får derved en meget mindre mængde vitaminer og mineraler - det er den måde naturen har sørget for, at tingene stemmer.

Jeg siger ikke, at det er forkert, at give tilskud, men jeg kan af og til godt blive bekymret, når jeg læser om enkelte hunde, der får flere forskellige tilskud og når man så lægger disse tal sammen, så giver det et ret chokerende billede...

 

**Edit**

Og jo, jeg morer mig ret meget over RC´s mange racefodersække... der er både til en golden retriever og en labrador osv... det næste bliver vel, at der også er til de forskellige farver af begge racer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown
Hvis du har læst mine forrige indlæg, så vil du også se, at jeg skriver, at jeg godt forstår, hvis man er usikker på, at råfodre hvalpe af gigantracerne.

 

Ved så bare ikke, om det er tørfoderfirmaerne, der har fået os overbevist lidt for godt :???:

 

delvis enig... <<men der er pokker til forskel på <gd og andre

 

meningen med at denne tråd blev oprettet var at diskutere GRAND DANOIS - foderbehov..... er jo da et GD forum denne tråd blev oprettet i.... hvis jeg ville diskutere gravhundes behov skrev jeg nok i et forum for dem

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
delvis enig... <<men der er pokker til forskel på <gd og andre

 

Ok, hvad tænker du på?

 

Jeg har ikke sat mig ind i evt forskelle på GD og engelsk mastif fx (udover udseendet og i den dur)..jeg ser bare 'stor hund' og 'stor hund' :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown
Ok, hvad tænker du på?

 

Jeg har ikke sat mig ind i evt forskelle på GD og engelsk mastif fx (udover udseendet og i den dur)..jeg ser bare 'stor hund' og 'stor hund' :genert:

 

hvorfor svarer du så i et forum specifikt for GD - hvor overskriften iøvrigt er BARF OG GD

om din kat æder garnnøgler er jeg også ligeglad med

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown
Vi er enige - hunde er forskellige og man bør kigge på det enkelte individ, jeg kan bare ikke se andre muligheder for, at vide om hunden er ordentligt dækket ind, end at bruge sine øjne... tal og tabeller er på sin vis fint, men i den sidste ende, kan de ikke bruges til andet end at kigge på :-)

 

Jeg tror også på, at der er en forskel på en BC´s behov og en GD, men jeg vil blive overrasket, hvis det er store forskelle og at forskellen skulle være så stor, at fx. GD´en kræver diverse ekstra tilskud og BC´en ikke gør.

 

Jeg mener, at ligesom mennesker kan leve meget forskelligt og samtidig leve godt, så evner hunde det samme.

 

Hvis man sammenligner 2 forskellige familier.

Den ene familie lever af meget ris, grøntsager, en del skaldyr, få olier og ekstremt lidt kød.

Den anden familie lever af mange kartofler, grøntsager, en del kød, få olier og ekstremt lidt skaldyr.

 

Det er ovenstående eksempel, hvor jeg mener vi er henne.

 

Opskrifterne er måske forskellige og ligeså sammensætningen, men behovene for vitaminer/mineraler og energi bliver opfyldt.

Går man så ind og tilsætter et vitaminpulver i den ene families kost, så kan man let komme til, at rykke på nogle balancer.

 

En meget lille hund æder jo forholdsvis meget mindre mad end en gigantrace og får derved en meget mindre mængde vitaminer og mineraler - det er den måde naturen har sørget for, at tingene stemmer.

Jeg siger ikke, at det er forkert, at give tilskud, men jeg kan af og til godt blive bekymret, når jeg læser om enkelte hunde, der får flere forskellige tilskud og når man så lægger disse tal sammen, så giver det et ret chokerende billede...

 

**Edit**

Og jo, jeg morer mig ret meget over RC´s mange racefodersække... der er både til en golden retriever og en labrador osv... det næste bliver vel, at der også er til de forskellige farver af begge racer...

 

bøvs... er der ikke et forum for den race ???? Hvorfor spammer du egentlig en GD tråd ???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
hvorfor svarer du så i et forum specifikt for GD - hvor overskriften iøvrigt er BARF OG GD

om din kat æder garnnøgler er jeg også ligeglad med

 

Fordi jeg kan!

 

Kan man så regne med, at du holder dig herinde i dette forum beregnet for GD?

For almindelig debat er du da ikke egnet til med den tone!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown
Fordi jeg kan!

 

Kan man så regne med, at du holder dig herinde i dette forum beregnet for GD?

For almindelig debat er du da ikke egnet til med den tone!

er du lidt tilbagestående...... ???? hvis du spurgte om kost-råd til din hamster, skulle jeg så give dig råd ud fra hvad mine slanger æder ?

 

 

iøvrigt - hvorfor er det svært at acceptere at denne tråd handler om GD OG BARF .... sys da at folk skulle kunne se det ud fra overskriften

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
er du lidt tilbagestående...... ???? hvis du spurgte om kost-råd til din hamster, skulle jeg så give dig råd ud fra hvad mine slanger æder ?

 

Hold da op hvor er du grov lige nu, men det er du sikkert godt selv klar over...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown
Hold da op hvor er du grov lige nu, men det er du sikkert godt selv klar over...

 

nej trunte DU er grov...... hvis du ikke selv kan se det- så fred være med det - bare du skrider ud af min tråd, som faktisk er seriøs

 

læs overskriften igen..... BARF OG GD

Link til indlæg
Del på andre sites

er du lidt tilbagestående...... ???? hvis du spurgte om kost-råd til din hamster, skulle jeg så give dig råd ud fra hvad mine slanger æder ?

 

 

iøvrigt - hvorfor er det svært at acceptere at denne tråd handler om GD OG BARF .... sys da at folk skulle kunne se det ud fra overskriften

 

Normalt holder folk med din tone til på hundegalleri?! Du må være gået forkert i forvirringen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown

hvis nu folk UDEN GD lod være med at kommentere i en tråd FOR GD - var det så ik ret enkelt faktisk

 

jeg blander mig da ik i en DSG tråd f.eks

 

 

DSG betyder dansk-svensk- gårdhund

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown
Fordi jeg kan!

 

Kan man så regne med, at du holder dig herinde i dette forum beregnet for GD?

For almindelig debat er du da ikke egnet til med den tone!

 

fordi jeg kan ... ?? siger jo alt

 

er der ikke tråd for de der hunde i nu har, hvor i kan skrive ??? eller er i for ubetydelige ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...