Hop til indhold

protein og senior hund.


Charlotte1970
 Share

Recommended Posts

Er i gang med at bevæge mig dybt ind i foderjunglen. Må erkende jeg er faret vild:p

 

Jeg vil rigtig gerne have Luca over på et kornfrit foder, som samtidigt ikke er for fedt. (vi er på skrump)

 

Jeg har kigget på wolfsblut Dark forest og det tiltaler mig, men er der for lidt/ for meget protein i til en senior hund (7 år)?

 

Hvad er det med det protein? Kan se det hun får nu er henholdvis 27% og 23 % (hun får 50/50 af to forskellige mærker) Hvor Dark forest er på 20%

 

Ved godt der er mange holdninger til dette foderspørgsmål, og håber bare på at blive lidt klogere:D Dyrlægen anbefaler deres produkter, hvilket jeg ikke er int i.

 

Kh

Charlotte

Link til indlæg
Del på andre sites

Protein er meget individuelt, der er ikke bevist nogen øvre grænse, kun en nedre som udtryk for hvad der er nødvendigt for ikke at komme i underskud (dette tal er mindre end de fleste forestiller sig). Hvad der er for meget for en kan være perfekt for en anden. For senior hunde er problemet ikke så meget proteinet men mineralet fosfor samt de affaldsstoffer fra nedbrydningen af protein, især fra svært tilgængelige kilder, som korn. Så det bliver mere og mere nødvendigt at proteinkilderne er med en høj biologisk værdi = nemme at fordøje og optage. En senior hund uden lever og nyrer problemer ifølge blodprøver kan tåle en del kvalitetsprotein uden at gå til yderligheder og at op til 28% i en typisk analyse på et tørfoder er helt OK hvis det meste kommer fra højkvalitets kød.

Link til indlæg
Del på andre sites

Protein er meget individuelt, der er ikke bevist nogen øvre grænse, kun en nedre som udtryk for hvad der er nødvendigt for ikke at komme i underskud (dette tal er mindre end de fleste forestiller sig). Hvad der er for meget for en kan være perfekt for en anden. For senior hunde er problemet ikke så meget proteinet men mineralet fosfor samt de affaldsstoffer fra nedbrydningen af protein, især fra svært tilgængelige kilder, som korn. Så det bliver mere og mere nødvendigt at proteinkilderne er med en høj biologisk værdi = nemme at fordøje og optage. En senior hund uden lever og nyrer problemer ifølge blodprøver kan tåle en del kvalitetsprotein uden at gå til yderligheder og at op til 28% i en typisk analyse på et tørfoder er helt OK hvis det meste kommer fra højkvalitets kød.

 

Tak for dit svar. Det gav mig et godt skub i den rigtige retning. :-D

 

Vi prøver wolfsblut, da de også kan tilbyde et lavt indhold af fedt. - Det er nødvendigt lidt endnu.... Har en tanke om Luca måske vil tabe sig bedre på kornfrit :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil rigtig gerne have Luca over på et kornfrit foder, som samtidigt ikke er for fedt. (vi er på skrump)

 

Jeg har kigget på wolfsblut Dark forest og det tiltaler mig, men er der for lidt/ for meget protein i til en senior hund (7 år)?

 

Der er også Wolfsblut Wide Plain - varianten med hestekød: Wolfsblut Wide Plain - den har udover at være fedtfattig også et lavt tal af fosfor og calcium :-)

 

Protein er meget individuelt, der er ikke bevist nogen øvre grænse, kun en nedre som udtryk for hvad der er nødvendigt for ikke at komme i underskud (dette tal er mindre end de fleste forestiller sig). Hvad der er for meget for en kan være perfekt for en anden. For senior hunde er problemet ikke så meget proteinet men mineralet fosfor samt de affaldsstoffer fra nedbrydningen af protein, især fra svært tilgængelige kilder, som korn. Så det bliver mere og mere nødvendigt at proteinkilderne er med en høj biologisk værdi = nemme at fordøje og optage. En senior hund uden lever og nyrer problemer ifølge blodprøver kan tåle en del kvalitetsprotein uden at gå til yderligheder og at op til 28% i en typisk analyse på et tørfoder er helt OK hvis det meste kommer fra højkvalitets kød.

Fedt indlæg! Jeg har slet ikke haft tid til at sætte mig ind i senior-foder. Dit indlæg bekræftede mine indtryk ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar. Det gav mig et godt skub i den rigtige retning.

 

Det var så lidt ;-)

 

Vi prøver wolfsblut, da de også kan tilbyde et lavt indhold af fedt. - Det er nødvendigt lidt endnu.... Har en tanke om Luca måske vil tabe sig bedre på kornfrit

 

Vil lige nævne at hunde har brug for forholdsvis meget fedt i kosten. Et lavt fedt indhold er ikke nødvendigvis ensbetydende med sund kost og velvære. Især hvis der ikke er korn eller andet kulhydrat i kosten til at tilføje noget af energien (en af kornets hovedfunktioner) kan et lavt fedtindhold gør din hund en bjørnetjeneste. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige nævne at hunde har brug for forholdsvis meget fedt i kosten. Et lavt fedt indhold er ikke nødvendigvis ensbetydende med sund kost og velvære. Især hvis der ikke er korn eller andet kulhydrat i kosten til at tilføje noget af energien (en af kornets hovedfunktioner) kan et lavt fedtindhold gør din hund en bjørnetjeneste.

 

Et lavt fedtindhold er vel en god ting så længe hunden er på slankekur?

Så skal den jo netop have en lavere energi-mængde, og det kan et foder med lavt fedtindhold tilbyde (oftest).

 

Der er jo forøvrigt meget stor forskel på kvaliteten af kulhyratkilderne. Hvede og hvide ris er "tomme" kalorier, der vil gøre at blodsukkeret hurtigt stiger, men så falder drastisk igen. Byg, rug og havre er bedre (men stadig ikke super) kilder, da de vil holde blodsukkeret stabilt længere. Grøntsager synes jeg er den bedste kilde, men en kombination er selvfølgelig også fin. Faktisk fuldsændig som hos mennesket!

 

På denne side: Acana Hundefoder - Frit leveret i hele Danmark under Acana og Orijen's produkter kan man se hvor energien kommer fra af hhv. protein, fedt og kulhydrat :-) Synd der ikke er flere producenter der gør det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...