Hop til indhold

HJÆLP - Bella gør af børn


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Bella, min schæfer på knap 10 mdr. bliver forvirret af (visse) børn.

 

Helt fra hvalp har hun jævnligt haft kontakt med små børn fra ca. halvandet år og ned. Ingen problemer - de leger og hygger sig.

 

Men ældre børn.... Særligt sådan i alderen ca. 2-10 år. Og kun hvis de løber eller larmer. Børn der selv har hund, fx dem vi møder der går med hunde eller er med til træning, har hun ingen problemer med.

 

Når hun bliver forvirret (i mangel af bedre beskrivelse), gør hun og forsøger at komme bagom børnene. Der står hun så bare og gør. Hun gør på ingen måde udfald eller mine til andet end at gø eller løbe sin vej.

 

Vi forsøger at stoppe hende ved at sige nej, aflede med godbidder eller legetøj, men det hjælper ikke rigtigt. Og forståeligt nok forsvinder børnene hurtigt, så vi har ikke mulighed for at træne det i længere tidsrum.

 

Vi har selvsagt ikke børn, men det kunne jo komme på et tidspunkt. Jeg er egentlig ikke urolig for at hun ville accepter vores barn, men synes det er lidt træls at hun fx ikke kan være sammen med min nevø og niece.

 

Jeg overvejer om jeg skal kontakte en ad DcH's adfærdskonsulenter og låne et barn og gå i skarp træning.

 

Ud over dette, er hun alle tiders glade hund. Hun er rolig og afbalanceret, lydig, vagtsom om aftenen, arbejdsivrig - kort sagt perfekt!

 

What to do?

Link til indlæg
Del på andre sites

Din hund er jo en hyrdehund og mange børn kommer farende med plagrende bevægelser mod en , når de vili kontakt med hunde. Og ofte meget verbale, især små piger kan hvine af fryd over en vovse.

Du skal råbe til børnene at de godt må , hvis de står stille og hun kan snuse først.

Jeg har selv en hund der hyrder og han vil , især som unghund springe op eller tage fat i deres tøj.Min ældste hund gøer også hvis børnene løber skriger eller der er for mange.

Når i er hjemme om dagen så lad hunden være lidt træt af gåtur og så gå forbi en skole , helt i et frikvarter og lad nogle af de fornuftige børn give den en godbid, under kontrol.Eller ved et fritidshjem hvor børnene hentes hjem.

Men i starten bør afstanden til mange børn være sådan, at hunden ikke reagerer uhensigtsmæssig ophidset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund, nu på 2år, gøede osse rigtig meget af børn da han var yngre. Er slet ikk i tvivl om at det er fordi børn ofte gør hvalpe/hunde utrykke da børn har høje lyde og hurtige bevægelser... Jeg aftale i sommers med en veninde som har to børn at mødes med dem i anlægget for at prøve at lære min hund at børn intet gør.. Dette var stor succe... Han fik lov til at løbe fri og derfor kunne komme væk hvis behovet var der... Han var lidt utryk og gøede meget i starten men efter lidt tid opdagede han at de ikke gjorde noget og at det var sjovt at lege med dem. Og efter det har det været så nemt at have ham med hvor der er børn :) så lav nogle legeaftaler med nogen der har børn ... Det er det bedste du kan gøre for det er nu han skal vænne sig til dem :)

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag var vi til julefrokost hos mine forældre. Min bror og svigerinde kom med deres to børn på hhv. 2 og 4 år. Børnene er ikke vant til hunde, og specielt den store kan være lidt forsigtig med hunde. Den lille kører bare derudaf.

 

Bella hilste på børn og voksne, og fik derefter et lækkert ben som hun hyggede med i haven en halv times tid. Da hun kom ind havde børnene fået gasset lidt af, og jeg viste dem hvordan man lader en hund snuse til håndfladen, at man giver godbidder med flad hånd og kun rører en hund forfra og nedefra.

 

Børnene satte sig straks ved madskålen, og begyndte at håndfodre Bella. Og Bella nød det :hjerte:

 

Det blev en lang dag, fra ca. kl. 15 til 22, og på intet tidspunkt var der det mindste. Bella gik væk når hun ikke gad børnene, og børnene fik at vide at de skulle lade hende være.

 

Min niece på 4 brugte også masser af tid på at bestikke Bella med bacon og flæskesteg, og de er nu de bedste venner :hjerte:

 

Så alt i alt en KÆMPE succes :banan: Nu er jeg på ingen måde nervøs for om hun ville kunne vænne sig til eventuelle børn i eget hjem.

 

Er så stolt af min lille prinsesse, og er topklar til meget træning med andre børn!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...