Hop til indhold

Samojede der ikke spiser


Kalokagathia
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

 

Jeg kender en, der har en samojede, som hun har et stort problem med, og så ville jeg meget gerne have jeres idéer :-)

 

Det er en hanhund på 10 måneder. Den er ikke kastreret. Problemet er, at den ikke vil spise. Det har stået på siden efteråret. Dyrlægen er med indeover, og den er blevet undersøgt for alt muligt. Intet er fundet og dyrlægen mener, at det må være hormoner og pubertet. Hunden får særligt foder, lakseolie etc., men den er temmelig tynd under den store pels.

 

Hunden virker generelt lidt stresset, ukoncentreret og lidt som om den lever i en osteklokke.

 

Jeg kender ikke så meget til racen, men ved at det er en race der er ret krævende mht. motion og aktivering. De går ture med den, og deltager i træning, men jeg har heller ikke indtryk af, at der står hundeaktivering på skemaet 3 timer om dagen fx.

 

Samtidig ved jeg også, at forskellige problemer som fx skæv nakke og ryg kan stresse og give "osteklokke"-adfærd.

 

Hvad tror I, der er på spil?

 

Og hvad ville I give hende af gode råd? Eller kan dyrlægens diagnose på hormonrelateret "spiseforstyrrelse" være helt OK?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg ville ikke acceptere sådan et svar fra mit dyrlæge, det er da muligt at det er årsagen, men så må man da sammen prøve på at løse det tænker jeg, det har jo stået på længe nu... Hvad fodrer de med, og hvad er afprøvet? Har de feks prøvet BARF?

Det kan jo også skyldes smerter et eller andet sted i bevægeapperatet, har de været til kiropraktor med ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes jo også umiddelbart at dyrlægens forklaring er noget tynd, men dyrlægen har jo for rigtig mange virkelig stor autoritet, og så er det svært at diskutere.

 

Nej, de har ikke været til kiropraktor. Det var også mit bedste bud, men jeg er jo også ked af at sende dem afsted, hvis det nu er "almen" viden at samojeder bare er lidt specielle på det her område fx. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden spiser når der kommer noget lækkert på bordet kan det være den er træt af sin mad. Blandet med teenager hormoner. Eller som andre skriver hl-orm..

 

Bassil har osse lige haft en periode hvor mad igen ikke var interessant - men hvis det blev blandet med lækkerheder gled det fint ned.

 

Nu er vi holdt op med lækkerheder igen - æd eller sult.

 

Der er så vidt jeg ved ikke nogen hunde der bevidst begår selvmord ved at sulte sig?

 

Men få lige tjekket at der ikke er noget fysisk? Her får vi tjekketfor hl-orm hvergang han er i sultestrejke..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sådan rimelig normalt, at de får en fase hvor de ikke gider spise, men det skal jo heller ikke blive for meget. Er hunden for tynd?

 

Vil den spise andre ting end sit foder? Leverpostejs mad f.eks. Vi fodrer råt men supplerede med hjemmelavet (kogte ris, grøntsager og kød eller fisk) i en periode hvor vores var for tynd og ikke spiste mere end han gad at spise.

 

Der kan være rigtig mange grunde til en hund ikke spiser, H/L orm synes jeg også de skal få testet for hvis der kan være en chance for at hunden har fået det. Men det kan også være der har været løbetider i nabolaget, at hunden ikke får lange nok ture = ikke er så sulten, hormoner osv osv.

 

Ang. kiropraktor kan jeg kun anbefale det, nogle tager ikke penge for det hvis der ikke bliver rettet noget, men jeg vil hellere betale en gang for meget end for lidt. Man kan kigge på hundens bevægelser men det er svært. Jeg bed mærke i, at Motor løb skævt, dvs hans ene bagben ramte mellem de 2 forben (kun når han løb hurtigt trav) og han er blevet rettet i bækkenet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar :-)

 

Hunden er for tynd, men ikke decideret mager. Det har dog været så galt, at dyrlægen frarådede både motion og træning. Den vil da godt have lidt godbidder, men de har ikke større interesse.

 

Jeg prøver at give jeres svar videre, så håber jeg at det kan hjælpe. Jeg ved at de har testet for orm, men jeg ved ikke om de også har set efter hjerte- og lungeorm, så det foreslår jeg også sammen med et kiropraktorbesøg :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...