Hop til indhold

Dumt ben


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

F*ck! 11 dage er jo en evighed!!! :damn:

Fredag da vi fik terrieren hjem tænkte jeg "shiit hun har ondt :cry: det bliver et gigantisk smertehelvede for hunden"...

Lørdag tænkte jeg "ok, nu går det, men det bliver da ikke det store problem at holde hende i ro, det værste er kraven"...

Søndag tænkte jeg "ok... det bliver måske lidt svært at holde hende helt i ro... og hun får bare ikke lov at være alene hjemme med den krave!"

I dag fik vi fat i en oppustelig halskrave... hunden er med ude på plænen for at tisse.. og er næsten umulig at holde i ro selv i helt kort snor, syntes hun skal hoppe op af mig i køkkenet, gø, rulle og grave alle vegne :(

Bliver simpelthen nødt til at ringe til dr. dyr imorgen og høre om ikke godt vi må sprede hendes foder lidt ud på plænen over et par gange, så der er bare en smule sandsynlighed for at holde hende i ro så hun ikke får lavet dumme bevægelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 68
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

F*ck! 11 dage er jo en evighed!!! :damn:

Fredag da vi fik terrieren hjem tænkte jeg "shiit hun har ondt :cry: det bliver et gigantisk smertehelvede for hunden"...

Lørdag tænkte jeg "ok, nu går det, men det bliver da ikke det store problem at holde hende i ro, det værste er kraven"...

Søndag tænkte jeg "ok... det bliver måske lidt svært at holde hende helt i ro... og hun får bare ikke lov at være alene hjemme med den krave!"

I dag fik vi fat i en oppustelig halskrave... hunden er med ude på plænen for at tisse.. og er næsten umulig at holde i ro selv i helt kort snor, syntes hun skal hoppe op af mig i køkkenet, gø, rulle og grave alle vegne :(

Bliver simpelthen nødt til at ringe til dr. dyr imorgen og høre om ikke godt vi må sprede hendes foder lidt ud på plænen over et par gange, så der er bare en smule sandsynlighed for at holde hende i ro så hun ikke får lavet dumme bevægelser.

 

Puha, har også tænkt rigtig mange gange på, hvor heldig jeg er, at jeg har sådan en rolig hund, når nu han SKULLE have en ledoperation - han laver ikke særlig mange dumme krumspring og lign., heldigvis.

 

Lykke til med det - håber I får grønt lys til fodersøg, det er jo sådan lidt pest eller kolera-agtigt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, har også tænkt rigtig mange gange på, hvor heldig jeg er, at jeg har sådan en rolig hund, når nu han SKULLE have en ledoperation - han laver ikke særlig mange dumme krumspring og lign., heldigvis.

 

Lykke til med det - håber I får grønt lys til fodersøg, det er jo sådan lidt pest eller kolera-agtigt?

 

Ja Nova er godt nok ikke egnet til ro :(

Tak skal du have, det håber jeg også, for ja, det er det. Får hun lov så går og støtter hun lidt mere på benet end hun egentlig måtte, men i et roligt tempo og det kan hjælpe hende lidt mere til at blive i ro resten af dagen. Får hun ikke lov så laver hun krum- og badutspring så snart hun kan komme afsted med det og det er jo næsten værre :(

 

Hvad er det lige der er sket med ham Møffe? Har godt hørt lidt til det. Kan godt huske der skete noget, men det gik da over igen? men har ikke rigtig fulgt med herinde det sidste halve års tid. Har du en tråd med det eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder meget som det jeg var igennem med, med Karina. Fuck det var hårdt!!! Jeg var så alene med hende, dvs jeg skulle passe hende 24/7, gal det var hårdt! Og det var 3x5 minutters gåtur om dagen i laaaang tid, genoptræning, opvarmning og udstrækning og ro ro ro ro ro ro! Det resulterede så også i at min hund og jeg er kommet fuldstændig tæt på hinanden, vi kan læse hinandens tanker. Og vi kunne sgu skændes som et ægtepar da vi "gik hjemme sammen" :lol:

ouh, jeg fatter ikke i tør lade Nova være alene hjemme, hvordan i alverden vil I undgå at hun hopper op i sofaen, eller leger med Dumle? Eller hun er måske i bur?

Nåmen, puuuuuh, mindes stadig med gru hvor hårdt det var, og jg stod alene

med det hele, kunne jo ikke engang handle ind, var fuldstændig afhængig af andres gode vilje :-(

og jeg fulgte dyrlægens anvisninger 100% til punkt og prikke, tør dælme ikke andet? :shock:

god bedring med hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder meget som det jeg var igennem med, med Karina. Fuck det var hårdt!!! Jeg var så alene med hende, dvs jeg skulle passe hende 24/7, gal det var hårdt! Og det var 3x5 minutters gåtur om dagen i laaaang tid, genoptræning, opvarmning og udstrækning og ro ro ro ro ro ro! Det resulterede så også i at min hund og jeg er kommet fuldstændig tæt på hinanden, vi kan læse hinandens tanker. Og vi kunne sgu skændes som et ægtepar da vi "gik hjemme sammen" :lol:

ouh, jeg fatter ikke i tør lade Nova være alene hjemme, hvordan i alverden vil I undgå at hun hopper op i sofaen, eller leger med Dumle? Eller hun er måske i bur?

Nåmen, puuuuuh, mindes stadig med gru hvor hårdt det var, og jg stod alene

med det hele, kunne jo ikke engang handle ind, var fuldstændig afhængig af andres gode vilje :-(

og jeg fulgte dyrlægens anvisninger 100% til punkt og prikke, tør dælme ikke andet? :shock:

god bedring med hende.

 

Nova lever de fleste af døgnets timer i sit bur lige pt :( Når jeg skal gå og lave noget i køkkenet eller Bjørn skal kommer hun med derud, for der er ikke noget hun kan hoppe op ad og så får hun lov at ligge på puden og tygge tyggeting imens og ind imellem får hun lov at komme op i sengen og putte, men det foregår med snor på så jeg er helt sikker på hun ikke hopper ned.

At afholde hende fra at styrte rundt er umulig ellers.

 

Jeg var heller ikke til matematik igår morges fordi hun havde den her åndsvage plastic-krave. Hun kunne knap vende sig i buret med den og så kunne hun få forpoten til at sidde fast under den. Den skulle hun ikke være alene med! Mandag formiddag fik vi så fat i en oppustelig krave. Det funger noget bedre, der får hun ikke et chok når hun vågner, hun kan vende sig i buret og hun bruger den som hovedpude.

men jeg var bestemt ikke stolt af at tage afsted igår aftes! men da jeg så kommer hjem og ser hun ligger og slapper af med nakkekraven som hovedpude så gik det, men jeg har heldigvis studiedage (hjemmearbejdedage) to dage nu, torsdag når jeg er afsted er Bjørn hjemme og omvendt, så det er ikke så slemt, det er mandag der er værst.

 

Fy for den... kunne slet ikke forestille mig at være alene med det :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja Nova er godt nok ikke egnet til ro :(

Tak skal du have, det håber jeg også, for ja, det er det. Får hun lov så går og støtter hun lidt mere på benet end hun egentlig måtte, men i et roligt tempo og det kan hjælpe hende lidt mere til at blive i ro resten af dagen. Får hun ikke lov så laver hun krum- og badutspring så snart hun kan komme afsted med det og det er jo næsten værre :(

 

 

Hvor meget støtter hun på benet? Ved Møffes operation støtter de nærmest alle sammen på 2. dagen på benet, selvom det selvfølgelig er pænt forsigtigt. Men det er en af de ting, som antages som gode ved operationen - så hunden ikke mister for meget muskelmasse.

 

Jeg kender jo intet til Novas operation, jeg tænker bare, om det er dyrlægen, der har sagt det eller om det er fordi at du føler, at det er "for meget"?

 

Hvad er det lige der er sket med ham Møffe? Har godt hørt lidt til det. Kan godt huske der skete noget, men det gik da over igen? men har ikke rigtig fulgt med herinde det sidste halve års tid. Har du en tråd med det eller?

 

Ja, det fandt du jo selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor meget støtter hun på benet? Ved Møffes operation støtter de nærmest alle sammen på 2. dagen på benet, selvom det selvfølgelig er pænt forsigtigt. Men det er en af de ting, som antages som gode ved operationen - så hunden ikke mister for meget muskelmasse.

 

Jeg kender jo intet til Novas operation, jeg tænker bare, om det er dyrlægen, der har sagt det eller om det er fordi at du føler, at det er "for meget"?

 

 

 

Ja, det fandt du jo selv.

 

Hun støtter på det hele tiden, hvis hun fik lov hoppede hun også på det. Når hun er ude trækker hun afsted og der er det begge bagben der ligges kraft i.

Han sagde at nogle hunde skulle have smertestillende og hjælpes lidt på vej for at støtte på benet til at starte med, mens andre gik lige lidt for hurtig frem og ville bruge det for meget til at starte med og det ville han nok tro blev tilfældet med Nova (det syntes jeg jo så også det er), men han sagde jo egentlig ikke så meget om hvor meget hun måtte støtte på det, bare at de første 14dage skulle være ro og tisseture.

Nå, nu har jeg været ude og handle, så er det da vist også ved at være på tide at få ringet og spurgt ad :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå... Dyrelægen sagde at så gik det som han havde forventet, da hun jo normalt er en aktiv hund der pludselig skal lave ingenting :lol:

 

Han var ikke for glad for det, men sagde at det jo var det bedste af to onder og hellere at hun gik roligt og søgte end at hun hopper rundt så snart hun kommer udenfor døren...

og så var han glad for at høre at jeg var bange for om hun sprang rundt, for det betød at vi passede godt på hende :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun støtter på det hele tiden, hvis hun fik lov hoppede hun også på det. Når hun er ude trækker hun afsted og der er det begge bagben der ligges kraft i.

Han sagde at nogle hunde skulle have smertestillende og hjælpes lidt på vej for at støtte på benet til at starte med, mens andre gik lige lidt for hurtig frem og ville bruge det for meget til at starte med og det ville han nok tro blev tilfældet med Nova (det syntes jeg jo så også det er), men han sagde jo egentlig ikke så meget om hvor meget hun måtte støtte på det, bare at de første 14dage skulle være ro og tisseture.

Nå, nu har jeg været ude og handle, så er det da vist også ved at være på tide at få ringet og spurgt ad :lol:

 

Ok, ja, det lyder imo også som lige lovlig megen støtte :lol: Nova, altså :lun:

 

Nå... Dyrelægen sagde at så gik det som han havde forventet, da hun jo normalt er en aktiv hund der pludselig skal lave ingenting :lol:

 

Han var ikke for glad for det, men sagde at det jo var det bedste af to onder og hellere at hun gik roligt og søgte end at hun hopper rundt så snart hun kommer udenfor døren...

og så var han glad for at høre at jeg var bange for om hun sprang rundt, for det betød at vi passede godt på hende :lol:

 

:lol:

 

Nå ja... og så mente han det der var farligt ved Nova og godbidssøg er hendes lynhurtige vendinger, så hellere et miniminimini-ligeud spor end godbidssøg.

 

Det lyder meget fornuftigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Uha.. I får altså jeres sag for med turbo hamsteren :lol:

 

Mon ikke det i stor omfang har været narkosen der påvirkede hende i starten, siden hun allerede hopper sådan rundt på det ben :vedikke:

 

Har i spurgt til, om i evt. må give hende noget beroligende de første par dage?

Vi fik lov at give baldrian da Kaia blev steriliseret, fordi hun jo absolut heller ikke er til at holde i ro.

Det hjalp lidt og tog toppen af det værste hysteri.

 

Og så tror jeg du har ret i, at små spor er bedre end frit fodersøg.... Så kan i, i det mindste styre retningen hun bevæger sig i :mrgreen:

Ved i hvornår i må gå i gang med aktivitetsspil, reelt spor og andre rolige, men trættende aktiviteter?

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha.. I får altså jeres sag for med turbo hamsteren :lol:

 

Jeg siger dig... det er jo et helvede! Jeg lagde et 15 skridt ligeud spor med næsten ingen afstand mellem og små slip. Tog hende ud, igen var hun fuldstændig ustyrlig, men da hun havde tisset sagde jeg "søg spor"... årh den bette hund kiggede op på mig med julelys i øjnene :lun: som om hun sagde "Virkelig?!":pray:

og så opsøgte hun selv sporet og gik meeeget roligt, så hvert eneste fodspor blev undersøgt helt til bunds, hun skulle dælme ikke gå glip af noget af det :lol:

Da vi kom ind kunne hun lige sove en time, men hun er stadig ikke meget for al det afslapning.

 

Mon ikke det i stor omfang har været narkosen der påvirkede hende i starten, siden hun allerede hopper sådan rundt på det ben :vedikke:

 

Jeg tror stadig det har været smerte også siden hun ikke kunne få lov at falde til ro for det, men dyrelægen sagde også at de godt nogengange kunne gå i selvsving over det.

 

 

Har i spurgt til, om i evt. må give hende noget beroligende de første par dage?

Vi fik lov at give baldrian da Kaia blev steriliseret, fordi hun jo absolut heller ikke er til at holde i ro.

Det hjalp lidt og tog toppen af det værste hysteri.

 

 

Nej, det har jeg ikke, men det var da en super idé! Vil jeg ringe og høre om som det første imorgen tidlig. :5up:

 

Og så tror jeg du har ret i, at små spor er bedre end frit fodersøg.... Så kan i, i det mindste styre retningen hun bevæger sig i :mrgreen:

Ved i hvornår i må gå i gang med aktivitetsspil, reelt spor og andre rolige, men trættende aktiviteter?

Først efter 14 dage... der er 10 tilbage... og selv da skal der ikke ske for meget. Efter den første måned må vi begynde at trappe det meget langsomt op.

Egentlig måtte vi godt ganske lidt nu (nærmest ingenting)... hvis jeg var 100% sikker på Nova ikke laver et hop tilbage eller op når hun bliver frustreret/ivrig :roll: (så det er egentlig kun i forvejen rolige hunde der må lave noget).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Kan snart ikke sige andet end.... Stakkels jer.... :ae:

 

Puha... Det er virkelig op af bakke, med en hund som Nova.

Synes Kaia er livlig og turbo herhjemme, men tror sgu' alligevel Nova overhaler hende indenom!

 

Så håber i kan få lov at give noget beroligende og at de små spor kan hjælpe til at hun ikke viser sin livsglæde så fysisk som hun plejer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå... lidt nyt herfra.

 

Det går ad h til med at holde Nova i ro. Hun vil stadig hoppe, rulle, bakke og al mulig spas så snart hun kommer udenfor buret.

Udenfor hjælper det med de små spor. Hun har fået et lille spor om dagen og så kommer hun kun ud 3gange om dagen fordi hun bliver så afsindig vild lige når hun kommer ud. Hun får sporet til eftermiddag og går som regel ad det igen om aftenen og tjekker efter leftover godbidder, så det er vi rigtig glade for, men ser hun en kat, andre mennesker, en fugl e.l. så går hun jo helt i selvsving og jeg bliver nødt til at løfte hende op for at hun ikke står og hopper på stedet.

 

Inde er det ved at være svært at have hende med i køkkenet og hygge med hende i sengen. Når hun er med i køkkenet syntes hun også der skal ske noget og hun skal rende rundt og rulle sig i puden. I sengen vil hun hoppe rundt og knurre og rulle. Det eneste der hjælper godt er massage, der får hende dog endnu til at falde lidt til ro. Så det gør vi en del i.

Har fået ringet til dr. dyr i dag og må gerne give baldrian, så det får hun fra i aften af. Så håber jeg det gør lidt også.

Vi er begyndt på lidt frys på håndtarget. Jeg ved godt vi ikke rigtig må, men hun forholder sig mere roligt der end hvis hun skal ligge på puden i køkkenet.

 

Ellers er hun jo bare utrolig meget inde i buret med kraven på. Hun bliver vold deprimeret hvis hun får plastic-kraven på, men den oppustelige kan hun acceptere. Det gør at hun ikke piver og er helt igennem ulykkelig, men det ændrer ikke rigtig ved at hun stadig voldkeder sig og bliver en smule depri. Hun gider ikke rigtig nogle af de tyggesager hun ellers har fået og igår var hun ved at gå i sultestrejke. Nu får hun ikke meget mad i forvejen, for hun laver jo ingenting og jeg kan egentlig godt forstå hende lidt, men hunden skal jo spise lidt.

Så idag har hundene fået rå kylling til aftensmad. Det kunne bruges. Nova kunne være fri for kraven længere end ellers og så skulle det jo graves ned, graves op, tygges lidt i, graves ned igen... hov, det så jeg... så måtte hun jo grave det ned et andet sted... og så kunne man grave det op og spise det :lol: Det er måske ikke så godt igen, men det foregår mere roligt og mindre med bagbenene end så meget andet hun kan finde på.

Så vi må gøre noget mere i super lækre spiselige ting... så må jeg jo bare vaske alle hendes tæpper og puder lidt oftere :lol:

 

Nå, en ting er at Nova er depri og umulig at hoppe i ro... Jeg har koncentreret mig så meget om Nova de sidste par dage at jeg helt har glemt tumlingen. Bjørn har godt nok sørget for ham, men den har stået på en gåtur om dagen og så har jeg ikke fået trænet så meget med ham og han har ikke leget med Nova som han plejer... så et styk understimuleret Dumle til mig i dag også... Så imorgen må jeg hellere tage ud og lave noget sjov med tumlingen og lægge ansvaret for Nova fra mig lidt :genert:

 

Det er godt nok en svær tid, men dyrelægen sagde jo det var de første 14dage der var virkelig vigtige (ikke at tiden efter ikke også er!) og at det var utrolig vigtig at være konsekvent selvom det så ud til at gå godt. Så selvom det er hårdt holder jeg fast i at nu har vi klaret det i 6dage og det har vi da egentlig klaret godt. Så kan vi også klare de sidste 8! Så nu er det bare om at hænge i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke noget, med Nova altså... Godt at I må give Baldrian! Jeg har også været super glad for Kong og kødben i disse perioder, det hjælper virkelig stort... Møffe graver det så heldigvis trods alt ikke ned i haven, men han bruger masser af tid på at ligge med kødbenet (når det ellers er stort nok og ikke bare er knas-knas-slug).

 

Held og lykke med det, håber virklieg, at Baldrianen gør nogle små underværker - og Dumle tilgiver dig nok, bare du giver ham lidt opmærksomhed i morgen ;o)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke noget, med Nova altså... Godt at I må give Baldrian! Jeg har også været super glad for Kong og kødben i disse perioder, det hjælper virkelig stort... Møffe graver det så heldigvis trods alt ikke ned i haven, men han bruger masser af tid på at ligge med kødbenet (når det ellers er stort nok og ikke bare er knas-knas-slug).

Det har vi også forsøgt os noget med, men har været lidt påpasselig med det. For det første fordi Nova er en lille hund der nemt kunne tage på og overvægt og dårligt/ikke ordentlig styrket led ville ikke være en god kombi. For det andet fordi Nova graver det ned og det godt kan foregå lidt voldsomt med at få gravet tæpper og puder væk. Det er jo så ikke i haven hun graver ting ned, men inde i hendes puder og tæpper i buret :lol:

Noget af det eneste hun ikke har villet grave ned har været kong med fyld, men det har vi så ikke givet for meget af pga. frygt for overvægt. Ellers har hun også fået lidt ben og gnaske på og sådan, men hun har været depri og har gravet det ned og ignoreret det. Kun rå kylling og kong kunne gå.

 

 

Held og lykke med det, håber virklieg, at Baldrianen gør nogle små underværker - og Dumle tilgiver dig nok, bare du giver ham lidt opmærksomhed i morgen ;o)

Dumle tilgav mig hurtig med en god skovtur. Egentlig er han ikke en hund der "bærer nag". Han er bare en hund der bestemt nok skal sørge for at man bemærker når han ikke har fået nok opmærksomhed og nok udfordring i hverdagen :lol:

Tak. Baldrian hjalp heldigvis lidt på det... og så var det Bjørn spurgte mig til hvorfor jeg tog selen på hende ud, for hun så da ud til at blive endnu mere vild med den end når han havde hende ude i halsbåndet.

Jeg havde tænkt at selen var mere "ergonomisk korrekt", men havde ikke lige tænkt over at hun jo plejer at få halsbåndet på til tissetur på plænen og selen til gåtur, så hun forventede jo gåtur hver gang jeg gav hende den på. Da jeg skiftede til halsbåndet hjalp det en smule. Hun fik ihvert fald snust mere og trukket mindre.

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag var vi afsted til tjek med Nova og få fjernet sting.

 

Dyrelægen var meget imponeret over hende. Han fortalte at de i fredags havde en yorkshire terrier inde, der havde været igennem samme operation og også var 10dage efter operationen. De havde haft store problemer med at hunden ikke ville gå på andet end gulvtæpper og den var endnu ikke begyndt at støtte på benet på 10. dagen, så det var jo lidt et andet syn at se Nova :lol:

 

Hun stod fint på benet, fik fint fjernet sting... og så sagde dr. dyr at han syntes det så ud til vi havde klaret det rigtig flot og at det nok var fordi, at hun inden operationen havde god muskelmasse, at det var gået så godt og at der jo af samme grund heller ikke var svundet så meget... så alt i alt var han super godt tilfreds og syntes godt vi måtte påbegynde de små gåture og genoptræningen med at trappe lige så langsomt op :banan::klap::banan:

 

De 10 dage har været super svære, en udfordring uden lige, men hold op hvor er det det hele værd når tiden pludselig er gået og man må begynde de små ture tidligere end ventet. Nu føltes det jo pludselig som om tiden er fløjet afsted :lol:

 

 

I aften har hun så fået den første minitur... og det er jo virkelig nærmest ingenting. Det er en tur lidt op og ned ad gaden... og jeg havde lidt tænkt at det var som at snyde hende... ala "juhuuu! Nu skal vi ud og gå... næh, snydt! Nu går vi hjem igen"... og det syntes hun da helt sikkert også det var. Hun var meget skuffet og brokkede sig meget da vi vendte om, men da hun så endelig fulgte med besluttede hun sig også at få det bedste ud af det, så der blev bare snust igennem og hun nød tydeligvis hvert sekund :lun: Nu ligger hun så og snorkbobler tungere end hun har gjort længe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...