Hop til indhold

Alle intakte hanhunde har fedtet hud og lugter! Basta!


KarinaO
 Share

Recommended Posts

Gæst Afganskmynde

Ikke Tio, vores afghaner - Hans pels har mest tildens til torhed, af dem alle 3 og han er den eneste intakte han i hjemmet. Desuden lugter han kun af sterile bomuldskugler dvs. af ingenting. Maaske er det mere en race antagelse, men har modt mange forskellige ildelugtende og fedtede hunde, som er neutraliseret, intakte, af forskellige racer og af begge kon...

Link til indlæg
Del på andre sites

Som værende en der har hundeallergi, så kan jeg slet ikke tåle de der hunde der har fedtet pels, så man får det på fingrene!

 

Jeg havde en træner kollega på et tidspunkt med curly coated retriever og 5 min kæl med hendes hunde og jeg kløede øjne og nøs... De var så fedtede i pelsen... og det SKAL de jo faktisk være.. De fik fint foder og jeg tvivler på at 3 hunde fedtede på samme måde pga evt sygdom.

 

Sheila kan være lidt fedtet i pelsen i nakken lige inden fældning, men ellers synes jeg ikke hun er det og hun dufter dejligt:) En overgang fik hun dog orijen foder og den meget protein fik hendes pels til at være fedtet og hun begyndte at lugte af våd hund... Så hjemmelavet mad er vores erfaring til en blød og lækker duftende vovse:)

 

Jeg kan godt nikke genkendene til hanhunde lugten da jeg selv godt kan synes at hanhunde lugter lidt stærkere af hund end tæver gør.

 

Faktisk kender jeg en hanhund som stinker af hanhund når han har duftet løbske tæver! Det er så vildt at man lægger mærke til forskellen når man kommer tæt på ham... Normalt lugter han ikke. Så det må jo være overproduktion af testosteron der får ham til at lugte så kraftigt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg haft 3 intakte hanner - også Goldens - og ingen af dem har lugtet eller fedtet fordi det er hanner. Så det er noget hun har sat for sig hende din søde mor - måske fordi hun ikke lige har andre gode ideer?.

 

Bosse har lugtet gammelt og været fedtet i den periode hvor han havde det rigtig skidt. Det er ovre nu. :banan:

 

Du skriver at han kommer i bad ca. hver 3 mdr.?. Var det ikke sådan?.

 

Jeg tænker at han måske overproducere talg/fedt fordi han bliver vasket for ofte?.

 

Det kan også godt have noget med foderet at gøre ja - men jeg har ikke oplevet at de så lugtede af numse?. Ikke at det ikke er en mulighed jo :-)

 

Når du siger numse - hvordan vil du så beskrive den lugt?. Sød, sur, rådden, osteagtigt eller?.

 

Vil du ikke prøve at lugte ham omkring munden næste gang du ser ham?. Ikke I munden, men fx. på ....hedder det underhagen?. Hvis en af mine har været stresset, lugter de GRUELIGT omkring deres mund. (jeg er fx. aldrig i tvivl om der har været nogen her udenfor huset når jeg kommer hjem)

 

Og hvad med hans poter? Hvordan lugter de?. Og hans ører?. Er de røde? Lidt beskidte?.

 

Og hvordan omkring hans halerod?. Stinker han der?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kunne jeg jo ikke dy mig for at googgle lidt - og fandt et svar fra en dyrlæge - hvor meget man skal ligge i det ved jeg ikke, det er fra den dyrlæge som Petworld bruger på deres hjemmeside "spørg dyrlægen" og han skriver om hud- og pelsproblemer - godt nok hos en anden hunderace:

 

Fedtet skyldes en overproduktion af fedt i hudens kirtler. Overproduktionen skyldes en irritation f.eks. ved allergi eller en betændelse i kirtlerne.

 

Sakset herfra: Petworld | Dyrefoder

 

- men man kan jo læse sig en mavepine til med alle de hits omkring sygdomme der kan give fedtet og lugtende pels....:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg haft 3 intakte hanner - også Goldens - og ingen af dem har lugtet eller fedtet fordi det er hanner. Så det er noget hun har sat for sig hende din søde mor - måske fordi hun ikke lige har andre gode ideer?.

 

Bosse har lugtet gammelt og været fedtet i den periode hvor han havde det rigtig skidt. Det er ovre nu. :banan:

 

Du skriver at han kommer i bad ca. hver 3 mdr.?. Var det ikke sådan?.

 

Jeg tænker at han måske overproducere talg/fedt fordi han bliver vasket for ofte?.

 

Det kan også godt have noget med foderet at gøre ja - men jeg har ikke oplevet at de så lugtede af numse?. Ikke at det ikke er en mulighed jo :-)

 

Når du siger numse - hvordan vil du så beskrive den lugt?. Sød, sur, rådden, osteagtigt eller?.

 

Vil du ikke prøve at lugte ham omkring munden næste gang du ser ham?. Ikke I munden, men fx. på ....hedder det underhagen?. Hvis en af mine har været stresset, lugter de GRUELIGT omkring deres mund. (jeg er fx. aldrig i tvivl om der har været nogen her udenfor huset når jeg kommer hjem)

 

Og hvad med hans poter? Hvordan lugter de?. Og hans ører?. Er de røde? Lidt beskidte?.

 

Og hvordan omkring hans halerod?. Stinker han der?.

 

 

Han kommer jo først i bad, når han lugter så meget at det overskygger andre lugte i huset, så jeg tvivler på at det vil hjælpe at lade der gå længere mellem badene. Jeg kan godt alligevel godt se hvad du mener med det overproduktion af talg. Mennesker der vasker hår dagligt, får også fedtet hår hvis de en dag springer hårvasken over, hvorimod dem der kun er vant til at vaske hår et par gange om ugen, ikke får fedtet hår.

Men jeg synes heller ikke hver 3. måned er ofte. Det er det jo selvfølgelig i forhold til at der er hunde der aldrig bliver badet, men der er mange hunde der bades meget optere, hvis de f.eks. skal udstilles.

 

Ja, den der numselugt.:-D Ja, svært at forklare. Det er vel nærmest sådan en sur/sød og osteagtig lugt som en jemløs der har gået i det samme besidte tøj for længe.

Jeg ved ikke om han lugter om munden, men han lugter ud af munden. Hans poter lugter også virkelig, virkelig surt.

Hans ører er sarte, og der skal holdes rigtig meget øje med dem, for ellers bliver de røde og irriterede.

Mht. haleroden, så tror jeg ikke han stinker mere der end andre steder. Men hvad betyder det, hvis de lugter specielt meget der?

 

Og foder - Der er nogen der foreslår råt, men det er desværre ikke en mulighed, da min mor ikke har fryseplads til det. En overgang fik han færdiglavet barf købt i små poser blandet i tørfoderet, men det vil blive alt alt for dyrt for min mor udelukkende at fodre ham med de små poser

Nu får han så Taste Of The Wild, et foder som han på alle andre områder fungerer godt på. Der er prævet forskelligt foder både på ham og vores gamle golden, men det føles som om vi farer rundt i blinde i den foderjungle.:-(

 

Håber jeg fik besvaret alle spørgsmål?

 

Jeg har sendt linket til tråden til min mor, og så må det være op til hende hvad der skal gøres. Håber også at hun er blevet overbevist om at det ikke er fordi han er intakt hanhund at han lugter.

Det er desværre nok noget mere kompliceret og ikke sådan lige til at finde svar på, og som Golden siger, kan man Google sig tosset.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Han kommer jo først i bad, når han lugter så meget at det overskygger andre lugte i huset, så jeg tvivler på at det vil hjælpe at lade der gå længere mellem badene. Jeg kan godt alligevel godt se hvad du mener med det overproduktion af talg. Mennesker der vasker hår dagligt, får også fedtet hår hvis de en dag springer hårvasken over, hvorimod dem der kun er vant til at vaske hår et par gange om ugen, ikke får fedtet hår.

Men jeg synes heller ikke hver 3. måned er ofte. Det er det jo selvfølgelig i forhold til at der er hunde der aldrig bliver badet, men der er mange hunde der bades meget optere, hvis de f.eks. skal udstilles.

 

Ja, den der numselugt.:-D Ja, svært at forklare. Det er vel nærmest sådan en sur/sød og osteagtig lugt som en jemløs der har gået i det samme besidte tøj for længe.

Jeg ved ikke om han lugter om munden, men han lugter ud af munden. Hans poter lugter også virkelig, virkelig surt.

Hans ører er sarte, og der skal holdes rigtig meget øje med dem, for ellers bliver de røde og irriterede.

Mht. haleroden, så tror jeg ikke han stinker mere der end andre steder. Men hvad betyder det, hvis de lugter specielt meget der?

 

Og foder - Der er nogen der foreslår råt, men det er desværre ikke en mulighed, da min mor ikke har fryseplads til det. En overgang fik han færdiglavet barf købt i små poser blandet i tørfoderet, men det vil blive alt alt for dyrt for min mor udelukkende at fodre ham med de små poser

Nu får han så Taste Of The Wild, et foder som han på alle andre områder fungerer godt på. Der er prævet forskelligt foder både på ham og vores gamle golden, men det føles som om vi farer rundt i blinde i den foderjungle.:-(

 

Håber jeg fik besvaret alle spørgsmål?

 

Jeg har sendt linket til tråden til min mor, og så må det være op til hende hvad der skal gøres. Håber også at hun er blevet overbevist om at det ikke er fordi han er intakt hanhund at han lugter.

Det er desværre nok noget mere kompliceret og ikke sådan lige til at finde svar på, og som Golden siger, kan man Google sig tosset.:-)

 

Hotspots og de andre symptomer du nævner her kunne tyde på en stor ubalance grænsende til allergi. En afprøvning af RC Hypoallergenic foder kunne måske hjælpe. Jeg er ikke selv meget for hverken Hills eller RC, men har måtte bide i det sure æble og holde Pelle på RC Hypo... pga. allergisymptomer som gentagne ørebetændelser mv.

Ellers kan jeg varmt anbefale kiropraktor og akupunktur, som du selv er inde på - og konsultation hos Gudrun Frantsen når hun er raskmeldt

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Jeg kan heller ikke lade være at tænke allergi, når du osse snakker om røde ører osv. Hvis det er tilfældet handler det jo ikke bare om at finde et godt foder, men om at finde et foder der ikke indeholder noget han ikke kan tåle.

Skal der afprøves nyt foder, ville jeg de første par uger KUN give foderet (altså ingen guffer, tyggeting osv) -ellers er det svært at se om det er foderet eller hans snacks han reagerer på.

 

Og så kan man jo få undersøgt ham nærmere i forhold til allergi osv

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad vasker hun ham mon i?.

 

Og er i obs på (jeg skriver i, fordi jeg ve' du har haft lånt ham :lun:) at få ham tørret rigtig rigtig grundigt når han har været fugtig?. Det er nemlig ikke for sjov de kalder hotspot for retriever-eksem.

 

Sure tæer - så tænker jeg svamp - og når jeg tænker svamp - tænker jeg fugt - og når jeg hører om røde ører tænker jeg igen hudirritation som kan komme pga flere ting: fugt - igen, skidt (kender jo Susanne en lille smule og har svært ved at forestille mig at Baloo render rundt med beskidte ører), allergi ja - men jeg ville ikke sætte en hel masse igang før jeg havde talt med Peder. Bruger hun mon stadig ham som Dyrlæge?. Han er jo EXPERT ift. de der øreproblemer. Og så vil jeg være obs på hvilken shampoo der bliver brugt (for nej - 4 gange om året er ikke FOR meget synes jeg personligt)- og så ville jeg være hysterisk med at få ham tørret godt tør hver gang han har været ude. Ikke noget med at ligge og dampe i kurven 15 min inden.

 

Det var sådan lige hvad jeg kunne bidrage med Karina. Håber noget af det kan bruges. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej altså. Nu er jeg bange for at jeg har fået sygeliggjort stakkels Baloo helt vildt i min iver efter at forklare hans symptomer.

 

Vil altså lige slå fast at Baloo aldrig har haft hotspot. Det var vores gamle Niekie der havde det, og fordi han led af det, ved vi en del om behandling og forebyggelse.

Og Baloos pels og hud er ikke tilnærmelsesvist så slem som Nikies.

Ingen rødmen, sår eller kløen. Kun den der sure lugt.

Hans ører er fine, men de bliver også renset forebyggende, ellers kan de blive irriterede.

Han har helt sikker heller ikke svamp i poterne. De bliver ALTID tørret, når han har været ude, og han får klippet hårene mellem poterne helt ned.

Han bliver vasket i KW's hundeshampoo.

 

Men det er da tænkeligt det er en mild form for allergi, eller bare en ubalane et eller andet sted, der gør har har denne overproduktion af talg?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg føler ikke du har sygelig gjort Baloo :lun: - derfor siger jeg ikke noget om at styrte til dyrlæge ASAP - på trods af han er mit hjerte nær - jeg ved helt bestemt jo at hvis i havde opfattet det som noget rigtig skidt ville i have taget dertil ;-)

 

Jeg kan ikke afvise foderallergi fordi jeg simpelhen ikke ved nok om det - men ingen af mine har det eller har haft det - heller ikke længere tilbage i familien. (til udenforstående: Baloo er hvalp af min Bosse og Luna).

 

Men jeg er selv meget meget hys med det der med at få tørret helt tørt. Fordi jeg ved hvad resultatet kan blive. Luna har haft et hotspot og Bosse har muligvis også haft et da han var hvalp - men Bosses far havde sommetider et hotspot - altid når han havde været ude og svømme i havvand. Hvorfor er jeg ikke klar over, men jeg har nok ikke været helt klar over hvor vigtigt det var at få ham skyllet efter et havbad (salt= irritation hos ham) og så få ham tørret rigtig godt. Det er mange år siden og jeg er siden blevet klogere og ret hys med det der fugt. Fordi de hotspot er noget fanden har skabt. Og så gik jeg heller ikke vildt meget op i foder dengang - han fik det billigste fra Henne Petfood.

 

Jeg kender ikke det foder Baloo får - mine får fra Olivers (selected fish) og tidligere fra Science Diet (hedder det ikke det man kan købe ved dyrlægen?) Men kan der være for meget protein i? Ai jeg bevæger mig ud på et område jeg ikke ved ret meget om :oops: - snakker vist bare for at holde mig vågen :mrgreen:

 

Du må lige holde os/ mig opdateret :-D

 

Af shampoo bruger jeg noget økologisk noget - har tidligere brugt KW men synes der var for mange stoffer i, som jeg ikke synes lød rare - jeg er nok lidt mærkelig på det punkt - det lugter helt vildt parfumeret synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det der hotspot er virkelig noget djævelskab. Nickie fik meget sjældent lov at bade, men han fik det alligevel.

Men som sagt har baloo 7-9-13 aldrig haft det.

Det er rigtigt at nogle af KW's shampoo lugter meget parfumeret, men der er også noget der ikke gør. F.eks. deres mediinshampoo

Jeg tvivler på at det er proteinindholdet i foderet der er problemet, da han også har fået foder med mindre protein i. Intet lndrer på hans pels.

Taste Of The Wild hundefoder kattefoder Han får den variant med bison og vildt lige nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ud fra det har min mor så konkluderet at alle inttakte hanhunde lugter og er fedtede, for sådan er det bare med alle handyr - de udskiller dufte.

 

Man kender det jo godt :slem:

 

 

Min hund var nu heller hverken fedtet eller lugtende da han var intakt. Ejheller den af vores hunde som stadig er det. Han har den dejligste silkebløde spanielpels :lun: De far begge kun 'bad' ved søer og strande.

 

Jeg har også erfaring for at hunde med meget underuld/vandafvisende pels er mere fedtede, men tænker at det vel kun er naturligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

men tænker at det vel kun er naturligt.

 

Det kunne man godt antage at det var "naturligt"- og iøvrigt forskelligt på trods af samme race - men jeg er ikke enig i, at lugten er "naturlig" - en hund må gerne dufte af hund efter min mening- men ikke surt synes jeg. Så ville jeg ihvertfald tænke at noget ikke var ok og gøre som Karina= undersøge hvad det kan handle om og bede om gode råd/ideer og tanker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Det kunne man godt antage at det var "naturligt"- og iøvrigt forskelligt på trods af samme race - men jeg er ikke enig i, at lugten er "naturlig" - en hund må gerne dufte af hund efter min mening- men ikke surt synes jeg. Så ville jeg ihvertfald tænke at noget ikke var ok og gøre som Karina= undersøge hvad det kan handle om og bede om gode råd/ideer og tanker.

 

Enig enig -underuld eller ej, så skal hunden altså ikke lugte surt. Mine 2 har da i øvrigt begge underuld, og ingen af dem er fedtede. Når jeg sådan tænker tilbage på de hunde vi har haft i familien med kraftig underuld (collie og islænder + self mine to) har de heller ikke lugtet. Og de har alle været meget ude, pjasket i søer, mudder osv (ikke så meget collien -den var lidt fin på den i forhold til mudder og den slags:blink:)

Mine bedsteforældres gamle tæve med kraftig underuld, begyndte på sine gamle dage at lugte, blive fedtet og fik en del skæl -den viste sig at have kræft.

Så jeg holder altså ved at hvis hunden er sund og rask og får noget fornuftigt at spise, så skal den ikke fedte og lugte. Hvis den gør det er der et eller andet galt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...