Hop til indhold

Alle intakte hanhunde har fedtet hud og lugter! Basta!


KarinaO
 Share

Recommended Posts

Min mors golden retriever lugter af numse og er fedtet i pelsen. Det samme gjorde sig gældende med vores gamle golden retriever.

Ud fra det har min mor så konkluderet at alle inttakte hanhunde lugter og er fedtede, for sådan er det bare med alle handyr - de udskiller dufte.

Jeg har prøvet at forklare hende at jeg har mødt mange intakte hanhunde der ikke lugter og er lækre i hud og pels, men hun vil ikke høre på mig.

Jer der har intakte hanhunde, hvordan er deres hus, pels og lugt?

Jeg har tænkt på om det måske er en retrieverting, såden det nu er anden hund der lugter?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er min lugtesans da af lave.Og min tæver lugter så også hvis de er beskidte.Og min kastrathanhund.

Jeg var til skue i går. Der var vel mindst 30 intakte hanhunde, og ingen stank af hanhund, eller andet.Men hvis hanhund har så meget pels at de tisser på pelsen, og aldrig vaskes, kan de da lufte .

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Hehe - Har din mor overvejet at hun måske kunne prøve noget andet foder?

Eller det var måske prøvet?

 

Og nej... Har ikke kunne lugte forskel på de hunde jeg kender hverken kastrater, intakte eller fra intakt til kastrat :lol:

Heller ikke på tæverne i øvrigt.

Lige i Bamses tilfælde har jeg ikke engang lagt mærke til om hans pels har ændret sig efter han blev kastreret.

 

Tror muligvis det handler mere om foder, race og pelspleje end boller vs. ingen boller mht. lugt :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Charlie lugter ikke og hans pels er lækker, blød og ikke fedtet :mrgreen: Freddie lugter heller ikke, hans pels og hud er heller ikke fedtet.. De lugter kun, hvis en gang imellem, de pisser hinanden i hovedet :mrgreen: Jessie lugter ligeledes også kun, hvis hun bliver pisset i hovedet :lol:

 

Men Charlie kommer i bad en gang om ugen, Freddie og Jessie ca. 2 gange om måneden.. Men tror egentlig mere det handler om kost end kugler :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er min lugtesans da af lave.Og min tæver lugter så også hvis de er beskidte.Og min kastrathanhund.

Jeg var til skue i går. Der var vel mindst 30 intakte hanhunde, og ingen stank af hanhund, eller andet.Men hvis hanhund har så meget pels at de tisser på pelsen, og aldrig vaskes, kan de da lufte .

 

Altså nu er det ikke tis han lugter af, og han lugter naturligs heller ikke når han lige har været i bad, hvilket jeg går ud fra at de fleste hunde på en udstilling også lige har været.

Han er bare fedte i pelsen, og når man nusser med ham, får man nærmest fedt op fingrene og op under neglene som stinker surt.. Og det er allerede en uges tid efter han har været i bad. Min mor har overbevist sig selv om at det er fordi han er hanhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke skipper lugter eller er fedtet, men jeg er måske vant til ham :genert: du må godt hive mig ud af min vildfarelse hvis du synes han lugter :lol:

 

han får dog rigtig meget ros for sin pels også af andre hundefolk

 

Jeg har faktisk siddet og tænkt på at jeg ikke kunne mindes at Skipper lugtede eller var fedtet. Nu er det desværre længe siden jeg har haft mulighed for rigtigt at kæle med ham, men hans pels ser rigtignok blank og sund ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har faktisk siddet og tænkt på at jeg ikke kunne mindes at Skipper lugtede eller var fedtet. Nu er det desværre længe siden jeg har haft mulighed for rigtigt at kæle med ham, men hans pels ser rigtignok blank og sund ud.

 

han har i hvert fald ikke fedtet pels og slet ikke som du beskriver. Det har min mors intakte retrieverblanding dog, jeg er 99% overbevist om at det er kosten der er skyld i det i hans tilfælde

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe - Har din mor overvejet at hun måske kunne prøve noget andet foder?

Eller det var måske prøvet?

 

Og nej... Har ikke kunne lugte forskel på de hunde jeg kender hverken kastrater, intakte eller fra intakt til kastrat :lol:

Heller ikke på tæverne i øvrigt.

Lige i Bamses tilfælde har jeg ikke engang lagt mærke til om hans pels har ændret sig efter han blev kastreret.

 

Tror muligvis det handler mere om foder, race og pelspleje end boller vs. ingen boller mht. lugt :hmm:

 

Det er prøvet med forskelligt foder uden det ændrer noget, lige nu får han Taste Of The Wild.

Det var det samme med vores gamle golden. Hans pels var bare værre, da han ikke bare fedtede og lugtede, men også havde skæl og tendens til vådeksem.

 

Men kom gerne med forslag til hvilke foderprodukter der er gode for hud og pels.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine intakte er hverken fedtede eller lugter af "hund", den ene har været i bad 2 gange i sit liv indtil nu (han er 4½), min anden intakte kommer jævnligt i bad pga udstillinger. Jeg tror at det godt kan være en "retrieverting", pga at de skal have en naturlig fedtet vandafvisende pels/uld, så kommer de hurtigere til at være nussede, uden dermed at sige, at alle retrievere er fedtede, så har de lettere ved at blive det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde skal ikke lugte af "gammel hund" eller våd hund og have fedtet pels. Gør de det og har de det, er der noget i vejen med dem. Man siger netop ofte at hunden lugter som "gammel hund" fordi gamle hunde ofte ikke er raske og derfor lugter.

 

Din mor kan derfor med fordel få tjekket sin hund af dyrlæge og evt. kiropraktor.

 

Min datters hund lugtede, når han havde noget fysisk der skulle rettes af kiropraktoren. Lobo kunne gå ind til kiropraktoren med let fedtet pels og lugtende hud og gå derfra igen, lugtfri og med bedre pels. Over dagen blev pelsen helt sig selv igen. Lyder vildt, ikke desto mindre er det sandt.

 

Spørgsmålet: Min Pelle på snart 6 år lugter kun når han har en ubalance f.eks. begyndende ørebetændelse. Det samme med pelsen. Pelsen er for det meste af tiden blank, glat og lugtfri.

Rasmus hanhund lugtede aldrig i sine 13½ år og havde aldrig fedtet pels. Begge hunde var/er retrievere

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er min mor lettere hysterisk omkring sit hjem, så hunden får ikke lov bare at ligge og være fugtig, og han bliver striglet næsten hver dag.

Han kommer i bad hver 2-3 måned, når hun ikke længere kan holde stanken ud, men et par uger efter han har været i bad, er han fedtet og lugtende igen.

Og mht. foder så får han kvalitetsfoder uden korn og andre sære biprodukter, hvilket ikke burde fremme dårlig hud og pels. Intet foder har indtil nu kunnet ændre på det.

 

Måske er kiropraktor en mulighed. Det har han ikke været til længe, og hende vi bruger giver også hundene akupunktur. Hvis det er en ubelance i systemet, kan nålene måske rette op på det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er min mor lettere hysterisk omkring sit hjem, så hunden får ikke lov bare at ligge og være fugtig, og han bliver striglet næsten hver dag.

Han kommer i bad hver 2-3 måned, når hun ikke længere kan holde stanken ud, men et par uger efter han har været i bad, er han fedtet og lugtende igen.

Og mht. foder så får han kvalitetsfoder uden korn og andre sære biprodukter, hvilket ikke burde fremme dårlig hud og pels. Intet foder har indtil nu kunnet ændre på det.

 

Måske er kiropraktor en mulighed. Det har han ikke været til længe, og hende vi bruger giver også hundene akupunktur. Hvis det er en ubelance i systemet, kan nålene måske rette op på det?

 

Måske det er tørfoder han ikke tåler, så er det underordnet om man vælger noget uden korn.

Hvis ikke din mor vil bruge penge på at teste hunden for hvad det er den ikke kan tåle eller optage, så kunne hun måske bare teste selv ved at fodre råt en måneds tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja nu er det ikke for at køre en debat om billig foder eller dyrt foder. Men min mormors gamle labrador lugtede fælt af hund hele sit liv, den havde altid fedtet pels som var fyldt med skæl og ens hænder lugtede altid af hund på den dårlige måde. Min mors kæreste havde en labrador blanding som var meget fedtet og skællet i pelsen og den stank af hund, virkelig. Begge hunde levede af foder fra fakta hele livet igennem. Jeg siger ikke at det bare er foderet, men jeg har en stærkt mistanke.

 

Min hund lugter heldigvis ikke af hund og har aldrig gjort det, ligesom han har en glat og blank pels. Også da han var intakt. Han lugter dog ofte lidt surt ved hovedet pga hans ører konstant er våde når de hænger ned, så det lugter af sur hund.

 

 

 

 

Nu kan jeg jo læse at din mors hund ikke er en "fakta" hund, men har dyrlægen mon et bud på hvad det kan være ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan da stærkt anbefale en tur i havet i stedet for sæbe..

 

Min intakte han har kun prøvet sæbebad 3 gange hele sit liv..

 

1. gang som hvalp, da han stadig var bange for havet

2. gang sidste forår, da havet stadig var frosset til og han begyndte at lugte lidt i pelsen

3. gang da han i sommers tog bad i Hillerød slotssø og var sølet ind i ildelugtende mose-pladder

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan da stærkt anbefale en tur i havet i stedet for sæbe..

 

Min intakte han har kun prøvet sæbebad 3 gange hele sit liv..

 

1. gang som hvalp, da han stadig var bange for havet

2. gang sidste forår, da havet stadig var frosset til og han begyndte at lugte lidt i pelsen

3. gang da han i sommers tog bad i Hillerød slotssø og var sølet ind i ildelugtende mose-pladder

 

Pelle på snart 6 år har endnu til gode at prøve at komme i bad, men strandbad er herrrrrrligt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Reiki er intakt og snart 5 år gammel (hold da op hvor tiden går hurtigt:shock:), og han lugter altså ikke, og er heller ikke fedtet. Han kommer i bad 2 gange om året, nemlig forår og efterår når han er gået i fæld. Et godt bad med vand og sæbe, forkorter fældehelvedet betragteligt.

Ellers komme han kun i bad hvis han har rullet i et eller andet voldsomt klamt -men han bader jævnligt på egen pote i mine forældres lille vandhul, og kommer da osse ud at svømme på gåtur engang imellem.

 

Hvis hunden er fedtet og lugter, ville jeg overveje hvad den fejler eller om det skyldes noget jeg gør -fodring, pelspleje osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...