Hop til indhold

At dope eller ej


Trei
 Share

Recommended Posts

Er der nogle der kender til hunde der fx får baldrian før en vigtig prøve/konkurrence? Jeg har hørt om at det forekommer, men kan ikke helt finde ud af om det virkelig er så udbredt, så er der nogle af jer oplyste hoveder, der kan hjælpe med at kaste lidt lys på sagen. :mrgreen:

 

Nu hørte jeg lige om dopede heste til OL... nuvel det er nok lidt stærkere sager end baldrian de er blevet dopet med, men alligevel, jeg bryder mig ikke om tanken om at fylde dyrene med mystiske ting for at de skal kunne yde det perfekte... heller ikke selvom det "bare" er baldrian.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig hørt om det før.

 

MEn som med alle andre sportsgrene, vil det ikke undre mig om ikke de virkelige entusiastiske ville kunne finde på det.

Er det "toppen" vi snakker om, foregår der givetvis mere end hvad man ville tro.

 

Jeg vil dog pointere at jeg aldrig har hørt om det, endsige set folk gøre noget der mindede om det. Der er mange andre måder at hive "ekstra" ud af sin hund på, end at berolige dem med pharmaceutika af nogen art.

 

Eksempelvis er det ved markprøver forbudt at have sin line synlig, når hunden er fri ved fod. Linen skal ganske enkelt i lommen, og HELT væk, da denne elelrs ville kunne bruges til at animere sin hund til en given adfærd.

REglen er med andre ord til, for at undgå at folk kunne finde på det.

 

Det har så medført at de virkeligt entusiastiske folk er blevet kreative, så lad os se hvad der om 10-15 år ikke længere er velset/lovligt.

 

Hvad er så bedst? Pharma eller animation af andre veje?

Ingen af delene velsagtens, men så skal vi huske på at vi snakker sportsfolk, hvor det at fejle virkelig ER et nederlag, og her går man jo som regel lidt længere end andre ville.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogle der kender til hunde der fx får baldrian før en vigtig prøve/konkurrence? Jeg har hørt om at det forekommer, men kan ikke helt finde ud af om det virkelig er så udbredt, så er der nogle af jer oplyste hoveder, der kan hjælpe med at kaste lidt lys på sagen. :mrgreen:

 

Nu hørte jeg lige om dopede heste til OL... nuvel det er nok lidt stærkere sager end baldrian de er blevet dopet med, men alligevel, jeg bryder mig ikke om tanken om at fylde dyrene med mystiske ting for at de skal kunne yde det perfekte... heller ikke selvom det "bare" er baldrian.

 

Jeg har ikke hørt om det med hunde.

 

Har dog hørt om det med hestene ved OL og jeg blev gal i skralden. Et er man er så dum at dope sig selv, men at gøre det ved dyr der ikke kan sige fra:evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Baldrinas virkning er mildt beroligende og altså det modsatte af "doping" som skulle give fart og styrke.

 

Hvis en hund er nervøs ved en konkurrence, og det er nok snarere føreren som er det, tror jeg ikke Baldrian gavner noget videre. Hos hunden :-)

 

Jeg har ikke hørt om Baldrians anvendelse til dette foremål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Carina G
Baldrinas virkning er mildt beroligende og altså det modsatte af "doping" som skulle give fart og styrke.

 

Men det kunne jo også bruges til hunde der måske stresser nemt eller har aggressionsproblemer i konkurrence-situationer pga. førerens nervøsite ...

 

Det er jo ikke alle hunde der mangler fart og styrke - f.eks. hunde der stiller op i DcHs C- og B-klasse, det er jo begrænset hvad de skal yde af fysisk styrke og hurtighed.

 

Baldrian og f.eks. Serene-UM kan jeg desværre sagtens forestille mig bliver brugt til hunde der stresser eller måske er skudfølsom.

 

 

Mht. doping, så mener jeg også at kemisk kasteration går ind under denne kategori, så her er der sikkert også en del hunde der falder ind i denne kategori.

 

 

Sidst men ikke mindst, tror jeg desværre - og dette er den værst af alle kategorierne efter min mening - at der er EN DEL ældre hunde, der er på smertestillende inden de f.eks. skal rundere i f.eks. DcH-programmets A- og E-klasse eller i andre programmer hvor det typisk er lidt ældre hunde der skal yde et fysisk stykke arbejde. Jeg har i hvert fald kendskab til et par hunde, der har fået smertestillende inden DcH-konkurrencer ... og så dagen efter ikke har kunnet ret meget end bare ligge i kurven og have ondt :megaked:

 

/Carina

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Men det kunne jo også bruges til hunde der måske stresser nemt eller har aggressionsproblemer i konkurrence-situationer pga. førerens nervøsite ...

 

Baldrian er MILDT beroligende. Det er min erfaring at de urter der er i midlet, virker på hunde som bliver LIDT nervøse - og så alligevel ikke på alle hunde.

Hvis en hund bliver stresset eller aggressiv på grund af "nerver" i f.eks. en konkurrencesituation, mener jg der skulle stærkere midler til for at få en effektiv virkning. For så er hunden mere en bare lidt nervøs.

 

Det er jo ikke alle hunde der mangler fart og styrke - f.eks. hunde der stiller op i DcHs C- og B-klasse, det er jo begrænset hvad de skal yde af fysisk styrke og hurtighed.

 

Skrev jeg heller ikke, jeg skrev at begrebet doping normalt hentyder til at individet skal have fart og styrke. Dette giver Baldrian ikke, derfor mener jeg, at ordet doping ikke bør anvendes om Baldrian.

 

Baldrian og f.eks. Serene-UM kan jeg desværre sagtens forestille mig bliver brugt til hunde der stresser eller måske er skudfølsom.

 

Muligvis, det kender jeg ikke noget til ift. konkurrence. Jeg betvivler blot effekten.

 

Mht. doping, så mener jeg også at kemisk kasteration går ind under denne kategori, så her er der sikkert også en del hunde der falder ind i denne kategori.

 

Hvorfer det?

 

Hvad så med kastration og sterilisation?

 

 

Sidst men ikke mindst, tror jeg desværre - og dette er den værst af alle kategorierne efter min mening - at der er EN DEL ældre hunde, der er på smertestillende inden de f.eks. skal rundere i f.eks. DcH-programmets A- og E-klasse eller i andre programmer hvor det typisk er lidt ældre hunde der skal yde et fysisk stykke arbejde. Jeg har i hvert fald kendskab til et par hunde, der har fået smertestillende inden DcH-konkurrencer ... og så dagen efter ikke har kunnet ret meget end bare ligge i kurven og have ondt :megaked:

 

Det skulle ikke undre mig

 

Generelt synes jeg at "folk" tager meget let på deres hundes smerter

Link til indlæg
Del på andre sites

Baldrian er MILDT beroligende. Det er min erfaring at de urter der er i midlet, virker på hunde som bliver LIDT nervøse - og så alligevel ikke på alle hunde.

Hvis en hund bliver stresset eller aggressiv på grund af "nerver" i f.eks. en konkurrencesituation, mener jg der skulle stærkere midler til for at få en effektiv virkning. For så er hunden mere en bare lidt nervøs.

 

 

 

Skrev jeg heller ikke, jeg skrev at begrebet doping normalt hentyder til at individet skal have fart og styrke. Dette giver Baldrian ikke, derfor mener jeg, at ordet doping ikke bør anvendes om Baldrian.

 

 

 

Muligvis, det kender jeg ikke noget til ift. konkurrence. Jeg betvivler blot effekten.

 

 

 

Hvorfer det?

 

Hvad så med kastration og sterilisation?

 

 

 

 

Det skulle ikke undre mig

 

Generelt synes jeg at "folk" tager meget let på deres hundes smerter

 

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Citat:

Sidst men ikke mindst, tror jeg desværre - og dette er den værst af alle kategorierne efter min mening - at der er EN DEL ældre hunde, der er på smertestillende inden de f.eks. skal rundere i f.eks. DcH-programmets A- og E-klasse eller i andre programmer hvor det typisk er lidt ældre hunde der skal yde et fysisk stykke arbejde. Jeg har i hvert fald kendskab til et par hunde, der har fået smertestillende inden DcH-konkurrencer ... og så dagen efter ikke har kunnet ret meget end bare ligge i kurven og have ondt :megaked:

Det skulle ikke undre mig

 

Generelt synes jeg at "folk" tager meget let på deres hundes smerter

 

Hmmm.

Min gamle hund havde slidgigt, ledproblemer, og begyndene problemer med forbenene også.

Han kunne, og ville arbejde en hel dag, og blev helelr ikke bedøvet eller fik smertestillende, da dette frarøver mig muligheden for at se hvornår det er "nok".

Ikke desto mindre fik han smertestillende dagen efter, i en mængde der lige tog toppen af, så han stadig kunen bevæge sig rundt.

 

Dette gjort efter devisen: Så længe hunden virker glad og villig, så får hunden lov til at leve og arbejde.

 

JEg var imidlertid ikke i tvivl om hvornår det var tid at sige farvel, og det var det da hunden istedet for at hoppe og danse rundt for at komme med, blot løftede hovedet af kurven og logrede, men iøvrigt blev liggende.

 

Tager man så for "let" på smerter fra hundens side af?

Tjaaa. Både og. Jeg har gjort hvad der var muligt for at lindre smerterne når detvar nødvendigt, gjort hvad der var muligt for at afhjælpe/forebygge problemer når vi var ude, og hunden har haft et godt og fyldigt liv, med en særdeles værdig slutning, omend med smerter til sidst.

 

ville jeg gøre det anderleds? Nej.

 

Ville jeg have bedøvet under arbejdet? Aldrig. Som ovenfor skrevet, vil man ikek kunne se hvornår det er "nok", og derfor ikek kunen stoppe inden det går helt galt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm.

Min gamle hund havde slidgigt, ledproblemer, og begyndene problemer med forbenene også.

Han kunne, og ville arbejde en hel dag, og blev helelr ikke bedøvet eller fik smertestillende, da dette frarøver mig muligheden for at se hvornår det er "nok".

Ikke desto mindre fik han smertestillende dagen efter, i en mængde der lige tog toppen af, så han stadig kunen bevæge sig rundt.

 

Dette gjort efter devisen: Så længe hunden virker glad og villig, så får hunden lov til at leve og arbejde.

 

JEg var imidlertid ikke i tvivl om hvornår det var tid at sige farvel, og det var det da hunden istedet for at hoppe og danse rundt for at komme med, blot løftede hovedet af kurven og logrede, men iøvrigt blev liggende.

 

Tager man så for "let" på smerter fra hundens side af?

Tjaaa. Både og. Jeg har gjort hvad der var muligt for at lindre smerterne når detvar nødvendigt, gjort hvad der var muligt for at afhjælpe/forebygge problemer når vi var ude, og hunden har haft et godt og fyldigt liv, med en særdeles værdig slutning, omend med smerter til sidst.

 

ville jeg gøre det anderleds? Nej.

 

Ville jeg have bedøvet under arbejdet? Aldrig. Som ovenfor skrevet, vil man ikek kunne se hvornår det er "nok", og derfor ikek kunen stoppe inden det går helt galt.

 

Jeg har selv haft en gammel hund, hun blev 17 år og 8 mdr.

Hun kunne ikke selv sige fra, hun ville gerne en masse selv om hun havde svært ved det og helt sikkert også smerter, som hun bed i sig.

Jeg mener ikke man skal lade hunden arbejde og så skal den på smertestillende dagen efter. Man skal stoppe hunden FØR det giver smerter. Hun fik desuden akupunktur hvilket gav hende et bedre liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun kunne ikke selv sige fra, hun ville gerne en masse selv om hun havde svært ved det og helt sikkert også smerter, som hun bed i sig.

Hvad min heller ikke kunne

 

Jeg mener ikke man skal lade hunden arbejde og så skal den på smertestillende dagen efter. Man skal stoppe hunden FØR det giver smerter
Øhm...... Det kan man jo så ikke med netop slidgigt i hofte og led. Det går kun én vej, og vil i sidste nede altid være forbundet med smerter.

 

Spørgsmålet er så om du doper smerterne helt væk, hvorved hunden så kan arbejde endnu mere, eller om man kun tager "toppen" af smerten dagen efter arbejde, indtil det har normaliseret sig.

 

JEg foretrækker sidstnævnte, fremfor at bedøve hele tiden, eller slet ikke.

 

Edit: Nåh ja. Så må jeg hellere tilføje at min "gamle" hund, en blanding, blev 8. Viste tegn på problemer med hofter og led allerede som 1½ årig.

 

Og så er der jo, ihvertfald i mit hovede, en forskel på om man har en hund til at udføre et stykke arbejde ved siden af rollen som kæledyr, elelr om man udelukkende har et kæledyr.

 

;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad min heller ikke kunne

 

 

Øhm...... Det kan man jo så ikke med netop slidgigt i hofte og led. Det går kun én vej, og vil i sidste nede altid være forbundet med smerter.

 

Spørgsmålet er så om du doper smerterne helt væk, hvorved hunden så kan arbejde endnu mere, eller om man kun tager "toppen" af smerten dagen efter arbejde, indtil det har normaliseret sig.

 

JEg foretrækker sidstnævnte, fremfor at bedøve hele tiden, eller slet ikke.

 

Og så er der jo, ihvertfald i mit hovede, en forskel på om man har en hund til at udføre et stykke arbejde ved siden af rollen som kæledyr, elelr om man udelukkende har et kæledyr.

 

;-)

 

 

OT, men hvad laver dine vovser egentlig udover at tage sig nydelige ud hjemme på stuegulvet ?

Link til indlæg
Del på andre sites

jagt. Og desværre kun én hund.

 

Planen var at få en lab-hvalp inden "den gamle" skulle væk for at træne dem sammen, men det blev så ikke sådan.

 

Nå labben engang melder sin ankomst, går det på jagt og markprøver, da denne hund, i modsætning til alle andre jeg har haft med at gøre, rent faktisk bliver med stamtavle, og derfor også er selekteret til dette arbejde.

 

;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jagt. Og desværre kun én hund.

 

Planen var at få en lab-hvalp inden "den gamle" skulle væk for at træne dem sammen, men det blev så ikke sådan.

 

Nå labben engang melder sin ankomst, går det på jagt og markprøver, da denne hund, i modsætning til alle andre jeg har haft med at gøre, rent faktisk bliver med stamtavle, og derfor også er selekteret til dette arbejde.

 

;-)

 

Oki, så forstår jeg hvad du mener med, at en hund skal have lov til at arbejde så længe den kan og ikke bare fordi det er en jagthund, men - i mine øjne - fordi den type hund nok ville have det værre ved at måtte blive hjemme fra jagt. De kræ gør det jo fordi det er det de er bestemt til...

Link til indlæg
Del på andre sites

Oki, så forstår jeg hvad du mener med, at en hund skal have lov til at arbejde så længe den kan og ikke bare fordi det er en jagthund,

Kan......... Og vil. Og netop det sidste var et tydeligt tegn for mig på, hvornår dyrlægen skulle ud at give sprøjten.

JEg er ikke i tvivl om at jeg kunne motivere den til at blive ved, men det ville ikke have været godt for hverken hund eller min etik.

 

men - i mine øjne - fordi den type hund nok ville have det værre ved at måtte blive hjemme fra jagt. De kræ gør det jo fordi det er det de er bestemt til...

Njaaa. Vel egentlig fordi det er det de er vant til. Hunde er jo vanedyr.

Om det så er jagt, schweiss, agility IPO eller andet, tror jeg ikke der er den store forskel på.

;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan......... Og vil. Og netop det sidste var et tydeligt tegn for mig på, hvornår dyrlægen skulle ud at give sprøjten.

JEg er ikke i tvivl om at jeg kunne motivere den til at blive ved, men det ville ikke have været godt for hverken hund eller min etik.

 

 

Njaaa. Vel egentlig fordi det er det de er vant til. Hunde er jo vanedyr.

Om det så er jagt, schweiss, agility IPO eller andet, tror jeg ikke der er den store forskel på.

;-)

 

Måske, men jeg har også mest omgåedes jagthunde og det er ligesom man ikke rigtig kan pensionere sådan en. Man kan tage hensyn, men for mig at se er det ikke et hensyn til den gamle jagthund at lade den blive hjemme, når man selv drager af...men det er vel egentlig det samme for alle andre hunde. Det handler vel bare om at se på, hvor ens hund er og så arbejde ud fra det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hmmm.

Min gamle hund havde slidgigt, ledproblemer, og begyndene problemer med forbenene også.

Han kunne, og ville arbejde en hel dag, og blev helelr ikke bedøvet eller fik smertestillende, da dette frarøver mig muligheden for at se hvornår det er "nok".

Ikke desto mindre fik han smertestillende dagen efter, i en mængde der lige tog toppen af, så han stadig kunen bevæge sig rundt.

 

Dette gjort efter devisen: Så længe hunden virker glad og villig, så får hunden lov til at leve og arbejde.

 

JEg var imidlertid ikke i tvivl om hvornår det var tid at sige farvel, og det var det da hunden istedet for at hoppe og danse rundt for at komme med, blot løftede hovedet af kurven og logrede, men iøvrigt blev liggende.

 

Tager man så for "let" på smerter fra hundens side af?

Tjaaa. Både og. Jeg har gjort hvad der var muligt for at lindre smerterne når detvar nødvendigt, gjort hvad der var muligt for at afhjælpe/forebygge problemer når vi var ude, og hunden har haft et godt og fyldigt liv, med en særdeles værdig slutning, omend med smerter til sidst.

 

ville jeg gøre det anderleds? Nej.

 

Ville jeg have bedøvet under arbejdet? Aldrig. Som ovenfor skrevet, vil man ikek kunne se hvornår det er "nok", og derfor ikek kunen stoppe inden det går helt galt.

 

Er dit indlæg henvendt til mig?

 

Nå, jeg svarer.

 

Først: Min kommentar: "Generelt synes jeg at "folk" tager meget let på deres hundes smerter"

Var et direkte svar på dette:

 

Jeg har i hvert fald kendskab til et par hunde, der har fået smertestillende inden DcH-konkurrencer ... og så dagen efter ikke har kunnet ret meget end bare ligge i kurven og have ondt :megaked:

 

Om DU tager for let på din hunds smerter kan jeg ikke udtale mig om.

 

Vi VED, at aktivitet lindrer smerter i situationen og derfor kan en hund meget nemt virke glad og villig under aktivitet, på trods af at den har skavanker og lidelser som er smerteinducerende.

 

Derfor er min "måling" på tilstanden ikke med hunden i aktion, men tværtimod på hunden under passivitet. Hvis den viser smerter efter hvile, mener jeg at den forudgående aktivitet har været for meget for hunden.

 

Det er sådan jeg har valgt at se på tingene :-)

 

Jeg kan blive så fløjtende arrig på hundes vegne når jeg ser en hund komme humpende og kæmpe for at følge med sin ejer (ejer nogle gange på cykel) og ejer ved tilspørgsel siger "Nåe, det er bare gigt".

 

Enhver som lider af muskel- og ledsmerter ved hvor smertefuldt dette er.

Jeg tror næppe mange gigtpatienter siger: "Det er bare gigt".

 

Det er sådan noget jeg mener med at hundeejere generelt tager meget let på deres hunds smerter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå labben engang melder sin ankomst, går det på jagt og markprøver, da denne hund, i modsætning til alle andre jeg har haft med at gøre, rent faktisk bliver med stamtavle, og derfor også er selekteret til dette arbejde.

 

;-)

 

Husk det er ingen garanti for hundens evner :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er dit indlæg henvendt til mig?

Nja. Mere et forsøg på at give en betragtning, hvor hundens eneste formål her i livet reelt er arbejde.

Uden behovet for en hund, havde jeg nok ikke en hund. (eller det havde jeg nu nok, men så alligevel)

 

Jeg kan blive så fløjtende arrig på hundes vegne når jeg ser en hund komme humpende og kæmpe for at følge med sin ejer (ejer nogle gange på cykel) og ejer ved tilspørgsel siger "Nåe, det er bare gigt".

Dét er jeg helt enig i.

Betragtningen generelt sådan set også.

 

Ikke desto mindre måler jeg hundens "tilstand" på, hvorvidt hunden stadig vil med ud, og hvordan den er dagen efter en aktivitet.

 

JEg selv har haft et ben skåret af, og syet på igen, og har efter aktivitet som følge heraf også smerter. Ikke desto mindre ville jeg ikke være aktiviteterne foruden, og tager aldrig smertestillende, da smerterne er målestok for hvornår det er "nok"

 

Ligeledes kan jeg læse på hunden hvornår det er "nok", og denne målestok er naturligvis baseret på et par tilfælde hvor den fik for meget.

 

Om det er at tage for "let" på en hunds smerter er individuelt, jeg selv mener det ikke.

;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk det er ingen garanti for hundens evner :blink:

 

Dét ved jeg. EN tavle er dog et udmærket arbejdsredskab for at sikre sig en større sandsynlighed for at få hvad man vil have.

 

Tavlen sammenholdt med praktiske observationer af ophavet, udgør en god "bund" for selektionen.

 

Tavlen alene gør det i mit hovede absolut ikke.

 

(Og hold da op, hvor ryger vi hurtigt OT :lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Doping dækker vel generelt for noget der forbedrer ens evner i en given situation (præstationsfremmende), så ikke kun noget der giver fart og tempo. I situationer hvor pulsen skal ned og man bruger (ulovlige) midler for at opnå dette, er det ligeså meget doping som modsat. Om en skytte tager beta-blokkere er ligeså meget doping som når en cykelrytter tager EPO.

 

Det med hestene til OL var så vidt jeg forstod ikke indsprøjtning af medicin, men en form for lokalbedøvende salve, der gør at hestene ikke er bange for at ramme bommene (se evt. link).

 

Jeg har aldrig set eller hørt om nogen, der doper deres hunde i forbindelse med konkurrencer eller udstillinger. I hvert fald ikke med smertestillende. Til gengæld hører man om andre metoder for at fremme egne chancer. Hunde der til en udstilling bliver farvet.

 

På Verdensudstillingen i Stockholm var det ulovligt at medbringe nogle former for styling/pelsplejeprodukter på udstillingen (men der var rigelige stande der havde det til salg), og man måtte ikke benytte andet end vand på sine hunde (udover kamme og lignende). Der var historier om, at udstillingsledelsen gik på jagt i folks trimmekasser når de var i ringen, og udbad sig pelsprøver, hvis der var mistanke om noget ikke var som det skulle være. Og det ikke bare en lille tot, men en kæmpe luns.

Link til indlæg
Del på andre sites

Doping dækker vel generelt for noget der forbedrer ens evner i en given situation (præstationsfremmende), så ikke kun noget der giver fart og tempo. I situationer hvor pulsen skal ned og man bruger (ulovlige) midler for at opnå dette, er det ligeså meget doping som modsat. Om en skytte tager beta-blokkere er ligeså meget doping som når en cykelrytter tager EPO.

 

Det med hestene til OL var så vidt jeg forstod ikke indsprøjtning af medicin, men en form for lokalbedøvende salve, der gør at hestene ikke er bange for at ramme bommene (se evt. link).

 

Jeg har aldrig set eller hørt om nogen, der doper deres hunde i forbindelse med konkurrencer eller udstillinger. I hvert fald ikke med smertestillende. Til gengæld hører man om andre metoder for at fremme egne chancer. Hunde der til en udstilling bliver farvet.

 

På Verdensudstillingen i Stockholm var det ulovligt at medbringe nogle former for styling/pelsplejeprodukter på udstillingen (men der var rigelige stande der havde det til salg), og man måtte ikke benytte andet end vand på sine hunde (udover kamme og lignende). Der var historier om, at udstillingsledelsen gik på jagt i folks trimmekasser når de var i ringen, og udbad sig pelsprøver, hvis der var mistanke om noget ikke var som det skulle være. Og det ikke bare en lille tot, men en kæmpe luns.

disse produkter er også forbudt på DKK udstillinger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...